גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency
כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

האם יש ממש בחשש שהושמע לאחרונה, ולפיו צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים מצויים ממש מעבר לפינה? על־פי שורת גורמים בעלי רקע משמעותי במשפט בינלאומי ששוחחו עם גלובס, התשובה לכך שלילית. הטענה שחוזרת מפי רבים היא שמדובר ב"ספין" פוליטי מקומי, שמבקש לשרת את הדרג המדיני בישראל, כאשר בפועל אין כל חדש בחקירה מעבר לקיומה.

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש אפשרי ומה המשמעויות 
סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב" 

ובכל זאת, כפי שפורסם, במשרד המשפטים דווקא נערכים ברצינות לאפשרות שצווי מעצר נגד ישראלים אכן יוצאו, אפילו מבלי לתת התראה לישראל, ואולי אף לאישים שלא נזכרו קודם לכן.

המצב הזה, שנחשב שנים אפוקליפטי בכל המעוזים האמונים על יחסי החוץ של ישראל ועל המדיניות המשפטית שלה במישור הבינלאומי, מקנה הזדמנות להתעכב על האיש שבידיו הכוח להוציא את הצווים האמורים - כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג, ה־ICC.

 

היעדר סימפטיה לאסלאם הקיצוני

כרים חאן (54) מונה לתפקיד התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג ב־2021, כשהוא השלישי במספר שמכהן בתפקיד זה, ויחזיק בו עד ל־2030.

חאן נולד בסקוטלנד למשפחה שהיגרה מפקיסטן ומשתייכת לזרם האחמדי, מיעוט מוסלמי נרדף. "הנושא של פגיעה בילדים, בחלשים, במיעוטים - הוא מאוד רגיש לדברים אלה", טוען גורם ישראלי שמכיר את חאן באופן אישי. "מראה הילדים הרעבים, למשל, הוא כזה שיכול להפוך את הקרביים שלו".

בעקבות הטבח ב־7 באוקטובר ביקר חאן בישראל, כשהוא התובע הראשי הראשון שעשה זאת מאז הוקם בית הדין. במהלך ביקורו בארץ הוא נפגש עם משפחות של חטופים, ולאחר מכן ביקר ברמאללה ונועד עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. במקביל לכך, נטען, חאן אינו חש סימפטיה, לשון המעטה, כלפי האסלאם הקיצוני. את חמאס, לצורך העניין, הוא היה מאוד שמח לתפוס, אומר מומחה למשפט בינלאומי.

לחאן יש 30 שנות ניסיון במשפט בינלאומי פלילי וכעורך דין לזכויות אדם, והוא נחשב למוערך ביותר בזירה הבינלאומית. גם בישראל מייחסים לו גורמים שונים מקצועיות ויסודיות. "הוא מבין מה זה משפט פלילי, והוא לא ירצה להתרסק בתיק כזה (נגד ישראל, נ"ס)", אומר מומחה למשפט בינלאומי.

בהמשך לכך, יותר מאודם אחד שעמו שוחח גלובס ציין כי לישראל יהיה קשה למסמס את החלטותיו של חאן, אם יהיו כאלה בעתיד. זאת, במיוחד בצירוף שני האנשים שמינה תחתיו - אנדרו קיילי וברנדה הוליס - גם הם משפטנים בינלאומיים מוערכים מאוד, המצויים, לטענת מספר מומחים ישראלים, "בטופ של המשפט הבינלאומי העולמי".

במרץ אשתקד הוציא חאן צו מעצר בינלאומי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, זאת במסגרת חקירה שבחנה קיומם של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות מצד הרוסים במלחמת רוסיה־אוקראינה. בתגובה לכך הוסיפה רוסיה את חאן לרשימת המבוקשים שלה.

"לא יהסס למשוך תיקים, גם בשיא ניהולם"

חאן שימש בעברו תובע, סנגור ויועץ לקורבנות בערכאות שיפוט בינלאומיות, בהן בית הדין הפלילי בהאג והטריבונלים שפעלו ברואנדה, ביגוסלביה, בקמבודיה, בלבנון ובסיירה לאון.

"להבדיל מאחד מקודמיו, שתחושות בטן ושיקולים מדיניים היו יכולים להספיק לו כדי ליצור כיווני חקירה, חאן יבחן את הראיות לעומקן לפני שיקבל החלטה בדבר העמדה לדין", מספר עו"ד ניק קאופמן, מומחה למשפט בינלאומי פלילי ששימש סנגור ותובע בערכאות הבינלאומיות ומכיר באופן אישי את חאן. "הוא לא יהסס למשוך תיקים, אף בשיא ניהולם, כאשר הוא סבור שאין בהם מספיק ראיות כדי להביא להרשעה כפי שעשה לאחרונה. זה לזכותו".

