גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הודיע ביום שלישי כי מדינתו מתכוונת להטיל סנקציות על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן - בתור תגובה למתקפה על ישראל. יתרה מכך, ארה"ב מנסה לרתום את יתר חברות ה־G7, ואף מדינות נוספות לטובת המהלך. גם באיחוד האירופי ובמדינות אחרות ביבשת אירופה הביעו לאחרונה כוונה להטיל סנקציות חדשות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. ברקע זה, ביום רביעי דווח על נפגעים רבים בצפון הארץ מפגיעת רקטות וכטב"מים ששוגרו על ידי חיזבאללה. תיעוד שפורסם ברשתות החברתיות הציג כטב"ם מתאבד שהתפוצץ על מבנה באזור. 

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני
רבים מהטילים ששוגרו לישראל נפלו בדרך, וזו הסיבה

ההחלטה האמריקאית נובעת מההיקף הנרחב של התקיפה האיראנית על ישראל, שכללה שיגור של 185 כטב"מים, כ־110 טילים בליסטיים וכ־36 טילי שיוט. באמצעות הסנקציות מבקשת ארה"ב להטיל מורא על גופים ומדינות שסוחרות ברכיבי כטב"מים עם איראן, ובכך להפחית את שיתוף הפעולה שלהם עמה. במקביל, מדינות אירופה מעוניינות לצמצם את האיום האיראני, שמשליך על יכולות הצבא של רוסיה, וכן למנוע מישראל להגיב בתקיפה צבאית נגד איראן.

חרף הסנקציות הנרחבות על איראן, מעניין לגלות כי דגמים רבים של הכטב"מים האיראניים מכילים רכיבים תוצרת ארה"ב ואירופה. ממשל ביידן התעורר לטיפול בסוגיה זו לאחר שיצוא הכטב"מים האיראני לרוסיה החל ב־2022, כשרק באותה שנה הקים הבית הלבן צוות בין־משרדי שהחל לחקור כיצד משטר האייתוללות השיג את הרכיבים האמריקאים.

תוצרת ארה"ב ואירופה

ניתוח של המודיעין האוקראיני מצא לאחרונה כי כ־77% מהרכיבים של הכטב"ם האיראני שאהד 136 - הדגם העיקרי שאותו איראן שיגרה לעבר ישראל בשבת - הם מתוצרת 13 חברות אמריקאיות. במקביל, מכון המחקר הבריטי CAR, שבחן ארבעה דגמי כטב"מים איראניים (מדגמי שאהד 136, מוהאג'ר 6 ושאהד 131), מצא כי 82% מהרכיבים שלהם הם מתוצרת ארה"ב.

בין הרכיבים שנמצאו נמנים שבבי לוגיקה, שאחראים על חישובים, ושבבי זיכרון, שאמונים על אחסון הנתונים. לצידם כוללים הכטב"מים האיראניים גם מעבדים אמריקאים, שבלעדיהם אף כלי טיס לא יכול להמריא.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

במקביל לכך, הדוח האוקראיני מצא כי השאהד 136 מכיל גם 35 רכיבים לפחות שנוצרו באירופה. חמש חברות אירופיות זוהו על ידי בדיקת הרכיבים מהכטב"מים שנתפסו על ידי האוקראינים מבלי שהתפוצצו. "ייצור המל"טים האיראני התאים את עצמו (לסנקציות), וכעת משתמש בעיקר ברכיבים זמינים מסחרית, שהפיקוח על הסחר בהם הוא רופף או שלא קיים בכלל", כתבו שירותי המודיעין האוקראינים. הם קראו לאירופה להיאבק בתופעה. בין הרכיבים: משאבת דלק המיוצרת על ידי חברה גרמנית (Ti Automotive), בקר אלקטרוני המיוצר על ידי חברה שווייצרית (STMicroelectronics), ורכיבים אלקטרוניים נוספים המיוצרים בין היתר בבריטניה.

איום על האיחוד האירופי

לצד ארה"ב, גם באירופה כאמור שמו דגש בימים האחרונים על הסנקציות החדשות המתוכננות על תוכנית הכטב"מים והטילים האיראנית, כתוצאה מההתקפה הנרחבת בסוף השבוע, ובניסיון למתן את התגובה הצבאית הישראלית כאמור. הנושא עמד במרכז פגישת שרי החוץ של האיחוד ביום שלישי, ובמרכז ביקורה של שרת החוץ הגרמנית בישראל השבוע. "אנחנו נהדק ונרחיב את הסנקציות הקיימות", אמר ג'וזפ בורל, הממונה על יחסי החוץ של האיחוד מטעם הנציבות. נשיאת הנציבות אורסולה פון־דר־ליין הבטיחה: "נתמקד בתוכנית הטילים והמל"טים".

כאמור, הסיבה שהאיחוד האירופי מקדם סנקציות כאלו נובעת בין היתר מהעובדה שאותם כטב"מים שתקפו את ישראל נמצאים בשימוש של רוסיה במלחמתה נגד אוקראינה, ועשויים לתקוף גם מדינות השייכות לאיחוד ולנאט"ו בקרוב. כך גם לגבי תוכנית הטילים - באירופה מנסים לפעול נגדה, בין היתר, משום שלאיראן ארסנל בליסטי שיכול להגיע לתחומי האיחוד האירופי. הברית המתרקמת בין רוסיה לאיראן היא איום משמעותי על האיחוד האירופי.

