בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר
"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן  
פרשנות | היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות 

1בארה"ב מתפעלים מהתגובה הישראלית

על רקע המתקפה הישראלית באיראן בשישי האחרון, כתב דיויד איגנתיוס במאמר דעה בוושינגטון פוסט כי "ישראל רצתה את המילה האחרונה בחילופי הדברים, ונראה שהיא הצליחה". איגנתיוס הוא כותב ותיק בפוסט העוסק, בין השאר, בסיקור המזרח התיכון. "ישראל הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה", ובמובן זה, "שמרה על מה שאסטרטגים מכנים 'דומיננטיות הסלמה'. היא הנחיתה את המכה הראשונה והאחרונה". לאור ההתפתחות, שואל איגנתיוס, "מה מסביר את האיפוק שגילתה, במצב שבו חלקים בממשלתה זעקו לתקיפה כוללת?".

לדידו, "ישראל מתנהגת כמו מנהיגה של קואליציה אזורית נגד איראן. בתגובתה המדודה, נראה שהיא משקללת את האינטרסים של בעלות בריתה בקואליציה הזו - סעודיה, איחוד האמירויות הערביות, ירדן - שכולן סיפקו עזרה שקטה בהפלת המתקפה של איראן. היא רצה במסלול הארוך, במילים אחרות". אבל "לעת עתה, לכל הפחות, הידידות המתחזקת הזו בין ישראל ליריבותיה לשעבר באזור חייבת להישאר לא מפורשת".

עוד כתב איגנתיוס כי "ישראלים קשוחים יגידו כי הממשל החלש של ביידן לחץ על ישראל להתאפק בתגובתה. בלחימה האכזרית של המזרח התיכון, זה להרוג או להיהרג, יטענו המבקרים האלה. התפיסה הישראלית הקשה הזו של הרתעה יכולה להיראות משכנעת. אבל אני צופה בגישת הביטחון העצמית של ישראל כבר כמעט 45 שנה, והייתי אומר שהתוצאות שלה היו מעורבות, במקרה הטוב".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת דיויד איגנתיוס. לקריאת הכתבה המלאה. 

2באיראן מנסים להקטין את התקיפה 

הצהרות פומביות איראניות לועגות לפעולה ה'מוגבלת' של ישראל באיראן במהלך המתקפה האחרונה, ובאיראן אינטרנשיונאל נכתב אמש כי "שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר-עבדולהיאן, נמנע מלהכיר בכך שלישראל היה חלק במתקפה של יום שישי על בסיס אוויר באיראן, כאשר טהראן מנסה לדכא את הדיבורים על מלחמה". לדבריו, "לא הוכח לנו שיש קשר בין המתקפה לישראל". צוין כי "בניסיון להמעיט באירוע, אמר אמיר-עבדולהיאן שמה שקרה 'לא היה מתקפה'. לפי הדיפלומט הבכיר של איראן, "הקליעים ששימשו בתקרית היו 'יותר כמו צעצועים שילדינו משחקים בהם. הם המריאו מתוך אספהאן והם טסו לכמה מאות מטרים ואז הם הופלו ונפגעו על ידי ההגנה האווירית שלנו'", הוא אמר. בנוסף, צוין כי מפקד כוחות היבשה של צבא איראן מסר במקביל כי: "אם חפצים מעופפים חשודים יופיעו בשמי המדינה כמו התקרית אמש, כוחות ההגנה שלנו יטפלו בהם".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה.

3אייפ"ק בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים

"קבוצות פרו-ישראליות בארה"ב מקציבות כ-100 מיליון דולר לקמפיין שנועד להדיח פוליטיקאים פרוגרסיביים בשל עמדתם בענייני עזה", כך נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה אמש בגרדיאן.

נכתב כי "הקבוצות מוציאות מיליונים על הבחירות האינטנסיביות לקונגרס השנה, כשהן מכוונות נגד מועמדים פרוגרסיביים שמבקרים את פעולותיה של ישראל בעזה" ואת ממשלת ישראל, והיא כבר מציינת מועמדים מרכזיים כמו ג'מאל באומן וקורי בוש. צוין כי "לאחר שהשקיעה רבות בקדנציות האמצע של 2022, אייפ"ק מכפילה כעת את מאמצי הבחירות שלה". עוד צוין כי "מנהיגים פרוגרסיביים הבהירו שהם לא ילכו ללא מאבק", וכי "קמפיין הפריימריז במדינות כמו מישיגן ומינסוטה מראה שעזה היא דאגה מרכזית עבור הבוחרים הפרוגרסיביים בבחירות האלה". ובכל זאת, "להילחם ב-100 מיליון דולר היא משימה לא פשוטה, והפרוגרסיביים יצטרכו להשתמש בכל משאב אפשרי כדי להגן על כמה מהמועמדים הפגיעים ביותר שלהם".

מתוך הגרדיאן, מאת ג'ואן א. גרב, אליס הרמן, וויל קראפט. לקריאת הכתבה המלאה.

4למנכ"ל גוגל יש עוד עבודה מול המחאות האנטי ישראליות

"פיטורים של עובדים אנטי-ישראליים מחתרתיים היא התחלה טובה, אבל לסונדאר פיצ'אי יש עוד הרבה עבודה לפניו", כך אומרת הכותרת של כתבה שפורסמה בניו יורק פוסט. "נראה שגוגל סוף סוף הצליחו לגגל את הציטוט המפורסם של וינסטון צ'רצ'יל: 'פייסן הוא אחד שמאכיל תנין, בתקווה שהוא יאכל אותו אחרון'", כך נכתב לאחר "שעובדים של גוגל מן השמאל הקיצוני השתלטו על משרדי גוגל בניו יורק ובסאניוייל ופתחו במחאה אנטי-ישראלית, פרו-טרוריסטית", וענקית הטכנולוגיה "הרגישה את נשימת התנין, התקשרה למשטרה ועצרה אותם".

ובכל זאת, "אל תאמינו לרגע שגוגל מתרחקת ממדיניות ה-Woke שלה", נכתב. "אילו העובדים האלה לא היו משתלטים על המשרדים של גוגל, הם היו ממשיכים לעבוד שם, ולערער בעדינות עסקים שאינם תואמים את אמונתם האידיאולוגית". צוין כי בעוד שמספר קטן של עובדים פוטרו, יש עדיין מאות אחרים המחזיקים בדעות פוליטיות מזיקות דומות ועדיין מועסקים. "סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל חברת האם של גוגל,אלפבית, חייב לעשות יותר מאשר לדרוש מבכירים להוציא הצהרה האומרת: 'אם אתה אחד מאלה שמתפתים לחשוב שאנחנו הולכים להתעלם מהתנהלות שמפרה את המדיניות שלנו, תחשוב שוב'", נכתב. "פיצ'אי חייב להיות מסור בלב שלם לשינוי התרבות של גוגל, לא רק למדיניות שלה, כי אם לא תשתנה התרבות, החתרנות הפוליטית תישאר".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת וויליאם א. ג'ייקובסון, קימברלי קאיה. לקריאת הכתבה המלאה.