יהודים בצרפת: "אי-אפשר להיות עם כיפה במטרו"

לאירועים במזרח התיכון יש השפעה ישירה על הקהילה הצרפתית - השלישית בגודלה בעולם

הקהילה בצרפת היא הכי גדולה באירופה. מדובר באוכלוסייה שמאוד מחוברת ליהדות שלה ועם רמה גבוהה של קשר ואהבה לישראל", כך מתאר רוז'ה קוקרמן, יו"ר הקריף (ארגון-העל של יהודי צרפת) את הקהילה השלישית בגודלה בעולם.

את החיבור החזק לישראל מדגימים אנשי הקהילה בכל קיץ. כ-300 אלף יהודים-צרפתים מבקרים בארץ לפחות פעם בשנה, כך שכמחצית מהקהילה מגיעה פיזית לישראל לפחות פעם בשנה. *האקלים החברתי בצרפת מאוד השתנה בשנים האחרונות. איך זה משפיע על הקהילה?

"כשהייתי ילד היינו הרבה יותר מעורבבים בתוך הזרם המרכזי. עכשיו, נוכח תהליכים שונים, יש הרבה יותר נטייה להתבדל. היום, רק שליש מילדי הקהילה לומדים בבתי ספר ציבוריים, וזאת גם בגלל הרמה שלהם אבל גם מטעמי ביטחון". קוקרמן רק מסיים את המשפט והשיחה נקטעת. הוא נאלץ לפנות את הבניין של הקהילה בגלל התראה ביטחונית. אחרי כמה דקות, מתקבלת הודעת הרגעה והוא חוזר למשרד.

- מהו האתגר המרכזי שלכם?

"אנטישמיות היא הבעיה העיקרית. יש את הפן המסורתי של הימין הקיצוני, שאינו אלים אך מתפתח נוכח ההצלחה של מארין לה פן, ויש את האנטי-ציונות של השמאל הקיצוני, שהיא בעצם מסווה לאנטישמיות. השמאל הקיצוני מחזיק בתזה שנפוצה בקרב מורים, שופטים ובעיקר עיתונאים, שמקדשים את הפרו-פלסטיניות ומאשימים את ישראל בפאשיזם. בשנים האחרונות יש את הגל החדש, שגם מלווה באלימות, שנוצר בעיקר על-ידי צעירים מוסלמים שנמצאים בפרברים. כל אלה ביחד יוצרים לחץ פסיכולוגי אדיר על 'האמא היהודייה' ועל הקהילה כולה. זה יוצר מצב שאי- אפשר למשל להיות עם כיפה במטרו או באזורים מסוימים".

לדברי קוקרמן, הבעיה אינה נעוצה בעם הצרפתי או בממשל: "העם אינו אנטישמי, אבל הבעיה היא מה שקורה ברחוב. יש מקומות שבהם ההשפעה של המדינה יורדת מיום ליום".

- האם אתם משלמים מחיר בגלל האירועים במזרח התיכון?

"אין ספק שיש קשר מיידי בין הדברים. כאשר יש אירועים סביב ישראל אנחנו מיד מרגישים את זה בקהילה. אבל זה עובד גם לכיוון ההפוך. למשל, בתוכנית ההתנתקות, הרגשנו דווקא גל של אהדה כלפי יהדות צרפת. אני לא חושב שאף אחד מבקש מישראל לשנות את מדיניותה בגלל ההשלכות שעשויות להיות על הקהילה בצרפת. להפך, יהדות צרפת ידועה בקו הימני שלה, ואם כבר היא תבקש מישראל להיות חזקה ונחושה יותר".

יהדות צרפת

■ מספר היהודים: 500 אלף

■ האתגר המרכזי: אנטישמיות והתגברות ההשפעה האיסלמית