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: Associated Press

מסתמן כי יעד מרכזי של הסנקציות האירופיות החדשות, אם יאומצו, יהיה ליצור פיקוח הדוק הרבה יותר על היצוא של רכיבים המשמשים לתחום זה, ולא רק איסור כללי על יצוא בתחום, כפי שקיים היום. האיחוד האירופי הטיל בדצמבר האחרון סנקציות על שש חברות ואישים הקשורים לתוכנית הכטב"מים האיראנית, בשל "הסיוע של הצבא האיראני למלחמה הרוסית נגד אוקראינה".

גם המדינות הבלטיות, בנוסף לגרמניה ולאוסטריה ולמדינות נוספות, קראו בימים האחרונים להגביר את העיצומים בתחום זה, מה שמסמל אחדות־דעים באיחוד האירופי בסוגיה. היא עשויה לעלות לדיון כבר בפגישתם הקרובה של שרי החוץ של האיחוד ביום שני בשבוע הבא. "ביחד עם צרפת ומדינות אחרות, קידמנו כבר לפני כחצי שנה את הרחבת משטר הסנקציות בתחום המל"טים... כך שיכלול גם טכנולוגיות טילים אחרות מהארסנל של איראן", אמרה שרת החוץ הגרמנית, אנאלה ברבוק, בתום ביקורה בישראל השבוע.

רשת ההברחה האיראנית

במישור הבינלאומי, הרי שבאוקטובר האחרון פג באופן רשמי תוקף הסעיף שעליו הסכימו המעצמות הגלובליות ואיראן במסגרת הסכם הגרעין, בנוגע לאמברגו על רכיבים לתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית. ההסכם - שעליו היו חתומות סין, רוסיה, צרפת, בריטניה, ארה"ב והאיחוד האירופי - אסר על איראן לייבא או לייצא רכיבים או מוצרים מוגמרים בתחום זה. בשל פרישת ארה"ב מההסכם בסוף 2018, ואחרי שעברו חמש שנים, סעיף זה אינו מחייב יותר. רק האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה, כמו גם שורת מדינות מערביות נוספות, הודיעו כי הן נשארות מחויבות אליו.

בפועל, למרות ההסכם והסעיף הכלול בו, הרי שמדיווחי שירותי מודיעין מערביים עולה שאיראן הקימה רשת הברחת רכיבים יעילה שאיפשרה לה במדה רבה לעקוף את הסנקציה הזו. הרשת כוללת יבוא של רכיבים מתקדמים ממדינות אירופיות ומארה"ב באמצעות סחר עם טורקיה, הודו, וייטנאם, וכמובן סין - שהפכה לשותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן בשל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה על ידי המערב.

"סין מושקעת עמוק באיראן, כשמרבית התשתיות האיראניות מופעלות על ידי הסינים", מספר לגלובס ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר במכון הטכנולוגי HIT וממקימי מערך הסייבר בשב"כ. "החברות האמריקאיות לא מוכרות רכיבים ישירות לאיראן, אלא לספקים - ואז האיראנים מקבלים זאת בעסקה סיבובית. זה קורה, למשל, באמצעות חברות מהמפרץ. האיראנים טובים בעקיפת הסנקציות לא פחות מהסינים, אך יש פה גם שיתוף פעולה, כשהסינים כבר אמרו לאחרונה שהם בצד של איראן".

בהתחשב בכך, נשאלת השאלה עד כמה תהיינה העיצומים מהסוג שמתכנן ממשל ביידן משמעותיות? "אם אוכפים סנקציות אז יש משמעות", אומר לגלובס יקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס וראש המטה המדיני של שרי החוץ סילבן שלום וציפי לבני. "אף סנקציה היא לא מוחלטת ומוצאים דרכים לעקוף, אם זה באמצעות חברות קש, או חברות שרשומות במקומות אחרים. אבל עדיין זה הופך את החיים ליותר מסובכים וקשים. בסנקציות הכלכליות של טראמפ - ראינו כי הן מקשות - אף שאלו לבדן לא מספיקות להפלת המשטר. האם זה יעצור את תעשיית הכטב"מים המשגשגת של איראן? לא, כי יש לאיראן שותפות כמו רוסיה. אך עדיין זה חשוב".

ד"ר מאיר ג'בדנפר, מרצה לאיראן בבית ספר לאודר לממשל ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור (ICT), אוניברסיטת רייכמן, מוסיף כי הסנקציות לא יפגעו באיראן באופן משמעותי, אך כך לדבריו גם לא תשפיע תגובה ישראלית צבאית נגד איראן. "ישראל צריכה לקחת בחשבון מהי מטרתה ומהם סדרי העדיפויות", הוא אומר. "האם לשמור על הקואליציה הבינלאומית כדי למצוא פתרונות לעזה ולאיראן, או להראות לאיראנים שאין להם יכולת להציב קווים אדומים למדינת ישראל? אם ישראל מעוניינת בקואליציה בינלאומית כזו שתשרת את האינטרסים שלה, היא תידרש להציג איפוק".

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר