יוון בלב תל אביב: טברנה חדשה בשוק בצלאל עם מאזטים, אוזו ומוזיקה יוונית

"היווני" הוא בית אוכל קטן ועממי, המוסיף עניין וצבע לשדרה הראשית של השוק השוקק • התפריט ברוח הטברנות ביוון: שפע מאזטים, דגים טריים, קינוחים על בסיס יוגורט וגבינת פטה וסוגים שונים של אוזו • בימי שישי המקום פתוח בשעות הצהריים, בהן עורכים מעין קבלת שבת עם הרבה פרלמנטים

מאזטים של ״היווני״ / צילום: אשר חביבי
מאזטים של ״היווני״ / צילום: אשר חביבי

על "היווני"

סוג מטבח: יווני
שף: אשר חביבי
כשר: לא
עיצוב פנים: אשר חביבי
סוג תפריט: ערב
כמה מנות: 23
טווח מחירים: 25-125 שקלים
כתובת: בית לחם 3 תל אביב, שוק בצלאל
טלפון: אין
ימים ושעות פעילות: שני-חמישי 18:00-24:00; שישי 09:30-16:00
להזמין מקום מראש: לא

"היווני" היא טברנה יוונית אורבנית במתחם שוק בצלאל המתחדש בתל אביב, בבעלות אשר חביבי, הבעלים של בר האוכל "היוונייה" בשוק הכרמל, ואבי כהן. זהו בית אוכל קטן ועממי, שמוסיף הרבה עניין וצבע לשדרה הראשית של השוק השוקק: השולחנות מכוסים במפות משובצות כחול־לבן, את הקירות מעטרים צילומים מיוון, ברקע מתנגנת מוזיקת רמבטיקו והקהל מגוון. לא עולים פה על שולחנות ולא שוברים צלחות, אבל לשיר בקול - לגמרי לגיטימי.

למה בחרנו בה?

טברנות הן מקום משוחרר ושמח, עם אוכל טוב במחירים שפויים. התפריט המצוין של "היווני" נאמן למטבח ארץ המקור, והוא מכיל את כל כוכביו האהובים: מבחר דגים טריים, בעיקר מטוגנים, מאזטים כיפיים, אותם עושים מדי יום במקום, ואוזו שמלווה את הכל. בימי שישי המקום פתוח בשעות הצהריים, בהן עורכים מעין קבלת שבת עם הרבה פרלמנטים ומנות ספיישל. אווירת השוק שמסביב - הדוכנים, הרוכלים, הקונים, עוברי האורח - מוסיפה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביו שף

אשר חביבי, 43, יליד אשדוד, הוא אוטודידקט, בן לאמא ספרדייה ואב ממוצא יווני־טורקי. הוא למד צילום ואמנות ב"המדרשה לאמנות", וכסטודנט התפרנס כטבח במסעדות שונות, בהן "ג'וז ולוז", "האנוי" ו"קלואליס".

ב־2013 הוא פתח ברחוב לבונטין בתל אביב את "פפו", מזללה קטלונית ביתית, שזכתה לביקורות נלהבות. כשהחלו באזור העבודות על הרכבת הקלה, הוא סגר את המסעדה ופתח בשוק הכרמל את "שוקשוקה", בית אוכל המתמחה בשקשוקות.

ב־2016, הוא פתח במקביל את "לוינסקי 50", חמארה בשוק לוינסקי בתל אביב. לאחר שנה וחצי תבליני "פרג" הציעו לו להתפנות תמורת סכום יפה והוא נענה להצעה. ב־2018 פתח על חורבות ה"שוקשוקה" את בר האוכל "היוונייה".

במהלך הקורונה הוא נתקל במקום קטן בשוק בצלאל בת"א, אזור מגוריו, והחליט יחד עם אשתו, השחקנית עדנה חביבי־בליליוס, לפתוח את "היווני". המקום נפתח מדי יום בשעות אחר הצהריים, כשהיוונייה נסגרת. ביולי, חודשיים אחרי הפתיחה, חבר אליו אבי כהן, חבר ילדות, חובב אוכל, שבמשך 20 שנה היה הבעלים של פאב "פיגאל" באשדוד. השניים מנהלים יחד את המקום ומארחים יחד.

מנת הדגל

● דגים מטוגנים
אמרתם יוון - אמרתם דגים מטוגנים. פה עובדים עם מה שמביא הים: ברבוניות, מליטות, טלביזיות, קלמרי, אנשובי קטנים ("פרליני אנשובי", לשון התפריט), המוגשים עם איולי ולימון ומתחסלים כמו פיצוחים, ולחי (כנף), שזה מעדן על. בתפריט הספיישליים אפשר למצוא מדי פעם גם דגים גדולים, המטוגנים בשלמותם, כמו צ'יפורה, בייבי לוקוס ולברק (75 שקלים למנת דגים מטוגנים).

מנת האינסטגרם

מאזטים
אם כבר באתם לכאן ובא לכם לעלות משהו לאינסטגרם, מלאו את השולחן בשלל המאזטים המצויינים המוגשים במקום, שמותקנים על ידי חביבי מדי יום: צזיקי (יוגורט, מלפפונים, שמיר ונענע), פאבה (ממרח אפונה צהובה, החומוס של היוונים), סלט יווני משגע, הכי דומה למקור שאכלתי בארץ, עלי גפן חמצמצים, סקורדליה (ממרח שום, שקדים ותפוחי אדמה), טראמה (איקרה עם המון בצל ומיונז) ופסולדה (מרק שעועית יווני על בסיס עגבניות, שנאכל עם חתיכת בצל טרי). אפשר להזמין כל מאזט בנפרד, או להזמין מגש עם חמישה מאזטים משתנים (33-38 שקלים לצלחת; 55 שקלים למגש).

הקינוח

● מאפה 12 האלים
שני קינוחים מוגשים ביווני: האחד - יוגורט עם דבש ותאנים או ענבים; השני - "מאפה 12 האלים" ("דודקה תאי", ביוונית). חביבי התאהב במאפה הזה ביוון, שם הוא למד להכין אותו מחברים, תושבי המקום. מדובר בפרוסת גבינת פטה נימוחה עטופה בבצק פילו פריך ושומשום. המאפה מטוגן במחבת עם שמן זית או חמאה, וברגע ההגשה מזליפים עליו דבש. התוצאה: מאפה מתוק־מלוח, שאפשר לאכול בכיף גם בתחילת הארוחה
(30 שקלים).

תפריט יין ואלכוהול

תפריט היין כאן מצומצם ומכיל שלושה יינות יווניים קלילים ומהנים: אדום, לבן ורוזה, כולם מסדרת "קווה פרסטיג'" של יקב "דומיין סקרוס" (35 שקלים לכוס; 130 לבקבוק). בקרוב יתווספו לתפריט שלושה יינות ישראליים של יקב "כרם שבו" המצויין.

בגזרת האלכוהול תמצאו פה בירה יוונית בבקבוק, "מיתוס", ומהחבית נמזגת בירת "טוכר" הגרמנית - לאגר לבנה בהירה (10 שקלים לכוס קטנה; 25 שקלים לשליש; 29 שקלים לחצי). וכמובן, תמצאו פה מיני אוזו, בהם "ברביאני" ו"פלומארי" מלסבוס שביוון (39 שקלים).

השירות

כמו בטברנות רבות ביוון, גם כאן בעלי הבית נמצאים במקום כדי לקבל את האורחים ולדאוג להם. הם מבשלים, לוקחים את ההזמנה, מגישים את האוכל וגם מפנים מהשולחנות (עם עזרה ממלצרית). המקום הוא ביתם - והשירות בהתאם: קרוב, חם, קשוב, יעיל ומהיר.

מה עוד אכלנו:

סקורדליה - 33 שקלים
איקרה - 38 שקלים
פאבה - 35 שקלים
צזיקי - 33 שקלים
סלט יווני - 45 שקלים
לביבות זוקיני - 39 שקלים
ברוסקטת קלמרי - 75 שקלים
דגים מטוגנים - 75 שקלים
מאפה 12 האלים - 30 שקלים

סה"כ: 403 שקלים