הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר • מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות • מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock
מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר. גם מול האירו חל ייסוף, וכעת השקל מתייצב על שער של 3.98 שקלים למטבע. ההתחזקות ביומיים האחרונים מגיעה בשינוי לעומת המגמה בתקופת האחרונה, בה השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"
ניתוח | S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אין ספק כי ההתפתחויות סביב עסקת חטופים מתקרבת מוסיפות לסנטימנט החיובי בשווקים. חלק מגורמים בכירים בשוק ציינו כי המשקיעים הזרים מקשרים את עסקת החטופים הנרקמת להפסקת אש שתסיים את המלחמה, מה שנותן רוח גבית לשוק המקומי. 

לעומת זאת, כניסת צה"ל לרפיח הייתה אמורה להעלות את סף הלחץ בקרב המשקיעים ולסמן על עלייה בפרמיית הסיכון לאור חשש מהסלמה. עם זאת, השילוב הפרסומים על כך שצה"ל יפעל ברפיח בפעולות ממוקדות באזור מעבר רפיח והגבול עם מצרים, מרגיעות את השווקים ומאותתות על כך שישראל מנסה להפעיל לחץ על חמאס מחד ולהרגיע את ארה"ב מאידך.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מוסיף כי: "פעילות ערה מצד יצואנים, הנדרשים לתשלומי מסים ושכר בשקלים, מציפה את שוק המט"ח המקומי, בתקופה בה הביקוש למט"ח נמוך. המצב יוצר עודפי היצע וייסוף השקל אל מתחת לרמת ה-3.7 שקלים לדולר. היחלשות הדולר בעולם תורמת אף היא להיחלשות הדולר בזירה המקומית. חברות הייטק הנדרשות לשלם מסים בעקבות גיוסי הון זרים, מוכרות מט"ח ותורמות לעודפי ההיצע. ייסוף השקל מקזז חלק מעליות המחירים שהיו צפויות וכן תורם להאטת קצב עליית האינפלציה".

על פי ההערכות השקל ימשיך להתחזק

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיננס לניהול סיכונים, אומר כי הוא צופה את המשך התחזקות השקל מול הדולר, שלהערכתו יגיע אף ל-3.5 שקלים. לדבריו, "כרגע הדבר היחיד שמחזיק את הדולר גבוה מול השקל זה המצב הביטחוני. ברגע שתהיה עסקת חטופים למשל, תהיה התחזקות משמעותית של השקל".

פרנק מסייג ומציין כי הכיוון יכול להשתנות: "אם העסק יסתבך, קל וחומר אם תהיה הסתבכות בלבנון, אז השקל ייחלש, אולם ההסתברות לכך ב'סוכנויות ההימורים' אינה גבוהה במיוחד, ולכן מעבר לפעילות המוסדיים שמשפיעה לכיוון פיחות השקל, אין שום סיבה להמר נגדו. אנחנו רואים גיוסים בהייטק, אקזיטים יפים, הרבה כסף זורם לתעשייה הביטחונית - כל זה יתמוך בהתחזקות השקל, ולכן זה כבר מתחיל להשתקף".

הצפי להורדת ריבית מיטיב עם השקל

גורם גלובלי המוסיף למתרחש בישראל מגיע מהנתונים של שוק התעסוקה האמריקאי: מספר המשרות הפנויות הראה ירידה חדה בשבוע שעבר, וגם שיעור האבטלה עלה, והנתונים כעת מציירים התקררות חדה בשוק העבודה בארה"ב.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ציין במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית האחרונה, בראשית מאי, כי ייתכן שבכירי הפד יחליטו להתחיל ולהוריד את הריבית בארה"ב בעקבות התקררות שוק העבודה, גם ללא התמתנות מוחלטת של האינפלציה, ובכך מספקים צפי חיובי להורדה בתחילת יולי או בחודש ספטמבר.

הורדת ריבית בארה"ב וצמצום פער הריביות בין ישראל למקבילתה האמריקאית יכולים להביא להתחזקות המטבע המקומי.