גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר של 50 אלף שקל זו רק ההתחלה: ההסכם החדש והמפנק של עובדי הבורסה

ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי הבורסה, שכבר כיום זוכים לשכר ממוצע בעלות של יותר מ-50 אלף שקל לחודש, מעניק להם תוספת שנתית של 3% ומענק של 12% מהרווחים ● כך מבטיחה הנהלת הבורסה כי לא תופתע ממשברים מול עובדיה, שגרמו בעבר להשבתת המסחר

ג'וב של מגזר ציבורי עם שכר הייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock
ג'וב של מגזר ציבורי עם שכר הייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock

בעיצומו של מבול הדוחות הכספיים לשנת 2023 שפורסמו בשבוע שעבר, קשה היה לשים לב לדיווח שהעבירה הבורסה בת"א עצמה, בקשר עם חתימה על הסכם שכר חדש ליותר מ־260 עובדיה. הסכם זה מבטיח לעובדים בין היתר העלאה שנתית של 3% בשכרם בכל אחת מהשנים הקרובות, עד 2028.

בעקבות מכירת מניות הבורסה למשקיעים זרים: האם שווה להשקיע במניה?  
פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית 

בכך הצליחה הבורסה לקנות לעצמה, לפחות על הנייר, שקט תעשייתי בארבע השנים הקרובות שיסיים סכסוך עבודה שנפתח בנובמבר 2022, לאחר שהעובדים דרשו אז לחדש באופן אוטומטי את ההסכמים הקיבוציים שתוקפם פג חודשיים לפני כן, וטענו כי הנהלת הבורסה מבצעת שינויים ארגוניים באופן חד צדדי. מדוע "על הנייר"? שכן בעבר כבר קרה שלמרות הענקת תנאים יוצאי דופן לעובדים, אלו פתחו בצעדי מחאה ארגוניים (הרחבה בהמשך).

 

"ההסכם הקיבוצי החדש ממצה את תביעות נציגות העובדים, לרבות כל דרישה כלכלית עד למועד סיום ההסכם, וכולל התחייבות מצד נציגות העובדים לשקט תעשייתי לכל תקופת ההסכם. הבורסה מצדה התחייבה להימנע משינויים חד צדדיים בזכויות מוקנות ובתנאי עבודה", נמסר מהבורסה.

מהעובדים המתוגמלים ביותר במשק

נדגיש כי כבר היום נחשבת הבורסה לאחד הארגונים הנדיבים ביותר במשק, כאשר עלות השכר הממוצעת לעובד בה עומדת על כ־52 אלף שקל לחודש (כולל הטבות בגין תשלומי מענקים ופיטורים).

חישוב זה מביא בחשבון גם את שכר חברי ההנהלה, ובראשם המנכ"ל איתי בן זאב, שעלות העסקתו אשתקד עמדה על 6.23 מיליון שקל (מרביתה בשכר בסך 4.5 מיליון שקל), ובידיו אופציות המשקפות הטבה המוערכת ביותר מ־50 מיליון שקל. יו"ר הבורסה, פרופ' יוג'ין קנדל, שנכנס לתפקיד ביולי האחרון, זכאי עבור חצי משרה לשכר חודשי של 64.5 אלף שקל, מענק שנתי של 3 משכורות וכן אופציות בשווי כלכלי של כמיליון שקל.

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

בבורסה ציינו כי להערכת ההנהלה, הגידול הממוצע בעלות השנתית הכוללת של הוצאות השכר של החברה, בעקבות כניסת ההסכם הקיבוצי החדש לתוקף ולאורך שנותיו, נאמד בסכום שאינו מהותי לחברה (בהתחשב באומדן עלויות שכר ומענקים שהיו משולמים לולא נחתם ההסכם הקיבוצי החדש).

על פי ההסכם הקיבוצי החדש אליו הגיעו הנהלת הבורסה, ועד העובדים ונציגי ההסתדרות, מלבד תוספת השכר לעובדים (שהגיעה במקביל לביטול ההצמדה למדד בתוספת של 3% במסגרת ההסכם הנוכחי), כולל ההסכם שורה של שינויים ביחס להסכמים קיבוציים קודמים. ראשית הצדדים הסכימו על קביעת מנגנון לפיו ישולם מענק שנתי בשיעור של 12% מהרווח השנתי (לפני מס ובנטרול רווחים או הפסדים חריגים), וזאת בכפוף לעמידה ביעד רווח מינימלי. עוד נכללו בהסכם שינוי בשיטת חישוב שעות עבודה נוספות; קביעת הסדרים להעסקת עובדים חיצוניים (שכבר עמדה בעבר במוקד סכסוך עבודה בבורסה); והחלת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים על כל עובד שיתקבל לבורסה מיום חתימת ההסכם ואילך.

מענקי ותק והקצאת מניות

נכון לסוף שנת 2023 מועסקים בבורסה 263 עובדים, כשבמהלכה נוספו 9 איש למצבת העובדים. המחלקה הגדולה ביותר היא של טכנולוגיות מידע ותפעול שבה מועסקים 120 עובדים, כלומר כמעט מחצית מעובדי הבורסה, והיא קלטה אשתקד חמישה עובדים חדשים. מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים כוללת 12 איש ומחלקות ניהול סיכונים וציות ואכיפה כוללות 10 עובדים כל אחת.

נציין כי מלבד שכרם הנאה, במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם ב־2017 ופג באמצע 2022, הוקצו לעובדי הבורסה מניות בגין שינוי מבנה הבורסה, שהיוו במועד ההקצאה כ־6% מהון המניות המונפק של החברה. בסמוך למועד אישור הדוחות, השווי של יתרת המניות המוחזקות על ידי העובדים היה כ־90 מיליון שקל. הבורסה רשמה כבר באותה שנה את מלוא ההוצאה בגין התוכנית, שעמדה אז על כ־27.4 מיליון שקל. המשמעות היא שמאז ועד היום זינק שווי המניות של עובדי הבורסה פי יותר משלושה.

בנוסף, עובדי הבורסה מקבלים מכוח נוהג מענקי ותק בסך של 1,000 עד 8,000 שקל על פי התבנית הבאה: 1,000 שקל בהגיעם לוותק של 15 שנה, 2,000 שקל בוותק של 20 שנה, 3,000 שקל על ותק של 25 שנה, וכך הלאה מדי חמש שנים לאחר מכן עד למענק מקסימלי בסך 8,000 שקל.

יש לציין כי הבורסה בת"א היא סיפור הצלחה גם עבור המשקיעים, ובהם המיליארדר האמריקאי ביל אקמן שרכש לאחרונה כ־5% ממניותיה. החברה נסחרת לפי שווי של 2.46 מיליארד שקל, פי 3.5 מאז שהונפקה בקיץ 2019, כשמתחילת שנה זו עלתה מניית הבורסה ביותר מ־35% ובסך הכול 243% מאז הנפקתה. מדוחותיה הכספיים ל־2023 עולה כי הרווח הנקי של הבורסה עמד על 89 מיליון שקל, זינוק של 74% לעומת השנה שקדמה.

היסטוריה של סכסוכי עבודה

היחסים בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים (המגובה לרוב על ידי ההסתדרות), ידעו עליות ומורדות לאורך השנים, בעיקר מורדות שהגיעו לכמה וכמה סכסוכי עבודה. אותם סכסוכים הסלימו לא אחת גם להשבתה של ימי מסחר, במלואם או בחלקם.

כך קרה בספטמבר 2018, ערב ראש השנה, כששנה וחצי בלבד לאחר שהעובדים קיבלו הטבות, מענק וכאמור 6% ממניות הבורסה, הם וההסתדרות הכריזו על סכסוך בשל השינוי המבני בבורסה - שנועד לאפשר את מכירת מניות בה והנפקתה. הם דרשו אז חסינות מפיטורים לעשור ומענק של 5 משכורות לעובד.

רק בסוף יולי 2020, כמעט שנתיים לאחר מכן ולאחר פרישתו של חבר הוועד הוותיק והלוחמני אורן לרנאו, בתום עימות חריף וארוך עם הנהלת הבורסה, הגיעו הצדדים להסכם שהביא לסיום סכסוך העבודה. זאת, לא לפני שהושבתה בגינו הבורסה ליום שלם שבמהלכו לא התקיים מסחר.

על פי אותו הסכם שולם לעובדי הבורסה "מענק שנתי חד־פעמי עבור השנים 2017-2019, בגובה של משכורת אחת לכל שנה", כאשר בהסתדרות ציינו אז כי "לבקשת הוועד, ישולמו המענקים לשנים 2017 ו־2018 באופן אחיד ולא דיפרנציאלי".

בפרספקטיבה רחבה יותר, לפני 16 שנה, באביב 2008, הצליחו העובדים לשבש את המסחר לאורך ימים ארוכים, כשימי המסחר הסתיימו לרוב בשעה 14:30 ולא ב־17:30 כפי שנהוג. עובדי הבורסה דרשו אז לקלוט כ־80 עובדי קבלן שהועסקו בעיקר בתפקידי מחשוב באמצעות מיקור חוץ, אל תוך ההסכם הקיבוצי כעובדים מן המניין, והתעקשו כי סכסוך העבודה לא הוכרז בגין סוגיית השכר.

השבתת מסחר נרשמה גם בשנת 1995, אז למשך 40 דקות בלבד בשל דרישת העובדים לתוספות שכר, כשהשביתה המשמעותית ביותר בבורסה אירעה בשנת 1990, כשהמסחר לא התקיים במשך שבועיים רצופים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם