גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלוהים נצור את המלכה: בין הלורד בלפור לתרזה מיי

ראש ממשלת בריטניה עומדת איתנה, נתניהו הולך על חבל דק, ואבי גבאי מכין שקשוקה ■ הפּלוג+

ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס
ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס

 1. חגיגיות תחת מחלוקת

שנת 1917 הייתה שם דבר בפוליטיקה ובמדיניות העולמית. בלי שמץ של ציניות. השנה שבה ארה"ב הצטרפה למלחמת העולם הראשונה; השנה שבה פעילות פמיניסטיות הצביעו לראשונה (ונאסרו); שנת המהפכה הבולשביקית ברוסיה. השנה שבה ערי פלסטין עברו מכיבוש עות'מאני לכיבוש בריטי; וב-2 בנובמבר התפרסם המכתב המפורסם של שר החוץ הבריטי, הלורד בלפור, ללורד רוטשילד ובו 68 מילים שהבטיחו כינון "בית לאומי לעם היהודי" ושינו לעד את ההיסטוריה שלנו.

100 שנים לאחר מכן, צאצאי הלורד בלפור וניניו של מי שהיה ראש ממשלת בריטניה בעת ההצהרה, דייוויד לויד ג'ורג', חלוקים פוליטית בנוגע להשלכות ולתוצאות המסמך המכונן הזה. אחד הנינים, רוברט לויד ג'ורג', ישתתף היום (ה') בלילה באירוע החגיגי לציון 100 השנים וייצג את הצד האחד של המשפחה. מנגד, דודניתו הרחוקה, גווינת' דניאל (גם היא נינה של לויד ג'ורג'), תעמוד מחוץ למבנה עם שלטי מחאה. "הממשלה הבריטית חייבת התנצלות לפלסטינים, לא חגיגות", היא אמרה השבוע בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל".

ביום שבת אף צפויה בממלכה הפגנת ענק של ארגון סולידיריות פלסטין, זאת אחרי שבשבוע האחרון התקיימו דיונים ונאומים הנוגעים לאופן שבו בריטניה הזניחה את הבטחתה בהצהרת בלפור שלא "לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של קהילות לא-יהודיות הקיימות בפלסטין".

אבל על דבר אחד אין מחלוקת בין כל הצדדים - הצאצאים והיורשים - המסמך החשוב השמור במוזיאון הבריטי שינה את את ההיסטוריה של העם היהודי.

תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, עומדת מול כל זה נחרצת. היום בערב בנאומה הצפוי בבית לנקסטר, היא תגיד לנוכחים שבריטניה "גאה להיות המדינה אשר פרצה את הדרך להקמת מדינת ישראל" - והיא מתכוונת לכל מילה. כנותה בנושאים החשובים לישראל מרשימה. דבריה הנחרצים בנוגע לסיווגים חדשים של אנטישמיות, לרבות הערבוב שנעשה כיום בין הטחת ביקורת לגיטימית בממשלת ישראל ובין שנאה מן הסוג העתיק - מצליחים להדהד עד לארצנו הקטנה.

מיי. מתכוונת לכל מילה / גיל ג'יבלי

אבל החום הרב שהיא מקרינה בנושאים היסטוריים אינו משליך על תובנותיה בנוגע לצרות ההווה והעתיד הלא-רחוק של ישראל. בנושא הסכם הגרעין, למשל, היא אינה מסתירה את הפערים בינה לבין ישראל.

ישראל נמצאת בתקופה העדינה שבין לבין. מצד אחד, הנשיא טראמפ - צלע אחת מתוך המחומש של רוסיה, סין גרמניה וצרפת - שיגר את הסכם הגרעין הארוך והמורכב לקונגרס כדי שהם יחפשו דרכים להוכיח שאיראן מפרה את התנאים שעליהם היא חתמה. מצד שני, נטישת ההסכם או דחיפת סנקציות חדשות ומתריסות עשויה להוביל את איראן לנתיב חידוש פעילות הגרעין הצבאי. מה עושים? 

נתניהו הולך כאן על קו דק. האם הוא מנסה לשכנע את המעצמות בהפעלת לחצים על איראן שלא באמצעות הסכם הגרעין, או שבמסגרת שינוי ההסכם הוא דורש להוסיף סעיפים שיחילו על איראן התחייבויות בנושא אספקת נשק לסורים? עדיין לא ברור לאן הוא חותר.

2. קשה להתבונן במראה

ובחזרה לארץ. שבוע האירועים המגוון בישראל - מציון 100 שנים לקרב באר שבע, דרך יום הזיכרון ה-22 לרצח רבין ועד ל-100 שנים להצהרת בלפור - הציפו בתחושת הווה חמקמקה. מנהרת הזמן של הנאומים והטקסים הקפיצה אותנו בוויכוחים פוליטיים ובשסעים חברתיים. הצהרת בלפור מציבה מול הפלסטינים את ראי התקופה. מה הובטח להם, למי שהיו 90% מתושבי פלסטין-א"י בשנת 1917, ומי הם היום.

טקסי יום הזיכרון לרצח רבין אינם רק מראה, אלא החפץ ממנו הבבואה הנשקפת לנו מכוערת ומכעיסה. מכבסת המילים לקראת הטקסים העיקה כבכל שנה. הסתרת המילה "רצח" מכרזת ההזמנה לאירוע השנתי, הרצון לארח את כל חלקי העם עד כדי מסמוס הבעיות והדחקתן. ומסביב, מנגנוני שינוי הנרטיב ההיסטורי כאילו לא הייתה הסתה, ואם קרה אז מה קרה. בסוף מרוב בריחת המציאות, מחיקת העבר וטשטוש ההווה - לא נותרה שום דמות להביט בה לתוך המראה.

נתניהו. מנהיג שממציא חוקים / גיל ג'יבלי

עד שברגע בהיר ומדויק נאם אתמול בהר הרצל הבן יובל רבין ועצר את מכונת הלבנת המסרים. "מנגנון ההסתה והפילוג שהופעל נגד רבין ממשיך להכות בנו. כל מי שחושב אחרת מתוייג כבוגד", הוא אמר, "רבין לא רווה נחת מבג"ץ ומארגונים חוץ-פרלמנטריים ממונים היטב. רבין ורעייתו ממש לא אותרגו על-ידי התקשורת. אבל הוא לא יזם חקיקות, לא פעל נגד זכויות דמוקרטיות של מתנגדיו ולא פעל לסתימת פיות. לא ברח מאחריות ולא התבכיין", הוא אמר, וכל מי ששמע ידע מיד שרבין הבן כיוון לליבת העשייה של נתניהו בימים אלה - מנהיג שממציא חוקים כדי לסדר לעצמו אינסוף כהונה.

3. האדם ולא המדינה

ברשת הטלוויזיה ITV בבריטניה מסתיימת בימים אלה העונה השנייה של הסדרה "ויקטוריה" העוקבת אחר המלכה ויקטוריה בצעירותה, עלייתה לשלטון מיום שמלאו לה 18 ועד שנפטרה בגיל 81. למרות שסממני תקופתה של המלכה ויקטוריה היו האימפריאליזם הבריטי, שליטתה הבלתי מעורערת של הממלכה המאוחדת בעולם, ובמיוחד בהודו - חוויית הצפייה בסדרה משולה לצפייה ב"מלרוז פלייס" ויקטוריאני.

עולמם הצר של נסיכים ונסיכות בתוך ארמון בקינגהאם, מה הם אוכלים, עם מי הם מזדווגים ומה הם לובשים לנשף. ויקטוריה ברטרוספקטיבה של דייזי גודווין (מחברת הסדרה) מביאה לצופים את האישי לפני הממלכתי. האישה ולא האומה. ההיסטוריה של הפרסונה ולא ההיסטוריה של בריטניה.

ובכן, הדמות של המלכה ויקטוריה (המגולמת על-ידי ג'ינה קולמן), כפי שבחרו לעצב אותה בסדרה, בהחלט מתאימה לרוח המודרנית של התקופה. מנהיגי עולם ומנהגיהם האישיים, מחשבותיהם בטוויטר והמלחמות הפרטיות שלהם עם עיתונאים או עם ערוצי טלוויזיה. כך, באחד מן הפרקים (הסדרה משודרת גם בישראל), ויקטוריה של 1840 לערך מתרגזת על דיווח בעיתון שמתאר בזבזנות מצד יושבי הארמון בארגון נשף מפואר. מדוע העיתון לא התעדכן במטרת האירוע כפי שהמלכה הגתה: הגדלת ייצור בדי משי בממלכה בזכות מספר שמלות הנשף המרובות שייתפרו לכבוד החגיגה. למה באמת?!

גם ב-2017 מנהיגים רוצים להכתיב לעיתונות מה לחשוב ומה לדווח, לדרג עבורם את היררכיית הפרסומים. גם ב-2017 המנהיגים רוצים שיעסקו בעצמם ובאישיותם ולא בתוכניות שלהם לטווח הרחוק. האישי לפני הממלכתי. האדם ולא המדינה. ההיסטוריה של הראש ולא הסיפור של ישראל.

4. בינתיים בשמאל

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, תר בימים אלה אחר יועץ פוליטי מן הימין. ל"גלובס" נודע שגבאי פנה למספר יועצים וסוקרים המזוהים עם הימין והציע להם לשקול לעבוד איתו. לא כולם זמינים, אחרים לא מעוניינים מטעמים אידיאולוגיים, ולכן גבאי התעניין בהמלצותיהם, הן לגבי יועצים ימניים בישראל, ויותר מכך - גם לגבי יועץ בכיר אמריקאי מוושינגטון. רצוי שגם הוא לא יהיה חלילה מקרב בוגרי ממשל אובמה או קלינטון, אלא מישהו שעבד עם השמרנים.

גבאי. מנסה להעביר אנשים צד / גיל ג'יבלי

גבאי מנסה באמת ובתמים להעביר אנשים צד. העיסוק בתחזוק השמאל ומצוקותיו הנפשיות אינן מעניינים אותו, הוא עם הראש והלב בפנייה חדה ימינה.

במהלך הימים האחרונים שאלנו מספר אנשים בימין, ביניהם פעילים בכירים ואפילו אחד משרי הליכוד, בשאלה המסקרנת והתיאורטית יש לומר: האם המהלך של גבאי יכול למשוך קולות ימין, או שזה מהלך אבוד? האם מישהו בימין באמת מתרשם ממנו?

'אתם יודעים', נאמר לנו, 'שגבאי נכנס לחוגי בית ומנשק את המזוזה בכניסה. את החמימות הזו הימנים קולטים מהר, בזמן שהשמאלנים אפילו לא שמים לב למחווה הזו שלו. גבאי מדבר לימנים מסורתיים, זה מרגש אותם'.

אבל שר ליכודניקי הזהיר שגבאי עושה שקשוקה. הוא נתפס כלא שייך לשמאל-מרכז מצד אחד, וגם לא יצליח להביא קולות חדשים מן הימין. בסופו של דבר, אנשי מפלגת העבודה יעשו לו את המוות וכל מה שהם יגידו עליו ישמש את המפלגות האחרות נגדו במערכת הבחירות. כל מריבה עם זוהיר בהלול או ויכוח קטן עם עמר בר-לב ומירב מיכאלי (למשל) יהרסו לו את התוכניות. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש