סיכות ומחטים: ליאור טומשין בטיפול אלטרנטיבי

בדרך כלל אני מעדיף לאפשר לרופאים קונבנציונליים למצות את מכסת הטעויות שלהם בטרם אפנה לטיפול האלטרנטיבי, אבל ידוע שבמטוס שעומד להתרסק אין ולו אתאיסט אחד

סיכות ומחטים / איור: עומר הופמן
סיכות ומחטים / איור: עומר הופמן

מספרים על חולה חשדן שפנה לרופא שלו ושאל: "דוקטור, אתה בטוח שיש לי דלקת ריאות? היה לי חבר שטופל אגרסיבית נגד דלקת ריאות, ולבסוף נפטר מטיפוס". הרופא הרגיע אותו: "אל תדאג, אצלי מי שמטופל נגד דלקת ריאות, מת מדלקת ריאות".

מאחר שגם יעלי חשדנית ומאחר שהיא זכרה שהיא קיבלה אותי במצב טוב יותר מהבריאות החלקית שהפגנתי לאחרונה, החליטה יעלי, ליתר ביטחון, לא להשאיר שום דבר ליד הגורל והמליצה לי מאוד על מרפאה אלטרנטיבית, ששמה הולך לפניה והיא כבר הקימה על הרגליים ולא פעם אחת, אנשים שלא הייתה להם כל בעיה לקום על רגליהם בעצמם עוד קודם לכן.

ניסיתי להסביר ליעלי, שאני תמיד מעדיף ראשית לאפשר למומחים קונבנציונליים למצות את מכסת הטעויות שלהם, בטרם פנייה לשדות מרעה ברורים פחות, אבל היא הסבירה שאם לא יועיל, לא יעזור, ועוד דברי כיבושין ושכנועין. מאחר שידוע שבמטוס שעומד להתרסק אין אף אתאיסט אחד, נתתי את הסכמתי, שממילא לא נדרשה, שכן הפגישה נקבעה עוד קודם לכן ותואמה ביומני בין יעלי לבין המזכירה שלי. ואם זה ביומן, אז אין ברירה.

אצלנו במשפחה המלצה היא המלצה, והיישום שלה הוא על פי רוב מיידי. כך למשל, אם אחד משארי בשרי מגלה עוזרת בית מומלצת, אזי בתוך שבועיים היא מנקה את בתי כל בני המשפחה על פזורותיה. התנפלות דומה מתרחשת בשבט שלנו גם בכל האמור לרופא משפחה, דיאטנית, חשמלאי או אינסטלטור מומלצים. ומאחר שהאלטרנטיבית הצילה כבר לפחות בת דודה אחת שלי, נגזר עליי לשמש חולייה נוספת בשלשלת.

בכל האמור באלטרנטיביים, תמיד מומלץ שהם יגורו במקום לא קונבנציונלי. וכך, לאור ירח, לאחר שאפילו הווייז התייאש וסבל מבעיות קליטה, הגעתי אל משכנה של האלטרנטיבית - חצר אחורית בקצהו של משק נסתר בפאתי היישוב קדרון.

יעלי הניחה אותי למרגלותיה בסיפוק, נשאלתי בקצרה מספר שאלות, שמראש ניחשתי שבסופן יומלץ לי טיפול באמצעות דיקור. בתגובה לכך הסברתי לאלטרנטיבית שאני רגיש לדקירות ונוטה להתעלף לאחריהן, ואז, לאחר מחשבה מעמיקה, בזו הפעם, הוחלט שאני אעבור טיפול בדיקור.

בטרם הטיפול נבדק לי הדופק, כשהאלטרנטיבית נאנחת בהבנה, לאחר מכן נדרשתי להוציא לשון ומיד אחר כך - האבחון היה סופי. ליתר ביטחון התיישבתי על מנת לקבל את ההכרעה בתנוחה סופגת. ניסיון חיי לימד אותי שמי שהולך לרופא מוצא על פי רוב מחלה. מי שהולך לאלטרנטיבי, ימצא קרוב לוודאי מחלה בתחום התמחותו של האלטרנטיבי. מאחר שעל פי רוב מומחה הוא אדם שיודע הרבה מאוד על מעט מאוד ובהמשך התקדמותו הוא יודע כמעט הכול על כמעט לא כלום, הייתה לי הרגשה שהמחלה שלי עשויה להתגלות דווקא בתחום ההתמחות המיוחד למטפלת שמולי.

אני הקשבתי והיא, בלי הקדמות, הבהירה לי שהצ'ה או שהצ'י שלי חסומים לגמרי. יעלי הנהנה לעברה בהבנה, כאילו אומרת, "את מספרת לי, הרי היה ברור מלכתחילה שזו הבעיה, ורק רציתי שהוא ישמע את זה גם מגורם מוסמך". אני רק שמחתי על האבחנה המהירה (הקונבנציונליים שלחו אותי ל-CT ,MRI ,EEG ועוד מלא אותיות לועזיות נוספות, והם עדיין מתלבטים), וכאות תודה והערכה נשכבתי פרקדן במיטה שניכר בה שספגה את חוכמת ריחות המזרח - מפקיר את גופי לדקירה מנחמת.

האלטרנטיבית דקרה אותי בהמון מקומות, כשהיא מבטיחה לי שבתום הטיפול אחוש הקלה. ואכן, לא חלפו 40 דקות והיא הוציאה לי את הסיכות וחשתי הקלה באותם מקומות שבהם נדקרתי זה מקרוב. בזמן שהופקרתי צלוב על המיטה, האלטרנטיבית התפנתה לשיחת נשים עם יעלי, בעוד אני נלחם בעצמי לא להירדם, כדי לא לחוש שבזבזתי חלק מהכסף, בכך שישנתי שנת חינם בתשלום.

במהלך הציפייה שהטיפול יסתיים ואחוש הקלה, הנשים החליפו ביניהן מידע חשוב במדעים פורצי דרך. יעלי, שמרבה להשתלם, שתפה את האלטרנטיבית בכך שהיא בדיוק סיימה את לימודי "קוד התדר", שם התמחתה באבחון אנשים באמצעות ריחות. כשיעלי הסבירה לי לראשונה על הלימודים הללו (את כל התחומים האחרים היא כבר סיימה ללמוד בעבר בהצטיינות), דמיינתי, כמובן, שהיא והמטופל הולכים על ארבע, זה אחר זנבו של זה, והיא מרחרחת אותו למטרות אבחון וקצת הסתייגתי מהשיטה החדשה.

אבל מסתבר שהפרקטיקה שם שונה לגמרי (כרגיל, אני כבר שימשתי עבורה שפן רחרוחים וכרגיל, הופתעתי לטובה מהאבחון המדויק, ובאופן כללי כשיש לה שעה בשבילי - אני מפקיר את עצמי לטיפולה והיא מסדרת לי, באחת ממגוון שיטותיה, את רוב הרהיטים בראש במקומם). האלטרנטיבית הקשיבה ליעלי קשב רב ואמרה לה, לתדהמתי, שהיא לא מתחברת לשיטה הזו ושבאופן כללי היא כלל לא מתחברת לרוחניות. הוכיתי הלם. אם לא הייתי דקור בכל גופי ותלוי במחלצת שלי למטרות שחרור, באותו רגע הייתי קם ועוזב במחאה.

בסוף, לאחר שהתעוררתי, התעודדתי מכך שהאלטרנטיבית הייתה מעודדת מהשיפור שחל בי. ברגע של חסד קבענו פגישה שנייה, הפעם בלי תיווכה של יעלי, לאחריה התברר שמצבי השתפר לבלי הכר והוא עד כדי כך טוב, שאני זקוק לטיפול נוסף, שאחריו נראה. החשש של מטפל שהוא יפתור לך את הבעיה באופן מוחלט וייקלע, חלילה, עקב כך, לבעיה בעצמו, אינו עניין של מה בכך.

רק לאחרונה, אחרי שנים שבהן אחד מילדיי (הפרטים שמורים במערכת) נמצא/ת בטיפול קבוע, התחלנו בסדרת טיפולי גמילה מטיפול, במטרה להצליח לגמול את המטפל שלו מהקשר ביניהם. ובינתיים, רק לעת עתה, עד שאמצא אלטרנטיבה ונוכח המשך השיפור האמיתי במצבי (לא נעים להודות), אני ממשיך להבריא בקדרון.