צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל • התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם • מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock
מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

הירידות בחודש אפריל היו החדות ביותר למטבע הביטקוין מאז נובמבר 2022. המטבע איבד 16.5%, ונסחר כעת סביב ה-58 אלף דולרים, נפילה של כ-22% מהשיא של 73.7 אלף דולר, שנרשם לפני כחודש וחצי. בנוסף, הירידות באפריל שוברות רצף של 7 חודשי עליות שרשם המטבע הדיגיטלי.

אך לא רק הביטקוין נפל, האית'ר - המטבע השני בשוויו, איבד באפריל 16.7%, ומדד עוקב הקריפטו קוינדסק נפל ב-21.9% באותה תקופה.

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א
שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

מה הוביל לנפילה

ברקע הנפילה בשוק הקריפטו נמצאים מספר גורמים, בהם נתוני האינפלציה החמים בארה"ב, שמעודדים את מחזיקי המטבעות הדיגיטליים למכור. נתוני המאקרו בארה"ב חזקים מהצפוי, והקונצנזוס בשוק הוא כי הריבית של הפד תישאר ללא שינוי, ברמה של 5.5%. ג'ואל קרוגר, אנליסט נכסים דיגיטליים ב-LMAX, אמר ל-CNBC כי "אנו צופים כי מדיניות הפד תישאר הדוקה, וכי לא צפויות הורדות ריבית בקרוב. זה, בנוסף להתחזקות הדולר, מחלחל גם לשוק הקריפטו".

אך זה לא הכל, שני אירועים נוספים שהתרחשו בשוק בסוף אפריל השפיעו גם הם על נפילת המטבע.

האירוע הראשון הוא "חציית הביטקוין" לפני כשבועיים, ב-19 באפריל. האירוע צימצם בחצי את כריית המטבעות, במטרה לצמצם את האספקה בשוק. בפועל, אם עד אירוע החצייה האחרון נכרו בכל יום כ-900 מטבעות (ההגדרה היא 6.5 מטבעות לכל בלוק בשרשרת) מספר זה ירד ל-450 (3.25 מטבעות לבלוק). 

אך בזמן שלאחר 3 אירועי החצייה הקודמים, מחיר המטבע זינק, מאז אירוע החצייה האחרון איבד הביטקוין 11.1%.

עם זאת, יש לציין שמרבית אתרי סיקור הביטקוין, התייחסו להשפעות החצייה בטווח של שנה קדימה, ועם התנודתיות הרבה בשוק המטבעות הדיגיטלים, הירידות כעת לא מלמדות הרבה לגבי מצב המטבע בעוד שנה.

האירוע השני קרה אתמול - פורסם פסק הדין של המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו בייננס צ'אנגפנג ז'או. על ז'או נגזרו 4 חודשי מאסר בפועל, אחרי שהודה בשורה של עבירות הלבנת הון והפרות סנקציות בבורסת הקריפטו שהוביל. גזר הדין שנקבע נמוך משמעותית מהגזר הדין שביקשו התובעים, ועמד על 3 שנים. בנוסף, גזר הדין של ז'או נמוך בהרבה מזה שנגזר במקרה אחר בשוק מטבעות קריפטו, זה של סם בנקמן פריד, עליו נגזרו 25 שנות מאסר בגין רמאות והונאת משקיעים.

הירידות עושות גלים

הירידות החדות בקריפטו בחודש האחרון משפיעות לא רק על שוק המטבעות. חברת מיקרו סטרטג'י , שפרסמה את הדוחות הרבעוניים אמש, הראתה צניחה חדה בהכנסות. הירידה החדה הגיעה מכיוון שחברת שירותי התוכנה והבינה העסקית השקיעה בכ-200 מטבעות ביטקוין בשלוש השנים האחרונות. השקעות החברה בביטקוין, שהיו שוות כ-14.7 מיליארד דולר בתחילת אפריל, נפלו לשווי של 13.6 מיליארד דולר אתמול, לפי יאהו פייננס.

בנוסף החברה דיווחה על הפסד של 53.1 מיליון דולר (3.09 דולר למניה) ברבעון הראשון של השנה. אך למרות ההפסדים, הודיעה כי היא מתכננת להגדיל את אחזקותיה בביטקוין, מה שלא עורר את אמון המשקיעים.

בחודש אפריל מניית החברה, שמחזיקה בכ-1% מכלל הביטקוין בשוק, איבדה כ-35%, ומאז הדיווח אתמול, החברה איבדה 17.6% נוספים.