חוויותיו של מנכ"ל קרן הון סיכון "כללטק" כקצין בימי האינתיפאדה בסדרת מתח חדשה

במרכז הסדרה "שמים אדומים" של רשת 13 יחסיהם של צעיר ירושלמי ובחור פלסטיני משכם על רקע הפיגועים בימי האינתיפאדה השנייה

בחזית: מאור שוויצר (בתפקיד סער ריגבי) ויעקב זדה-דניאל (בתפקיד יובל בר-זאב) ב''שמיים אדומים'' / צילום: יח''צ רשת 13
בחזית: מאור שוויצר (בתפקיד סער ריגבי) ויעקב זדה-דניאל (בתפקיד יובל בר-זאב) ב''שמיים אדומים'' / צילום: יח''צ רשת 13

על "שמיים אדומים"

זמינה לצפייה: רשת 13
ז'אנר: דרמת אקשן
מספר עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 45-55 דקות
במאי: אלון זינגמן
יוצרים: רון לשם, דניאל שנער, דניאל אמסל ועמית כהן
שחקנים: מאור שוויצר, אמיר ח'ורי, אנני שפירו, אלונה סער, יעקב זדה-דניאל, ליהי קורנובסקי, ג'ורג' אסקנדר
שפה: עברית
ציון IMDB:
8.8/10 (45 הצבעות)
מבוסס על: הספר "שמים אדומים" של דניאל שנער

בשנים האחרונות התרגלנו לראות סדרות מקור דרמטיות איכותיות בכאן 11 ובקשת 12. עכשיו, רשת 13 מדביקה את הפער עם סדרה מצוינת בשם "שמים אדומים", המבוססת על ספר באותו השם מאת דניאל שנער. את הסדרה יצרו, בשיתוף עם שנער, כמה מהאנשים המוכשרים בתעשיית הטלוויזיה הישראלית כיום: רון לשם ודניאל אמסל, שיצרו את "אופוריה" ו"שעת נעילה" המצליחות, ועמית כהן ששימש כיוצר וכתסריטאי ב"תא גורדין" וב"כפולים". הסדרה, שעלתה בחודש שעבר, כבר זכתה בפרסים בפסטיבלים בינלאומיים דוגמת פסטיבל ברלין ו-Global India international film festival.

תקציר העלילה

סער ריגבי (מאור שוויצר), צעיר ישראלי מירושלים, ועלי אל-מסרי (אמיר ח'ורי), בחור פלסטיני משכם, הכירו כנערים בתחילת שנות ה-90, ימי אוסלו האופטימיים, ונשארו בקשר הדוק לאורך השנים. כשהחלו פיגועי האינתיפאדה השנייה עלי היה אמור לטוס ללימודי רפואה בארה"ב, אך לאחר שצה"ל הורג את אחיו, שהיה מחבל מבוקש, הוא משנה את תוכניותיו ונשאב אט אט למלחמה שממנה ניסה לברוח. הוא נשאר בשכם יחד עם ג'ני הורוביץ (אנני שפירו), חברתו של סער שמכירה את שניהם מהנעורים, שנקלעת לדילמות רומנטיות וגם למצבים מסכני חיים.

ביקורת מהעולם

"זו סדרה עוצמתית על דרמה כפולה: המלחמה והפילוג בין האנשים שנקלעו אליה. סדרת האקשן הזו חוקרת לראשונה על המסך הקטן את האינתיפאדה השנייה, ולוקחת אותנו ללב הקונפליקט הישראלי-פלסטיני"
(מתוך עמוד פסטיבל הסדרות הצרפתי Series Mania, שם הוקרנה הסדרה בבכורה עולמית).

ההקשר למציאות

הסדרה מבוססת על ספרו של דניאל שנער, אותו כתב על בסיס חוויותיו האישיות כקצין מודיעין ביחידת 8200 בזמן האינתיפאדה השנייה, אז מונה למפקד מחסום בחווארה. הדמויות והסיטואציות בסדרה בדיוניות, אך בדומה לדמותו של סער ריגבי, גם שנער היה בקשר חברי עם נער פלסטיני. בניגוד לסדרה הוא נהרג במהלך האינתיפאדה השנייה. מתוך צוות היוצרים, לא רק שנער נתקל פנים מול פנים בטרור, גם רון לשם. האחרון שירת כקצין ביחידת ההאזנות של 8200, ואת האינתיפאדה השנייה הוא סיקר ככתב ב"ידיעות אחרונות". עמית כהן סיקר גם הוא את מאורעות האינתיפאדה ככתב "מעריב", ואף למד בתוכנית המיוחדת ללוחמה בטרור של מחלקת המדינה האמריקנית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

2 דברים שכדאי לדעת

● הספר "שמים אדומים" (הוצאת ידיעות ספרים) נכתב בסוף שירותו הצבאי של שנער, והוא מבוסס על חוויותיו מהשירות במודיעין ועל סיפוריהם של אנשי ביטחון שעסקו בסיכול טרור. העמוד הראשון של הספר נכתב ב-2004, אך רק ב-2017, לאחר הולדת בנו הבכור, שנער החליט להגיש את כתב היד לצנזורה הראשית. בשל תיאור עבודתה של יחידת ההאזנות, הצנזורה כמעט ופסלה את הספר, והוא חיכה לאישור כמעט שנה. לבסוף השב"כ ומשרד הביטחון אישרו את פרסומו.

● אנני שפירו, 26, שמגלמת את ג'ני הורוביץ בסדרה, נולדה וגדלה כל חייה באוסטרליה, חלמה להיות רקדנית אך בעקבות פציעה פנתה ללימודי משחק. פחות משבועיים מהרגע שצילמה את האודישן "לשמיים אדומים", היא כבר היתה בדרכה לישראל, לגלם את התפקיד הראשי הראשון בקריירה שלה. בריאיון ל"מעריב" סיפרה שפירו שהיא לא ממש הכירה את ישראל, אך היא הכירה את עבודתו של אלון זינגמן, במאי הסדרה, שביים גם את "שטיסל", והתרגשה לעבוד איתו.

למה בחרנו בה

"שמים אדומים" מציגה תמונה ריאליסטית ומורכבת, שלא מייפה את המציאות וגם לא מחלקת אותה לשחור ולבן, אלא מציירת את כל גווני האפור שבסכסוך המדמם. היא מצליחה להציג כיצד בכל צד יש גם אטימות וגם חמלה, גם נקמה וגם רצון לפיוס. זו סדרה מותחת ורוויית אקשן, כתובה היטב ומבוצעת ברמה בינלאומית, ומבוססת על קאסט כישרוני שסוחף את הצופה אל הסיפור.

סדרה לחזור אליה

מרקו פולו (2014-2016) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
מספר עונות: 2
פרקים: 20
משך פרק: 45-60 דקות

הדרמה ההיסטורית האמריקאית, מהסדרות היקרות ביותר ש"נטפליקס" אי פעם הפיקה (כ-200 מיליון דולר), חוזרת לשנים בהן שהה הסוחר הידוע ומגלה הארצות הוניציאני מרקו פולו בחצר הקיסרות המונגולית כאורח השליט קובלאי חאן. הסדרה עוקבת אחר התככים בחצר המלכות, והקרבות ההיסטוריים שהצבא המונגולי מנהל במסגרת המאבק על השליטה ביבשת כולה. עם: לורנצו ריצ'למי, בנדיקט וונג, ג'ואן צ'ן ורמי היי.

סדרה לחכות לה

הפרחים האבודים של אליס הארט

תהיה זמינה לצפייה: אמזון פריים וידיאו
מספר עונות: 1
פרקים: 7

מיני סדרה אוסטרלית העוקבת אחר נערה בשם אליס הארט, שבגיל 9 נשלחת לגור עם סבתה לאחר שהוריה נהרגו בשריפה מסתורית. הסדרה קופצת בין זמנים, חושפת אט אט סודות משפחתיים מעברה של אליס, ומלווה את מסע ההתבגרות וההחלמה שלה. מבוסס על רומן באותו השם של הסופרת האוסטרלית הולי רינגלנד מ-2018. עם: סיגורני ויבר, אלישה דבנאם-קארי, אשר קדי ופרנקי אדמס.