מכרה הזהב של שוק החיתום המקומי: חברות הנדל"ן הזרות

העלות להנפקה מחו"ל גבוהה פי שלושה מהעמלה הממוצעת בהנפקת אג"ח ישראלית ■ השנה הסתכמו העמלות בהנפקות הנדל"ן הזרות ביותר מ-160 מיליון שקל

חיתום, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק) חיתום, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אביב לוי 15.12.2017

רבות דובר ונכתב בשנים האחרונות על העמלות השמנות שגוזרות חברות החיתום המקומיות לצד היועצים המלווים אותן בגיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות בתל אביב. כעת נחשפים לראשונה נתונים מלאים לשנת 2017, שבה חזרו החברות הזרות לגייס כאן בגדול. הנתונים מלמדים על מכרה הזהב של החתמים המקומיים, שחווים תקופת שיא בפעילות גיוסי החוב הקונצרני, על רקע סביבת הריבית האפסית.

164 מיליון שקל הוא המספר הבולט העולה מנתוני אפסילון חיתום, שהגיעו לידי "גלובס". זהו סכום העמלות הכולל, ששילמו המנפיקות מארה"ב בגיוסי החוב שבוצעו בשנת 2017 (נכון לסוף השבוע שעבר), וזאת במסגרת פחות מ-30 הנפקות, שבהן גויסו קרוב ל-9 מיליארד שקל - נתון המשקף סכום עמלות ממוצע של קרוב ל-6 מיליון שקל בהנפקה.

סכום זה גבוה משמעותית מהסכומים שמשלמות החברות המקומיות המגייסות אג"ח, כך שאף שמספר גיוסי החוב הקונצרניים של החברות הזרות היה בשיעור של 13% ממספר הנפקות האג"ח בתל אביב, הן היו אחראיות על 37% מסך העמלות ששולמו השנה.

הסיבה לפער העצום בגובה העמלות היא האטרקטיביות של הנפקות חוב בתל אביב עבור החברות הזרות, שהיו נדרשות לשלם ריביות גבוהות הרבה יותר, אם היו מגייסות את אותם סכומים בארה"ב. בשל כך, הן מוכנות "לספוג" את העמלות הגבוהות המשולמות מכספי הגיוסים בישראל, שגם בשקלולם, עדיין עדיפים להן גיוסי החוב בבורסה בתל אביב על פני אלטרנטיבות גיוס חוב בחו"ל.

במקרים רבים העמלות באותן הנפקות (הכוללות גם עמלות הצלחה) מגיעות לשיעור של 3% מסכום הגיוס הכולל ואף הרבה יותר מכך (ראו מסגרת), לעומת עמלות בשיעורים הנעים בדרך כלל סביב 1% בהנפקות אג"ח של חברות מקומיות.

עוד עולה מנתוני אפסילון חיתום כי סך העמלות של כלל החברות המנפיקות בשנה החולפת הצטברו לכ-440 מיליון שקל, ששולמו על-ידי כ-230 חברות - סכום המשקף ממוצע עמלות של כ-2 מיליון שקל להנפקה בתל אביב.

בנטרול השפעת החברות האמריקאיות, יורד ממוצע העמלות לכ-1.5 מיליון שקל להנפקה. בסך הכל, בעקבות תקופת השיא שחווה שוק גיוסי החוב השנה, חלה ב-2017 עלייה משמעותית בעמלות שזרמו לחברות החיתום. בשנים קודמות מחזור הפעילות השנתי של השוק הוערך ב-250-300 מיליון שקל בשנה.

22.5 מיליון שקל הוא סכום השיא ששילמה השנה חברת נדל"ן אמריקאית, והוא שייך לוורטון פרופרטיז של ג'ף סאטון, שגייסה אג"ח בהיקף של כ-900 מיליון שקל, ושילמה עמלות בשיעור של 2.5% מסכום ההנפקה.

עוד עמלות הגיעו למספר דו-ספרתי של מיליוני שקלים, לפי אפסילון חיתום והנפקות: דה זראסאי שילמה יותר מ-15 מיליון שקל בגיוס חוב של כ-960 מיליון שקל; אול יר שילמה יותר מ-10 מיליון שקל עבור חוב בהיקף של כ-580 מיליון שקל שגייסה; ואילו ווטרסטון שילמה סכום דומה (כ-10 מיליון שקל) על גיוס של קצת יותר מ-400 מיליון שקל.

עוד בלטו עמלות בהיקף של כ-36 מיליון שקל ששילמה קרן הריט סים קומרשיאל (CIM CMCT) של אבי שמש ושאול קובה, לגיוס של כ-800 מיליון שקל - אם כי הגיוס נעשה באמצעות הנפקת מניות בכורה, שבהן העמלות גבוהות יותר מאשר בגיוסי אג"ח.

12 הוא מספר ההנפקות של החברות האמריקאיות שהובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי - החברה שהיתה אחראית על יבוא החברות לשוק המקומי ראשונה כבר לפני כמה שנים, לאחר שחברה לצמד היועצים רפי ליפא ועמית גל, הנחשבים ל"ממציאי" הטרנד.

פעילות זו, שמתרחבת והולכת, הפכה למקור ההכנסה העיקרי של פועלים אי.בי.אי בשנים האחרונות - מה שהוביל מוקדם יותר השנה לדרמה סוערת בשוק החיתום, עם החלטת ליפא וגל לסיים את שיתוף הפעולה עם פועלים אי.בי.אי - שיתוף פעולה שהניב לחברת החיתום המובילה את עיקר הכנסותיה ורווחיה בשנים האחרונות.

בד בבד, דיווחו ליפא וגל כי הקימו יחד עם המנכ"ל הוותיק של פועלים אי.בי.אי, ארז גולדשמידט (ועמו שני סגניו), חברת חיתום מתחרה, העונה לשם אוורסט - וזאת במטרה לשמור לעצמם את כלל העמלות בהנפקות שהם מביאים לתל אביב.

12 ההנפקות שהובילה השנה, הניבו לפועלים אי.בי.אי (ולשאר החתמים והיועצים שליוו את ההנפקות) עמלות בסכום מרשים של יותר מ-61 מיליון שקל ב-2017. כלל הכנסותיה של חברת החיתום לתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על כ-73 מיליון שקל.

בנתוני סיכום השנה כבר מופיע שמה של אוורסט כמי שהובילה את הנפקת האג"ח של דה זראסאי בהיקף של כ-960 מיליון שקל, שחילקה עמלות בהיקף של כ-15 מיליון שקל. ככל הידוע, אוורסט צפויה לסיים את 2017 עם כמה גיוסי אג"ח נוספים - האחרון שבהם הוא של חברת הרץ פרופרטיז, שהשלב המוסדי בו הושלם בהצלחה מוקדם יותר השבוע - ואלה צפויות לייצר לה כמה מיליוני שקלים נוספים עד סוף השנה.

שם בולט נוסף העולה מנתוני אפסילון חיתום והנפקות, הוא של חברת אינפין, שאותה הקים יהונתן כהן, לשעבר מנכ"ל כלל חיתום, לפני כשנתיים, כשזיהה את הפוטנציאל הגלום בתחום.

בסיכום 2017 בולטת אינפין, שהובילה חמש הנפקות אג"ח של חברות אמריקאיות, שייצרו לה ולשאר הגופים שביצעו את ההנפקה עמלות בסכום מרשים של כ-13 מיליון שקל.

העמלות בהנפקות האגח של החברות האמריקאיות
 העמלות בהנפקות האגח של החברות האמריקאיות

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אג"ח קונצרניותאפסילוןהבורסה בת"אחיתוםפועלים אי.בי.אי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.