גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: לילותיו הקצרים של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט

ככל שקרב מועד תחילת משפטו של רה"מ, מחריפה המתקפה המשולבת על היועמ"ש • היא כוללת ניסיון לשים את חלקו בפרשת הרפז באותה רמת חומרה עם פרשות נתניהו • את המחיר של מתקפות אוהדי רה"מ נגד מנדלבליט ומערכת המשפט, נשלם גם לאחר שהמשפט יוכרע

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן-הארץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן-הארץ

1. 

ככל שהולכים וקרבים הימים לפתיחת משפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב-24 במאי, כך הולכים ומתקצרים לילותיו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. המשורר יהודה עמיחי כתב ש"עָצוּב הוּא לִהְיוֹת רֹאש הָעִיר יְרוּשָׁלַיִם, נוֹרָא הוּא. אֵיךְ יִהְיֶה אָדָם רֹאשׁ עִיר כָּזֹאת? מַה יַּעֲשֶׂה בָּהּ? יִבְנֶה וְיִבְנֶה וְיִבְנֶה. וּבַלַּילָה יִקְרְבוּ אַבְנֵי הֶהָרִים מִסָּבִיב אֶל הַבָּתִּים, כּמוֹ זְאֵבִים הַבָּאִים לְיַלֵּל עַל כְּלָבִים שֶׁנַּעֲשׂוּ לְעַבְדֵי בְּנֵי הָאָדָם".

מנדלבליט שרוי היום בתחושה די דומה. בודד, מבודד, במשרדיו בירושלים ובתל אביב, או בדירתו בפתח תקווה. מוקף להרגשתו "זאבים" שהולכים וקרבים כדי לפגוע בו.

המתקפה על מנדלבליט משולבת. היא כוללת הצהרות פומביות נגדו, לחישות בחדרי חדרים, השמצות ברשתות החברתיות, ובימים האחרונים גם קללות וגידופים בטלפון שכוללים איחולי מוות לו ולבני משפחתו, כגון: "תמות, אתה והילדים שלך", "נגיע אליך בהפגנה" ו"תזכור שאתה פגיע ועוד נגיע אליך". טלפונים שהביאו את המשטרה לחקור את האיומים על היועמ"ש.

מעל המתקפה המתוזמרת שמתרחשת ובאה בימים אלה על היועמ"ש מתנוסס דגל שעליו הכתובת "תופר תיקי ראש הממשלה". הציבור שמתקיף את מנדלבליט ורואה בו אויב, מאמין באמת ובתמים לטענה של ראש הממשלה נתניהו שהיועמ"ש ובכירי הפרקליטות "תפרו" לנתניהו תיק במטרה להדיח אותו מהשלטון. מאמין לדברי נתניהו בעת הגשת כתב האישום ב-28 בינואר, כי "מדובר בניסיון של הפיכה שלטונית בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי".

המתקפה נגד היועמ"ש כוללת גם איסוף והעלאת חומרים מהעבר וניסיון, מוצלח למדי מבחינת חורשי רעתו של היועמ"ש, לשים את התנהלותו של מנדלבליט בפרשת הרפז מלפני עשור במישור אחד של חומרה עם אלה שבהם מואשם היום נתניהו. הניסיון הזה מצליח, בין היתר, כי מנדלבליט לא היה טלית שכולה תכלת בפרשת הרפז. הוא יכול וצריך היה לפעול אחרת מול הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי. הוא אכן נחקר במשך ימים ארוכים בחשד לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושיבוש מהלכי חקירה. הוא מצליח גם כי חלק גדול מהשיחות בין מנדלבליט לאשכנזי נותרו חסויות. הציבור לא נחשף אליהן ובג"ץ דחה עתירה של ערוץ 13 והעיתונאי ברוך קרא להסיר את צו איסור הפרסום מעליהן. כאשר מידע רלוונטי אודות התנהלות היועמ"ש נותר חסוי, זה לכל הפחות מעורר חשד בקרב הציבור שיש לו מה להסתיר.

אבל בסופו של דבר, הציבור צריך לזכור שהפרקליטות, היועמ"ש יהודה וינשטיין, וחמישה שופטים של בג"ץ סברו כי בהתנהלותו של מנדלבליט באותה עת לא דבק אבק של פלילים. שההסתבכות שלו בפרשת הרפז, לא צריכה הייתה למנוע מבעדו להתמנות ליועמ"ש.

צחוק הגורל הוא שאותם אלה שהתנגדו בחריפות למינוי של מנדלבליט ליועמ"ש על ידי שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, ובעידוד נתניהו ועתרו לבג"ץ נגד המינוי, הם אלה שלאחרונה עתרו לבג"ץ נגד מתן האפשרות לנתניהו להרכיב ממשלה, בשל כתב האישום שמנדלבליט הגיש נגדו. גופים כמו התנועה לאיכות השלטון ואנשים כעו"ד אליעד שרגא שעומד בראשה.

ב-1 במרץ 2016 דחו חמשת שופטי ביהמ"ש העליון, סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, יצחק עמית, צבי זילברטל ונעם סולברג, את העתירות נגד מינוי מנדלבליט ליועמ"ש. אחת הטענות המרכזיות נגד המינוי הייתה כי מנדלבליט אינו מתאים לתפקיד בשל התנהלותו בפרשת הרפז.

התשתית הפסיקתית שלאורה בחנו השופטים את התאמתו של מנדלבליט לכהונה הציבורית בהיבט המהותי-נורמטיבי, התבססה על השאלה האם מעשיו בפרשת הרפז מעידים על "דופי ערכי מובנה, היורד לשורש יכולתו למלא את המשרה הציבורית המיועדת", או "מקרינים על דמותו הערכית של השירות הציבורי בעיני הציבור במידה המחייבת את פסילתו מכהונה". חמשת השופטים ציינו כי הם בחנו את ההיבט הערכי-נורמטיבי בהתנהגותו של מנדלבליט למרות שהוחלט שלא לפתוח בחקירה פלילית או משמעתית נגדו.

השופט יצחק עמית כתב כי "אינני סבור כי בהתנהלותו ב'פרשת הרפז' דבק בו דופי המעיד על פגם ערכי-נורמטיבי. במקרה שלפנינו, היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין נמנע מלציין את סיבת הסגירה (של תיק החקירה נגד מנדלבליט. ח',מ') במפורש, אך למקרא החלטתו לסגירת תיק החקירה, דומה כי התיק נסגר, בין היתר, משיקולי חוסר אשמה".

עמית לא הסתפק בכך ונכנס לחשדות שנחקרו נגד מנדלבליט לגופן וכתב כי מנדלבליט נהג כשורה שעה שהשהה בזמנו את החלטתו בדבר העברת אותו מסמך מזויף שמכונה "מסמך הרפז" לידי היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין למשך זמן קצר, כדי לשקול את העניין במהלך הלילה. "עת אדם נתקל בסוגיה כה רגישה ובעייתית, מצופה ממנו לשקול את הדברים בכובד ראש ולקבל החלטה מושכלת, ולא 'לשלוף מהמותן' החלטות פזיזות. ייתכן כי היו בנמצא החלטות נכונות יותר, אולם כאמור, אין ענייננו בבחינת ההחלטה הנכונה ביותר אלא בבחינה האם נפל פגם בהחלטה שהתקבלה. על כן, בנסיבות העניין, סבורני כי החלטתו של מנדלבליט לשקול את הנושא במשך הלילה היוותה החלטה סבירה ונטולת דופי ערכי-נורמטיבי".

השופטים התייחסו בהחלטתם גם לטענות כי מנדלבליט לא דייק (שלא לומר שיקר) בחקירותיו במשטרה. "אי-הדיוקים הנטענים בחקירות במשטרה - שנערכו כארבע שנים לאחר אירועי "פרשת הרפז" והוכחשו לחלוטין על ידי מנדלבליט - אין בהם, לדידי, כדי להעיד על פגם ערכי-נורמטיבי ברמה הפוסלת את מנדלבליט מלשמש בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה", כתב השופט עמית. השופט הוסיף: "לכל היותר, מדובר בפגם שעוצמתו נמוכה בנסיבות המקרה, ואין בו כדי לגרוע מהתאמתו לתפקיד. אשר על כן, סבורני כי גם היבט זה אינו מגלה עילה המצדיקה את התערבותנו במינוי".

הטענה של נתניהו כי כתב האישום כולל עלילות שווא נגדו, שתפרו לו תיק, היא משוללת יסוד. האישומים נגד נתניהו מגובים בעדויות וראיות רבות. כפי שכבר כתבנו בעבר. זה לא אומר שלנתניהו אין טענות הגנה טובות. זה לא אומר שהוא לא יכול לנהל קרב משפטי ראוי שיביא לו הישגים בבית המשפט המחוזי בירושלים. זה לא אומר שבסופו של ההליך נתניהו בהכרח יורשע בשוחד. אבל אם ראש הממשלה, או אוהדיו, ימשיכו לנהל את הקרבות שלהם מחוץ לכותלי בית המשפט, באופן לא ענייני ותוך הכפשה של ראשי מערכת התביעה או חלילה גם של השופטים, המחיר עלול להיות כבד. מחיר של פגיעה במערכת המשפט כולה.

2.

אם יש היום מקור לעידוד עבור צמרת משרד המשפטים, הוא מגיע מכיוון מינויו של ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) לתפקיד שר המשפטים. החודשים שבהם כיהן ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) כשר משפטים היו לא פשוטים, בלשון המעטה, עבור בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים.

קודמתו של אוחנה בתפקיד, ח"כ איילת שקד, ביקרה לעתים את המערכת בחריפות, אך היא עשתה זאת תוך ששמרה על יחסים מצוינים עם היועמ"ש ועם פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן. אוחנה פעל בסגנון אחר. הביקורת שלו על הפרקליטות ומשרד המשפטים לוותה ביחסים אישיים לא פשוטים עם ראשי המערכת. הקונפליקט הגיע לשיאו במינוי ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, בניגוד גמור לעמדת המערכת. במשרד המשפטים ובפרקליטות נשמו לרווחה כשהתברר שאוחנה לא ימשיך בתפקיד ומקווים שניסנקורן ידאג לתת גיבוי למערכת ולא רק להתנגח בה. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בפתיחה בתל אביב; מדד הבנקים יורד ב-1.3%, השקל מתחזק

ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל מתחזק מעט, 3.73 שקלים ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?