גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביי ביי. היינו כאן

2015 תיזכר כשנה של שערוריות בספורט העולמי. מפיפ"א ואופ"א ועד פרשיות הסמים החמורות. עמוד האור: האליפות המזהירה של גולדן סטייט ווריורס ■ מדור הספורט של "גלובס" נפרד מהשנה האזרחית, ובכלל

ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צילום: רויטרס
ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צילום: רויטרס

התבשיל העכור פיפ"א ואופ"א (בלאטר ופלאטיני יסדרו)

בפרק השביעי של העונה הרביעית של הסופרנוס, טוני סופרנו מוצא עוד דרך להגדיל את ההכנסות שלו: קניית מבנים מטים לנפול בשכונת עוני בניו ג'רזי באמצעות עמותה, כדי לקבל מענקים מאגף השיכון והפיתוח העירוני בממשלה הפדרלית. לצורך התרמית הוא מגייס פוליטיקאי מקומי מושחת ואדם שעומד בראש עמותה מתאימה ומוכן להונות את הממשלה. השניים, מתברר, מכירים זה את זה מתקופת הקולג', שבה הם לחמו יחד נגד הגזענות והשחיתות. באחת הסצנות, הפוליטיקאי מזכיר לראש העמותה שפעם המטרה שלהם הייתה להוביל מהפכה. "מהפכה", אומר בבוז ראש העמותה, "המהפכה נמכרה".

מישל פלאטיני מעולם לא היה המהפכן שהתיימר להיות. אבל לנשיא אופ"א היוצא, שלפני עשרה ימים הורחק מכל פעילות בכדורגל לשמונה שנים בגלל קבלת תשלום חשוד של שני מיליון דולר, בכל זאת היו אספירציות לשנות דברים בעולם הכדורגל בתחילת דרכו כעסקן - בניגוד לספ בלאטר, נשיא פיפ"א היוצא שהורחק באותה הזדמנות לאותו פרק זמן (על מתן התשלום), וצפוי לעמוד למשפט פלילי על חלקו בפרשות השחיתות בפיפ"א. ולכן הנפילה של פלאטיני, יותר מגל החקירות נגד ראשי פיפ"א שהתפוצץ השנה, היא האירוע החשוב בכדורגל ב-2015.

האספירציה הכי חשובה של פלאטיני, שנבחר לנשיא אופ"א ב-2007, הייתה לתקן את הג'ונגל הניאו-ליברלי שנקרא הכדורגל האירופי באמצעות כפיית איזון תפעולי על הקבוצות - תכנית שקיבלה את השם פייננשל פייר-פליי (FPP). ה-FPP הצליח לבלום השתוללות כלכלית של קבוצות כמו צ'לסי, מנצ'סטר סיטי, פאריז סן ז'רמן, ובשלב מסוים פלאטיני דיבר אפילו על תקרת שכר, עוד מנגנון שנועד לעודד שוויון, מה שאפשר לבלוע את הרפורמות הפופוליסטיות (הרחבת היורו מ-16 ל-24 נבחרות ועוד) שקידם במקביל.

אלא שההתנהלות של פלאטיני האפילה על הרפורמות. מההצבעה בעד המכרז המושחת של קטאר לאירוח מונדיאל 2022; דרך מעורבותו בעסקאות בין נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי למשפחת המלוכה הקטארית; העובדה שבנו מועסק על ידי אותה משפחת מלוכה; התשלום המפוקפק על עבודתו כיועץ לנשיא פיפ"א בין 1998-2002, ששולם רק ב-2011; ועד ריקון ה-FPP מתוכן על ידי הסרת הבקרה הפיננסית על הקבוצות - עם הזמן נהיה ברור שהאיש התאים את עצמו לנורמות ההתנהגות של עסקני הכדורגל הבכירים בעולם. ושהמהפכה, כמו שאמרו בסופרנוס, נמכרה.

החיים בהיי (פרשיות הסמים באתלטיקה)

בתחילת אוגוסט, שלושה שבועות לפני אליפות העולם באתלטיקה, נראה שהענף הגיע לנקודת השפל שלו: הסאנדי טיימס ורשת הטלוויזיה הגרמנית ARD חשפו שהם קיבלו גישה ליותר מ-12,000 בדיקות דם של יותר מ-5,000 אתלטים בין 2001-2012, ושהבדיקות של יותר מ-800 אתלטים, לפי אחד המדענים שניתחו אותם, "רמזו בסבירות גבוהה על שימוש בסמים, או היו לפחות אנורמליות". לפי ה-BBC, שגם הוא קיבל גישה לנתונים, בשליש מהמדליות במקצועות הסיבולת במשחקים האולימפיים ובאליפויות העולם לאורך התקופה (146 מדליות, כולל 55 מזהב) זכו אתלטים עם בדיקות חשודות.

שלושה חודשים אחר כך, לפחות לפי התקשורת העולמית, האפוקליפסה הגיעה. ועדה מיוחדת של WADA (הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט) פרסמה דו"ח של 323 עמודים על מדיניות הסימום השיטתי בספורט הרוסי בשנים האחרונות, שכללה שידול של ספורטאים לשימוש בחומרים אסורים, זיוף בדיקות סמים, מעבדה שהשמידה יותר מ-1,400 בדיקות סמים ש-WADA ביקשה לבחון מחדש, ומעורבות של סוכנים משירות הביטחון הפדרלי. בתגובה החליטה התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) להשעות את רוסיה מפעילות עד הודעה חדשה.

לפני עשרה ימים התברר שגם הלורד סבסטיאן קו, הנשיא החדש של ה-IAAF ואחד הרצים הגדולים בהיסטוריה, כנראה רחוק מלהיות נקי. זה קרה אחרי שהעיתון הצרפתי לה מונד פרסם אימייל ששלח ב-2013 מקורבו של קו, ניק דייויס הבריטי, לשעבר מנהל התקשורת של ה-IAAF וכיום סגן המזכיר הכללי בהתאחדות, לפאפה דיאק הסנגלי, מנהל שיווק בכיר בהתאחדות ובנו של למין דיאק, נשיא ההתאחדות הקודם. נושא האימייל היה תכנית סודית לטיוח סדרת בדיקות חיוביות של אתלטים רוסים, ואחת ההצעות של דייויס הייתה להשתמש בכוחו הפוליטי של קו, שבין 2007-2015 היה סגנו של דיאק, כדי לעצור את ההתקפות של התקשורת הבריטית על רוסיה.

דייויס התפטר בעקבות חשיפת האימייל; נגד פאפה ולמין דיאק מתנהלת בצרפת חקירה פלילית בחשד לקבלת שוחד של 1.2 מיליון דולר מהתאחדות האתלטיקה הרוסית בשנת 2011, בתמורה להעלמת עין מבדיקות סמים חיוביות של לפחות שישה אתלטים. ערב השנה החדשה, שנה אולימפית, עושה רושם שהענף באמת לא יכול לשקוע יותר נמוך. אבל הניסיון מלמד שבעוד שנה כנראה נגיד בדיוק אותו דבר.

כדורסל הוא משחק לנמוכים (האליפות של הווריורס)

פתיחת העונה המהממת של גולדן סטייט ווריורס, שעומדת כרגע על מאזן 29-2, העלתה השוואות לשיקגו בולס של 1995/6, שסיימה את אותה עונה עם שיא NBA של 72 ניצחונות. את צ'רלס בארקלי, ששיחק נגד שיקגו לפני עשרים שנה, ההשוואות האלו מעצבנות. "הקבוצה ההיא של הבולס הייתה הורגת את גולדן סטייט", הוא אמר. "מי היה שומר על סקוטי פיפן ומייקל ג'ורדן? דניס רודמן היה מוריד כל כך הרבה ריבאונדים נגד הקבוצה הזאת. הם קבוצה מאוד קטנה".

גם אם מבחינת השורה התחתונה בארקלי לא לבד - רוב המומחים הולכים עם שיקגו, בעיקר בגלל מעמדו המיתי של ג'ורדן - ההתנגדות ל-Small ball של גולדן סטייט נשמעת כמעט חוצנית בסוף 2015. הסמול בול, כלומר העדפת חמישיית גארדים ופורוורדים יחסית נמוכים, הוא לא רעיון חדש; דון נלסון, אולי המאמן הכי יצירתי בתולדות המשחק, המציא את השיטה בסוף שנות השמונים בגולדן סטייט, ומייק דאנטוני אימץ אותה בפיניקס סאנס של אמצע שנות האלפיים עם התקפה שקיבלה את השם Seven Seconds Or Less. אבל השנה הסמול בול הפך לצייטגייסט החדש בכדורסל.

נקודת המפנה הגיעה במשחק 4 של גמר הפלייאוף בין הווריורס לקליבלנד. בפיגור 1-2 בסדרה סטיב קר, מאמן הווריורס, החליט לעבור כמעט בלעדית לסמול בול - הסנטרים שלו קיבלו ביחד 17 דקות בשלושת המשחקים הבאים. הווריורס ניצחו בשלושת המשחקים האלה, זכו באליפות, ומאז חמישיית הסמול בול העיקרית שלהם (סטפן קרי, קליי תומפסון, הריסון בארנס, אנדרה איגודלה ודריימונד גרין) עושה שמות בליגה: ב-13 המשחקים הראשונים העונה, למשל, החמישייה הזאת שיחקה 48 דקות במצטבר, וקלעה 60 נקודות יותר מכל ההרכבים ששיחקו מולה, מה שנתן לה את הכינוי The Small Ball Death Squad.

כתוצאה מהדומיננטיות של הווריורס, רוב הקבוצות ב-NBA מתנסות העונה עם הרכבים נמוכים. "זו ליגה של חקיינים", אמר רנדי וויטמן, מאמן וושינגטון וויזארדס. "ההצלחה של גולדן סטייט הניעה מאמנים לשחק יותר סמול בול, אולי אפילו יותר משהם רצו". המגמה החדשה משפיעה לא רק על הרמה הטקטית, אלא גם על יסודות המשחק. "אנחנו עדים לשינוי בדרך שבה כדורסל משוחק", אמר אנטוניו דייוויס, ששיחק ב-NBA בעבר וכיום מפרשן ב-ESPN. "ככל שיש לך יותר מיומנויות, בלי קשר לגודל ולתכונות פיזיות, אתה יכול לנצח". שזו, בשורה התחתונה, הבשורה על פי גולדן סטייט.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

למה יגאל דמרי בטוח שישראל הולכת ל"קטסטרופה"

על רקע עליית קצב מכירת הדירות שמציגות חברות נדל"ן בורסאיות מתחילת השנה, מעריכים בכירים בענף כי המחסור בעובדים והתייקרות חומרי הגלם תומכים בעליית מחירים ● וגם: כיצד ישפיעו הירידה בהתחלות הבנייה ושיטת המכירה החדשה של דירות על השוק

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב

בדיקת משרד התחבורה הראתה שהנת"צים יעילים. אז למה המנכ"ל רוצה לבטלם?

מנכ"ל משרד התחבורה רצה להקצות מיליוני שקלים למטרונית בקריית אתא תוך דילוג על הדרג המקצועי, אך העבודות נבלמו ע"י משרדי האוצר והתחבורה משלא נמצאו התחייבויות תקציביות ● והנתונים שמראים: חרף ההתנגדות המחודשת של בן זקן אליהם, הנת"צים כן יעילים

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: אפי נוה שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים ● נוה ואורנשטיין שוחררו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות בסף 20 אלף שקל

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם הצו של ביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג מאפשר את המשך הלחימה ברפיח?

האם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בהאג אסר על ישראל ללחום ברפיח? נראה שלא - אבל יש מגבלות ● המשרוקית של גלובס

מירב בן שימול / צילום: דורית ריטבו

"העסקים, המפונים ועסקי התיירות בגליל המערבי - לכולם אין אופק"

השבוע אושר תקציב סיוע לתושבי קו העימות, אך מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, מירב בן שימול, מוטרדת מהקושי לשכנע אותם לחזור ● לדבריה, "החוסן האישי הפך לנושא דרמטי" ● ישראל מתגייסת 

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

בלו בירד, חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אומנם לא רשומה כישראלית, אך היא שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

עובדי טכנולוגיה מגוגל, מטא ואמזון מוחים נגד החברות שמספקות לישראל כלים. וספציפית נגד פרויקט הענן ''נימבוס'' / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

המלחמה בישראל מגיעה לדירקטוריונים של ענקיות הטכנולוגיה

רוב באסיפת בעלי המניות באמזון הצביע לאחרונה נגד הצעה אנטי־ישראלית לבחינה מחדש של הסכם הענן הממשלתי נימבוס ● הצעות דומות עלו בחברות כמו אנבידיה וסטארבאקס ונהדפו, ומומחים מודאגים מההשפעה שלהן על הלכי הרוח: "מרתיע חברות משיתוף־פעולה עם ישראל"

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

השליטה בשמיים סידרה לאל על את הרבעון הכי טוב שלה מעולם

אל על, שהפכה למונופול דה-פקטו בשמי ישראל בעקבות ביטול הטיסות ע"י חברות התעופה הזרות על רקע המלחמה, הרוויחה ברבעון 80.5 מיליון דולר - שני שליש מכל רווחי השנה שעברה, וזאת על אף שבד"כ הרבעון הראשון בשנה נחשב חלש, כיוון שמדובר בעונת החורף ● צופה המשך תוצאות חזקות גם ברבעון השני

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה קפצה ב-7%, הנאסד"ק שבר שיאים

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין־דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כך התגברה חברת השילוח הקטנה מחולון על איום החות'ים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הראל הציגה דוחות חזקים לאור התשואות בשוק ההון ושיפור בביטוחי הבריאות ● גם הפניקס הציגה זינוק מרשים ברווח אך רשמה הפסד בתחום ביטוחי הבריאות ● מדור חדש 

למה העולם מתעלם מסכסוך קטלני שמסכן 20 מיליון בני אדם?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך מסקרים את שיטת הפעולה של שר החוץ ישראל כ"ץ,  אוניברסיטת קופנהגן נכנעה למוחים הפרו-פלסטינים והסכסוך הקטלני שלא זוכה לכותרות ברחבי העולם • כותרות העיתונים בעולם 

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו-פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"