גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול למדינת הייטק עובר דרך חינוך, תחבורה וגם שלום

ישראל מחפשת את דרכה - המדינה שמייצאת הייטק לעולם, לא הופכת בעצמה למדינה מתקדמת

הייטק / צילום: Shutterstock
הייטק / צילום: Shutterstock

ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד ומחפשת את דרכה. מצד אחד קהילת הייטק, חדשנות ויצירתיות ומצד שני מלכות דוד ושלמה האגדית. החלוקה אינה חדה וברורה. האדם בסופו של דבר הוא ייצור מורכב המסוגל לחיות במספר רב של עולמות סותרים, אבל כשמחברים את כל המספרים ביחד ומנסים לצפות את עתידה של מדינת ישראל מתקבלת תמונה מדאיגה שאמורה להדיר שינה לפחות מחלקנו.

ישראל אוהבת להתהדר בתעשיית ההייטק, בטכנולוגיה, בפרסי הנובל, ביזמים ובסטארט-אפיסטים שלה, ואכן ייצאנו לא מעט מהסחורה הזאת לעולם. אבל, האמת העצובה היא שישראל עצמה לא הפכה למדינת הייטק חדשנית ומתקדמת. בתחומים רבים אנחנו מפגרים הרבה אחרי המדינות המתוקנות שאליהן היינו רוצים להשוות את עצמנו.

לפני 10 שנים אספתי את המפיץ הפולני שלי משדה התעופה ויחד נסענו למשרד בתל-אביב. בדרך ראיתי מבט משתומם על פניו. "חשבתי שאתם מדינה מתקדמת", אמר לי בזמן שהרכב קיפץ מעל בורות בכביש. "כן. כן" אמרתי לו והאטתי את מהירות הנסיעה. אחר כך לחצתי על דוושת הגז וניסיתי להביא אותו אל תוך המשרד כמה שיותר מהר.

אם ברצוננו להפוך למדינה חדשנית, יצירתית ומתקדמת עלינו לשים זאת כיעד ברור ולשנות את סדרי העדיפויות שלנו. בהיותנו מדינה קטנה יהיה לנו קל יחסית ליישם חדשנות וקדמה. בינתיים נראה, שבמאזן ההגירה - החדשנות והקדמה מיוצאים מפה החוצה, בזמן שאנחנו נשארים להתמודד עם מדינה, שמתקשה ליישם את החדשנות שהיא מייצרת ומתגאה בה כל כך.

איך להפוך את ישראל למדינת הייטק ב-6 שלבים פשוטים:


1. אנרגיה מתחדשת

ישראל מרעילה את עצמה בפחם יקר. יעדי הממשלה לשימוש באנרגיות מתחדשות, לא רק שהם נמוכים להחריד - רק 17% בשנת 2030, אלא שאנחנו גם לא עומדים ביעדים עד כה. ישראל עתירת השמש יכלה להוביל את המעבר מפחם לאנרגיות מתחדשות, אך במקום זאת היא נשרכת במקום האחרון בקרב מדינות ה-OECD. השימוש באנרגיה של המאה ה-17 כיום בישראל עולה לנו בבריאות ובכלכלה. עלינו להסיט משאבים לשימוש באנרגיה מתחדשת ולשכלל את יכולות האגירה והאחסון. אין סיבה אמיתית לפיגור למעט שמרנות, חוסר אכפתיות, אינטרסים של קבוצות וזלזול. מדוע שלא נשאף ונגיע ל100% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בתוך עשור.

2. תחבורה

ישראל טובעת במכוניות שלה. ישראל היא אלופת ה-OECD בפער עצום בצפיפות בכבישים. זה לא שיש לנו הרבה מכוניות דווקא לא. פשוט יש לנו מדינה קטנה עם מעט כבישים. קרוב ל-3 וחצי מיליון כלי רכב עם פחות מ-20 אלף ק"מ כביש. פרויקט הרכבת הקלה של תל-אביב התחיל באיחור של 70 שנה וכיום עדיף היה לא להתחיל אותו. העולם מתקדם לקראת תחבורה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ותלת-ממדית. בעולם בו בקרוב ניתן יהיה להזמין בערים מתקדמות מונית מעופפת אוטונומית, חפירת מנהרות היא פעולה ארכאית שלא מביאה בחשבון את האפשרויות הנוכחיות.

תל-אביב יכולה הייתה להפוך לעיר הראשונה בעולם בו תיאסר נהיגת אנשים והתחבורה כולה תהיה חשמלית, אוטונומית, שיתופית ואולי אפילו תלת-ממדית. בעוד 10 שנים (אל תגידו שאני לא אופטימי) כשנחנוך את הרכבת הקלה בתל-אביב נרים את הראש ונראה את סינגפור ואבו דאבי הרחק בעתיד.

3. אינטרנט מהיר

האינטרנט בישראל מפגר. איטי ולא זמין. סינגפור או קוריאה במקום הראשון בעולם ומיד אחריהן ארצות סקנדינביה. תימן במקום האחרון בעולם. ישראל באמצע - מקום 70 בערך תלוי ביום ובסקר. ישראל מתנדנדת בין העבר לעתיד. מקום טוב באמצע והיא צריכה לקבל החלטה. אינטרנט מהיר פירושו כלכלה מהירה, ערים חכמות והשכלה מהירה. יותר חיבוריות ופחות פריפריה. אנשים בעולם זזים ממדינות בעלות חיבור אינטרנט איטי למדינות מהירות.

ההייטק הישראלי מהגר למקומות מהירים יותר.

מה מונע אינטרנט מהיר ונגיש בישראל - זלזול? חוסר אכפתיות? קבוצות אינטרסים? מדוע שישראל לא תהפוך להיות המדינה המהירה ביותר בעולם בתוך 10 שנים?

4. רפואה

קשה להתווכח עם התוצאות. תוחלת החיים בישראל גבוהה. שיעור המוות של תינוקות בלידה נמוך. יחד עם זאת שיעור ההוצאה הציבורית לבריאות נמוך. אנחנו מוציאים מעט וחיים הרבה. מספר הרופאים והאחיות נמוך מממוצע ה-OECD. מספר המיטות בבתי החולים נמוך באופן קיצוני וכך גם מספר מכשירי ה-MRI, אך עם כל זאת אנחנו חיים יותר, מעשנים יותר, שותים פחות ומתאבדים פחות. אולי חלק מההסבר לאנומליה הזאת מצוי בעובדה שאנחנו מוציאים יותר מהממוצע ב-OECD על רפואה פרטית.

הטכנולוגיה והמדע משנים היום את עולם הרפואה בקצב מסחרר. הרפואה הופכת לאישית ומותאמת יותר לחולה הפרטי. בנוסף הדגש עובר יותר ויותר לרפואה מונעת. אם נדע לרתום את החדשנות העולמית והישראלית לטובת הרפואה בישראל נוכל לייצר כאן פלא גדול עוד יותר. ניתן לשאוף ליישום בדיקת DNA מקיפה לכל אזרח, והתאמת הטיפול הרפואי לכל חולה ראוי שתעשה פרוצדורה סטנדרטית. רובוטים דוברי שפות יכולים לשפר את החוויה והטיפול.

עם זאת, עוד לפני הטמעת הטכנולוגיה - צריך היה להנגיש את הרפואה בישראל לפריפריה ולדוברי הרוסית, הערבית והאמהרית. ישראל הופכת להיות מעצמה בתחום הטכנולוגיה הרפואית אך אם אתה מתגורר באשקלון תוחלת החיים שלך עדיין נמוכה ב-3 שנים לעומת רמת גן, וזה אולי האתגר המשמעותי ביותר שלנו - לצמצם את הפערים של השירות הרפואי הניתן לאוכלוסיות שונות במדינה. מה מונע מאיתנו להתקדם?

5. השכלה

זוכים בפרסי נובל אבל נכשלים בפיז"ה. אבסורד שקשה לנו להתמודד אתו. אז מוציאים את החרדים ממבחני פיז"ה ומנסים להוציא גם את הערבים. מתקנים את המבחנים. מרמים במבחנים ועדיין - נכשלים בפיז"ה וזוכים בפרסי נובל. יש לי חשש שהולך ומתגבר - מערכת החינוך הישראלית הנוכחית תצמיח פחות פרסי נובל בעתיד הקרוב. נצטרך לשלוח את מיטב מוחותינו ללמוד מעבר לים. אולי אפילו בקרוב נרשום את ילדינו לבית ספר תיכון בסינגפור, באבו-דאבי או בדנמרק. בין כך ובין כך בית הספר יהיה בענן.

יש במערכת החינוך מורים ואנשים נפלאים אבל את המדע, ההייטק והחדשנות לא הצלחנו ליישם במערכת החינוך שלנו. יש מורים נהדרים בכל העולם. הם מדברים אנגלית. מה מונע מאיתנו ללמוד מכול העולם? מה מונע מאיתנו לפתוח את מערכת החינוך שלנו למורים ולרעיונות? מה מונע מאיתנו להביא יותר הודים, אמריקאים, סינים ואוסטרלים ללמוד אצלנו? ללמד אצלנו?

6. שלום

ישראל נמצאת בקונפליקט מתמשך עם שכניה כבר למעלה מ-70 שנה. הקונפליקט הזה גובה מחירים בלתי נתפסים בחיים, באיכות החיים ובכלכלה. ההייטק הישראלי ממציא לנו מערכות מודיעיניות מתקדמות, כלי נשק מתוחכמים ומערכות קבלת החלטות וניהול משברים. מומחים ישראלים מייעצים לכול העולם. אולי הגיע הזמן להפנות חלק מהיכולות המדהימות שלנו למשימה הכל כך חשובה של הבאת שלום? אולי צריך להסיט 5% מתקציב הביטחון שלנו לתקציב הבאת השלום? מה מונע מאיתנו את ההצלחה? כן, כן. זה גם תלוי בשכנינו. בדיוק כמו הביטחון.

ואולי אנחנו חזקים בלהמציא וחלשים בליישם? האם נגזר עלינו להסתפק בתרבות הסטארט-אפ ולא להיות מסוגלים לבנות מערכות וחברות גדולות עם שיטה חזקה שפועלת לאורך זמן? אני מאמין שזאת שאלה של מנהיגות. אנו זקוקים למנהיגות שלא תפחד להציב יעדים משמעותיים לעשור הקרוב. אנחנו צריכים את הג'ון קנדי הישראלי שיתווה את היעדים הנכונים ותוך עשור נוכל גם להגיע למאדים, לעשות שלום עם השכנים שלנו, ואפילו לגלוש באינטרנט או להגיע לפגישה בתל-אביב.

ישראל היא נס. תוך 71 שנה בנינו מעצמת הייטק גלובלית. אנחנו מייצאים טכנולוגיה, מדע ומוחות לכל העולם. מדענים ויזמים ישראלים כובשים את העולם ומייצאים את ההצלחה הזאת לניו יורק, ברלין ושננגחי. האם נוכל להפוך גם את ישראל למדינת הייטק?

הכותב הוא יזם חברתי ומשקיע היי-טק

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

המסר של הנייה למצרים ולקטאר: "בוחנים את ההצעה ברוח חיובית"

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה