"הפלייליסט": הסדרה שחושפת את הסיפור שמאחורי הקמת ספוטיפיי

הסדרה מספרת את סיפור הקמתה והצלחתה של ספוטיפיי ב־2006 דרך עיניהן של שש דמויות, רובן מבוססות על דמויות אמיתיות, שלכל אחת מהן זווית משלה על השתלשלות האירועים וכל אחת מספרת כיצד המיזם לא היה מצליח בלעדיה • במרכז הסדרה עומד המאבק בין הקידמה לשמרנות, בין אלו שמפחדים מהשינוי לאלו שמניעים אותו

כריסטיאן הילבורג ב''הפלייליסט'' / צילום: Jonas Alarik / Netflix
כריסטיאן הילבורג ב''הפלייליסט'' / צילום: Jonas Alarik / Netflix

המיני־סדרה השוודית "הפלייליסט", שעלתה לנטפליקס באוקטובר האחרון, מספרת את סיפור הקמת הסטארט-אפ ששינה את עולם המוזיקה. היא מבוססת על הספר Spotify Untold מ־2021 שכתבו העיתונאים השוודים סבן קרלסון ויונאס לייחופוווד. כיוון שספוטיפיי עוד לא סיפקה שערורייה בחיים האמיתיים, הסדרה קופצת בזמן מספר שנים קדימה לפיצוץ עתידי, שאת ניצניו ניתן לזהות כבר היום, בין פלטפורמת המוזיקה לאמנים.

תקציר העלילה

הסדרה מספרת את סיפור הקמתה והצלחתה של ספוטיפיי ב־2006 דרך עיניהן של שש דמויות, חמש אמיתיות ואחת בדיונית: דניאל אק, מייסד ספוטיפיי ואיש החזון; מרטין לורנצון, שותף מייסד ומשקיע; פטרה האנסון, עורכת הדין של ספוטיפיי; פר סונדין, אז מנהל בכיר בחברת התקליטים סוני והיום מנכ"ל "פופהאוס"; אנדראס הן, המתכנת הראשון והבכיר של ספוטיפיי; ובובי תומסון, זמרת וחברת ילדות של דניאל, דמות מומצאת שמייצגת בסדרה את קהילת האמנים. לכל אחת מהדמויות זווית משלה על השתלשלות האירועים וכל אחת מספרת כיצד ספוטיפיי לא הייתה מצליחה בלעדיה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"..."הפלייליסט" לא מספקת לצופים שמחה לאיד, כמו סדרות אחרות על עולם ההייטק, אבל היא כן מראה כמה נקודות מבט יש לסיפור הצלחה ענק כמו זה של ספוטיפיי".

(ג'ואל קלר, Decider, 14.10.22, אתר חדשות הבידור של "הניו יורק פוסט")

ההקשר למציאות

גל הפיטורים הנוכחי בהיי-טק לא פסח על ספוטיפיי, שפיטרה בחודש שעבר 600 עובדים, 6% מעובדי החברה. בהודעה שפירסם דניאל אק באתר החברה הוא לקח אחריות מלאה על "הצעדים שהובילו אותנו עד כה", ובהודעה לרשות לניירות ערך בבורסה הצהיר כי המהלך יעלה לחברה 35-45 מיליון אירו, על פיצויים ותשלומים נלווים. עם זאת, המהלך אותת למשקיעים על קיצוצים והתייעלות בחברה, והקפיץ את המניה.

3 דברים שכדאי לדעת

● דניאל אק נכנס בשנת 2012 לרשימת "30 מתחת 30" הנחשקת של מגזין "פורבס". במאמר שפורסם עליו מסופר שבגיל 5 קיבל את הגיטרה הראשונה שלו ואת המחשב הראשון שלו, וכך פיתח את שתי אהבותיו - מוזיקה ומחשבים. עד גיל 23 הקים אק שלוש חברות והפך למיליונר.

● בשנת 2021 תעשיית המוזיקה העולמית הכניסה רווח שנתי של כ-26 מיליארד דולר, שיא של העשורים האחרונים. על פי ה-BBC, כ-65% מההכנסות מגיעים משירותי סטרימינג, עם 523 מיליון משתמשים משלמים ב-2021, לעומת 443 מיליון ב-2020. באותה שנה ספוטיפיי רשמה רווח של 9.66 מיליארד דולר.

● מספר סצנות קצרות בסדרה מציגות את החרם שזמרת הקאנטרי-פופ המצליחה טיילור סוויפט הטילה על האפליקציה, בטענה שהשירות לא משלם מספיק לאמנים. החרם התרחש במציאות בשנים 2014-2017, בהן המוזיקה של סוויפט לא הושמעה בפלטפורמה. בשנה שעברה עלו ברשתות החברתיות קריאות לחרם על ספוטיפיי, אשר טענו כי ההסכתים של החברה הפיצו מידע שגוי לגבי נגיף הקורונה.

למה בחרנו בה

"הפלייליסט" מסתכלת על העבר בקריצה אירונית אך בו בזמן מצליחה לספק תובנות על ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה. במרכז הסדרה עומד המאבק בין הקידמה לשמרנות, בין אלו שמפחדים מהשינוי לאלו שמניעים אותו. לאחר שהבהירה לנו לאורך כל הדרך שאין אמת אחת ולכל סיפור יש כמה גרסאות, היא נופלת רק בפרק האחרון, בו היא מנסה לשרטט, ללא הצלחה, קווים מדוייקים בין 'טוב' ל'רע'.

סדרה לחזור אליה

רוחות רפאים (2021)

זמינה לצפייה: סלקום טי.וי
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 35

קומדיה אמריקאית של ערוץ CBS שזכתה להצלחה רבה בארה"ב. סמנת'ה ארונדקר (רוז מקייבר), עיתונאית פרילנסרית, ובעלה ג'יי ארונדקר (אוטקרש אמבודקר) מקבלים בירושה אחוזה עתיקה ונטושה ומחליטים להפוך אותה למלון. אולם חבורה של רוחות רפאים שמתגוררת במקום לא מרוצה מהרעיון, ומנסה לגרש אותם בדרכים שהיו יכולות להיות מפחידות אם לא היו כל כך משעשעות. עם אשר גרודמן, ריצ'י מוריארטי, שילה קרסקו ודניאל פינוק.

סדרה לחכות לה

The Reluctant Traveler 

תהיה זמינה לצפייה: אפל טי.וי+ (24.2)
מספר פרקים: 8

זוכה האמי יוג'ין לוי ("שיט'ס קריק", "אמריקן פאי") עוזב את אזור הנוחות שלו ויוצא לטייל ברחבי העולם עבור סדרת דוקו-טיולים חדשה של אפל טי.וי+, בה הוא גם יככב. אפל מבטיחים שזו לא סדרת טיולים רגילה, שכן לוי לא חובב טיולים. לכן, אפשר לצפות לנופים מרהיבים - קוסטה ריקה, פינלנד, יפן, פורטוגל, המלדיביים, דרום אפריקה, איטליה וארה"ב - בלי לוותר על ההומור שרק לוי יודע לייצר.