גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית
קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לפני כחודש הופץ תזכיר חוק שיקום ופיתוח חבל התקומה, חודשיים לאחר שאמור היה להתפרסם. תזכיר החוק הופץ ונותר פתוח להערות הציבור עד אתמול (ג'), ובאתר החקיקה הממשלתי זכה ליותר מ־360 תגובות והערות. לא מעט גופים הגישו במסגרת זו את הערותיהם על החוק המתגבש, והם מזהירים מפני פגיעה בחבל דווקא בעצם אישורו של החוק החדש, שאמור להיטיב עם החבל ולסייע בשיקומו.

ראיון | "בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי 
דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א? 

ארגוני סביבה ומחקר רבים הגישו הסתייגויות, ועיקר התנגדותם היא סביב כינונה של ועדת התכנון המיוחדת - אחד הסעיפים המרכזיים והמשמעותיים ביותר בחוק החדש.

"מנגנון תכנוני חדש, בלתי ראוי בלשון המעטה"

ברשות הטבע והגנים אומרים בהתייחסות להקמת הוועדה המיוחדת כי לוועדה מוקנות סמכויות מרחיקות לכת, וכי "לצד זאת אין כל אפשרות להגיש ערר על החלטותיה בקשר לתוכניות שבסמכותה, דבר שימנע בחינה מחדש של החלטותיה ויפגע בעקרון היסוד של שיתוף הציבור בהליכי התכנון". ברשות דורשים כי התחום הגיאוגרפי שבו יחולו סמכויות הוועדה יכלול אך ורק שטחים הנחוצים לפיתוח היישובים, ולהוסיף להרכב הוועדה נציג של הרשות.

מוסד שמואל נאמן, מוסד מחקר בכיר בטכניון, הגיש הסתייגות נוקבת עוד יותר לתזכיר החוק, ובה הוא מציין כי "החוק המוצע, ובפרט הפרק השישי שבו (פרק התכנון והבנייה - י.נ), הוא חוק מסוכן ואין לאשרו בתכולתו הנוכחית. הצעת החוק הופכת את האזור ל'מגרש המשחקים' של הממשלה, שבו תוכל לעשות כרצונה".

במוסד נאמן חוששים גם שהצעת החוק תהיה תקדים ותשוכפל לאזורים אחרים בארץ, וסבורים שרבים מהכלים כבר קיימים. הם גם מתריעים מכך שלא מצאו בהצעת החוק מסמך הערכת השפעות רגולציה (RIA) ה"חיוני לצורך קבלת החלטה אם יש צורך בהצעת חוק מסוימת המגיעה לשולחן הכנסת ואם יש חלופות אחרות". הם מציעים למחוק כליל את הפרק השישי, ולחלופין "לשנות את הרכב הוועדה כך שיהיה בה רוב לנציגי האזור ולאנשי מקצוע, ולא לנציגים פוליטיים".

בחברה להגנת הטבע טוענים כי "הרכב הוועדה האזורית מוטה פיתוח ואף נותן יתרון מובנה לנציגי הממשלה, על חשבון נציגי השלטון המקומי ונציגי הציבור. ניסיון העבר מלמד כי כאשר הממשלה מבקשת לקדם פיתוח במהירות, היא מקימה ועדות תכנון מצומצמות, עוקפות הליכי תכנון מוסדרים, בעלות סמכויות מוגברות, שלא לומר דורסניות, שהרכב חבריהן הינו מוטה פיתוח באופן מובהק ויש בהן ייצוג אזרחי וסביבתי מוחלש מאד".

בחברה להגנת הטבע דורשים כי אם תוקם הוועדה, היא צריכה להיות בעלת סמכויות מקבילות לסמכויות הניתנות לוועדות מחוזיות, לכל היותר. עוד מבקשים שם כי המשרד להגנת הסביבה ייתן פתרונות לפינוי פסולת, שרשות הטבע והגנים תקדם שמורות טבע וגנים לאומיים באזור, וכן הוספת סעיף לפיו כל בנייה חדשה תחויב במערכת פוטו וולטאית ליצירת חשמל, וכי כל קווי החשמל יוטמנו באדמה.

בארגון אדם טבע ודין מגדירים את הוועדה כ"מנגנון תכנוני חדש, בלתי ראוי בלשון המעטה, שעלול להביא לתוצאה בלתי רצויה בעליל ולבכייה לדורות". לדבריהם, אין צורך בהקמת ועדה אזורית ייעודית ואת המשאבים שתוכננו להעביר לה - יש לתת לוועדה המחוזית דרום, המכירה את הצרכים.

בארגון לא בוחלים במילים קשות: "הצעת החוק נדמית כאילו באה לשרת את עמדתם של מי שרוצים בהחלשת מערך התכנון המקצועי של מדינת ישראל, ובמקומו לפתח גופים שעורכים 'כאילו' תכנון, בעוד שהם מושפעים ומקדמים תכנון שלא פעם הוא פוליטי ומושפע מלחצים נקודתיים. מדינת ישראל קטנה מדי מכדי שהתכנון הפיזי שלה ייקבע שלא על סמך ראיה תכנונית רחבה, כזו הרואה את המרחב כולו וצופה גם פני עתיד".

גם הם דורשים כי נציגי הממשלה בוועדה ייקבעו מראש, כי למשרד להגנת הסביבה תהיה נציגות חובה, וכי יינתן מקום לנציגים של ארגוני סביבה וחברה, והאקדמיה. לטענתם, בוועדה שיש לה סמכויות כמו למועצה הארצית, מן הראוי שיינתן ייצוג דומה לנציגים סביבתיים.

"טעם לפגם מבחינת תכנון אזורי מרחבי רב ממדי"

גם איגוד המתכננים הגיש הסתייגות נרחבת לתזכיר החוק. אנשיו טוענים כי "ברוב הישובים הכפריים והעירוניים באזור האסון קיים תכנון עדכני מתארי ומקומי, מלאי מספק של דיור, שטחי תעסוקה ומנגנוני פיתוח כלכלי ותשתיות - לכן נראה על פניו שיצירת מוסד חדש לתכנון אינו נדרש ומהווה בזבוז משאבי כוח אדם וכסף. המלצתנו היא לבצע את כל הליכי התכנון במסגרת הוועדה המחוזית דרום".

באיגוד חוששים כי בוועדה החדשה יאושרו תוכניות בניגוד לדעתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הנגב המערבי, "באופן שייצר חוסר התאמה תכנוני מקומי, חוסר יכולת להתמודד עם הפיתוח המוצע ופגיעה באינטרסים מקומיים".

עוד טוענים באיגוד כי "הצעת החוק מתמקדת גאוגרפית במרחב צר, בטווח של 7 ק"מ, ויש בו טעם לפגם מבחינה של תכנון אזורי מרחבי רב־ממדי. לעמדתנו המקצועית, לא ניתן לייצר תכנון מושכל בהסתכלות צרה. שיקולים נקודתיים עלולים לפגוע בתכנון ראוי ומיטיב לכלל האוכלוסיות שבמרחב, לגרום לבזבוז משאבים וליצירת תחרות ואפליה פוגעניים לטווח ארוך ועוד".

קרן קיימת לישראל ציינה כי תזכיר החוק מתעלם מהסביבה שעליה הוא חל, עובדה אשר יכולה "להביא את ההפך מהכוונות לשמן נועד החוק, לפגוע במרקם הקיים ובמשאבים הטבעיים והסביבתיים המעניקים לאזור זה את הייחודיות שלו. בין היתר ישנו חשש לפגיעה ביערות הנגב המערבי, ברכסי הכורכר, בקרקעות הלס ובחולות".

בקק"ל טוענים כי הסמכויות הניתנות לוועדת התכנון המיוחדת "יוצרות מצב בלתי סביר, בכך שהן מאפשרות לסטות מתוכניות מאושרות, מחוזיות וארציות, דבר שלא רק יהווה פגיעה חמורה ביסודות מערך התכנון בישראל, אלא גם ישאב תקציב ומשאבים רבים שלא לצורך". בקק"ל דורשים עוד לציין בחוק את הצורך בהוספת שטחי יער בחבל התקומה, ולהכין תוכנית אסטרטגית לכלל השטחים הפתוחים בחבל תקומה, בשיתוף קק"ל ושאר הארגונים הירוקים.

עוד כתבות

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל