גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מהם גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות החברתיות? / אילוסטרציה: גלובס
מהם גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות החברתיות? / אילוסטרציה: גלובס

בשבוע שעבר התיר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב לחברת־בת של קופת חולים כללית לפטר עובד בשל פרסומים ("סטטוסים") שהעלה לוואטסאפ בשבוע שלאחר אירועי ה־7 באוקטובר, שכללו פסוקים מהקוראן.

אף על־פי שלפסק הדין כבר קדם עיסוק של בתי הדין לעבודה בהתבטאויות של עובדים, יש הטוענים כי הוא משרטט מחדש את גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות החברתיות. הגם שהמילה האחרונה לא נאמרה - לא בבית הדין הארצי לעבודה ולא בבית המשפט העליון אם הדברים יגיעו לשם - שווה להתעכב עליו.

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע בית המשפט?
התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל
בגלל תמונות באינסטגרם: מתמחה בבית המשפט העליון סיימה את תפקידה אחרי חודש בלבד

"עיתוי רגיש"

מונתסר עבאסי עבד במחלקת מעבדות של חברת כללית הנדסה רפואית זה 12 שנים והיה העובד הוותיק ביותר בצוות שלו. מפסק הדין עולה כי עד האירועים המתוארים לא נשמעו טענות כלפיו. הוא מתגורר במזרח ירושלים, ששיעור התעסוקה בה ככלל נמוך (על־פי נתוני מכון ירושלים מ־2022, שיעור ההעסקה מעל גיל 24 עומד על 53% בלבד), ולטענתו, מאז נפטר אחיו לפני שלוש שנים, הפך למוסלמי דתי. ב־13, ב־14 וב־15 באוקטובר הוא פרסם שלושה סטטוסים בוואטסאפ (טקסט שאנשי הקשר שלו יכולים להיחשף אליו, הנמחק לאחר 24 שעות).

אלה כללו פסוקים מהקוראן, שתרגומם המדויק ומשמעותם שנויים במחלוקת בין הצדדים. מה שאינו במחלוקת על־פי פסק הדין הוא שבאחד הפסוקים שצוטטו נכתב כי "אילו רצה אללה, היה גובר הוא עליהם, אך הוא חפץ להעמידכם במבחן זה מול זה. הנהרגים במלחמה למען אללה - הוא לעולם לא יוריד מעשיהם לטמיון". כן אין מחלוקת על כך שבפרשנות שצורפה הופיעה המילה ג'יהאד, ושפסוק אחר שהוזכר עוסק בכך שכאשר האל תופס את "העושק", הוא לא משחרר ומכה אותו מכה כבדה ועזה.

בעקבות תלונות של שתיים מעובדות החברה, נערכה בדיקה בעניינו של העובד, ובהמשך לה נערך שימוע שסופו בפיטוריו. הוא לא התנצל על הדברים, לדבריו מאחר שמדובר בדברי קודש. החברה קבעה כי הפרסומים כוללים התבטאות מפורשת התומכת בג'יהאד וקוראת לפעולה בדרכי ג'יהאד, פעילות אנטי־ציונית ופגיעה במדינה או באזרחיה, כך שמדובר בתכנים שיש בהם סממנים ברורים של הסתה, וציינה כי היא "רואה התבטאויות מסוג זה בחומרה רבה ואינה מגלה כל הבנה או סובלנות לכך".

העובד הגיש תביעה נגד החברה וכן צו למניעת פיטוריו, אך השופטת קארין ליבר־לוין ונציגי הציבור אמירה שפיצר ודב פסט אישרו את הפיטורים. פסק הדין כולל פרשנות של פסוקי הקוראן על בסיס מומחים מטעם הצדדים, ניסיון התחקות אחר כוונת
העובד והבנתם של העובדים את הטקסטים שפרסם, וכן דיון בהתנהלות החברה, בהסכם הקיבוצי החל בנסיבות, ובחופש הביטוי.