קאופמן, אחד המשפטנים הישראלים הנושאים עמם את הניסיון וההיכרות הרבים ביותר עם בית הדין הפלילי בהאג, וממשלת ישראל אף נועצה בו בנושאים אלה, מוסיף: "חאן הוא זה שבתור סנגור איפשר לסגן נשיא קניה להשתתף בהליך הפלילי נגדו בבית הדין בהיעדרו, תוך שהמשיך לכהן כסגן נשיא. וכפי שראש הממשלה בוודאי ישמח לשמוע, ההליך נגד סגן נשיא קניה נמרח על פני כמה שנים טובות, והוא המשיך להתנהל ולהתנייד בקהילה הבינלאומית כרגיל".

עוד ציין קאופמן כי "על אף שאני מאוד מפקפק בקיומם של צווי מעצר נגד ראש הממשלה, שר ההגנה והרמטכ"ל, לפחות בעת הזו, אני סבור שאם חאן יפעל נגדם בעתיד, הוא יהיה פתוח למשא־ומתן על אופן השתתפותם בהליכים, במיוחד אם יבוא סנגור ויבקש להמיר צו מעצר לזימון להתייצב", טוען קאופמן. "אני לומד זאת מניסיונו של חאן, שייצג בעבר ראשי מיליציה מחבל דרפור ואת סגן נשיא קניה".

"המערב סימן את גבולות הגזרה שלו"

חאן מונה לתפקיד בדחיפה בריטית ואמריקאית, והנטיות שלו, נטען, הן ככלל פרו־מערביות. "הוא ישר ועצמאי, אבל הוא מבין פוליטיקה", טוען גורם אחר המכיר אותו. "בשונה מהתובעת הקודמת, הוא בא מבריטניה, מלב הממסד". את התיק בעניין העינויים שנטען כי ביצעו אנשי ה־CIA במהלך המלחמה באפגניסטן, אגב, חאן סגר.

ברמת ההתנהלות שלו בתוך בית הדין, חאן נחשב לאיש "של כבוד" ולכזה שמרגע שהוא מחליט - קשה מאוד להניא אותו. אדם שמכיר אותו כינה אותו כ"קונטרול פריק", אך בראש ובראשונה הציג אותו כאדם שמבין באיזו זירה הוא מסתובב ורגיש לרצונות של המערב. ההערכה של אחד המומחים היא שלאחר שארה"ב והאיחוד האירופי סימנו מתנחלים כיעד לגיטימי והטילו עליהם סנקציות - גם צווי מעצר, אם יהיו, יכוונו לשם. "המערב סימן שם את גבולות הגזרה שלו", נטען.

עוד כתבות

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון וריטיילורס ירדו ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ירד ב-1% ● בסיכום שבועי עלה מדד ת"א 35 ב-0.45%, מדד ת"א 90 ירד ב-2.9% ● שותפות לוויתן חתמו על הסכם גז גדול עם קבוצת דליה ● בדיסקונט רואים התאוששות בשוק הנדל"ן המקומי ● בהראל צופים צמיחה שלילית לנפש בשנת 2024 ● ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מטרות חשודות הופלו בדרך לאילת, שיגורים מעזה הפעילו אזעקות ליד אופקים

צה"ל והשב"כ חיסלו את מפקד גדוד בית חאנון של חמאס בתוך מנהרה בג'באליה • דקות לאחר הודעת הצבא - אזעקות הופעלו סמוך לאופקים • 2 מטרות חשודות יורטו בדרכן לאילת • בית במטולה ספג פגיעה ישירה של טיל נ"ט • עדכונים מכל החזיתות

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חניה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים בפרקליטות ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים, ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע"

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, החל מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה כי לא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הדירוג מזהירות, הסל מתייקר, ואיפה שר האוצר?

הכניסה של השר קרעי ב-AP השפילה אותנו פעמיים ● הקבלנים המטירו על הלקוחות מבצעים שפוגעים בתזרים ● וסמוטריץ' לא מתעסק בענייני האוצר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ

טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

הניסוי בוצע על־ידי חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הבורסאית, ובו השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים, שטופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה ● בעקבות הפרסום, מניית הקבוצה עלתה ב־6.7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליון שקל

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים הכבדים מכרו את מניות אנבידיה ומטא. איזו הם קנו?

את אנבידיה ומטא הם מוכרים, את אמזון קונים ● זה לא רק מימוש רווחים, המיליארדרים הללו צופים פני עתיד: אל התחרות הגוברת, השקעות ההון הדרושות ותזרים המזומנים העתידי

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

בנייה חדשה. יש חשש ליציבות המון שחקנים בשוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים ● לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" ● כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; אנבידיה זינקה בכ-9%

נאסד"ק ירד ב-0.4% ● מדד החברות הקטנות, Russell 2000 ירד ב-1.8% ● אנבידיה הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות, המנכ"ל ג'נסן הואנג בטוח: "המהפכה התעשייתית הבאה החלה" ● מניית ניוז קורפ זינקה לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI ● שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים מוכרים, ואחת שהם קונים ● מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה