"רשימת החיסול": סדרת האקשן שהמבקרים קטלו והצופים אהבו

קצין ביחידה מובחרת אמריקאית יוצא עם חייליו למשימה בסוריה, שם הם נתקלים במארב וכל חייליו נהרגים במקום • כשהוא מבין שיש מי שעמד מאחורי אובדן חייליו, הוא יוצא למסע נקמה אלים • זו אחת הסדרות הכי שנויות במחלוקת ב־2022: הקהל אהב אותה, המבקרים, ברחבי העולם, קטלו אותה

כריס פראט (בתפקיד ג'יימס ריס) ב''רשימת החיסול'' / צילום: אמזון פריים וידאו
כריס פראט (בתפקיד ג'יימס ריס) ב''רשימת החיסול'' / צילום: אמזון פריים וידאו

על "רשימת חיסול"

זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
ז'אנר: אקשן
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8
משך כל פרק: 50-65 דקות
מבוססת על: הספר "רשימת החיסול" (2018) מאת ג'ק קאר
שם יוצר: דיוויד דיג'יליו
שמות שחקנים: כריס פראט, קונסטנס וו, טיילור קיטש, ג'ין טריפלהורן
שפה: אנגלית
דירוג IMDB:
7.9/10 (91 אלף מצביעים)
דירוג Rotten Tomatoes:
39% ציון מבקרים, 95% ציון קהל

"רשימת החיסול", שעלתה ביולי האחרון לאמזון פריים וידאו, היא כנראה אחת הסדרות הכי שנויות במחלוקת ב־2022: הקהל אהב אותה, המבקרים, ברחבי העולם, קטלו אותה. בשבוע שלאחר עלייתה לאוויר היא כבשה את המקום השני במדד נילסן, שמודד את הרייטינג ודקות הצפייה בשירותי הסטרימינג השונים.

תקציר העלילה

ג'יימס ריס (כריס פראט, ששימש גם כאחד המפיקים בפועל) הוא קצין ביחידת כוחות מיוחדים "אריות הים" בצבא ארה"ב. כשהוא יוצא עם חייליו למשימה בסוריה הם נתקלים במארב וכל החיילים נהרגים במקום, מלבד ריס וחייל נוסף. לאחר המבצע, זיכרונותיו של ריס מיום הקרב, מהימים שאחריו ומתקופות אחרות בחייו מתחילים להתערבב, והוא מרגיש שמשהו אינו כשורה. כשהוא מבין שיש מי שעמד מאחורי אובדן חייליו, הוא יוצא למסע נקמה אלים.

ביקורות מהעולם

"העיבוד הטלוויזיוני לרומן של ג'ק קאר מתאים לנישת צופים מסויימת, אבות בעיקר, אבל הוא גם במידה רבה מתגלה כחלום רטוב עבור מוטרפים אוהבי צבא אנטי־ממסדיים, כשפראט מופיע כקצין ביחידת 'אריות הים' ורוצח את האשמים תוך משפט־שדה קיצוני"(ניק שייגר, מגזין ״דיילי ביסט״, 29.6.22)

ההקשר למציאות

לאורך הסדרה מובלט הניסיון של ממשלת ארה"ב לטפל ולהקל על חייהם של חיילים משוחררים שלקו בפוסט טראומה בעקבות שירותם. לפי נתונים רשמיים של הממשל האמריקאי, בין 11 ל־20 אחוזים מהחיילים ששירתו בעיראק ובאפגניסטן לקו בפוסט טראומה. נתון דומה עולה בקרב החיילים שלחמו במלחמת המפרץ: 12 אחוזים מהם לקו בפוסט טראומה. בין ותיקי מלחמת ווייטנאם כ-15 אחוזים מאובחנים עם פוסט טראומה נכון לסוף שנות ה-80, אך ההשערות הן שקיימים 15 אחוזים נוספים שלא דיווחו על כך. בין המאפיינים של פוסט טראומה: פלאשבקים מהאירוע הטראומטי, סיוטים, דיכאון, נדודי שינה וטריגרים המשיבים את האדם לזירת הטראומה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● ג'ק קאר, הסופר שחיבר את הנובלה עליה מבוססת הסדרה ומפיק שותף, שירת 16 שנה בתור לוחם ביחידת "אריות הים" בצבא ארה"ב. כשהתארח בתוכנית של טאקר קרלסון ב"פוקס ניוז" ונשאל על הביקורות הקשות שהסדרה קיבלה, הוא אמר: "היא הפעילה טריגר אצל המבקרים, אבל לא עשינו אותה עבור המבקרים. הקהל אהב אותה, ועשינו אותה עבור הקהל, עבור החיילים שנשלחו לעיראק ואפגניסטן שרואים תוכנית שמדברת אליהם".

● בזכות הסדרה כריס פראט הצטרף ל"מועדון המיליון" בתעשיית הטלוויזיה: מגזין "וראייטי" דיווח כי פראט קיבל משכורת של 1.4 מיליון דולר על כל פרק. עם כניסתו לרשימה, מצטרף פראט לשמות גדולים כמו רוברט דאוני ג'וניור, פול ראד, מייקל קיטון ועוד. לשם השוואה, עבור תפקידו הראשי בסרט השני בסדרת סרטי "שומרי הגלקסיה" ב-2014, קיבל פראט 1.5 מיליון דולר בסך הכל.

● "רשימת החיסול" הוא הספר הראשון מתוך חמישה ספרים העוקבים אחרי עלילותיו של ג'יימס ריס, לוחם יחידת "אריות הים" בצבא ארה"ב. לאורך סדרת הספרים, ריס מסתבך עם הממשל האמריקאי, המאפיה הרוסית וגורמים פוליטיים מסביב לעולם. נכון לנובמבר האחרון, "אמזון" לא הודיעו על עונה נוספת לסדרה, ואפשר להניח שהדבר קשור לביקורות הקשות שקיבלה.

למה בחרנו בה

הביקורות קבעו כי מדובר בסדרה לא מקורית, לא מחדשת ואפילו משעממת, ועם זאת אפשר להבין למה הקהל אוהב אותה. כריס פראט, שלרוב לא מגלם תפקידים דרמטיים, מגלם כאן באופן משכנע איש צבא שבור, כועס ומבולבל. מאבקו ברגשות האשם הכבדים שלו, על כך שהוא חי וחבריו ליחידה מתים, מצליח לסחוף את הצופים. הגם שהסדרה מרגישה נוסחתית מבחינת עיצוב הדמויות והעלילה, קרבות הירי והפיצוצים מספקים אקשן אמין במינון נכון, והעיסוק המעמיק בפוסט טראומה נותן לה רובד אנושי.

סדרה לחזור אליה

"המקום הטוב"
זמינה לצפייה: נטפליקס
מספר עונות: 4
מספר פרקים: 53
משך פרק: 20-25 דקות

קומדיה אמריקאית של רשת NBC. אלינור (קריסטן בל) מתה בגיל צעיר ומגלה שהגיעה ל"מקום הטוב", גן עדן אוטופי בו הכל מעוצב לטעמה והכל אפשרי. אך אלינור הגיעה למקום הטוב בשל טעות בזיהוי, ומקומה שייך לאלינור אחרת. יחד עם "הנפש התאומה" שלה צ'ידי וחברים נוספים, היא מנסה לגלות כיצד גורמים שמימיים יכולים לטעות, ולאט לאט חושפת את האמת המפתיעה על "המקום הטוב". עם: וויליאם ג'קסון הרפר, מאני ג'סינטו, ג'מילה ג'מיל, דארסי קארדן, מאיה רודולף וטד דנסון.

סדרה לחכות לה

"אדוארד היקר"
תהיה זמינה לצפייה: אפל tv+ החל מ- 3.2.2023
עונה: 1
מספר פרקים: 10

דרמת התבגרות אמריקאית המבוססת על רומן באותו השם מאת אן נאפוליטנו, ששימשה גם כאחת המפיקות בפועל של הסדרה. הספר תורגם ל־26 שפות (גם לעברית), ומיד עם צאתו נכנס לרשימת רבי־המכר של הניו יורק טיימס. במרכז הדרמה סיפורו של אדוארד (קולין אובריאן), ילד בן 12, הניצל מהתרסקות מטוס, בה איבד את כל משפחתו. בחייו החדשים הוא מתמודד עם האובדן, הזכרונות, החברויות החדשות והאהבות הראשונות. עם קוני בריטון ("הלוטוס הלבן") וטיילור שילינג ("כתום זה השחור החדש").