גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel
הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

סך כל אחזקותיהם של מוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב מוערך ב־850 מיליארד דולר. בראש הרשימה עומדת הרווארד עם 50 מיליארד, סמוך לתחתית אפשר למצוא קמפוסים קטנים עם כמה עשרות מיליונים.

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"
כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

אבל מקמפוס לקמפוס, בלי קשר לגודל ולעושר, סטודנטים פרו־פלסטיניים תובעים מן האוניברסיטאות למשוך את כל השקעותיהן מישראל ומחברות "המרוויחות מג'נוסייד". הנהלות וחברי נאמנים מכווצים את מצחם, ומתפללים שהסערה הזו תשכך בקרוב. אבל היא אינה שוככת.

הדרישה למשיכת השקעות, 'דייבסטמנט' באנגלית, היא הסיבה המוצהרת להשתלטותם של רדיקלים על חלקים של קמפוסים, ועל נסיונותיהם לכבוש בניינים ולהצר את תנועותיהם של מי שאינם עומדים בקריטריונים הפוליטיים והרעיוניים.

לחצים ציבוריים ופוליטיים מנוגדים מעמידים את האוניברסיטאות בין הפטיש לסדן. הגדולות שביניהן מינו צוותי משא־ומתן מקצועיים, כדי להניח את דעת הרדיקלים ולשכנע אותם לפרק את אוהליהם.

הן יודעות עד כמה פגום הוא ההיגיון המנחה את הסטודנטים, זה האומר ש"שכר הלימוד שלנו לא יממן" אוניברסיטה הדוחה את סדר יומם. כמובן, שכר הלימוד שלהם אינו מממן שום אוניברסיטה, אלא לכל היותר באופן חלקי (17% באוניברסיטאות ציבוריות; 27% באוניברסיטאות ציבוריות שלא לרווח). השקעות ותרומות ענק מיחידים הן המממנות, והנדבנים אינם נוחים להתפעל ממהפכה אלימה המתנהלת בחסות כספם.

 

דבקות מובהקת בפשרות

מספר קטן של אוניברסיטאות גדולות החליטו לפתוח תהליך של דיווחים והתייעצויות על עתיד אחזקותיהן. אפשר למצוא ביניהן את נורת'ווסטרן בשיקגו (21 אלף סטודנטים; אחזקות של 13.7 מיליארד דולר) ואת בראון בפרובידנס, בצפון החוף המזרחי של ארה"ב (כמעט 11 אלף סטודנטים; אחזקות של 6.6 מיליארד דולר); ואת אוניברסיטת קליפורניה בריברסייד (כמעט 23 אלף סטודנטים; חלק ממערכת של עשרה קמפוסים, שאחזקותיהם מוערכות בכמעט 18 מיליארד דולר).

נכונותן של האוניברסיטאות להסביר ולשאת ולתת אין פירושה שהן עומדות לקבל עליהן את כללי ה־BDS, הארגון המטיף זה 20 שנה לפירוק ישראל באמצעות החרמת כלכלתה. אבל הנכונות הזו מדאיגה כשלעצמה, לאו דווקא מפני שהיא "כניעה", כפי שהגיבו מייד ארגונים יהודיים, אלא מפני שהיא משקפת שינוי פילוסופי אפשרי.

האמריקאים הם מאמינים מובהקים בפשרות מעשיות. רקיעת רגל אינה תכונה מאפיינת של יחסים עסקיים, או של יחסי מעביד ועובד. חברות שוכרות נושאים־ונותנים מקצועיים, כדי ליישב סכסוכים. האוניברסיטאות, לפחות בעיני עצמן, אינן "נכנעות לטרור", הן רק נושאות ונותנות על סיום של פשרה. השאלה היא איזה סוג של פשרה. האם תיתכן פשרה הכרוכה, לפחות במשתמע, בהעמדת קיומה של ישראל בספק?

רוב האוניברסיטאות עדיין מסרבות ללכת בדרך הזאת, אבל ההסכמה הרחבה מתחילה להיסדק. בקליפורניה למשל, מערכת האוניברסיטאות בבעלות המדינה התנגדה תחילה פה אחד ל'דייבסטמנט', או לחרם אקדמי על ישראל. נראה שהקמפוס של ריברסייד פרש, ובחר דרך עצמאית.

תיקי ההשקעות של האוניברסיטאות מעולם לא הצטיינו בדרגה ניכרת של שקיפות. קשה לעמוד על טיבם המדויק או על מה שמנחה את מנהליהם. אבל חיטוט לא מעמיק של ה'וושינגטון פוסט' מראה שלאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס יש אחזקות לא גדולות בתעשיות צבאיות, מלאות או חלקיות, שלאחדות מהן יש משרדים בישראל.

מלחמות דרום קליפורניה

מעניין להתבונן באוניברסיטאות קטנות, אלה הנקראות באמריקה "קולג'ים", שהם לא בדיוק מכללות במובן הישראלי. העיר קליירמונט בקליפורניה משופעת בקטנים. אחד הוא פומונה (Pomona), עם קצת פחות מ־1,700 סטודנטים. שני הוא פיצר (Pitzer), עם קצת יותר מ־1,200 סטודנטים. שניהם היו חממות של פעילות רדיקלית נגד ישראל בחודשים האחרונים. הסטודנטים של פומונה הצביעו עוד בחודש פברואר לדרוש מן ההנהלה לגלות כל השקעה שקרן האוניברסיטה השקיעה בתעשיית הנשק. דוק: לא בתעשיית הנשק הישראלית, אלא בכל תעשיית נשק, כולל כמובן האמריקאית.

פומונה היא קטנת היקף, אבל תיק ההשקעות שלה מוערך ב־2.8 מיליארד דולר, מה שמעמיד אותה בין עשר האוניברסיטאות העשירות באמריקה, יחסית למספר תלמידיה. תיק ההשקעות של פיצר, לעומת זאת, הוא כמעט מיקרוסקופי, והוערך בשנה שעברה ב־168 מיליון דולר. אבל אין כל הבדל בדרגות המיליטנטיות של קהילות הסטודנטים בשני הקולג'ים האלה.

הנהלת פומונה אומרת, שהיא מוכנה להיפגש עם המוחים, ולספק להם מידע על מדיניות ההשקעות של הקרן. אבל היא תתקשה לפרט את השקעותיה על פי קני־המידה שהרדיקלים דורשים.

הנהלת פיצר נפגשה ביום ו' ל"שיחה קונסטרוקטיבית", בלשונה, עם שלושה סטודנטים ועם נציג של הסגל, והסכימה לגלות עד סוף החודש הבא אם אמנם יש לה השקעות בתעשיות נשק. במהלך הקיץ, חבר הנאמנים של פיצר יגבש מסגרת לדיווחים שוטפים על אחזקות, והם יתחילו ב־30 בספטמבר.

שתי קבוצות, סטודנטים 'למען צדק בפלסטין' ו'קול יהודי לטובת שלום', דחו את הודעת ההנהלה. הם האשימו את נשיא הקולג' בהתנהלות "בלתי דמוקרטית" מפני שדחה את דרישתם לחרם אקדמי על ישראל. "כל זמן שפיצר לא תקבל את הדרישות, הסטודנטים יוסיפו להסלים את מאבקם", הודיעו המיליטנטים.

יו"ר חבר הנאמנים של פיצר כתב, כי כל החלטה על משיכת השקעות "חייבת להיות נדירה", והיא אפשרית "אך ורק על יסוד תמימות דעים מצד כל מרכיבי הקולג'. איננו מאמינים שנקיטת עמדה בשאלות גיאופוליטיות מעוררות-מחלוקת מיטיבה לשרת את האינטרסים של הקולג'".

אכן, הזמנה לצרות צרורות בקולג' הקטן הזה, הנמצא בערך בחצי הדרך מלוס אנג'לס לסן ברנרדינו, בדרום קליפורניה.

מתקשים להתארגן

בינתיים מתברר לפחות דבר אחד: ידידי ישראל מתקשים להתארגן. התנפלות אלימה של פרו־ישראלים על מתנגדיהם בקמפוס לוס אנג'לס של אוניברסיטת קליפורניה לא הועילה כלל לעניינה של ישראל. וידאו של ההתנפלות מקשה מאוד להבחין בין רעים לטובים.

בזמנים כאלה, תומכי ישראל, בייחוד יהודים, נהגו לערוך הפגנות ענק בניו יורק ובוושינגטון, מול מרכז האו"ם ובפארק הגדול בין הבית הלבן לגבעת הקפיטול.

דפדוף בעיתונים ישנים מזכיר את הקלות שבה הפגנות כאלה אורגנו. הנה גזיר עיתון בן 50 שנה, נובמבר 1974, תחת הכותרת "100 אלף הפגינו בניו יורק נגד ארגוני המחבלים". נחום ברנע התחיל את דיווחו על ההפגנה בעיתון 'דבר' במילים "לדברי המארגנים, זו היתה ההפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה אי פעם בניו יורק". והוא המשיך, "באותה עת התקיימה מצידו השני של בניין האו"ם הפגנה פרו־פלשתינאית בהשתתפות חמישה אנשים ובחורה אחת עליהם שמרו 40 שוטרים".

המשוואה לא בדיוק התהפכה, אבל היא בוודאי התרחקה מרחק גדול מאוד מימי הזוהר ההם של התאספות ושל השמעת קול. אני נזכר בהפגנה היהודית הגדולה ביותר בתולדות וושינגטון, ב־1987, למען יהודי ברית המועצות. השתתפו בה לפחות 200 אלף בני אדם. הנה כי כן סיבה לדאגה וגם סיבה להרהורים.

עוד כתבות

בנייה חדשה. יש חשש ליציבות המון שחקנים בשוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים ● לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" ● כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: Reuters, Mohammed Salem

דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח

בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה • מיליציות פרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לירי כטב"ם לאילת וטענו כי שיגרו כטב"ם לעבר נמל חיפה • בהמשך לכך, דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב יירט כטב"ם בצפון הארץ, וכי שרפה פרצה באזור צפת בגלל שברי המיירט • עדכונים בולטים

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: אוהד רומנו

הפתרון של פרטנר לפרסומת שמחה בזמן מלחמה: סטטיק מבצע את חרבו דרבו

הפרסומת הקופצנית החדשה של פרטנר מתמקמת השבוע במקום השני בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין השירות של בנק לאומי הוא הזכור ביותר השבוע, ושטראוס משלבת אב קטוע יד בלי לעשות מזה עניין

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

אין עם מי לדבר בחברות התעופה / צילום: Shutterstock

המכה החדשה שמנחיתות עלינו חברות התעופה

המתנה של שעות על הקו, טיסות שמבוטלות ללא פתרון ופיצויים שמאחרים להגיע ● חברות התעופה הישראליות נשארו לבד במגרש, וללקוחות שצריכים אותן אין עם מי לדבר ● איזה מוקד החליף את הנציגים בבוטים ולמי אין בכלל שירות טלפוני? ● בדיקת גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אנבידיה זינקה בכ-9%

מדד מנהלי הרכש שפורסם בארה"ב והיה מעל הצפי, העלה את החשש לעליית האינפלציה וגרם לירידות ● אנבידיה הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות, המנכ"ל ג'נסן הואנג בטוח: "המהפכה התעשייתית הבאה החלה" ● מניית ניוז קורפ זינקה לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI ● שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים מוכרים, ואחת שהם קונים ● מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

תמותה של קיפודי ים באי ריוניון / צילום: אוניברסיטת תל אביב

מגיפה עולמית מסכנת את קיפודי הים; חשש לשוניות האלמוגים

מאז דצמבר 2022 מגיפה חיסלה את רוב פרטי קיפודי הים מהמינים שנפגעו בים האדום ● מחקר חדש מגלה שהמגיפה התפשטה לאוקיינוס ההודי ● ד"ר עומר ברונשטיין, אוניברסיטת תל אביב: "המחזה היה סוריאליסטי. לראות מין שהיה כל כך דומיננטי בסביבה מסויימת פשוט נמחק בפרק זמן של שעות"

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד

תחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 חשף עד כמה שיקולים פוליטיים צרים מושרשים עמוק בתוך התנהלותה המקצועית של השרה רגב ● רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר את כוחה בליכוד, על חשבון קידום פרויקטים לרווחת הציבור - והיא איבדה כל לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצווים מהאג: מאיפה מגיעה הסמכות לתת אותם, ומה אפשר לעשות עכשיו?

הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט הסעירה את המערכת הפוליטית בישראל ● רבים זעמו על התערבותו של ה־ICC, למרות שישראל לא חברה בו, אבל הרש"פ פתחה לו דלת אחורית ● אחרים התבלבלו עם ה-ICJ ● המומחים מציעים פתרונות מוועדת חקירה ועד כפירה בסמכות ● המשרוקית של גלובס

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

וול סטריט 40. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock, AP

הצניחה בשוק המשרדים מגיעה למגדל של טראמפ בוול סטריט

מגדל המשרדים במנהטן איבד שוכרים ובשנה הבאה מחכה לו תשלום גדול למשכנתה - שצפויה לגדול בשל עליית הריבית ● טראמפ הכיר במצבו של שוק המשרדים בניו יורק כשכתב בתצהיר: "למרבה הצער הוא הלך לעזאזל"