גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: האם אנחנו הבאות בתור?

עיר הגבול של אסטוניה, נארווה – שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu
מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

מועצת העיר נארווה ממוקמת רק כמה צעדים ממעבר הגבול עם רוסיה, בכיכר הקרויה על שם הקיסר הרוסי פיוטר הגדול. כמעט כולם כאן, בעיר השלישית בגודלה באסטוניה, דוברים רוסית כשפת אם, ואחד מכל שלושה תושבים מחזיק באזרחות רוסית ולא אסטונית.

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל 
הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע 

עוד ב-1993, לפני שהצטרפה המדינה הבלטית לאיחוד האירופי ולארגון האמנה הצפון-אטלנטית, ארגנו חברי מועצת נארווה הנתמכים על־ידי מוסקבה משאל עם על "אוטונומיה" אזורית, כינוי ליישור קו עם רוסיה. התושבים תמכו בהצעה, עם אחוז הצבעה של 54%, אך אסטוניה דחתה את ההצבעה כאיום חמור על עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית.

הלהט הבדלני הזה התפוגג לעת עתה, לפחות על פני השטח, אך הסכנה מרוסיה לא נעלמה. גשר הגבול מעל נהר נארווה, שפעם היה שוקק, סגור לכלי רכב מאז פברואר - אחת התוצאות של היחסים המתדרדרים במהירות בין שתי המדינות. פירמידות בטון נגד טנקים ניצבות לאורך התוואי בו נהגו המקומיים לנסוע באופן שגרתי, כדי למלא דלק רוסי זול יותר. במעבר הגבול האסטוני להולכי רגל, תלויות מודעות המבקשות מהאנשים הנכנסים מרוסיה לשתף מידע על איומים ביטחוניים על המדינה האסטונית.

חודשים לאחר הפלישה לאוקראינה ב-2022, תיאר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפומבי את נארווה, עיר המונה 53,000 איש, כאדמה רוסית היסטורית. מאז, ממשלתו הוציאה צו מעצר לראש ממשלת אסטוניה, קאיה קאלאס, בגין הוראות ממשלתה להסיר אנדרטאות לחיילים סובייטים. היא המנהיגה הזרה היחידה שידוע לגביה כי היא נמצאת ברשימת המבוקשים של הקרמלין.

מעטים צופים שרוסיה תפגע צבאית באסטוניה בעתיד המיידי. עם זאת, ממשלות ארה"ב ואירופה מודאגות יותר ויותר מכך שפוטין מתכנן לבחון את נחישות המערב על־ידי קריאת תיגר על חברות נאט"ו, ובמיוחד על שלוש המדינות הבלטיות שנשלטו ממוסקבה - אם יצליח לסיים את המלחמה באוקראינה באופן שיהיה נוח עבורו.

"אנחנו יודעים שרוסיה אגרסיבית. היא כמו רוצח: יש לה הכוונה והאמצעים, היא רק זקוקה להזדמנות", אמר תומס ג'רמלביצ'יוס, ראש תחום הלימודים במרכז הבין־לאומי להגנה ולביטחון, צוות חשיבה בבירת אסטוניה, טאלין.

חשש כזה היה הסיבה העיקרית לכך שיו"ר בית הנבחרים האמריקני, מייק ג'ונסון, למרות התנגדות בקרב רפובליקנים אחרים, הצליח להעביר את חבילת הסיוע של 60 מיליארד דולר לאוקראינה. "ולדימיר פוטין ימשיך לצעוד דרך אירופה אם יורשה לו", אמר ג'ונסון, והסביר את תמיכתו במימון, אשר, לאחר אישור הסנאט, אושר בחוק על־ידי הנשיא ביידן בשבוע שעבר.

כשפוטין השווה את עצמו לפיוטר הגדול

פוטין ביטל את האזהרות על מתקפה רוסית אפשרית על חברות נאט"ו כדוגמת אסטוניה כ"שטויות גמורות". בתחילת 2022, השתמש הקרמלין בשפה דומה כדי ללגלג על אזהרות אמריקניות לפיהן רוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה.

"האיומים אינם פוטנציאליים או תיאורטיים", אמר יונתן וסביוב, מזכ"ל משרד החוץ של אסטוניה. "רוסיה לא הסתירה מהן מטרותיה במלחמה הזו. המטרות הן לשלוט בכל אוקראינה ולעצב מחדש את ארכיטקטורת הביטחון האירופית, על־ידי יצירת מעין אזור ביטחון בגבולותיה המערביים, ותוך כדי כך, להרוס את נאט"ו והאיחוד האירופי כארגוני ביטחון יעילים".

מהשקעות בצבא ועד למאמצים דיפלומטיים ומודיעיניים, אומרים גורמים אסטוניים - וגורמים בלטים אחרים - שהם פועלים כדי לעמוד באתגר המתקרב. "אנחנו לא הבאים בתור, כי אנחנו תמיד מתכוננים להימנע מלהיות הבאים", אמר אלוף אילמר תם, מפקד ליגת ההגנה האסטונית. זהו כוח צבאי למחצה המיועד לתגבר את הצבא הסדיר במקרה של מלחמה, אשר האיץ את הגיוס ואת רמות המוכנות שלו מאז הפלישה לאוקראינה. "זו לא רק תגובה לרוסיה, אלא הכנה הגיונית למה שאנחנו צריכים לעשות בכל מקרה".

בפני עצמה, אסטוניה, ביתם של 1.4 מיליון איש בלבד - כמעט שליש מהם דוברי רוסית - אינה יריבה שקולה לצבא הרוסי. "אם תהיה כאן מלחמה, זה לא יהיה כמו באוקראינה, כי אנחנו מדינה זעירה כל כך. כל האוכלוסייה שלנו קטנה יותר מהצבא הרוסי", אמר ראש עיריית נארווה, יאן טוטס. "נאט"ו תצטרך להגן עלינו".

חילות קרקע של חברות נאט"ו אחרות, לרבות ארה"ב, נפרסו במדינות הבלטיות מאז 2017, ותוגברו לאחר הפלישה לאוקראינה. הם מונים כ-5,000 אנשי שירות בסך הכול, והם מעטים מכדי להתנגד למתקפה צבאית בקנה מידה מלא.

מקומות כמו נארווה והסביבה הכפרית של מזרח אסטוניה הם בין היעדים הברורים ביותר לגישוש מצד הרוסים, וכך גם "מסדרון סוולקי" (Suwalki Corridor) בין פולין וליטא, כמו גם האזורים דוברי הרוסית במזרח לטביה, אומרים גורמים במערב.

כשפוטין השווה את עצמו לפיוטר הגדול ביוני 2022, באומרו ששני השליטים חתרו להחזיר אדמות רוסיות היסטוריות, הוא הזכיר במיוחד את נארווה, המקום שבו התקיימו שני קרבות גדולים בין רוסיה לשוודיה בתחילת המאה ה-18. באוטוביוגרפיה שלו, הוא גם טען שאביו נמסר לנאצים על־ידי כפריים אסטונים, במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

רוסיה כבר החלה לבצע פעולות התקפיות נגד אסטוניה

עליית הקולות הקוראים להתבדלות בארה"ב, לרבות דבריו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כי יזמין את רוסיה לפלוש לבעלות ברית אירופיות שאינן משלמות מספיק עבור הגנת נאט"ו, כבר שחקה את כוח ההרתעה של הברית, הזהיר אנטון הופרייטר, ראש הוועדה לענייני האיחוד האירופי בבית הנבחרים הפדרלי של גרמניה.

"אני חושש שבגלל איתותים לא ברורים מן המערב, אנחנו עלולים להטעות את פוטין ולגרום לו לחשוב שהוא יכול לתקוף בלי תוצאה קשה מדי", אמר הופרייטר. "נגיד שהיה תוקף את נארווה ואומר למחרת שהיא עכשיו חלק מרוסיה ותחת מטריה גרעינית רוסית, מה תעשה עכשיו?".

אסטוניה כבר ספגה סדרה של התקפות סייבר רוסיות, במטרה לשתק את התשתית שלה. שיבוש ה-GPS על־ידי רוסיה בימים האחרונים, גרם לשתי טיסות פינאייר להפסיק את הנחיתה בנמל התעופה של טארטו ולהסתובב. החברה הפינית אמרה ביום שני כי היא עוצרת את השירותים לטארטו.

כמה מן ההתקפות החמורות ביותר היו בעקבות אירועים פוליטיים, כמו ההחלטה של אסטוניה להסיר את אנדרטאות המלחמה הסובייטיות, או כשהפרלמנט האסטוני הכריז על רוסיה כמדינת טרור בסוף 2022, אמר גרט אווארט, מנהל המרכז הלאומי לאבטחת סייבר באסטוניה.

"התקפות סייבר הן חלק מארגז הכלים הדיפלומטי של הקרמלין", אמר. "הם רוצים לשלוח איתות חזק על כך שביכולתם לשבש, ולהראות שהחברות המערביות אינן מסוגלות לשמור על האנשים שלהן שלמים ובטוחים".

שירות הביון הפנימי של אסטוניה אמר בפברואר כי עצר 10 אנשים שגויסו על־ידי מוסקבה כדי לעורר תסיסה ברמה נמוכה, כולל התקפות על מכוניות של שר הפנים הנוכחי ושל עיתונאי בולט. הם לא סיפקו פרטים נוספים.

"הם כבר עשו את הצעד הבא, לא רק מתקפות סייבר אלא גם מתקפה פיזית", אמר שר ההגנה האסטוני, האנו פבקור.

בנוגע לאיום צבאי קונבנציונלי יותר, העריך פבקור שיידרשו לרוסיה שנתיים או שלוש לבנות מחדש את כוחותיה כדי לאתגר ברצינות את נאט"ו. "בחודשים הקרובים, בעתיד הנראה לעין, כל עוד המלחמה באוקראינה נמשכת, אני לא רואה שפוטין מוכן לפתוח חזית שנייה", אמר. "זה יהיה קטסטרופלי עבורו".

פבקור קטע לזמן קצר ראיון, כי שוב היה צורך ליירט מטוסי קרב רוסיים שטסו לתוך המרחב האווירי של אסטוניה.

"אסטוניה כל כך קטנה, מכה אחת והיא תיעלם"

אסטוניה ולטביה, בניגוד לליטא, לא העניקו אזרחות אוטומטית לכל תושביהן כשהשיבו את העצמאות על כנה ב-1991. הדבר הותיר מאות אלפי דוברי רוסית שהגיעו משאר ברית המועצות לאחר מלחמת העולם השנייה, ואת צאצאיהם, עם בחירה בין להישאר "לא אזרחים" (noncitizens) חסרי מדינה, לבחור בדרכונים רוסיים, או לעבור בחינות שפה כדי לזכות באזרחות.

תושבים ללא קשר לאזרחות יכולים להצביע בבחירות המקומיות - זכות שממשלת אסטוניה פועלת כעת לבטל עבור בעלי אזרחות רוסית ובלארוסית, לצד מעבר מחינוך בשפה הרוסית לאסטונית בערים כמו נארווה.

שלא כמו בשנות ה־90, כאשר הפוליטיקה הפרו־רוסית הבדלנית היוותה איום רציני, שגשוגה של אסטוניה כחברה באיחוד האירופי הופך כל תסיסה לבלתי־רצויה, אפילו בעיני התושבים התומכים בפוטין ביותר, אמרה קאטרי ראיק, שכיהנה כראש עיריית נארווה עד ספטמבר האחרון, והיא שרת פנים לשעבר.

אמנם המודיעין הרוסי יכול למצוא "איזה חסר־בית שמבלה את זמנו בשתיית בירה, ולתמרן אותו באמצעות פייסבוק וטיקטוק", אך המאגר של משתפי פעולה פוטנציאליים כאלה הוא קטן, אמרה. "אין כאן גיס חמישי", אמרה ראיק. "אנשים לא מטומטמים, והם יודעים איפה החיים טובים יותר, כאן או ברוסיה".

ובכל זאת, יותר משלושה עשורים מאז העצמאות, אזרחי אסטוניה מהווים פחות ממחצית מאוכלוסיית נארווה. בעוד שגילויים פומביים של לאומיות רוסית, כמו סרטי סנט ג'ורג' בשחור וכתום, או תמיכה בפלישה לאוקראינה, הם אסורים באסטוניה, האהדה של רבים בעיר נתונה בבירור לפוטין.

"בנארווה יש מדינה בתוך מדינה, אם כי מעטים מוכנים להודות בכך", אמרה מריה סמורז'בסקיה-סמירנובה, מנהלת מוזיאון נארווה. המוזיאון הוקע ברשתות החברתיות המקומיות ועל־ידי כמה מחברי מועצת העיר, בגלל תערוכה שהשוותה את ההרס של נארווה ההיסטורית על־ידי חיילים סובייטים ב-1944, להשטחת ערי אוקראינה על־ידי רוסיה בשנתיים האחרונות.

כמעט אף אחד מן האוכלוסייה האסטונית המקורית של נארווה חזר להריסות העיר לאחר מלחמת העולם השנייה, ובמקומה הוקמה עיר חדשה של בנייני דירות סובייטים על־ידי מתיישבים מרוסיה.

"כשהחלה בנייתה של מדינה אסטונית עצמאית, לאנשים בנארווה הייתה זווית ראייה אחרת: רוסים תמיד חיו כאן, למה אנחנו צריכים ללמוד אסטונית, הגבול עם רוסיה פתוח ונמצא ממש כאן, למה אנחנו בכלל צריכים לטרוח?", אמרה סמורז'בסקיה-סמירנובה.

פליט אוקראיני שעבר לנארווה לאחר הפלישה אמר שהוא קבע לעצמו כלל לא לדון בפוליטיקה עם המקומיים, מכיוון שכה רבים מהם תומכים בפוטין. אף שאסטוניה חסמה את ערוצי הטלוויזיה הרוסיים ברשת הכבלים שלה, הקרבה לרוסיה פירושה שגופי השידור הרוסיים - והתעמולה שלהם - נגישים בקלות לתושבים המקומיים. מעט מאוד מקומיים מוכנים להתראיין, משום שתמיכה גלויה בפוטין עלולה להפר את החוק האסטוני, ואילו ביקורת על המשטר הרוסי עלולה ליצור בעיות מעבר לגבול.

נאדז'דה שיבלו, בת 60, שהגיעה לנארווה מסיביר כשהייתה בת 20, ועדיין יש לה קרובי משפחה רבים ברוסיה, אמרה שהיא סובלת כעת מסיוטים על מלחמה קרובה.

"האנשים שלנו אומרים כל הזמן שפוטין יבוא לכאן. אני לא חושבת כך. אבל אם יקרה משהו, אם תהיה פרובוקציה מהצד האסטוני, כמובן שהוא לא ישתוק, תהיה תגובה", אמרה כשחזרה ברגל ממסע קניות לרוסיה. "למען האמת, אני מאוד לא רגועה. אסטוניה כל כך קטנה, מכה אחת והיא תיעלם".

עוד כתבות

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה אדומה בתל אביב; מדד הבנייה יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.8% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם