גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מייק פיי, מנכ"ל חד הקרן הישראלי איילנד, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון החדשה פיקצ'ר קפיטל (Picture Capital), שהחלה לפעול בחודשים האחרונים בענף הסייבר הישראלי וכבר ביצעה כמה השקעות מקומיות, והובילה בין השאר את ההשקעה בסטארט-אפ קורטאניקס. פיי איננו חדש לקרן: הוא אחד מבין ארבעת מקימיה, לצד שותפו להקמת איילנד, דן אמיגה ויזמי חברת הסייבר טרנסמיט סקיוריטי מיקי בודאי ורקש לונקאר. האחרון משמש גם כשותף מנהל בפיקצ'ר קפיטל, אלא שבניגוד לפיי, לונקאר פרש מתפקיד ניהולי בחברה שהקים, וכעת הוא מקדיש את כל מרצו לקרן החדשה. לכן, מעורר המהלך של פיי סימני שאלה בענף הסייבר ובקרב אלה שהיו רוצים לראות הפרדה ברורה יותר בין שני סוגי התפקידים: מנכ"ל של חברת פורטפוליו, ומנהל פעיל בקרן הון סיכון.

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל 
בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה 

עד השנים האחרונות התקיימה הפרדה ברורה בין קהילת המשקיעים בהייטק לבין אלה שמנהלים את החברות ומגייסים הון עבור צמיחתן. ישנם אלה שמגייסים כסף ממשקיעים מוסדיים ומחליטים להקצות אותו לחברות שונות, ואלה שמגייסים את ההון ומשקיעים אותו בפיתוח מוצר ובשיווקו. אלא שבשנים האחרונות, עם ריבוי האקזיטים וסבבי הסקנדרי התערער הגבול שבין יזם למשקיע ובפרט בתחום הסייבר, שם קצב הקמת החברות ומכירתן גבוה יותר.

אסף רפפורט, מנכ"ל וויז, שמתהדר בתואר מנכ"ל החברה הצומחת בישראל, הוא לא רק מנכ"ל. הוא גם משקיע אנג'ל בחברות סטארט-אפ רבות, ובנוסף גם משקיע מוגבל (Limited Partner) בקרן ההון סיכון סייברסטארטס של גילי רענן, שהיא גם משקיעה בתורה בוויז. שלמה קרמר, ממייסדי קייטו נטוורקס, גם הוא משקיע מוגבל בסייברסטארטס. בה בעת הוא גם היזם של קייטו נטוורקס ובעצמו משקיע אנג'ל בסטארט-אפים צעירים, בתחום הסייבר ומחוצה לו.

גבול אחד בדרך כלל איננו נחצה: יזם של חברה, וודאי מנכ"ל של חברה, איננו הופך למשקיע מקצועי שמשקיע למחייתו בחברות מטעם קרן הון סיכון. בעגה המקצועית - יזם איננו יכול להפוך בנקל לשותף מנהל (General Partner) בקרן הון סיכון, ממספר טעמים: האחד הוא רצון המשקיעים בקרן לראות את השותף המנהל מקדיש את כל מרצו לאיתור השקעות חדשות וניהול ההשקעות הקיימות; השני הוא רצונם של מנהלי הקרנות לראות במנכ"ל כמי שפועל לטובת האינטרסים של החברה ולא של גופים אחרים; והשלישי הוא רצונם של אלה שהשקיעו בחברה להימנע מתחרות עם המנכ"ל על השקעות בחברות נוספות.

ניגוד עניינים לכאורה

איילנד (Island) היא הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים לאחר שמתחרתה, טאלון, נרכשה בשנה שעברה על ידי פאלו אלטו נטוורקס. היא גייסה עד היום 375 מיליון דולר בהובלת קרנות כגון אינסייט פרטנרס, ג'ורג'יאן וסייברסטארטס, כאשר הסיבוב האחרון בהובלת פריזם קפיטל שיקף לה שווי של 1.5 מיליארד דולר, כך לפי מאגר ההון סיכון PitchBook.

עם הצטרפותו של פיי לקרן פיקצ'ר כשותף מנהל, הוא הופך דה-פקטו למתחרה של הקרנות שהשקיעו בו, דוגמת אינסייט בשלבים המאוחרים וסייברסטארטס בשלבי ההשקעה הראשוניים. הדבר עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות ההשקעה שתערוך קרן פיקצ'ר. הדבר גם יהפוך את הארבעה למתחרים בזירת ההשקעות הצפופה ממילא בתחום בסייבר הישראלי בו פעילות גם קרנות אחרות דוגמת גלילות, מרלין ונצ'רס ו-YL Ventures.

הקרן הוקמה על ידי לונקאר, פיי, אמיגה ובודאי על בסיס הונם האישי על מנת לרכז את השקעותיהם במקום אחד ולאחד כוחות. לונקאר שידוע כמשקיע פרטי ותיק נחשב עד כה לשותף המנהל היחיד מבין הארבעה, אך כעת הצטרף אליו פיי, כשהוא ממשיך לכהן כמנכ"ל איילנד במשרה מלאה.

מעמדם של השאר הוא כשל משקיעים מוגבלים (LPs) אך הם פטורים מדמי ניהול, דבר שנחשב להטבה משמעותית. לא ידוע האם הקרן מגייסת כעת הון ממשקיעים מוסדיים, אך בפיקצ'ר קפיטל לא מכחישים כי יעשו זאת בהמשך. "אין לנו משקיעים מוגבלים חתומים בשלב זה - כל ההון בקרן מקורו בכספינו הפרטי", מסר לונקאר לגלובס. "אם נוסיף משקיעים מוגבלים לא נוכל לפרט על כך בשל כללי סודיות".

"נימנע מהשקעה בחברות שמציבות קונפליקט ישיר עם איילנד"

מייק פיי אישר כי יוותר בתפקיד מנכ"ל איילנד והוסיף: "שמירה על תפקיד המנכ"ל במקביל לתפקידי כשותף כללי היא אתגר שאני מאמץ בהתלהבות. השאיפה לסייע ליזמים בהקמת עסקים מצליחים תמיד הניעה אותי למצוא איזון יעיל בין התפקידים השונים. למעשה, מבנה הקרן מאפשר ניהול זמן טוב יותר, שכן בכוונתנו למנף את גודלה לבנייה של צוות תומך. זה ישפר את ההשפעה והיעילות של ההתקשרויות שלנו. אנחנו מנהלים את הקרן בהצלחה כבר זמן מה, ושיווי המשקל בין שני התפקידים הללו הוכח כיעיל ביותר".

ובכל זאת, מה תגיד למשקיעים שיטענו שיש לך חובת נאמנות קודמת לאיילנד ולמשקיעים שלה?
"אני רוצה להבטיח למשקיעים שלנו שאני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד. המשקיעים עודכנו בהשקעות ובמעורבות שלנו עם סטארט-אפים לאורך השנים, כולל הקמת הקרן. אני שמח לומר שרבים מהם הביעו עניין והציעו לתרום לקרן החדשה בדרכים מועילות שונות. שקיפות ושיתוף פעולה הם חלק בלתי נפרד מההצלחה המשותפת".

האם תשב בדירקטוריונים של חברות הפורטפוליו?
"אני מתכנן לתפוס מספר נבחר של מושבי דירקטוריון בחברות פורטפוליו שבהן המומחיות והתובנות שלי יכולות להוסיף ערך משמעותי. כדי לעמוד באחריות חדשה זו, צמצמתי אסטרטגית את השתתפותי הנוכחית במועצת המנהלים. זה מבטיח שאוכל להתחייב באופן מלא לתפקידים אלה ולתרום ביעילות להצלחה של חברות אלה.

כיצד תפתור את הסתירה שמתקיימת בין ניהול עסקאות עם סטארט-אפים אחרים כמנכ"ל איילנד לבין עסקאות כמשקיע בקרן?
"יש לנו אסטרטגיה ברורה כדי למנוע התנגשויות פוטנציאליות: נימנע מהשקעה בחברות שמציבות קונפליקט ישיר עם איילנד או עם טרנסמיט סקיוריטי. אם יתעורר סכסוך באופן בלתי צפוי, אנחנו מחויבים למצוא פתרון שיועיל לכל הצדדים המעורבים. בהתחשב באופי הייחודי של העסק של איילנד, קל יחסית לחזות קונפליקטים פוטנציאליים לפני ביצוע השקעה, מה שהופך מצבים כאלה מאוד לא סביר".

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית