80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט • ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה • שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

מניית גיימסטופ חוזרת לעורר עניין. המניה (GME) טסה בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. בחצי השעה הראשונה בלבד היא זינקה ב-80%, מה שהוביל להפסקת מסחר זמנית של מספר דקות.

למה זה קורה? אחת ההשערות קשורה לציוץ של קית' גיל, הידוע גם בכינויו Roaring Kitty ברשת X. גיל הידוע בפורומים של רדיט בכינוי DeepFuckingValue, לקח חלק פעיל מהעלת הערך של המניה ב-2021.

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה
גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?
המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

קית' גיל היה הרוח החיה מאחורי הסאגה שהובילה לקפיצה במניית גיימסטופ ובמניות מם (meme stocks - מניות שמושפעות מאוד ממה שקורה ברשתות החברתיות) נוספות לפני יותר משלוש שנים. ברגע שנפתחה חקירה סביב האירוע, הוא נעלם מהרשתות, בצעד שעורר לא מעט שאלות. היום הוא פרסם לראשונה תוכן, והגולשים בפורום של רדיט סוערים.

עוד לפני הציוץ של גיל, מניות גיימסטופ ורשת הקולנוע AMC , שנחשבת גם היא למניית מם אהובה, מציגות ביצועים מרשימים. בחודש האחרון גיימסטופ טיפסה ביותר מ-70% ו-AMC ב-17%, היום, מזנקת המניה בכ-18%. עם זאת, במבט על 12 החודשים האחרונים שתיהן מציגות ביצועי חסר גדולים, כשרשת הקולנוע צנחה ביותר מ-90%.

סיבה אפשרית נוספת לקפיצה בשבועות האחרונים היא ההנפקה המוצלחת של רשת הפורומים רדיט, שמזוהה עם המשקיעים הצעירים. מאז שהונפקה בסוף מרץ ועד היום, עלתה מניית רדיט ביותר מ-6%. כעת, בצל הקפיצה במניות המם, היא מוסיפה לערכה כ-10% נוספים.

תזכורת לפרשה שהסעירה את וול סטריט

במהלך 2020 ו-2021, שיגעון מניות המם הוביל את מניות גיימסטופ ו-AMC לשיאים ולזינוק של אלפי אחוזים.

הכל התחיל כשקית' גיל, הידוע גם בכינויו Roaring Kitty, השקיע סכום גבוה בגיימסטופ במהלך 2020, מתוך אמונה שהחברה הוערכה בחסר. הוא שיתף את התזה השורית שלו בפורום WallStreetBets של רדיט וסחף אחריו רבים, שיצאו למסע קניות חסר תקדים.

הביקוש המפתיע למניות גיימסטופ לחץ על קרנות גידור גדולות, שביצעו שורט כבד על המניה (הימור על ירידת ערך המניה), ונאלצו לסגור אותו בהפסד. המשקיעים מרדיט התאגדו יחד כדי להעלות את מחיר המניה ו"לסחוט" את הקרנות שסחרו בשורט, תרחיש הידוע כ"שורט סקוויז".

כתוצאה מכך, מחיר המניה של גיימסטופ זינק מ-17 דולר בתחילת ינואר 2021 לשיא של 483 דולר ב-28 בינואר 2021, עלייה של יותר מ-2,700%. העלייה הדרמטית הסבה הפסדים כבדים לקרנות גידור רבות. למשל, Melvin Capital הפסידה מיליארדי דולרים.

אחרי שההתלהבות הגדולה חלפה, מחיר המניה נסוג משמעותית. גם ההתעניינות הכללית במניות המם פחתה, ובפרט בגיימסטופ, עד הזינוק הנוכחי, המניה נסחרה בירידה של כ-80% ממחיר השיא שלה. בסופו של דבר, רבים מהמשקיעים הקטנים נכנסו כשמחיר היה בשיא, וספגו הפסדים כבדים כשהמומנטום ירד.

האירוע סביב מניית גיימסטופ חשף את הכוח של משקיעים מתואמים ברשתות החברתיות להשפיע על השווקים. הדבר הוביל לדיונים נרחבים על הרגולציה ועל תפקידן של פלטפורמות מסחר מקוונות כמו רובינהוד, שהייתה אז כלי חדשני ונוצץ עבור המשקיעים.