שלושה מתוך שישה עובדים עזבו את רשות המטרו, שפועלת ללא מנהל מזה שנתיים, ובאחריותה 150 מיליארד שקל • לפי גורמים בענף, הרקע לעזיבות מיוחס להתנהלות השרה מירי רגב, ובין היתר, להתנגדותה למטרו • כעת, בענף חוששים שלא ייוותרו אנשי מקצוע שינהלו את הפרויקט
התנגדות מספר תושבים ורשויות מקומיות לתוואי המטרו הסתיימה כך נראה, ללא פתרון • המשמעות: תכנון מחדש של קו הרכבת, שיגרור עיכוב ביצוע ואולי גם ביטול בשל חריגה תקציבית
נת"ע חותמת על הסכמים בשווי מיליארדים עם חברות ניהול, אך ועדת האיתור למנהל רשות המטרו עדיין לא קמה • בינתיים, תקנים במשרד התחבורה הוקפאו, וגורמים בענף טוענים כי מדובר במאבק חדש מול משרד האוצר, שמתנה את איושם באיוש התקנים של רשות המטרו
הוועדה לתשתיות לאומיות העבירה מתווה שיאפשר חזרה לעבודות בפרויקט ההתחדשות העירונית של בוני התיכון בקריית אונו, שנבנה בשטח תחנת מטרו עתידית • "הגענו להבנה כי מדובר במקרה חריג הטעון חשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את האירוע תוך צמצום הנזק לתושבים, וזאת אך ורק מטעמים הומניים", כתבה היועמ"שית של הות"ל
בוועדה לתשתיות לאומיות גברו על הפערים סביב עבודות המטרו בשבת בעזרת פתרון יצירתי: תוכנית פיקטיבית שאילצה את ההנהגה החרדית לאשר את החפירות • אם אפשר לחפור מתחת לבני ברק בשבתות, אז אולי הפערים לא כאלה גדולים
פרויקט התשתיות הגדול בארץ יצא לדרך, ושרת התחבורה חתמה על צווי ההפקעה • מה צריך לעשות מי שקיבל הודעה על הפקעה, איך מחשבים את גובה הפיצוי, ולאילו הטבות מס זכאים מי שיאבדו את הקרקע שלהם? • גלובס עושה סדר
אורך הקו 26 ק"מ, והוא ישרת 9 רשויות מקומיות ויכלול 22 תחנות • במסגרת הליכי התכנון הושגה הסכמה כי עבודות הקשורות בפיקוח נפש ייעשו גם בשבת כשגורמים הבקיאים בפרוייקט מסבירים שמדובר בחפירת המנהרות, אך עיריית בני ברק מכחישה
שלוש קבוצות שונות זכו במכרז ניהול ותכנון קווי המטרו בעלות המוערכת בכ-7-8 מיליארד שקל • שרת התחבורה מירי רגב: "ההיענות הגדולה למכרז, שאליו ניגשו גופי תשתית, תחבורה ופיננסים מובילים מהארץ ומהעולם, מעידה על חוסנה ויציבותה של מדינת ישראל"
החלק הראשון בפרויקט המטרו - הרכבת התחתית של גוש דן - אמור להיפתח כבר ב-2034 • מאות אנשים יתחילו לעבוד בקרוב על התכנון המפורט של הקווים, אבל שורה ארוכה של פערים צריכים להיסגר בשביל שהפרויקט יעמוד בלוח הזמנים המתוכנן
מאז הקמת הממשלה, שרת התחבורה הכריזה על מלחמה מול האוצר ועיכבה את פרויקט המטרו, עד שדרישותיה לא ייושמו • מסיבת העיתונאים שקיימה השבוע נועדה לשים סוף למאבק • אלא שהיא חשפה עוד מתחים במערכת היחסים בין המשרדים, ההכרחית לקידום התחבורה הציבורית
מנהלי קבוצות פייסבוק, שורדי שואה ומשרדי אדריכלים השתתפו בשבועות האחרונים בסיורים לקראת השקת הקו האדום של הרכבת הקלה • עיתונאים, לעומת זאת, לא הוזמנו לאירועים דומים • מאז מינויה של רגב לא התקיימו סיורים כאלו בפרויקט • משרד התחבורה בתגובה: "לא הנחינו את נת"ע למנוע סיורי עיתונאים בקו האדום"
בחודש הבא צפוי להתכנס הפורום הבין־משרדי להסרת חסמים במיזמי תשתית לאומיים, אולם בלו"ז בולט בהיעדרו דיון בפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה - המטרו • בינתיים, חוסר הודאות ממשיך לרחף מעל הפרויקט שנמצא עמוק בשלב התכנון, ומועד הפתיחה רק מתרחק
עתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, לקבלת דוחות חברת הבקרה בפרויקט המטרו • דוחות החברה חיוניים להבנת קצב התקדמות הפרויקטים, ניהול סיכונים, וכן לוחות זמנים לביצועם • אך משרד התחבורה מסרב לפרסם אותם
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, בטוח שיש בידו הכלים לפתור את בעיות ההתחדשות העירונית של ערי הפריפריה המתפוררות • בינתיים הוא מקדם רפורמה בהליכי התכנון וריענון של חוק התכנון והבנייה, ומנסה להפעיל מנופי לחץ על ראשי העיריות כדי שיקדמו יותר בנייה
התיקון, שנמצא בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, כולל כמה סעיפים דרמטיים – בהם מסירת קרקע לידי המדינה בפרויקטים גדולים • התאחדות הקבלנים: "פגיעה חמורה ביותר ותקדימית בזכות החוקתית לקניין"
תוכנית הבינוי מעל הדיפו בראשון לציון תקודם מחר צעד נוסף, והיא מדגימה היטב את פוטנציאל הבינוי הגדול שמביא איתו המטרו • מדוע כל עיכוב בתוכנית הוא בעל אפקט אדיר לגוש דן, ולא רק מבחינה תחבורתית?
פרויקט המטרו של גוש דןהפקעות קרקע, פיצוייםהרכבת הקלהמירי רגבמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנת"ערשות המטרותחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה