הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% • ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל • אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? • אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים • דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו • IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" • יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל בעליות חדות על רקע הפעולה המבצעית ברפיח ולצד המו"מ בעסקת החטופים. לקראת סיום המסחר, עם הגעתה של המשלחת הישראלית לקהיר, העליות במדדים המרכזיים בבורסת התחזקו. מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ות"א 90 הוסיף לערכו 1.7%. מדד הבנקים זינק בכ-3% יחד עם מדד הביטוח.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות ורידיס , חברה לישראל , נאוויטס פטר יהש , נכסים ובנין  ומגדל ביטוח .

מנגד, אודיוקודס , פריורטק , אופקו הלת' , קמטק  ודלתא גליל  נסחרו בירידות.

גם בשוק האג"ח נרשמה תגובה להתפתחויות הביטחוניות כאשר התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים צללה ב-7 נקודות בסיס לרמה של 4.6%. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על 4.26%. 

במקביל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. הדולר צולל בכ-1.2% מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.69 שקלים. האירו נחלש בשיעור דומה מול המטבע המקומי ועומד על רמה של 3.98 שקלים.

16:51

העליות בבורסה המקומית ממשיכות ומדד ת"א 35 קופץ בשעה זו ב-1.3%. מדד ת"א 90 מזנק ב-1.6%. גם מדד ת"א בנקים 5 מטפס בכ-2.6%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול הדולר שנסחר ברמה של 3.70 שקלים, הרמה הנמוכה מזה חודש. השקל גם מתחזק מול האירו שעומד על 3.99 שקלים.

16:06

העליות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 עולה ב-1.1% ות"א 90 קופץ בכ-1.5%. מדד ת"א בנקים 5 ות"א קלינטק בולטים לחיוב ומזנקים במעל לכ-2%.

קבוצת חג'ג'  דיווחה לפני זמן קצר כי חברת ביטוח ישראלית עתידה לרכוש כ-4.84% ממניות חברת חג'ג' נדל"ן במחיר של 17.25 שקלים, דומה למחיר השוק, בסכום כולל של כ-52 מיליון שקל.

15:07

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה. דמרי , חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד 

14:11

מאקרו - עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים מצביע על שוק העבודה הדוק וצריכה הפרטית חזקה ברבעון הראשון. "נתוני שוק התעסוקה למרץ המשיכו להצביע על שוק עבודה הדוק שהתאושש מהחודשיים הראשונים של המלחמה, יחד עם זאת החלו להופיע סימנים של שינוי במגמה לרעה". 

"במבט קדימה לרבעונים הבאים אנו צופים האטה בקצב הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה הנובעים מאי-הוודאות הכלכלית כתוצאה מהתמשכות המלחמה לצד הריבית הגבוהה (הארוכה והקצרה), שמהוות משקולת שלילית גם על הצריכה וגם על שוק העבודה". 

"סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס לחודש אפריל הראה על המשך סנטימנט חיובי בכל הענפים במשק (מלבד ענף המלונאות), אך בניגוד לרבעון הראשון, באפריל לא נרשם שיפור במדד הכללי. ענף המלונאות ממשיך לבלוט לשלילה, למרות השיפור באפריל לאור הקיפאון בתיירות הנכנסת לצד המשך העלייה בקצב יציאת הישראלים לנופש אלטרנטיבי בחו"ל כפי שראינו באפריל". 

קליין מצביע גם על המשך עלייה בסיכון לאינפלציה בטווח הקצר, "טורקיה הודיעה על הקפאת סחר הסחורות עם ישראל, זאת תוך הפרה של הסכמי הסחר בין המדינות (ופגיעה ביצואנים הטורקים). הדבר יתרום לעלייה באינפלציית המוצרים המיובאים, אם כי לא באופן סימטרי. עיקר הפגיעה תורגש בענפי הבנייה, המזון והציוד החשמלי כאשר רכישה מספקים חלופיים או שינוע הסחורות דרך מתווכים יתרמו לעליית המחירים המיובאים".

13:35 

יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש אפריל 2024 בסך 208,109 מיליון דולר, קיטון בסך של 5,632 מיליוני דולרים לעומת סוף החודש הקודם. רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 41%. 

הקיטון מוסבר בעיקר על ידי שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של כ-3,895 מיליון דולר ופעולות הממשלה במט"ח בסך של כ-1,703 מיליון דולר. 

11:30

המסחר בבורסה המקומית מוסיף ומתנהל כעת בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ות"א 90 ב-0.8%. מדד הבנקים מטפס ב-1.7% - בנק הפועלים, לאחר הודעת פרישת המנכ"ל עולה ב-0.8% בלבד. 

בין המניות הבולטות במדד ת"א 125: ורידיס , מיטרוניקס  ואקרו  עולות, אודיוקודס  לאחר הדוח המאכזב, קבוצת אשטרום  ואל על  יורדות. 

10:39

עם אוזן קשבת לנעשה בעזה, המסחר בבורסה המקומית מתנהל כעת בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 ב-0.2%. מדד הבנקים מטפס ב-1.2% - בנק הפועלים, לאחר הודעת פרישת המנכ"ל עולה ב-0.8% בלבד. 

החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א: את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה. כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית. 

נתון נוסף של הבורסה מציג את החברות שפרסמו את מספר הדיווחים המהותיים הגדול ביותר במהלך 2023. הבולטת בפער גדול היא חברת הנדל"ן חנן מור , שנקלעה לקשיים ובימים אלה מתנהלים בה מגעים להסדר חוב, שפרסמה 67 דיווחים כאלה על רקע ההתפתחויות השליליות במצבה. אחריה ברשימה עוד כמה חברות עם 34-36 דיווחים מהותיים כל אחת, ביניהן חברת הביטוח הגדולה בישראל הפניקס חברת המימון החוץ בנקאי שקרסה, בול מסחר ובית ההשקעות שהתפרק פסגות.

10:02

למרות או אולי בזכות הכניסה לרפיח, המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 ב-0.2%. מדד הבנקים מטפס ב-1% - בנק הפועלים, לאחר הודעת פרישת המנכ"ל עולה ב-0.8% בלבד. 

אודיוקודס  מדווחת על תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024: ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-60.1 מיליון דולר, גידול צנוע של 1.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ופחות מהצפי שעמד על 62 מיליון דולר. שווי השוק של החברה הוא כ-350 מיליון דולר וב-12 החודשים האחרונים טיפסה המניה בכ-15%. 

הרווח הנקי המתואם (על בסיס Non-GAAP) עמד על כ-5.2 מיליון דולר ו-17 סנט למניה, לעומת רווח נקי של 2.7 מיליון דולר ו-8 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד, אך נמוך בהרבה מצפי האנליסטים לרווח של 23 סנט למניה.

אודיוקודס הכריזה על חלוקת דיבידנד במזומן בסכום של 18 סנט למניה ובסכום כולל של 5.5 מיליון דולר. במהלך הרבעון רכשה אודיוקודס 937,301 ממניותיה הרגילות בשווי מצטבר של 6.3 מיליון דולר.

09:43

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים , הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו לאחר כחמש שנות כהונה בתפקיד. מועד סיום הכהונה ייקבע בהמשך, בהתחשב בהתקדמות ההליך למינוי מנכ"ל חדש.

דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק, וחבריה הנוספים יהיו רונית אברמזון רוקח, דוד אבנר ונעם הנגבי. המלצותיה של ועדת האיתור יובאו בפני הדירקטוריון, לצורך החלטתו על מינוי המנכ״ל.

 קוטלר נבחר לתפקיד בשנת 2019 והחליף את אריק פינטו.

08:21

במסחר במטבע חוץ השקל נסחר הבוקר ביציבות, בינתיים - 3.715 שקלים לדולר ו-4 שקלים לאירו, פחות ב-0.7% מהשער היציג שנקבע אתמול. 

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

בעקבות הודעת החמאס אתמול על הסכמתו למתווה הפסקת האש, מתווה שלא מקובל על ישראל שמצידה מקדמת טנקים לרפיח, המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ככל שיגיעו ידיעות בטחוניות כאלו ואחרות, רכבת ההרים בבורסה צפויה להימשך, כך גם לגבי שערו של השקל. 

אתמול כשכל הסימנים העידו על כניסת צה"ל לרפיח, נפתח המסחר בתל אביב בירידות שערים. אחר כך נרגעו מעט הירידות בעיקר בזכות מניות הטכנולוגיה הדואליות שמשכו את המדדים למעלה - בנעילה, מדד ת"א 35 ירד ב-0.1% ות"א 90 השיל מערכו 0.6%.  בלט לשלילה מדד ת"א בנקים שירד בכ-1.4%. מנגד, מדד ת"א ביומד עלה בכ-1.9%.

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א  

אלקטריאון  שמפתחת טכנולוגיית כביש חכם, המטעין את כלי הרכב שנוסעים עליו, דיווחה הבוקר על חתימתה עם מזכר הבנות מול Sitec הסינית, זרוע החדשנות והיזמות הטכנולוגית של חברה בבעלות ממשלת סין.

החברה תקים "כביש חשמלי" עם מערכות טעינה דינאמיות וסטטיות בפארק התעשייה במחוז שאנדונג, השני בגודלו בסין. מניית החברה  זינקה ב-145% מתחילת השנה ונסחרת בשווי שוק של כ-2.4 מיליארד שקל. ראוי לציין, שיום קודם להודעתה, זינקה מניית החברה ב-8%. 

היום יתכנסו בעלי המניות של חברת הביטוח איילון כדי להצביע על עסקה עם בעלת השליטה בה - חברת ווישור גלובלטק לאנשי הביטוח אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים. מדובר בעסקת בעלי עניין שתגדיל את החזקות ווישור באיילון בכ-6% (לכ-74% מההון). זאת באמצעות עסקת החלפת מניות, שבה תקצה איילון לווישור גלובלטק רבע ממניותיה, ובתמורה תועבר לידיה פעילות הביטוח של ווישור. בנו של מייסד איילון, נגה נחמני, יוצא נגד העסקה.

מפתחת הטכנולוגיה לרכב הדואלית, ארבה רובוטיקס  מנסה את מזלה בבורסה של ת"א: חברת האוטוטק מישראל הגישה טיוטת תשקיף לגיוס של 120 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, וצפויה לרשום במקביל את מניותיה למסחר בבורסה המקומית. כיום נסחרת ארבה בנאסד"ק לפי שווי של 138 מיליון דולר.

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים? 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, הניקיי היפני והקוספי הדרום קוריאני עולים ב-1.3% וב-1.8% בהתאמה, המניות הסיניות יורדות, מדד שנגחאי יורד ב-0.2% ומדד הנג סנג ב-0.8%. 

החוזים עתידיים בניו יורק נסחרים הבוקר ביציבות סביב שער הבסיס. 

אתמול וול סטריט, בהמשך למומנטום החיובי שהחל בסוף השבוע האחרון בעקבות דוח התעסוקה, ננעלה בעליות שערים -  מדד הנאסד"ק קפץ בכ-1.2%, ה-S&P 500 טיפס ב-1% וב-3.2% בשלושת ימי המסחר האחרונים. הדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-0.5%. 

מניות השבבים ממשיכות במומנטום החיובי ותעודת הסל SOXX של השבבים עלתה ב-2% אתמול  וב-16% מתחילת השנה. מניית מיקרון  זינקה לאחר שחברת שירותי הפיננסים בירד שדרגה את המלצתה על המניה למשקל יתר מניטרלי. בבירד מציינים כי הם רואים "הזדמנויות משמעותיות גם קדימה".

פלנטיר , חברת ניתוח הנתונים מבוסס הבינה המלאכותית פרסמה דוחות שעמדו בציפיות האנליסטים, אך התחזיות שלה איכזבו את המשקיעים והמניה נפלה בכ-8% במסחר המאוחר. המניה עלתה בכ-46% מתחילת השנה, וקודם לדוחות, טיפסה בכ-8%. 

לברקשייר האת'וואי  יש כ-190 מיליארד דולר במזומן, וזאת לאחר שבאפט ושותפיו הקטינו ב-13% את אחזקתם באפל . לאלון מאסק, מייסד טסלה יש רעיון עבור באפט: "עליו לרכוש מניות טסלה, זהו הצעד המתבקש", צייץ מאסק ברשת החברתית X השייכת לו. באפט התבטא בעבר שהוא לא מתלהב מיצרניות של מכוניות חשמליות, את השקעתו ב-BYD הוא צימצם לא מזמן. מאסק לא פרט את הסיבה לכך ש"זהו הצעד המתבקש".

בשלהי עונת הדוחות,  דיסני  תדווח היום לפני הפתיחה. 

לאחר שכ-80% מ-500 החברות במדד S&P 500 דיווחו, עולה שהרווח הממוצע למניה עלה ב-5% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל, לפי פאקט סט. זוהי העלייה הגדולה ביותר מאז הרבעון השני של 2022 ואף מעבר לצפי שעמד על צמיחה של 3.2%. כל זאת למרות הריבית הגבוהה שבדרך כלל פוגעת בשווי המניות. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי עלו תשואות האג"ח הממשלתיות במעט, אג"ח מדינה ל-10 שנים נסחרה ב-4.66% והמקבילה לשנתיים ב-4.29%. מדדי האג"ח הקונצרניות נסחרו גם הן בירידות קטנות של כ-0.15%.

רפי גוזלן כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות ממליץ ש"לאחר ירידת התשואות האחרונה, התמחור הנוכחי תומך להערכתנו בעמדה ניטראלית מבחינת המח"מ ולעדיפות לאפיק הצמוד ביחס לשקלי, וזאת על רקע החשש מהחרפה במצב הגיאו-פוליטי ועלייה בסיכון האינפלציה".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביציבות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.5%. התשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.81%. 

גוזלן מ-IBI מעריך ש"יש סיכון כלפי מעלה לאינפלציה מה שעלול להוביל לעלייה מסויימת בפרמיית הסיכון הנדרשת בשוק האג"ח. לפיכך, בתמחור הנוכחי אנו מעריכים כי הפוטנציאל להמשך ירידת תשואות מוגבל, ושנמשכת העדיפות לאיגרות החוב הצמודות למדד ביחס לנומינאליות".

3. סחורות ומטבעות

הידיעות על שצה"ל מתכונן לכניסה לרפיח, החלישו בבוקר את השקל ל- 3.74 שקלים. אך בערב, בעקבות הודעת חמאס, השקל זינק והבוקר נסחר ביציבות סביב 3.71 שקלים, בינתיים. 

חבית נפט אמריקאי נסחרת כעת ב-79 דולר והנפט מסוג ברנט ב-84 דולר, עלייה של 1%. סיבה נוספת לעליית מחיר הנפט היא העלאת המחיר על ידי ערב הסעודית. בשעות הערב, ירד מחיר הנפט ל-78 דולר לחבית, למרות שישראל לא הגיבה רשמית, קבלתה את תנאי הפסקת האש יכולים להוריד את מחירי הנפט ב-2-3 דולר נוספים. מחיר הנפט עלה ב-9% מתחילת השנה.

4. מאקרו

בישראל, סבור גוזלן מ-IBI שחלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר. "ראשית, מאז העימות הישיר מול אירן פרמיית הסיכון של ישראל עלתה מדרגה ואיגרות החוב הדולריות של ממשלת ישראל נסחרות בדומה למדינות בדירוג BBB, למרות שבפועל הדירוג הוא בקבוצת ה-A. בנוסף, הגורם הגלובלי מספק תמיכה פחותה להורדת ריבית, כאשר הציפיות להפחתת הריבית בארה"ב התמתנו ל-1-2 הפחתות עד סוף השנה, וגם הן בספק".

בנוסף, "ההתאוששות המהירה יותר של הביקוש ביחס להיצע, כאשר ברקע נרשם פיחות בשער החליפין של השקל וקצב עליית שכר גבוה ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, מייצרים תמהיל שצפוי להוביל להתבססות האינפלציה בשנה הקרובה סמוך יותר לגבול העליון של היעד. השיבושים בפעילות הסחר הן בשל הפגיעה בתובלה בים האדום והן על רקע החרם הטורקי שהחריף בשבוע האחרון מהווים גורמי סיכון נוספים לאינפלציה, כל עוד לא חל שיפור במצב הגיאו-פוליטי".

"נתוני התעסוקה לרבעון הראשון של השנה הצביעו על המשך שיפור בשוק העבודה, תוך עלייה בהיקף המועסקים ובשיעור ההשתתפות, אם כי שניהם עדיין נמצאים מתחת לרמות שנרשמו טרום המלחמה". 

ב-IBI מציינים שהצפי לאינפלציה גבוהה יחסית בחודשים הקרובים מחליש גם את השפעת האפקט הבסיס שהייתה אמורה לאפשר לבנק ישראל לבצע הפחתת ריבית הדרגתית. "להערכתנו לאחר מדד אפריל, האינפלציה במונחי 12 חודשים אחרונים צפויה לנוע סביב הגבול העליון של היעד, התפתחות שצפויה להתגבר במידה והעלאת המע"מ הצפויה בתחילת 2025 תוקדם לחודשים הקרובים".

"הערכה זו מצמצמת את מרווח הביטחון של בנק ישראל, כך שללא שיפור במצב הגיאו-פוליטי וירידה בפרמיית הסיכון של המשק ניראה כי החלון להפחתת ריבית הולך נסגר, וסביר לצפות ליציבות ממושכת ברמה הנוכחית ולכל היותר להפחתת ריבית אחת עד לסוף השנה".

לגבי ארה"ב מציין גוזלן שהגישה המאוזנת של הפד נוחה לשווקים, אך מעלה את הסיכון האינפלציוני. "החלטת הריבית בארה"ב בשבוע האחרון הייתה לפני פירסום נתוני התעסוקה ומדד השירותים שהיו מתונים מהצפי, אך התרחשה לאחר פרסום העלייה הגבוה מהצפוי במדד עלות השכר שהיוותה התפתחות בעייתית, בפרט לאחר ההפתעה כלפי מעלה בנתוני האינפלציה לאורך הרבעון הראשון של השנה".

"ההתפתחות האחרונות הובילו את השווקים להעלות את הציפיות להפחתת ריבית בשליש האחרון של השנה, לכ- 1-2 הפחתות עד לסוף השנה, אך לשם כך יידרש מפנה מחודש כלפי מטה בקצב האינפלציה, התפתחות שבשלב זה מוערכת על ידינו בהסתברות נמוכה".

5. תחזית

בנק אוף אמריקה בתחזית וורודה על רדיט , הרשת החברתית שהונפקה במרץ במחיר של 34 דולר למניה ובשווי שוק של 6.5 מיליארד דולר. מחיר המניה עומד כעת על 48 דולר. במכתב למשקיעים, נותנים אנליסטים בבנק אוף אמריקה מחיר של 50 דולר. "אנחנו מצפים לעליה של 30% בהכנסות ל-212 מיליון דולר ולעליה של 20% מהכנסות מפרסום".

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר התייחס היום להתפתחויות המאקרו האחרונות בארה"ב: "קיימת אפשרות להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. אנו ממשיכים לצפות שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר".

"דו"ח שוק העבודה לחודש אפריל הציג תוצאות מתונות, צמיחה מתונה בשכר ואבטלה מעט גבוהה יותר. התעסוקה הייתה חלשה במיוחד בענפים הכלכליים שתלויים יותר במחזור הכלכלי כמו תיירות ופנאי, שם נוספו רק 5,000 משרות חדשות".

"שיעור האבטלה עלה ל-3.9%, מה שמרמז כי שוק העבודה בארצות הברית מתחיל להיחלש. כמו כן, גם נתוני המשרות הפנויות מדו"ח JOLTS דווחו כנמוכים יחסית, רמז נוסף להתמתנות שוק העבודה בארצות הברית. ירידה בכמות המשרות הפנויות ובהתפטרויות מרצון מובילה ללחצים נמוכים יותר להעלאת שכר, ואכן העלייה בשכר השעתי המדווח הייתה נמוכה יחסית - מה שמראה כי הסיכון לאינפלציה משוק עבודה חזק פחת".

"סיכוני האינפלציה הנמוכים מגדילים את ההסתברות שהפד יוכל להוריד את הריבית בפגישות הקרובות, ולכן קיימת אפשרות להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. אנו ממשיכים לצפות שהפד יתחיל להוריד את הריבית בספטמבר, ובהתאם לכך הביטחון בתחזית שלנו עלה".