גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)
וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

 

 

החיפוש אחר וורן באפט הבא נראה כמו ניסיון אבוד. למצוא "קוטף מניות" (בוחר מניות) מוצלח זה הכרחי אבל לא מספיק, זה צריך להיות מישהו שהוא לא "כייס". לשם כך צריך לחשוב פחות על השקעה ויותר על ניהול השקעות. האסטרטגיה העסקית של באפט ביססה מבנה שמבדיל את ברקשייר ממנהלי כספים אחרים, וגם ועשתה הון עבור בעלי המניות. 

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"
שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע
מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש 

כדי להבין איך זה עובד יש לשאול: איך הייתה מתפקדת ברקשייר הת'אוויי  אם באפט היה מנהל אותה כמו קרן גידור? ברור שהתשובה היא "גרוע", אבל עד כמה? 

אילו השקעתם 1,000 דולר במדד S&P 500 בתחילת 1965, כאשר באפט השתלט על ברקשייר, היו לכם היום קצת יותר מ-300 אלף דולר. אם במקום זאת הייתם קונים מניות ברקשייר, היו לכם יותר מ-42.5 מיליון דולר.

אך אילו גבה באפט עמלות של קרן גידור, היו לכם פחות מ-5 מיליון דולר. במילים אחרות, המשקיעים אצלו היו מרווחים אולי 10% ממה שעשו בשנים האלה, בעוד שבאפט עצמו היה עשיר ברמות אחרות. 

ביקשתי מכמה חוקרים לחשב את התשואות הללו באופן עצמאי: אנדריאה פראציני, ראש בחירת מניות גלובלית ב-AQR Capital Management; ג'יימס קרסון, פרופסור לביטוח באוניברסיטת ג'ורג'יה, ותלמידו לשעבר אנתוני לה; ומילה גטמנסקי שרמן, פרופסור למימון ב-UMass Amherst, ותלמידתה מאיה פיטרסון. 

הנחנו שקרן הגידור ההיפותטית ברקשייר - נקרא לה Berkaway LP - גבתה דמי ניהול של 2% מהנכסים, וכן דמי הצלחה בשיעור של 20% מכל רווח מעל 6%. 

במהלך תקופה שבה מדד S&P 500 הוסיף 10.2% בשנה וברקשייר הניבה תשואה של כמעט 20%, ברקאוואיי הייתה מחזירה שיעור שבין 13.6%-15.9% בשנה. 

באפט האמיתי הכפיל כמעט את תשואת השוק במהלך 59 שנים. גם כמנהל קרן גידור היה מכה את השוק, אבל בשיעורים רחוקים מאוד מכך. 

בכל מקרה להערכתי, אם באפט היה פונה לעסקי הגידור, המשקיעים לא היו מגיעים לטווח שלעיל בשנה. וזה מחזיר אותנו למבנה של ברקשייר האת'וויי. 

בשנות ה-50-תחילת ה-60, ניהל באפט שותפות-השקעות שבה כן נגבו עמלות בדומה לקרנות גידור (לרבות נתח של 25% מכל תשואה שנתית העולה על 6%, אך ללא דמי ניהול). 

אבל באפט הבין שהמבנה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך. לכן ב-1969 הוא הודיע שיסגור את השותפות שלו, ובסופו של דבר הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא דומה לשום דבר שהיה לפניה. 

הרווח של המנהל, הבעיה של הלקוח

משום שברקשייר היא חברת החזקות ציבורית, ולא קרן נאמנות או קרן גידור, היא אינה גובה עמלות. ובאפט מעולם לא היה צריך לדאוג שהמשקיעים יציפו אותו בכספים כשהשוק בשיאו או ירוקנו אותו מכסף כשהשוק צונח. 

כמעט בכל עסקי ניהול הנכסים, מכשירי השקעה גובים עמלות כאחוז מהנכסים המנוהלים. ככל שהקרן גדלה, כך המנהל מרוויח יותר כסף. אך עבור הלקוחות זו בעיה, מכמה סיבות. 

● עמלות מבוססות-נכסים ממקדות את תשומת הלב של המנהלים לא רק בהגדלת התשואות של הקרן אלא גם או בעיקר בהגדלת היקף הקרן. 

● קרנות גדולות הן זולות יותר לניהול, אך כשהעמלות הן בשיעור אחיד מהנכסים, אלה המנהלים, לא הלקוחות, שקוצרים את יתרונות הגודל הללו. 

● במקום לחפש למקסם את תזרימי המזומנים הפנימיים מהשקעותיהם, המנהלים פועלים במטרה למקסם את תזרימי המזומנים החיצוניים מהמשקיעים שלהם. 

● הדבר מוביל מנהלים רבים לנפנף בתוצאות שלהם בשיא - כדי למשוך רודפי ביצועים שמזרימים הון לקרן בזמן שהשוק מתחמם ותמחורי המניות מתנפחים. 

● המנהלים שופכים את המזומנים החדשים על מניות במחיר מופקע, שאחר כך קורסות בצניחת השוק, ואז הלקוחות בורחים מהקרן, מה שמאלץ את המנהלים להיפטר מהמניות שבתחתית. 

לפיכך, הקרן נאלצת לסחור בתגובה להתנהגות המשקיעים שלה ולא להזדמנות השקעה: לקנות יותר כשהמניות פחות נחשקות ולמכור כשהן מבוקשות יותר. 

בכל זאת, המנהלים משגשגים הודות לגביית עמלות מנופחות כשהנכסים בשיא. 

באפט, לעומת זאת, לקח משכורת שנתית של 100 אלף דולר במשך יותר מ-35 שנה ומחזיק ביותר מ-216 אלף מניות Class A של ברקשייר, ששוויין הנוכחי כ-131 מיליארד דולר. 

בתיאוריה, אילו באפט היה מנהל את ברקשייר כקרן גידור עם עמלות טיפוסיות, ומשקיע את כולן מחדש, פראציני מעריכה תוספת של כ-300 מיליארד דולר לשווי הנקי של באפט כיום. 

בפועל, זה היה בלתי אפשרי. גביית עמלות סטנדרטיות לצד הצורך לרצות את הלקוחות היו מצמצמים את התשואות של באפט. 

לא מוכנים לשלם עבור ביצועים טובים יותר

ועדיין, רוב האנשים ממשיכים להתעלם מהדוגמה של באפט. משקיעים מוסדיים, ומספר גדל והולך של משקיעים בודדים, הזרימו טריליוני דולרים לקרנות גידור, פרייבט אקוויטי ולמכשירים אחרים שעלותם יכולה להגיע עד 6% בשנה. 

קרנות פרטיות אלו בנויות לרוב מלכתחילה באופן שימקסם את גודלן, ולא את שיעור התשואה שלהן. 

כמה חברות קרנות נאמנות, בהן Artisan, Bridgeway, פידליטי, טי.רואו פרייס ו-ואנגארד היו אמיצות דיין לסגור קרנות בפני משקיעים חדשים כשהשווקים מתחממים יתר על המידה. חלק מקרנות הגידור גם מגבילות כניסת כסף חדש כשאוזלות להן ההזדמנויות. 

מנהלים כמו אורביס השקעות הלונדונית או ווסטווד מנג'מנט מדאלאס מציעים תיק השקעות ללא עמלות כל זמן שאינם מכים את הבנצ'מרק שלהם. לדברי בכיר באורביס: "זו דרך להתאים את התשלומים לביצועים המצטברים של הלקוחות". עם זאת, קרנות כאלה אינן תמיד זמינות לרוב המשקיעים העצמאיים. 

חלק מהבעיה הוא שהמשקיעים צריכים להיות מוכנים לחלוק את הרווח עם מנהלי הקרן, אבל הם אינם אוהבים לשלם עמלות גבוהות יותר עבור ביצועים טובים יותר. 

AllianceBernstein, שהציעה מערך קרנות שגבו עמלות גבוהות יותר עבור ביצועים עדיפים ועמלות מופחתות כשהתשואות נמוכות, נאלצה לסגור אותן מפאת חוסר ביקוש.

עד שהמשקיעים יעמדו על כך שקרנות ישנו את המבנה ואת העמלות שלהן, ומנהלי קרנות נוספים ישתפו פעולה, המשימה לאיתור "וורן באפט הבא" תישאר חסרת תוחלת. 

עוד כתבות

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: Reuters, Mohammed Salem

דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח

בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה • מיליציות פרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לירי כטב"ם לאילת וטענו כי שיגרו כטב"ם לעבר נמל חיפה • בהמשך לכך, דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב יירט כטב"ם בצפון הארץ, וכי שרפה פרצה באזור צפת בגלל שברי המיירט • עדכונים בולטים

תמותה של קיפודי ים באי ריוניון / צילום: אוניברסיטת תל אביב

מגיפה עולמית מסכנת את קיפודי הים; חשש לשוניות האלמוגים

מאז דצמבר 2022 מגיפה חיסלה את רוב פרטי קיפודי הים מהמינים שנפגעו בים האדום ● מחקר חדש מגלה שהמגיפה התפשטה לאוקיינוס ההודי ● ד"ר עומר ברונשטיין, אוניברסיטת תל אביב: "המחזה היה סוריאליסטי. לראות מין שהיה כל כך דומיננטי בסביבה מסויימת פשוט נמחק בפרק זמן של שעות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס"  ועל מי נכתב השיר American pie? ● הטריוויה השבועית

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אנבידיה זינקה בכ-9%

מדד מנהלי הרכש שפורסם בארה"ב והיה מעל הצפי, העלה את החשש לעליית האינפלציה וגרם לירידות ● אנבידיה הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות, המנכ"ל ג'נסן הואנג בטוח: "המהפכה התעשייתית הבאה החלה" ● מניית ניוז קורפ זינקה לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI ● שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים מוכרים, ואחת שהם קונים ● מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד

תחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 חשף עד כמה שיקולים פוליטיים צרים מושרשים עמוק בתוך התנהלותה המקצועית של השרה רגב ● רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר את כוחה בליכוד, על חשבון קידום פרויקטים לרווחת הציבור - והיא איבדה כל לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה

סם אלטמן וסקרלט גוהנסון / צילומים: AP

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול

השקת ChatGPT 4o של OpenAI בשבוע שעבר מזמינה מבט מחודש באחד הסרטים הטובים של המאה ה-21 ● כשבוע אחרי ההשקה הודיעו  OpenAI על החלפת הקול שנבחר לעוזרת הקולית ● הסיבה: השחקנית סקרלט ג'והנסן שלחה לחברה התראה משפטית המורה להחליף מיד את הקול של המערכת, שהיה דומה באופן מחשיד לקולה בסרט HER של ספייק ג'ונז מ-2013

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מטרות חשודות הופלו בדרך לאילת, שיגורים מעזה הפעילו אזעקות ליד אופקים

צה"ל והשב"כ חיסלו את מפקד גדוד בית חאנון של חמאס בתוך מנהרה בג'באליה • דקות לאחר הודעת הצבא - אזעקות הופעלו סמוך לאופקים • 2 מטרות חשודות יורטו בדרכן לאילת • בית במטולה ספג פגיעה ישירה של טיל נ"ט • עדכונים מכל החזיתות

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצווים מהאג: מאיפה מגיעה הסמכות לתת אותם, ומה אפשר לעשות עכשיו?

הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט הסעירה את המערכת הפוליטית בישראל ● רבים זעמו על התערבותו של ה־ICC, למרות שישראל לא חברה בו, אבל הרש"פ פתחה לו דלת אחורית ● אחרים התבלבלו עם ה-ICJ ● המומחים מציעים פתרונות מוועדת חקירה ועד כפירה בסמכות ● המשרוקית של גלובס

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון, ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט–אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת

בניגוד לדעת הדרג המקצועי והתוכניות המאושרות, וגם במחיר של פגיעה בשכונות מגורים והזזת קו מטרו: משרד התחבורה בראשות מירי רגב מקדם בימים אלו הקמת תחנות רכבת במוקדים שונים בארץ, שיפגעו בשירות התחבורה ● הסיבה, לפי גורמים: לחצים ושיקולים פוליטיים

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: אוהד רומנו

הפתרון של פרטנר לפרסומת שמחה בזמן מלחמה: סטטיק מבצע את חרבו דרבו

הפרסומת הקופצנית החדשה של פרטנר מתמקמת השבוע במקום השני בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין השירות של בנק לאומי הוא הזכור ביותר השבוע, ושטראוס משלבת אב קטוע יד בלי לעשות מזה עניין

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי