גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פריפריה, 2016: מנצלים את הגולן, מקפחים את הערבה

בסכום זעום ובתנאים מאתגרים מצליחה מועצת רמת הגולן להפעיל תחבורה ציבורית טובה במקום אגד ■ בצד השני של המדינה, באזור הכי מבודד בישראל, מקבלים תושבים את הסיוע הנמוך ביותר בארץ לתחבורה

תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה
תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה

אתם עולים על אוטובוס, משלמים, מתיישבים ונוסעים, ואז לפתע, שתי תחנות לפני שהתכוונתם לרדת, מודיע הנהג שהשירות הסתיים והאוטובוס לא יגיע הערב לתחנה האחרונה. הדבר יכול להתרחש בקו 20, בכביש הערבה בין קיבוץ יהל והעיר אילת,אשר לו תפקיד היסטורי בתולדות המדינה. הוא שירות התחבורה הציבורית הראשון שיצא משליטת משרד התחבורה ועבר לניהול רשות מקומית. הדבר קרה לפני 20 שנה, וכיום הוא דוגמה למדינה ששכחה את תושביה (ראו בסוף הכתבה). למרות זאת, התקדים היה בסיס ליוזמה בקצה השני של הארץ, שהפכה לסיפור הצלחה.

"לא ישנתי בלילות"

הסיפור הוא של התחבורה הציבורית ברמת הגולן, ומתחיל ביעילות כלכלית: ב-2015 תוקצב השירות ב-16 מיליון שקלים בלבד. הסכום הזה בטל בשישים בסעיף הסובסידיות שמעביר משרד התחבורה למסיעים, שכבר עבר את ה-6 מיליארד שקלים בסך הכל. האוטובוסים בגולן נסעו כמעט 2.3 מיליון קילומטר באותה שנה, ומכאן שעלות כל קילומטר למשלם המסים לא הגיעה אפילו ל-7 שקלים. לשם השוואה: בהסכמים ההיסטוריים עם החברות אגד ודן, מחושבים להן בסביבות 20 שקלים לקילומטר - כמעט פי שלושה, ובהסכמים החדשים איתן ועם המסיעים האחרים מחושבים לקילומטר בערך פי אחד וחצי - בסביבות 12 שקלים בממוצע (משתנה בין חברה לחברה, ובין קו לקו).

עוד נתון: ב-16 מיליון השקלים שקיבלה מועצת רמת הגולן (וכולל כיסוי הנחות שניתנות לאוכלוסיות מיוחדות), אמורים גם לבנות את תחנות האוטובוס ביישובים, לקנות ולתחזק אמצעי כירטוס וכיוצא באלה שירותים נלווים להסעה. לעומת זאת, בהסכמים ההיסטוריים עם החברות הוותיקות הן מקבלות בנוסף למחיר לקילומטר עוד כספים להשלמת הנחות לאוכלוסיות מיוחדות, לציוד, לשיפורים טכנולוגיים ועוד.

"לו קיבלתי 20 שקל לקילומטר, כבר יכולתי לקנות מכונית לכל משפחה פה", צוחק יגאל אמיר, מנהל החברה הכלכלית המפעילה את השירות, תוך שהוא מקפיד לשבח את משרד התחבורה שתמך בבניית השירות. "הקלנו בעלויות המחייה ואיפשרנו גישה נוחה לתעסוקה, שירותי בריאות בילוי ומסחר". לדברי אמיר משפחות באזור שהחזיקו בשתי מכוניות, ויתרו על אחת כשגילו שאפשר לסמוך על מערך האוטובוסים.

לפני השינוי השתמשו בתחבורה הציבורית בגולן 15 אלף נוסעים בחודש והצטברו כ-180 אלף נסיעות בשנה. היום המספר נע בין 60 ל-80 אלף בחודש - בתוכם חיילים ותלמידי בתי ספר, ואמיר צופה כי ב-2017 הנסיעות בשירות יגיע למיליון.

"אני בן של חבר אגד, והייתי מודע לכובד האחריות. המשרד התחבורה האמין בנו, אבל אני לא ישנתי בלילות", חולק אמיר את חששותיו בתחילת הדרך. "התחזית היתה לצמיחה ב-5% בתוך שנה, האופטימיים אמרו 10%. השינוי הורגש תוך חודש ואחרי חמש שנים הכמות גדלה פי חמישה כמעט. ההצלחה הפתיעה את כולם".

ההבדל טמון בשינוי מבנה ההיסעים: אגד הפעילה קו אחד ארוך שעבר בין הישובים, שממנו נגזרה נסיעה ארוכה, והיתה משום כך לא שימושית ולכן לא פופולרית. במקומו נבנתה רשת קווי אורך בכבישים הראשיים בין קצרין וטבריה, קצרין וחצור וכיוב', שאליהם מובילים קווים קצרים המובילים באוטובוסים קטנים מתוך היישובים. כדי לתגבר את הרשת שולבו האוטובוסים הצהובים של תלמידים בצי הרכב. כשה"הצהובים" אוספים תלמידי תיכון בבוקר ומפזרים אותם אחר הצהריים, מותר לכולם לעלות ולנסוע בתשלום כרטיס בתעריף רגיל ולרדת בתחנות הקו. בשעות אחרות ובחופשות מתפקדים הצהובים כאוטובוסים רגילים. מ-31 נסיעות ביום בימי אגד, צמח השירות ל-270 ביום.

היצע גדול מביא ביקוש גדול

כך למדו במועצת רמת הגולן את האנומליה של תחום התחבורה ולפיה ההיצע מגדיל את הביקוש, ולא להיפך: כשמוסיפים אוטובוסים, יותר נוסעים באוטובוסים, כשמוסיפים רכבות יותר נוסעים ברכבות, כשמוסיפים נתיבים לכביש, יותר מכוניות נוסעות (ויש יותר פקקים), וכשמוסיפים מקומות חניה, יותר באים לחנות (ומצוקת החניה גוברת).

בהסתמך על סקרים ושיתוף ציבור שמועצת הגולן עושה, הם מתכוונים לבקש ממשרד התחבורה מימון לתגבור הקווים הקיימים ויצירת קווים חדשים, בהם למשל קו לתל חי שיסיע סטודנטים למכללה, ולבית שאן, כדי להתחבר לרכבת העמק.

מקפחים את הערבה: שכחו אותם במדבר

קו 20 המופעל על ידי מועצה אזורית חבל אילות מייצג את כל מה שמסובך בשירות תחבורה בסביבת התיישבות דלילה ומפוזרת. באזור מתגוררים בערך 4,000 תושבים, ב-13 ישובים המפוזרים על 2.2 מיליון קמ"ר שהם 13% משטח מדינת ישראל. המרחק הממוצע בין יישוב ליישוב הוא 13 קילומטרים. לפני 20 שנה הועברה מהמדינה לידי התושבים.

אוטובוס מספר 20 נוסע לאורך מסלול יותר מ-110 קילומטרים, מיהל ועד אילת, כולל כניסה לישובים המרוחקים כמה קילומטרים מהכביש, ולכן הנסיעה נמשכת, לדברי מנכ"ל המועצה, כשעה וחצי לכל כיוון. התדירות של הקו נמוכה כ-16 נסיעות ביום שבהן משתלבות גם הסעות בתי ספר. כדי להבטיח שהאוטובוס ייכנס ליישוב בשעות הערב צריך להתקשר ולהודיע מראש, כדי למנוע נסיעות חינם, לחסוך זמן לנוסעים ולנהג ודלק למועצה המממנת השירות. מה קורה אם לא מודיעים? "זה כבר לשיקול דעתו של הנהג", נאמר לנו בשיחת טלפון למספר המופיע באתר המועצה.

ללכת קילומטרים בשמש

שירות כזה רחוק מלהיות נוח, ורחוק מלפתור את בעיית הצורך במכונית. בין היישובים התלויים בקו יש קיבוצים שעדיין פועלים במתכונת שיתופית ואין להם מכוניות פרטיות. לתושבים יש לכאורה אפשר גם לעלות על האוטובוסים המגיעים מאילת ועוברים בכביש בקצב גבוה יחסית, אולם הדבר יהיה כרוך בהליכה של קילומטרים מהיישוב לכביש הראשי, לפעמים במעלה תלול, והמתנה לאוטובוס בתנאי מדבר. אולי זה מה שמסביר את הביקוש - 360 נסיעות ביום, כמות שבעולם התחבורה הציבורית נשמעת כמו קוריוז, אך נזכיר כי זה קרוב ל-10% מהאוכלוסייה באזור ובקצב הקווים המדובר המשמעות היא 40% תפוסה, הנחשבת לגבוהה ביותר בקווי פריפריה בכלל.

מדו"ח הסובסידיות של משרד התחבורה בשנת 2015 עולה כי המועצה קיבלה 1.5 מיליון שקלים למימון תחבורה ציבורית. הצבת הנתונים על הנוסחה המקובלת לחישוב סובסידיה לפי קילומטר, מצביעה על קיפוח קיצוני בתקצוב המועצה הכי פריפריאלית בארץ - המקבלת בערך 2.3 שקל לכל קילומטר שהיא מסיעה. החישוב אינו מביא בחשבון תקצוב שהמועצה מקבלת ממשרד החינוך להסעות תלמידים, אך כך או כך פנייתנו בעניין למשרד התחבורה לא נענתה עד מועד סגירת הגיליון.

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין

נאסד"ק עולה ב-1.2% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות, עולה כעת ב-2% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים