גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

נעילת המסחר בוול סטריט ביום האחרון של אפריל הייתה דרמטית במיוחד. ברגעים האחרונים של המסחר, המדדים - שגם כך היו בטריטוריה שלילית - נפלו בפתאומיות באחוז נוסף, וסגרו חודש רווי שיאים שליליים. זאת, לאחר פתיחת שנה פנטסטית, ולאחר שגם ב-2023 נרשמו תשואות נאות.

ניתוח | דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט
צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

ישנם לא מעט הסברים, אבל בכולם בולטת במיוחד מילה אחת - האינפלציה. אותה אינפלציה ששברה ב-2022 שיאים של 40 שנה, וכבר נראה היה שהיא בדרך למטה בזכות הריבית הגבוהה של הפד - 5.5% ברף העליון. אבל אם בתחילת השנה דובר אפילו על שש הורדות ריבית, כעת זה נראה כמו תסריט דמיוני. באופן היסטורי, ריבית גבוהה מכבידה על רווחי החברות, ומייצרת למשקיעים אלטרנטיבות בטוחות יותר, שמתחרות בשוק המניות. היום (ד') בשעה 21:00 (שעון ישראל) ימסור הפד את החלטת הריבית שלו. הקונצנזוס הוא חד משמעי - לא צפוי שינוי.

מדד הדגל של הבורסה האמריקאית, ה-S&P 500, רשם את החודש הגרוע ביותר שלו מאז ספטמבר 2023, עם ירידה של יותר מ-4%. זה החודש הראשון השנה שהמדד מציג תשואה שלילית. נוסף על כך, הירידה הייתה רוחבית - 10 מתוך 11 סקטורים היו אדומים. היחידי שהציג תשואה חיובית הוא סקטור התשתיות, שנחשב ליציב ועמיד יחסית גם בתקופות משבר, מכיוון שמדובר בשירותים בסיסיים למשקי בית ולעסקים, כמו חשמל, גז, מים ועוד.

הסימנים שמעידים על אינפלציה עקשנית מאוד

מדד דאו ג'ונס צנח באפריל ב-5% - הירידה החדה ביותר זה שנה וחצי, בהובלת מניות הנדל"ן והבריאות. אפילו מדד נאסד"ק של מניות הטכנולוגיה, שכולל את הענקיות המכונות "שבע המופלאות", ירד ב-4.4%. תמונת מראה של שוק המניות ניתן לראות במדד הדולר האמריקאי (ה-DXY) ובתשואות האג"ח. שניהם קפצו בחדות. בחודש האחרון פורסמו שורת מדדים שהצביעו על כך שהמאבק של הפדרל ריזרב (הפד) באינפלציה נבלם. המרכזי שבהם הוא מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, שפורסם לפני כשבועיים, ובפעם הרביעית ברציפות היה גבוה מציפיות השוק. היעד של הפד, אינפלציה של 2% בממוצע, נראה רחוק.

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

רק ביום האחרון של אפריל פורסמו נתונים המצביעים על כך שהשכר ברבעון הראשון עלה מעל הצפי - מה שהעלה עוד יותר את חששות האינפלציה. "מדד עלות התעסוקה" עלה ב־1.2%, כשהצפי היה ל־1% בלבד.

מדד נוסף שפורסם החודש והצביע על אינפלציה עיקשת במיוחד, הוא מדד ההוצאה לצריכה פרטית (PCE), שעלה ב-2.7% במרץ לעומת שנה קודם לכן. אם מורידים את מחירי המזון והדלק הנתונים לתנודתיות, האינפלציה נותרה על בסיס מדד זה יציבה, ברמה של 2.8% על בסיס שנתי. מבחינת הפד, זהו המדד המועדף לבחינת קצב האינפלציה והשגת היעד.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר כי בחודשים האחרונים מדדי האינפלציה השונים של ארה"ב עלו בצורה משמעותית. "האצה זו בולטת במיוחד ברכיבי השירותים הכלולים במצרפי המחירים השונים. גם רכיבי מדד שהוזלו עם סיום מגפת הקורונה שבו להתייקר לאחרונה". בפמן מדגיש שמלבד עליית מחירי השירותים, שלא נבלמה, עתה גם מחירי רכיבי הסחורות מתחילים לעלות. "במבט להמשך הדרך, התייקרות מחירי הסחורות בעולם תשפיע על האינפלציה ובכלל זה מחירי הנפט שעלו גם על רקע עליית מידת המתיחות הגיאופוליטית, וכך גם מחירי המתכות היקרות והתעשייתיות".

גם במקדונלד'ס מצביעים על הבעיה

חברות אמריקאיות מובילות מדווחות שהצרכנים שלהן נפגעים מהאינפלציה ככל שהמחירים ממשיכים לעלות. הדוגמה הבולטת ביותר היא מקדונלד'ס, שפרסמה השבוע את דוחותיה לרבעון הראשון. בחברה הדגישו כי הלקוחות הופכים בררניים יותר על כל דולר שהם מוציאים נוכח המחירים הגבוהים.

גם בחברות נוספות, כמו הקונצרן הגדול 3M, מצביעים על האינפלציה כגורם עיקרי שמטריד את העסקים שלהם. מנגד, חברות אחרות, כמו קוקה קולה וקולגייט, מדווחות על צמיחה במכירות, וטוענות כי מצבו של הצרכן האמריקאי נותר חזק. בשורה התחתונה, המסקנה מדיווחי החברות היא שהנפגעים הגדולים הם בעלי ההכנסות הנמוכות.

