גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין תחבורה ציבורית אמיתית במדינת ישראל, אלא אלתורים"

רמת תשתיות התחבורה בישראל עמדה במרכז הדיון של פורום התחבורה, אך הדעות לגבי השפעתה היו חלוקות ● מנכ"ל באדג'ט ישראל טען כי מחסור באלטרנטיבות יוביל להמשך העלייה במספר הרכבים הפרטיים בישראל, אך מנגד טען מנכ"ל CAR2GO כי הוא מזהה מגמה של רצון לוותר על הרכב הפרטי

עולם התחבורה והרכב המקומי והבעיות המורכבות הנוגעות לפיתוחו ולשכלולו נוגעות לכולנו ומעסיקות כל אחד מאיתנו שעומד באופן קבוע, או מזדמן, בפקקים ההולכים ומתארכים בכבישי ישראל.

במסגרת פורום DUN'S 100, כינסה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט את בכירי החברות המובילות בתחום לדון על האתגרים העומדים בפתח, ועל הפתרונות האפשריים לשיפור מצב התחבורה בישראל, בהנחיית עורך מדור הדעות ב"גלובס" אנדרה טבקוף.

פורום תחבורה / /צילום: ניב קנטור

צחי ברקי, סמנכ"ל בכיר אגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, אמר בפתיחת הפאנל כי "סקטור התחבורה לא זוכה לסיקור תקשורתי מספיק מעמיק ומקיף כמו שהוא צריך לקבל. בארבע השנים האחרונות כמות המכוניות על הכביש גדלה ב-20% והיום ישראל נחשבת לאחת המדינות הצפופות ביותר ברמת צפיפות הכבישים.

"יחס השימוש בין כלי רכב פרטיים לבין תחבורה ציבורית עומד על 300% לטובת הפרטיים, וזו בעיה שרק הולכת וגדלה. הנזק מהגודש בכבישים עומד על כ-40 מיליארד שקל בשנה, ונובע ממשך הזמן הארוך שאנשים מבלים בכביש, מהפגיעה בפיריון העבודה ומצמצום שעות הפנאי וזו בעיה שחייבים לטפל בה".

אחת משאלות המפתח שמעסיקה כיום את בכירי הכלכלנים בעולם היא האם הטכנולוגיה תעזור לנו במקום בו ממשלות לא מצליחות.

אסף וסרצוג, רכז התחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר אמר כי "יש הרבה נתונים שמעידים על המצב התחבורתי המקרטע של ישראל. עיקר האתגר מתמקד בעולם ההיצע שהרבה ממנו נמצא באחריות המדינה, וכולל שיפור רמת התשתיות ופרויקטים להסעת המונים כמו מטרו, מערכת רכבות בין עירוניות ועוד".

בתגובה לשאלה האם יש צורך להטיל אגרת גודש במרכזי הערים, אמרה סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל להבי, כי "אנחנו חיים היום במקום שמעודד שימוש ברכב פרטי, ולכן אי-אפשר להטיל עוד מיסוי. שיטת התגמול בשכר מחייבת החזקת רכב כדי לקבל תוספת שכר. לכן, אם עובד מחזיק רכב ומגיע איתו לעבודה, אי-אפשר להטיל עליו אגרת גודש. כבר נתקלתי בסגן ראש עיר שאמר שהוא מגיע באופניים לעבודה, וכשראש העיר פיטר אותו, הוא קיבל מכתב בו התבקש להחזיר תשלומי החזקת רכב רטרואקטיבית".

משה מנו, יו"ר מנו ספנות, אמר כי "כל פתרון שיהיה מלאכותי, כמו מס, לא יעזור. אנשים מבזבזים הרבה שעות עבודה ברכב, ואנשים כמוני שגרים בחיפה, עם הזמן מעבירים את המרכז שלהם לתל-אביב, כי אי-אפשר לשרוף כל כך הרבה זמן בכביש. צריך לקחת ברצינות את נושא התחבורה הציבורית, משום שהיום אין תחבורה ציבורית אמיתית, אלא אלתורים".

מוני בר, מנכ"ל ובעלים באדג'ט ישראל, סבור כי למרות השינויים הטכנולוגיים הצפויים כמות הרכבים בארץ לא צפויה לקטון בעתיד. "לא יהיו פחות מכוניות. רמת המינוע באוכלוסייה בישראל נמוכה יותר מאשר באירופה ובארה"ב, ולכן להערכתי כמות המכוניות תגדל. חוץ מזה, אין כרגע אלטרנטיבות לרכב הפרטי, לכן אנשים הולכים לכיוון הזה".

דעה הפוכה הציג גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר, שאמר כי "אנחנו רואים לא רק רצון לוויתור על רכב פרטי, אלא הכרח. כבר מזה כעשור אנחנו מציעים לאנשים ליהנות מרכב במקום לרכוש אותו. לחלק מהאנשים כבר אין יכולת להחזיק רכב בערים הגדולות, כי אין להם איפה להחנות אותו, ואנחנו רואים מגמה של מעבר לרכב פרטי ללא הצורך להיות בעליו".

גם שי דהן, מנכ"ל אלדן תחבורה, לא צופה ירידה בשימוש ברכבים פרטיים בשנים הקרובות "ללא שינוי משמעותי בתשתיות". לדבריו, "צריך לייצר אלטרנטיבות נוחות יותר, והתחבורה הציבורית צריכה להיות נוחה יותר. אם הרכבת תהיה נוחה כמו בפריז, יהיה נוח לאנשים להגיע לעבודה איתה".

אבי צור, מנכ"ל קל אוטו, אמר כי "אנחנו רואים מגמת ירידה בבעלות על רכב והתחזקות של עולם הליסינג הפרטי, כך שאנחנו לא מזהים ירידה במכירות אלא להיפך, אבל נדרשים ליותר תיחכום בכל הנוגע לשירות הלקוח".

לדברי צור, "התפקיד של כולנו, כל אחד בגזרה שלו, הוא לייצר חוויה תחבורתית חיובית - זה חלק מהאחריות החברתית שלנו, וכולנו מסכימים שכרגע החוויה של אנשים היא שלילית. אנחנו מכניסים מערכות טכנולוגיות שמייצרות רכבי 'פול' ומעודדים את הורדת כמות הרכבים שנמצאים בחברות. יש לנו אינטרס שרמת ניצול הרכבים שלנו תעלה".

אורי להב, מנכ"ל סוכנות מכוניות לים התיכון (סמל"ת), אמר כי "יש סיכוי לחנך את הדור הבא שגדל למקום אחר ועם תודעה אחרת, לפעול בצורה שיתופית יותר. אבל אני לא רואה את מכירות הרכבים הפרטיים יורדות, אלא עולות, משום שלאנשים אין אלטרנטיבות, ולא נראה שזה יקרה אלא אם יגיע שינוי רגולטורי ושינוי בתשתיות".

אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר ציי-רכב, התייחס לעתיד הרכב השיתופי ואמר כי "ישראל היא מדינה ייחודית, ודברים כמו תחבורה שיתופית שעובדים בעולם פחות יעבדו בישראל. זה קשור בין היתר לעובדה שאנחנו חייבים להחזיק נכסים בבעלות, וזה דומה להבדלים בהחזקת דירה בבעלות בארץ לעומת העולם".

אלעזרא הוסיף כי "תחבורה זה מוצר צריכה בסיסי, ובעולם כיום כולם רוצים לצרוך אותו. כולנו רוצים להחזיק ביכולת להתנייד, לכן צריך לייצר פתרון כולל - שיכלול תחבורה ציבורית, תמריצי מיסוי ועוד, כי כל אחד כשלעצמו לא יחזיק לבד".

המטרה: להכין את הנמל לתחרות

בפאנל לקחה חלק גם אורנה הוזמן בכור, יו"רית חברת נמל אשדוד, שהתייחסה למצב המורכב מול עובדי הנמלים בעקבות השביתות בימים האחרונים.

הוזמן בכור אמרה כי "עובדי הנמלים חרגו מסמכותם והם משחקים בניגוד לכללי המשחק, שהם מאוד ברורים ונפרצו כעת. השביתה היא בניגוד לעמדתי ובניגוד לעמדת הדירקטוריון. אני מבינה לליבם של העובדים, אבל בדרך הזו אי-אפשר להגיע לשום דבר. אני מאמינה בהידברות ואפשר להגיע להידברות אבל צריך לדעת לעבוד נכון. לא היינו צריכים להגיע למצב של ביזיון בית המשפט, ורק כשראשי הוועדים נקנסו, פתאום העובדים חזרו לעבוד".

הוזמן בכור ציינה כי "אני שמחה שביממה האחרונה הנמל עובד כרגיל. המטרה שלי היא להכין את הנמל לתחרות, שהיא דבר נכון ובריא, ומדגישה את הצורך שלנו כנמל לתת שירות טוב יותר. אני באתי כדי לעשות, לא כדי להתעמת, וכדי לעשות צריך שותפים והעובדים הם השותפים שלנו, כי הם אלה שפורקים את האוניות, וצריך לדעת איך לתת להם גיבוי".

הוזמן בכור נשאלה האם היא סבורה שההקצנה בפעילות הוועדים קשורה לחששות מחזרתו האפשרית של אלון חסן ואמרה כי "אני לא נכנסת לזה. אנחנו משקיעים כ-2.5 מיליארד שקל להכין את הנמל שתהיה לו התשתית הנכונה לקלוט את האוניות. מהצד השני העובדים בנמל ייתנו את השירות הטוב ביותר, ואני חושבת שצריך לשנות את הדי.אנ.איי של החברה, כך שהמצב יהיה שאנחנו נחכה לאוניות, ולא הן יחכו לנו".

מנו התייחס גם הוא למצב הנמלים ואמר כי "בתור לקוח שלהם, אני יכול להגיד שכולם שם מתנהגים די בטיפשות. נמלי ישראל ראו את הנולד - המעבר של חברות הספנות לאוניות גדולות יותר באופן משמעותי ממה שהיה מוכר עד כה, ואותן חברות בוחנות כל נמל.

"ברגע שענקית ספנות בוחרת לעבוד עם נמל כלשהו, זו בחירה לשנים ארוכות, אבל זה עד שמתרחשת תקלה שפוגעת באמינות הנמלים בעיני אותן ענקיות. לכן העובדים והנמלים צריכים להחליט אם הם מסוגלים לספק שירות ברמה גבוה, או שכל ההשקעות שמבצעים נמלי אשדוד וחיפה יעמדו כמו פסל שאין מה לעשות איתו".

לדברי מנו, "נשק השביתה פס מהעולם והוא יעבוד לרעת כולנו. אי-אפשר להמשיך להשתמש בו, כי יש לנמלי ישראל אלטרנטיבות. אם המצב הזה יימשך בסוף נישאר עם נמלים בהשקעות עתק ועם אוניות קטנות שרק מפזרות פה מטענים, ואת האוניות הגדולות נראה במצרים, בקפריסין ובמדינות האזור, וצריך להתעורר מהר מאוד כדי להתמודד עם זה".

בניית התשתיות מתקדמת לאט

מוני בר, מנכ"ל ובעלים של חברת באדג'ט ישראל, סבור כי "מה שעשו במשרד התחבורה בתחום התשתיות זה מעט מדי ומאוחר מדי. אמת המידה היא כביש 6 שיש בו בשעות הבוקר והערב פקק אחד גדול. בנושא התיירות הצומחת גם לא טיפלו, ואנחנו מגלים שלתייר שנוחת בנתב"ג אין אלטרנטיבה להגיע לים המלח או ליעדים רבים אחרים למעט חברות השכרת הרכב, אלא אם הוא מגיע בקבוצה שמשכירה אוטובוס.

"לא ראיתי ישראלי ששוכר רכב בנמלי התעופה בפריז ובלונדון, כי יש בהם תחבורה ציבורית נהדרת. זה אינדיקטור נוסף למצב התחבורה הציבורית בארץ. יכול להיות ששר התחבורה עושה כמיטב יכולתו, אבל הרגולציה בארץ מאוד מקשה והתשתיות מתקדמות בקצב איטי מאוד".

תומר דותן, מנכ"ל אוטו דיל, הציג פרספקטיבה אחרת ואמר כי "בכל עיר מרכזית יש פקקים בבוקר - תל-אביב, ניו יורק, פריס, לונדון. ישראל מתפתחת וקורים פה דברים כל הזמן, אבל זה לוקח זמן. אצלנו בעסק חלק מהעובדים החזירו את הרכבים ומגיעים ברכבת, ובתל-אביב הרבה אנשים מוותרים על מכוניות. תמיד צריך לשפר את המצב, אבל אם מסתכלים עשור אחורה אפשר לראות שקרו הרבה דברים חיוביים".

דני שביט, מנכ"ל דוד לובינסקי, סבור כי "הפתרון לבעיות התחבורה בישראל הוא פתרון של שכבות, לא דיכוטומי. שר התחבורה מספק פתרונות נקודתיים, אבל אין פה תוכנית אסטרטגית. צריך למפות את המטרופולינים הקיימים פה ולהבטיח קישור מצוין ביניהם, ובתוך העיר, צריך לייצר פתרון מהיר ויעיל. ברכב הפרטי המדינה צריכה לעודד רכישה לטובת שעות הפנאי והזמנים בהם אין תחבורה ציבורית ולהקל על רכישת רכב פרטי".

שביט הוסיף כי "ישראל היא מעצמת אוטו-טק ומוגדרת בעולם כאחד ממרכזי הפיתוח הגדולים בתחום, וחלק מהאסטרטגיה שלנו בלובינסקי היא להיות שותפים בכך".

להב ציין כי "העובדה שיש שר תחבורה אחד במשך שנים ארוכות יכולה לעזור, אבל אם אני כשחקן בענף לא מכיר תוכנית כוללת ולא נתפס כשותף זו בעיה, כי אנחנו היבואנים הם חלק מהפתרון למצב. במקום לזוז אחורה ולא להביע יותר מדי את דעתנו כדי שלא 'יתלבשו' עלינו, אנחנו צריכים להיות שותפים".

ניר דגן, מנכ"ל קבוצת ארקיע, סיפק את הזווית האווירית התחבורתית ואמר כי "אנחנו מספקים תחבורה ציבורית עם כנפיים, ומטיסים מעל מיליון איש בתוך ישראל, בעיקר לאילת ולמרכז. אבל יש חלקים אחרים בארץ, כמו ראש פינה, קרית שמונה וחיפה, שהתנתקו מבחינה תעופתית וחבל, כי צריך להבין שיש אופציה לתחבורה ציבורית שתגדל, עם ציר תעופתי שיכול לגרום לכך שהרבה אנשים יוכלו לזוז באוויר במקום על הקרקע".

לדברי דגן, "ישראל הולכת לסגור שדות תעופה, ואין עוד מדינה בעולם שעושה זו. הנדל"ן בשדה דב שבתל-אביב לא צריך לגרום להרס של תשתיות תעופה. אנשים שהיום נוסעים במכוניות יכולים לגור בראש פינה ולעבוד בתל-אביב. צריך לייצר פתרונות תעופה מהצפון ומהדרום למרכז, להגדיל תשתיות ולהשתמש באוויר".

עוד כתבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"