הקומדיה השחורה "אחיות רעות": חמש אחיות ורצח; הסדרה האירית שמדלגת בין קומדיה, דרמה ומתח

הסדרה האירית, שזכתה לשבחי המבקרים, עוקבת אחר חמש אחיות שלכל אחת יש מניע לרצוח את הבעל הנבל של אחת מהן • היא מדלגת בקלילות בין קומדיה, דרמה ומתח • את האחות הצעירה במשפחה מגלמת איב יוסון, בתו של בונו, סולן להקת U2

אווה בירת'יסטל, שרון הורגן, איב יוסון, שרה גריני ב''אחיות רעות'' / צילום: אפל טי.וי+
אווה בירת'יסטל, שרון הורגן, איב יוסון, שרה גריני ב''אחיות רעות'' / צילום: אפל טי.וי+

על "אחיות רעות"

זמינה לצפייה: אפל טי.וי +
ז'אנר: דרמה קומית
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 10
משך כל פרק: שעה
יוצרים: שרון הורגן, דייב פינקל, ברט בייר
שחקנים: שרון הורגן, אן מארי דאף, אווה בירת'יסטל, שרה גריני, איב יוסון, קלייס באנג
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
8.3/10 (מתוך 19,475 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
ציון הקהל - 69%
ציון מבקרי האתר - 56%

הסדרה האירית "אחיות רעות", שעלתה ביוני האחרון לאפל טי.וי+ וזכתה לשבחים מהמבקרים, היא פרי יצירתה של שרון הורגן, יוצרת "קטסטרופה" ו־"Motherland" (שלא הופצה בארץ). הורגן יצרה את הסדרה, המבוססת על סדרה בלגית מ־2012, יחד עם דייב פינקל וברט בייר, שכתבו מספר סיטקומים אמריקאיים, ביניהם "הבחורה החדשה" ו"רוק 30".

תקציר העלילה

הסדרה נפתחת בהלווייתו של ג'ון פול וויליאמס (קלייס באנג), בעלה המנוח של גרייס גארווי, שלה ארבע אחיות - אווה, אורסולה, ביבי ובקה. סיבת המוות של ג'ון פול (ג'יי פי, בקיצור) לא ידועה לצופים, אבל כבר מההתחלה ברור שהוא לא היה אדם נחמד, בלשון המעטה. האחים מקלאפין, שבידיהם מוחזקת פוליסת החיים של ג'יי.פי, לא ששים לשלם אותה, ומנסים להוכיח שמעשה מכוון הביא למותו. ב"חקירה" הלא־רשמית שלהם, כל אחת מהאחיות חשודה ברצח. הסדרה קופצת בזמנים לעבר וחזרה להווה, וכך עוזרת להבין את המניע של כל אחת מהאחיות גארווי להביא למותו של ג'יי. פי.

ביקורות מהעולם

"אחיות רעות" אף פעם לא משעממת. עם כל כך הרבה חלקי פאזל שונים, תמיד יש פרט מידע חדש ללמוד או מזימה להוציא לפועל. היא יוצאת דופן, מעט מוזרה - קלה לצפייה אבל עוקצנית מדי כדי להיות כנה, כבדה מדי כדי להצחיק עד דמעות, וחמוצה מדי כדי להיות "רק" כיף ולא יותר".
(אנג'י האן, מגזין הטלוויזיה והקולנוע האמריקאי "הוליווד רפורטר", 16.8.22)

ההקשר למציאות

אם לא הכרתם את המילה "גזלייטינג", הסדרה תבהיר לכם את המושג בצורה טובה. על פי מילון מרים־וובסטר, שב-2022 בחר במילה כמילת השנה, גזלייטינג זו "מניפולציה פסיכולוגית של אדם, לרוב על פני תקופת זמן ממושכת, שגורמת לקורבן לפקפק באמינות המחשבות שלו, תפיסת המציאות שלו, או הזיכרונות". בזמן האחרון, הרשת מלאה בסרטונים שמדגימים מהו גזלייטינג, ומזהירים מפניו. "אחיות רעות" מציגה דוגמה טובה למשמעות המילה, ומציירת את ג'יי.פי כדמות קיצונית וקצת מגוחכת של "המתעלל הרגשי".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● כמעט כל השחקנים והשחקניות בסדרה הם איריים, וחלקם אף באים ממשפחות מיוחסות. הורגן, היוצרת והשחקנית שמגלמת את אווה, היא אחותו של שחקן הרוגבי האירי הידוע שיין הורגן, בריאן גליסון, שמשחק את סוכן הביטוח טום מקלאפין, הוא בנו של השחקן ברנדן גליסון ("טרויה", "לב אמיץ"), ואיב יוסון, שמגלמת את האחות הצעירה בקה, היא בתו של סולן להקת U2, בונו.

● הסדרה צולמה באזור דבלין, כאשר סצנות רבות מתרחשות ב"פורטי פוט", מקום רחצה בנוי בטון בקצה הדרומי של מפרץ דבלין. "פורטי פוט" הוא גם אזור ההתרחשות של חלקו הראשון של הרומן "יוליסס" מאת הסופר האירי הנודע ג'יימס ג'ויס (ראו הרחבה על הספר "יוליסס" במדור מאסטרפיס בעמוד 8).

● אפל ממשיכה עם הקו המצליח של קטעי פתיחה מוצלחים ומושקעים לסדרות שלה, כמו זה שזיכה את "ניתוק" בפרס אמי. קטע הפתיחה של "אחיות רעות" נוצר על ידי סטודיו פיטר אנדרסון, שיצרו גם את הפתיחה של "בשורות טובות" הבריטית, "מבפנים" החדשה של נטפליקס, "שעת השטן" של אמזון פריים וידאו ועוד.

למה בחרנו בה

"אחיות רעות" מצליחה ללכת על הקו הדק שבין קומדיה לדרמה למתח, והיא עושה את זה טוב. במקומות שבהן יכלה "ליפול" למורבידיות היא נשארת קלילה, ובאותו זמן שומרת על הסיפור המרכזי ועל הדיאלוגים רציניים מספיק כדי להשאיר את הצופים על קצות האצבעות. בעיקר, היא נותנת דרור לפנטזיות רצחניות כשהיא מעמידה את חמשת האחיות מול ג'יי. פי הנבל, שאומרות את מה שכולנו חושבים: "טוב, מישהו צריך להרוג אותו".

סדרה לחזור אליה

כנופיית ברמינגהאם 
זמינה לצפייה:
נטפליקס
מספר עונות: 6
מספר פרקים בעונה: 6
משך פרק: 60 דקות

דרמת פשע שנכתבה בהשראת כנופייה אמיתית שהטילה אימה על אנגליה בסוף המאה ה־19. הסדרה מתרחשת בעיר ברמינגהאם בתחילת המאה ה־20 ועוקבת אחר חברי כנופיית "פיקי בליינדרס" ומנהיגיה, תומאס שלבי ומשפחתו. לאורך ששת העונות פיקי בליינדרס צוברים כוח ומוניטין, תחילה בעיירה ובמחוז ולבסוף מגיעים לעמדה בכירה בפרלמנט הבריטי, ובתוך כך מרחיבים את עסקי המסחר שלהם ומנהלים מאבקי כוחות בתוך המשפחה. עם קיליאן מרפי, הלן מקרורי, ג'ון שלבי וסופי ראנדל.

סדרה לחכות לה

איסט סייד
תשודר: כאן 11 (אפריל 2023)

הדרמה המדוברת של כאן 11, שיצרו יעל רובינשטיין ויוסי מדמוני ("בת ים ניו יורק") תעלה לשידור באביב הקרוב, והישג אחד היא כבר רשמה לזכותה: זו הסדרה הישראלית הראשונה בה משחקת צעירה על הרצף האוטיסטי. גפן קמינר תשחק את מאיה, צעירה אוטיסטית, בת לאב יחידני בשם מומו (יהודה לוי), סוכן נדל"ן שסוגר עסקאות במזרח ירושלים הנפיצה. עם נטע ריסקין, ששיחקה לצד לוי ב"איש חשוב מאוד", שרה וינו־אלעד ("פמת"א") ואמיר ח'ורי ("פאודה").