"ראינו שהפרשנות של הפרסומים יכולה להיות כזאת המקושרת להבעת אהדה לטרור, ואף ארגונים העוינים את מדינת ישראל משתמשים בפסוקים הללו לצורך כך", נכתב בפסק הדין. "בנסיבות האלה, כאשר עובד מפרסם בעיתוי כה רגיש פרסומים היכולים להתפרש כעידוד של מעשים נגד המדינה, נכון שהמעסיק יבחן את הדברים, ואף ראוי שהעובד שלטענתו לא התכוון להסית או להעביר מסר שיש בו פגיעה כלשהי, יבין שיש מי שמשתמש בפרסומים הללו לצורך הסתה; ומאחר שהפרסום נועד כדי להעביר מסר, ככל שיש אפשרות שהועבר מסר שגוי שלא על דעת התובע, יש מקום לקחת זאת בחשבון ולהביע התנצלות על האפשרות לפגיעה ברגשות האחר, ודאי בעיתוי בו בוצע הפרסום".

בית הדין לא קיבל את החלטת העובד שלא לחזור בו.

איפה מניחים את הגבול

פסק הדין עורר מחלוקת - וגם שאלה לגבי ההשלכות הפוטנציאליות שלו על מקרים דומים. "זה פסק דין שיש בו מורכבות גדולה, משום שהוא עוסק לא רק בענייני משפט אלא גם בענייני פרשנות והקשר תרבותי - נושא מרובד ומעמיק", מסבירה עו"ד נטע ברומברג, ראשת מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע, ג'פה לנדה.

"לא סתם אחד המומחים מטעם המעסיק קרא לזה 'הדקדוק הפנימי'. זה מאוד טעון בימים האלה ומעלה שאלות מאוד מהותיות של איפה אנחנו מניחים את הגבול בין אמירה לגיטימית של עובד ברשת חברתית, שלאו דווקא מכוונת לקולגות במקום העבודה, לבין אמירה לא לגיטימית. כמו בהרבה מקרים, מילת המפתח כאן היא איזון".

את האיזון מיקם בית הדין האיזורי בתוכן הביטויים מן הקוראן. "במקרה הנוכחי התרגום התפרש כקריאות הסתה לטרור, שמוגדרות כפשע שנאה", מסבירה עו"ד דפנה שמואלביץ, המתמחה גם היא בדיני עבודה. מדבריה עולה כי התוצאה במקרה הזה שונה ממקרים אחרים, מאחר שעובדותיו שונות - הן בהתנהלות של העובד והן בזו של המעסיק. "העובדים המתלוננים אף הגישו תלונה במשטרה נגד העובד, שמצויה בחקירה", אמרה.

בכך אגב, טוענת ברומברג, נבחן המקרה הזה גם מעניינו של המורה מאיר ברוכין, שבית הדין ביטל את פיטוריו. "במקרה הנוכחי ההתנהגות של המעסיק הייתה מאוד מובנית. הוא לא ישר שולח את העובד הביתה. הוא קודם כל לוקח אותו לשיחה ובודק בדיוק מה כתב ומה עמד מאחורי זה, ואז עושה שימוע ובאמת מקשיב - ואת זה בית הדין מחפש. בפסיקה של בתי הדין לעבודה הכלל שעובר כחוט השני הוא שמעסיק רשאי לפטר, ואם הפיטורים לא נגועים בטעם פסול או באפליה - הם תקפים".

לעמדתה של שמואלביץ, פסק הדין מדגיש כי "מי שמעביר לציבור מסר שנתון לפרשנות, ובפרט נתפס כמסית לטרור, צריך לעמוד בפני אותו ציבור ולהשמיע דעה ברורה ביחס לכוונתו תמת־הלב. הסבר חשאי אצל המעסיק לא מרפא את הפגיעה בחברים לעבודה שהיו עדים להתבטאות המקורית. ניתן להסיק כי כאשר העמדה המסיתה הושמעה ברשת חברתית ונחשפה בפני צדדים שלישיים, כגון לקוחות, ספקים ונותני שירותים, יידרש העובד לפרסום הבהרה במתכונת זהה. בכל מקרה, חזרה מדברים הנעשית בסתר מותירה צלקת פתוחה במרקם יחסי העבודה, שגם כך נתון ללחצים בעת החירום. ערעור היציבות והלכידות במקום העבודה מצדיק כשלעצמו את החלטת הפיטורים".

נטל ההוכחה גבוה מספיק?

עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט חוקתי, סבור מצדו כי "פסק הדין לוקה בשגיאות מהותיות בניתוח הראיות, בהסקת המסקנות מהן ובאי־יישום נטל ההוכחה הנדרש בטענת הסתה לאלימות או טרור בהליך אזרחי".

לעמדתו, דיון בפרסומיו של עבאסי כלל לא מאפשר לקבוע ברף הראייתי הנדרש כי מדובר בהסתה. "לא ניתן לקבוע ברמת ההוכחה הנדרשת כי הפרסומים - שהם ציטוטים מן הקוראן שהוא טקסט דתי בן מאות שנים - עולים כדי הסתה לאלימות או טרור. לעניין הוכחת הסתה בהליך אזרחי נדרש נטל הוכחתי מוגבר".

עוד הוא טוען כי כלל לא ניתן משקל ראוי לזכות החוקתית לחופש ביטוי דווקא בעתות מלחמה. "תוכן ונימת פסק הדין מהדהדים פסקי דין מסוגו של פסק הדין בעניין Dennis v. United States, שניתן בימים בהם הציבור האמריקאי היה רדוף חששות וחשדות של ניסיונות קומוניסטים לערער המשטר בארה"ב. פסק דין שנהפך שנים אחרי כן בפרשת Brandenburg v. Ohio".

האם פסק הדין הזה יישאר רק בגדריו של עבאסי וכללית? ברומברג סבורה כי התשובה לכך היא לא. "המבחן האמיתי של פסק הדין לא יהיה במקרה הספציפי הזה, אלא במקרה הבא, של כהן או לוי", היא אומרת. "מקום עבודה ככלל הוא לא מקום דמוקרטי, אבל המדינה היא מדינה דמוקרטית, ובמדינה מותר לפרסם בוואטסאפ או בפייסבוק אמירות, גם אם הן לא נעימות לאוזן".

יחד עם זאת, היא מדגישה כי היא מבינה את פסק הדין, בשל אופי הפרסומים שהיו לדבריה, כעולה מפסק הדין, מאוד אגרסיביים. יחד עם זאת, היא מציינת, "אני חושבת שאנחנו צריכים לחשוב על הרגע הבא שבו אדם יפרסם משהו אחר, שיר נניח. נכון שבית הדין האזורי לא קובע הלכות, אבל צריך לראות איך המקרה הפרטני הזה ישפיע על אחרים".

את עבאסי ייצג עו"ד לואי זרייק, ואת כללית הנדסה ייצגו עורכי הדין גלית גולן-רותם ואפרים יצחקוב ממשרד פירון. 

עוד כתבות

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות: מי מיתן ירידות ומי ספגו מכה?

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ●  לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים בולטים 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

על רקע החשש מחרם: האקדמיה למדעים קוראת "להבטיח את עתיד המחקר הישראלי"

מכתב האקדמיה לממשלה מתייחס לקריאות האנטישמיות ולחרמות המדעיים באוניברסיטאות באירופה ובארה"ב, שכרגע אינם רשמיים אך עלולים להפוך לרשמיים כדי לפייס את הסטודנטים המוחים ● האקדמיה קוראת לתקצוב מוגבר למדע הישראלי כתשובה לחרמות - וגם לשמירה על העצמאות שלו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