חופשה | שאלות ותשובות

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר • מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock
החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

החלפת בתים לצורכי נופש הפכה לפרקטיקה נפוצה, שחוסכת לישראלים כסף ופותחת להם אפשרויות נופש במקומות פחות מוכרים, אבל יש כמה דברים שכדאי לדעת.

איך זה עובד?

בהחלפת בתים למטרות חופשה, בעלי נכסים ובמקרים מסוימים שוכרים, מציעים את דירתם תמורת דירה אחרת או נכס אחר באותה התקופה בישראל או בעולם, כך שהאחד גר בדירה של השני באותו הזמן.

בפייסבוק יש קבוצה של למעלה מ־62 אלף חברים ובה מציעים החלפות של בתים למטרות נופש. אם מוצאים התאמה בתאריכי החופשה, ניתן לחסוך כך כסף ולחיות במקום אחר כמו בבית, ולא במלון, מה שיכול להתאים למשפחות עם ילדים קטנים.

"36 פעמים החלפנו דירות" | עוד זווית

"עד היום החלפנו 36 פעמים דירות בישראל", מספרת אסתר, תושבת שכונת בית הכרם בירושלים.

"הכול התחיל כשהייתה לנו תינוקת קטנה, ופתאום בחופשה יש צרכים אחרים כמו אמבטיה, כיסא אוכל או מטבח שנוח לטחון בו את המזון. חופשה במלון הפכה פחות אטרקטיבית וחיפשתי דירה להחלפה עם משפחה עם ילדים בגילאים קרובים. זה מאוד נוח שזה פשוט כמו בית.

"הייחודיות בחופשה גם שאנחנו יכולים להגיע למקומות יותר מיוחדים וכמובן שזה גם מוריד את עלות הלינה במלונות, עניין משמעותי למשפחה עם שלושה ילדים".

חוץ מהחיסכון בעלויות, מה היתרונות?
"כאן אפשר ממש לראות איך היית חי במקום אחר כמו מרכז תל אביב, בערבה או בגליל ויש משהו מיוחד מאוד בחוויה. נניח, פעם אחת השאירו באחד הבתים שהחלפנו בטבעון את הכלב, ולנו זה מאוד נחמד. זה היה חלק מהחוויה".

"מבוסס על קשר טוב ואמון"

יש גם קשרים שנוצרו מההחלפות. לדברי אסתר, "היו החלפות שחזרו כמה פעמים למשל עם משפחה מקיסריה. הם שאלו מתי אנחנו טסים לחו"ל והגיעו להתארח אפילו ללא החלפה. אנחנו לא גובים תשלום, זה הכול מבוסס על קשר טוב ואמון".

בנוגע לחששות הוסיפה, "הרבה אנשים נלחצים שמשהו ייהרס אבל אין לנו ממש מה להרוס. מדובר באנשים טובים והם יפצו אם יקרה משהו, לא כאלה שיברחו. אמנם אנחנו לא חותמים על כלום, אבל יש קשר אמון חזק וזה היה מוצלח.

"בין המקומות שהכי זכורים לי היו בצוקים בערבה, בבית עם נוף פתוח לכל המדבר ולמצוק. זה היה בית מיוחד של משפחה אנתרופוסופית - המשמעות היא להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך".

מהן הסכנות?

עו"ד קרן פרשקר, בעלים משותף במשרד רז־כהן פרשקר ושות', אומרת שרצוי לייצר מעין הסכם הבנות או חוזה קטן במייל כדי למנוע מצבים מורכבים בעתיד.

לדבריה, "מבחינה משפטית כדאי שיהיה חוזה מסודר בין בעלי הדירה והמתארח, שקובע מה התחזוקה הנדרשת בדירה או בבית. אך גם אם לא נחתם הסכם ניתן לתבוע על פי פקודת הנזיקין ודינים אחרים בגין כל נזק שדייר גורם בנכס.

"יש הרבה דברים שלא חושבים עליהם מראש ורצוי להביא אותם בחשבון. למשל, דברים שבעל הבית מצפה שמי שמתארח יעשה ומה כולל התשלום או התמורה, אם קיימת, בגין השהייה בבית. באיזה מצב האורח צריך להשאיר את הדירה.

עו''ד קרן פרשקר, בעלים משותף במשרד רז-כהן פרשקר ושות' / צילום: תמר מצפי
 עו''ד קרן פרשקר, בעלים משותף במשרד רז-כהן פרשקר ושות' / צילום: תמר מצפי

"דבר נוסף חשוב הוא אם נגרם נזק בזמן השהות של האורח, לדירה או לחפצים. צריך לקבוע כללים לעניין הזה וגם פיצוי מוסכם למקרה שבאמת יש נזק בדירה".

מה לגבי ביטוח?

"יש בהחלט עניין של אחריות וביטוח: אם נגרם נזק בין אם באשמת האורח או שלא, בין אם זה נזק שהיה קורה אלמלא האורח היה בו כמו נזק של שריפה, או נזק שהדייר גרם לו. יש גם נזק שיכול להיגרם לאורח עצמו, כמו במקרה של נפילה בדירה, ואז הוא יכול לתבוע את בעלי הדירה.

"במקרים בהם נגרם נזק לרכוש, הכוונה היא לא רק לנזק של בעלי הדירה אלא גם לחפצי האורח, לכן כדאי גם לוודא שתהיה פוליסת ביטוח בדירה והיא תכסה נזקים שעלולים להיגרם לאורח או לבעלי הדירה.

"גם אם יש פוליסת ביטוח למשכנתה צריך להרחיב את הפוליסה למקרים כאלה ולכלול גם את התכולה. לגבי התכולה, הכיסוי לרוב כולל רכוש של בעל הנכס ולא של אורחים וצד ג'. צריך לוודא שיש אפשרות להרחיב את הפוליסה למקרים של לינה בבית של אורחים.

"יש גם מקרים שהחלפת בתים כוללת התניה של טיפול בחתול או השקיית עציצים - ואין עם זה שום בעיה. אבל כדאי שכל הציפיות יכתבו במסגרת הסכם מסודר - מייל או כתב הבנות. אם נוהגים להשכיר את הדירה, יכולה להיות תבנית הסכם קבועה".

שוכר דירה יכול לעשות החלפה כזו של נכסים?

לדברי עו"ד פרשקר, "בדרך כלל כתוב בהסכם השכירות שהשוכר אחראי לכל מה שקורה בדירה. ברוב המקרים, השוכר חייב לקבל את הסכמת המשכיר כדי להציע שכירות משנה ולא יכול ללא הסכמתו".