מנגד, הצרכנים האמריקאים מהמעמד הבינוני-גבוה נפגעים פחות. הסיבה לכך היא היא ששם, בניגוד לישראל, נוטלי המשכנתאות נפגעים פחות כתוצאה ממבנה השוק. התוצאה היא שהריבית הגבוהה לא מרסנת כפי שניתן היה לצפות. בארה"ב, 60% מנוטלי המשכנתאות נהנים מריביות קבועות הנמוכות מ־4% - כך על פי נתוני חברת הנדל"ן Redfin שהוצגו בניו יורק טיימס.

אותם צרכנים נהנים במקביל מריבית נמוכה על המשכנתה ומריבית גבוהה על החיסכון, וגם הקפיצה הגדולה בוול סטריט בשנה שעברה וברבעון הראשון של 2024 פעלה לטובתם. כך הם ממשיכים "לפתוח את הארנק" למרות האינפלציה המכבידה והריבית הגבוהה.

הצמיחה ושוק העבודה מפגינים עוצמה

שני אינדיקטורים מרכזיים לעוצמת הכלכלה האמריקאית הם הצמיחה ושוק העבודה. שיעור האבטלה נמוך, וגם הצמיחה שנרשמה ברבעון הראשון - קצב שנתי של 1.6% - נחשבת לסבירה פלוס, למרות העובדה שבשוק ציפו ליותר.

בפמן מבנק לאומי מציין כי "הצרכן הפרטי 'מחזיק' במידה רבה את המשק האמריקאי. למרות הצמיחה הרבעונית של התוצר, בשיעור של 1.6%, הצריכה הפרטית הייתה חזקה יותר וליבת התוצר צמחה בקצב כפול מאשר צמיחת התוצר הכולל".

לפי בפמן, יש לעוצמה המתמשכת של הצריכה הפרטית שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא החיסכון הצבור של הציבור. "האזרחים בארה"ב חסכו 'חיסכון עודף' בהיקף של טריליוני דולרים במגפת הקורונה, על רקע חוסר היכולת לצרוך באופן רגיל בעת הסגרים, ומאז משקי הבית עושים שימוש בחיסכון צבור זה בכדי להמשיך ולצרוך".

הסיבה השנייה, לדבריו, היא שוק העבודה החזק. "שיעור האבטלה עדיין מצוי מתחת ל-4%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה של גילאי העבודה 'העיקריים' רק עולה, וכך גם השכר, ושוק העבודה הפתיע ביכולת שלו. כך, יותר ויותר משקי בית נהנים מהכנסה שוטפת מצד השכר.

"השכר ממשיך לעלות גם בזכות עלייה בפרודוקטיביות, ומאפשר לצרכן האמריקאי להמשיך לצרוך". בשורה התחתונה, לחצי השכר במשק האמריקאי עדיין קיימים, מה שמתחבר לשאר הנתונים המציגים מומנטום חזק של האינפלציה.

לרוב האינפלציה לא נשברת לבד

בפמן מסביר כי השוואה להיסטוריה מצביעה על המחזור הנוכחי, עם מצב חריג של אינפלציה עיקשת המובלת על ידי מחירי שירותים שאינם מתמתנים. זאת לעומת מחזורי התייקרות קודמים שהובלו על ידי מחירי סחורות, שהיה קל יותר לאתר את שורשיהם. "הפד מעונין להימנע מתנאי הרקע של מהלכי הפחתה קודמים של הריבית, שלרוב נכפו בפתאומית על הפד עקב כניסה לא צפויה למיתון או למשבר אחר. יש מעט מאוד מקרים שהוא מצליח להנדס מה שמכונה 'נחיתה רכה'".

בפמן מסביר כי המשבר הנוכחי נחשב לחריג. "הדביקות של האינפלציה חריגה. בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה זה לא קרה בצורה כה משמעותית אלא רק בשנות ה-70.

"אז, האינפלציה הגיעה בעיקר מצד הסחורות וניתן היה לזהות בקלות את המקור - התייקרות הנפט. עתה, כשמשק הנפט שינה את הרכבו, ומכיוון שהאינפלציה נשלטת על ידי התייקרויות בתחום מגוון של שירותים, שהינו חמקמק ומורכב, זה יוצר אתגר גדול מאוד עבור קובעי המדיניות המוניטרית בעולם, ובראשם יו"ר הפדרל ריזרב של ארה"ב", מסכם בפמן.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי, טוען כי אחת הבעיות הגדולות של הפד היא שהמדיניות המוניטרית פועלת בפיגור מסוים, ולכן קשה לדעת אם היא מרסנת מספיק או לא. "לעיתים המסר הזה מגיע משוק ההון באמצעות איתותים של חברות. היכולת להשיג את המדיניות המאזנת לא פשוטה".

גוזלן מוסיף כי אמירתה של שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, כי היא צופה שהאינפלציה תרד ללא פגיעה משמעותית בשוק התעסוקה, היא יעד שיהיה קשה לעמוד בו.

"היסטורית, קשה מאוד להגיע לתרחיש של 'נחיתה רכה' (החזרת האינפלציה ליעד ללא יצירת משבר עמוק בכלכלה, א' כ'). הפד ניסה לעבור לשלב שבו ניתן יהיה להוריד ריבית ללא האטה משמעותית בצמיחה ועם שוק עבודה חזק. הם לא באמת יוכלו לעשות זאת. האינפלציה, עם הפוגה זמנית, עולה מחדש. הורדת המחירים מגיעה בדרך כלל מגיעה עם האטה בתעסוקה. לפחות בינתיים זה לא קורה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו