גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גירושים: האם ראיה שהעבירה בת מהטלפון של אביה יכולה לשמש את האם?

מחלוקת על הזכויות בבית המגורים המשותף קיבלה תפנית בלתי צפויה כאשר האם ביקשה להציג ראיה שהועברה לה ע"י בתה בת ה-10.5 מהטלפון של האב ● מדוע אישר בית המשפט את הראיה למרות הפגיעה בפרטיות, והאם האב יכול לתבוע נזיקין?

גירושים. למרות הפגיעה בפרטיות, בית המשפט קיבל את הראיה / צילום: Shutterstock, Elnur
גירושים. למרות הפגיעה בפרטיות, בית המשפט קיבל את הראיה / צילום: Shutterstock, Elnur

הורים לשלושה ילדים, שנפרדו בשנת 2017, מנהלים הליכים בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה. אחד הסכסוכים המשמעותיים הוא סביב שאלת זכויותיה של האישה בבית המגורים של הצדדים, אשר רשום בכלל על שם אחותו של הבעל, המתגוררת ביחידת דיור צמודה.

הבעל ואחותו טענו כי היחידה כולה, כולל החלק שבו התגוררו הבעל והאישה, שייכים לאחות בלבד, וכי כיוון שלבעל אין זכויות בנכס, קל וחומר שגם אשתו אינה זכאית לזכויות בנכס מכוח השיתוף הנלווה לחיי הנישואים.

בעיצומם של ההליכים הפתיעה האישה את הבעל, כאשר ביקשה לצרף לחומר הראיות התכתבות אישית בינו לבין אמו, אשר לטענתה מוכיחה כי ההצהרות שהוצגו מטעם הבעל ואחותו בבית המשפט בדבר הזכויות בבית, אינן נכונות.

בית המשפט הגדיר את ההתכתבות כ"ראיה מהותית הנוגעת לליבת המחלוקת", וקבע כי "כי ככל שלא תוגש הראיה, יכול וייגרם לאישה עיוות דין של ממש".

הבעיה עם הראיה נעוצה בעובדה שמדובר בהתכתבות פרטית בין שני צדדים, שנחשפה על-ידי צד שלישי שלא היה רשאי לקבלה לידיו, בדומה להאזנת סתר, כלומר ראיה שהשגתה וחשיפתה נעשו תוך הפרה של חוק הגנת הפרטיות.

לתדהמתו של הבעל, התברר כי מי ש"גנב" את ההתכתבות מהטלפון הנייד שלו הייתה בתו בת ה-10.5, אשר העבירה את ההתכתבות מהטלפון של אביה לטלפון שלה ומשם לטלפון של אמה, משל הייתה "תוכנת פגסוס אנושית".

מטבע הדברים, ההורים טוענים טענות הפוכות באשר לנסיבות שהובילו ילדה בת 10 לבצע את פעולת הריגול והחשיפה. לטענת האם, הילדה נתקלה בהתכתבות באקראי, כששיחקה ברשות האב במכשיר הטלפון שלו, הבינה שמדובר בהתכתבות מטרידה, והעבירה אותה לאם מיוזמתה. 

לטענת האב, מאידך, הבת פעלה בשליחות האם, אשר הובילה אותה להשגת המידע במניפולציות ובעורמה. 

לאזן בין האינטרסים

בית המשפט לא מצא לנכון להכריע בין גרסאות הצדדים, מאחר שבשני המקרים לא יכולה להיות מחלוקת שהשימוש בתכתובת על-ידי האם בבית המשפט מהווה פגיעה בפרטיותו של הבעל. בית המשפט נדרש איפה להכריע אם על-פי איזון האינטרסים בין הצדדים, יש מקום לקבל את הראיה על אף פגיעה זו.

בית המשפט פסק כי הראיה קבילה לשימוש במשפט, וכך נפסק גם בערעור שהגיש הבעל על ההחלטה בבית המשפט המחוזי. שתי הערכאות קבעו כי פסילת הראיה תהיה פגיעה קשה ובלתי מידתית באינטרסים של האם, אשר עשויה להוכיח באמצעותה כי מגיעות לה זכויות בבית המגורים, כשמנגד הפגיעה בפרטיותו של הבעל, במקרה זה, היא על הצד הנמוך, מאחר שלא נחשפו פרטים אינטימיים של הבעל - אלא רק התכתבויותיו בנוגע לנושא המחלוקת שנדונה בבית המשפט.

בנוגע לטענת הבעל כי נעשה שימוש שלא כדין בקטינה כדי להשיג את הראיה, בית המשפט הסתפק בנזיפה כללית, במסגרתה התריע בפני הצדדים כי הליכים משפטיים מסתיימים, אך הצלקות שמותירים ההורים בנפש ילדיהם, במסגרת המאבק המשפטי ועירובם בו, לא ייעלמו.

החלטת בית המשפט המחוזי ניתנה לפני שלושה שבועות, כלומר לפני התפוצצות פרשת הריגול המשטרתי אחר התכתבויות אזרחים בטלפונים הסלולריים לשימושים שונים, וההבנה הציבורית אודות המדרון החלקלק שמביאה עמה התייחסות מקלה כלפי קבלת ראיות שהושגו תוך פגיעה בפרטיות. לא ניתן שלא לתהות כמובן אם הדי הפרשה לא היו מכניסים פרספקטיבה שונה לאיזון האינטרסים של הצדדים, לו תיק זה היה נדון כעת.

חשוב לזכור גם שאף אם האישה זכתה בנקודה זו בבית המשפט, עדיין עומדת נגדה הקביעה שהראיה הושגה אגב פגיעה בפרטיות, ולבעל שמורה האפשרות לנקוט הליכים משפטיים בגין נזקים שנגרמו לו לכאורה בהתאם לחוק הגנת הפרטיות.

הכותבת היא שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"