יוצרי "פאודה" הפכו את סיפורו האמיתי של המחבל האכזר ביותר לסדרת המתח הכי טובה כרגע

"רוחות ביירות", המיני סדרה החדשה שיצרו אבי יששכרוף וליאור רז, יוצרי "פאודה", עוקבת אחר מבצע לכידתו של עימאד מורנייה, שנודע כאחד המחבלים שהוציא לפועל פיגועי תופת שקטלו מאות אנשים • הסדרה, בהשתתפות שחקנים ישראלים וכוכבים בינלאומיים, היא אמנם בדיונית, אך מתבססת על מחקר שערכו היוצרים, בין השאר בעזרת ארכיוני המוסד וה-CIA

אמיר ח'ורי (בתפקיד עימאד מורנייה) ב''רוחות ביירות'' / צילום: באדיבות ''יס''
אמיר ח'ורי (בתפקיד עימאד מורנייה) ב''רוחות ביירות'' / צילום: באדיבות ''יס''

על "רוחות ביירות"

זמינה לצפייה: yes
ז'אנר: אקשן
עונות: 1
פרקים: 4
משך פרק: 50-60 דקות
יוצרים: אבי יששכרוף וליאור רז
שחקנים: אמיר ח'ורי, הישאם סולימן, דרמוט מלרוני, רפי גברון, דינה שיהאבי, עדו גולדברג, יעקב זדה־דניאל, מיכאל מושונוב, יובל שרף
שפה: אנגלית, ערבית
ציון IMDB:
6.7/10 (509 מצביעים)

במשך כמעט שלושה עשורים רדפו שתי סוכנויות ביון מהמפורסמות בעולם, ה-CIA האמריקאי והמוסד הישראלי, אחרי רוח רפאים. עימאד מורנייה, שנודע כאחד המחבלים האכזריים ביותר במזרח התיכון וכאדם שתיכנן והוציא לפועל אינסוף פיגועי תופת שקטלו מאות ישראלים, אמריקאים ולבנונים, חוסל ב־2008 בסוריה בפעולה שעד היום איש לא לקח עליה אחריות. המיני סדרה החדשה שיצרו אבי יששכרוף וליאור רז, יוצרי "פאודה", לערוץ "שואוטיים" נחתה החודש ב"יס", ועל אף שהיא בדיונית, היא מבוססת על עובדות אמיתיות בנוגע לעלייתו ומפלתו של מורנייה.

תקציר העלילה

ב־2007 סוכנת CIA מתחקרת עריק איראני, ש־30 שנה לפני כן גייס והפעיל את הארכי־מחבל המסוכן והחמקמק ביותר שידעו שירותי הביון הישראליים והאמריקאים: עימאד מורנייה. הסדרה קופצת בזמן ל־1982, אל לבנון, ומציגה את תחילת דרכו של מורנייה במעוזים השיעים בביירות, ועוקבת אחר התפתחותו כאדריכל טרור שהפעיל מאות מחבלים מתאבדים וכאחד מראשי ארגון חיזבאללה. בסדרה משולבים גם ראיונות עם אנשי ה-CIA האמריקני והמוסד הישראלי שניסו ללכוד את מורנייה במשך השנים.

ההקשר למציאות

הסדרה אמנם בדיונית, אך היא מתבססת על עובדות ומחקר מעמיק שערכו היוצרים, בין השאר בעזרת ארכיוני המוסד וה-CIA. הדמויות המרכזיות בסדרה מבוססות על אנשים אמיתיים שלקחו חלק בסיפורו של מורנייה, כמו רוברט איימס, מפקד ה-CIA שנהרג בביירות, ומחליפו שנחטף וויליאם באקלי. בריאיון ל"וושינגטון פוסט" סיפר יששכרוף כי האובססיה של סוכנויות הביון למצוא את מורנייה, ומה שהם היו מוכנים לעשות כדי לתפוס אותו, היו הדברים שמשכו אותו ליצור את הסדרה.

ביקורת מהעולם

"'רוחות ביירות' היא כמו הסרט 'כוננות עם שחר' או פרק בסדרה 'הומלנד'. אי אפשר שלא להיות מעורבים רגשית בחייו של סוכן ה-CIA, במיוחד כשאנו עדים לרדיפה המתסכלת ארוכת השנים אחר פסיכופט. ככל שמתעמקים בסיפור, כך גובר הסיכון, ואנחנו חשים שאף אחד לא בטוח - וזה מה שעושה סדרת טלוויזיה מצוינת".
(אריק מאסוטו, The Collider, 18.5)

3 דברים שכדאי לדעת

● בהפקה לקחו חלק אושיות הוליוודיות: כל ארבעת פרקי הסדרה בוימו על ידי גרג ברקר ("המצוד: ללכוד את בן לאדן"), שיחד עם יששכרוף ורז היה מעורב בתהליך היצירה. על ההפקה ניצח דניאל דרייפוס, שהפיק את הסרט זוכה האוסקר "הכל שקט במערב".

● הקאסט משלב שחקנים ישראלים דוגמת יעקב זדה־דניאל, מיכאל מושונוב, אמיר ח'ורי, הישאם סלימאן ויובל שרף עם שחקנים אמריקאים כמו דרמוט מלרוני ("החתונה של החבר הכי טוב שלי", תפקיד אורח בלתי נשכח ב"חברים") וגארט דילהאנט ("12 שנים של עבדות"). כמו כן משולבים בו שחקנים בינלאומיים עם זיקה ישראלית, כמו למשל השחקן הבריטי־ישראלי עדו גולדברג ("כנופיית ברנינגהם", "רכבת הקרח") שנולד בחיפה, אך מזה שנים רבות מנהל קריירה מצליחה בבריטניה ובארצות הברית.

● הסדרה מציינת כמה פיגועים אמיתיים שמורנייה היה אחראי עליהם, ביניהם פיצוץ השגרירות האמריקאית בביירות (1983), פיצוץ מפקדת צה"ל בצור (1983), ופיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (1994). מורנייה היה גם אחראי גם על חטיפת שלושת החיילים בהר דב ב־2000, ועל חטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב בגבול לבנון ב־2006, שהציתה את מלחמת לבנון השנייה.

למה בחרנו בה

בעוד שהאמריקאים מתרכזים בתפקיד שהאומה שלהם מילאה במזרח התיכון באותן שנים, עבור הישראלים הסדרה מספקת גרסה מלאת אדרנלין למציאות מוכרת ולהיסטוריה לא רחוקה. בדומה ל"פאודה" של רז ויששכרוף, גם "רוחות ביירות" משתדלת להאיר את המניעים הלאומניים והאישיים של מפלצות טרור כמו מורנייה, ולצייר אותו כאדם שנאמן למולדתו ונאבק עליה בעזרת אלימות.

סדרה לחזור אליה

הפסיכיאטר מהבית השכן (2021) 
זמינה לצפייה: אפל טי.וי+
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 35-50 דקות

המיני סדרה הזו אומנם מוגדרת כקומדיה שחורה, אבל היא יותר מותחן פסיכולוגי. היא מבוססת על מקרה אמיתי שתועד בפודקאסט בעל אותו שם, ומספרת על הקשר הרעיל והמסוכן שבין הפסיכיאטר ד"ר אייזק הרשקופף (פול ראד) לבין המטופל שלו מרטי מרקוביץ' (ויל פארל). ד"ר הרשקופף משתמש במניפולציות כדי לחדור ולהשתלט על חייו של מרטי במשך 30 שנה, וחוצה את גבולות האתיקה יותר מפעם אחת. עם קתרין האן, קייסיי וילסון וקורנל וואמק.

סדרה לחכות לה

Unknown 
תהיה זמינה לצפייה: נטפליקס (3.7)
עונות: 1
פרקים: 4

סדרה דוקומנטרית שתאתגר את כל מה שאנחנו יודעים על היקום. הפרק הראשון מצולם בסקארה שבמצרים, שם שני חוקרים מנסים לגלות קברי פרעונים שנשכחו ופירמידות אבודות; הפרק השני יתעמק במסתרי הרובוטיקה והבינה המלאכותית אשר מפעילה אותה; הפרק השלישי מלווה את חוקר המאובנים לי ברגר בדרום אפריקה, בקבר העתיק ביותר שנמצא שנבנה על ידי קופים, מה שיכול לשנות את חקר האבולוציה לגמרי; הפרק הרביעי מתעד את שיגור טלסקופ החלל ג'יימס וב, והתגליות המרעישות שהתגלו בעזרתו.