המשבר בטבע, מחאת העובדים והתגובות במשק | סיקור שוטף

היום ב-14:00 פרסמה טבע את תוכנית ההתייעלות הדרמטית הכוללת פיטורים מסיביים של כ-1,700 עובדים בישראל ■ ביום ראשון יושבת המשק עד הצהריים כאות הזדהות עם עובדי החברה ■ מנכ"ל טבע קאר שולץ במכתב לנתניהו: "מחויב לשמור את המטה העולמי של טבע בישראל" 

עובדי טבע / צילום: טל שניידר עובדי טבע / צילום: טל שניידר
שירות גלובס 14.12.2017

טבע הודיעה היום (ה') על תוכנית דרמטית לצמצום הוצאות, הכוללת פיטורי כ-10,000 עובדים בעולם, מהם כ-1,700 עובדים בישראל. 

20:51 | ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. נתניהו אמר כי יפעל למזער את הפגיעה בעובדים ולמנוע את סגירת המפעל בירושלים.
נתניהו הוסיף כי בכוונתו להיפגש בתחילת השבוע הבא עם מנכ״ל חברת טבע על מנת לטפל בנושא.

19:22 | קאר שולץ, מנכ"ל טבע, בשיחה עם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "חייבים להציל את טבע". שולץ ציין את מחויבות החברה לישראל ואת התרומה של מדינת ישראל והפיתוחים שלה להצלחת החברה. עוד הוסיף שולץ כי הוא רואה בחדשנות הישראלית אמצעי חשוב להצלחת החברה בעתיד. השר כהן לשולץ: "אני מצפה שבפגישתנו הקרובה נפעל יחד לצמצם את הפיטורים ולשמר את מרבית מקומות העבודה ואתרי החברה בישראל".

18:25 | מנכ"ל טבע, קאר שולץ, בראיון ל"גלובס": "חשוב לי לומר לעובדים שאני מאוד עצוב על האנשים הטובים ברחבי העולם שיעזבו את החברה שלא בטובתם. אני מאוד עצוב על כך, אך זה הכרחי, זה המצב, ואת זה צריך לעשות. ערכנו בחינה מקיפה, ומה שאנו עושים כעת זה מה שצריך לעשות כדי להישאר חברה תחרותית וחזקה". 

18:21 | ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד: "התנהגותו של שר האוצר בפרשת טבע היא חרפה - אבל לא הפתעה. כחלון הוא השר של 'יש לי': כשיש עודף בקופה, הוא מזדרז לכנס עיתונאים, לחייך למצלמות, ולפזר הטבות שאפשר לכנס תחת הכותרת 'נטו כחלון' ולהעלות על שלטי חוצות.

"אבל כשיש משהו לא נעים, מתווה גז לא פופולרי או אלפי עובדים שהולכים הביתה, זה 'כחלון יוק'. השר נעלם, מישהו אחר יטפל, משלטי החוצות לא נשאר אפילו החיוך.

"ובאותו זמן בהסתדרות, היו"ר מכה עם הפטיש הלא נכון על המסמר הלא נכון. מה תועיל השבתת המשק לשנות את תכניותיה של הנהלת טבע העולמית? ניסנקורן, כמו כחלון, צריך להפשיל שרוולים, להיכנס למשא-ומתן, להשתמש בכל הכלים הממוקדים כדי להקטין את מספר המפוטרים. אבל כמו כחלון, הוא בוחר בפתרון הקל".

17:20| מנכ"ל טבע, קאר שולץ, העביר היום מכתב לרה"מ בנימין נתניהו. במכתב הסביר שולץ את ההכרחיות בתכנית הארגונית שמוציא לפועל, ובו הוא אומר כי הוא "מבקש להתנצל בכנות ובאופן אישי בשם הנהלת טבע הקודמת על המצב עמו מתמודדת החברה כיום. אנו, הדירקטוריון והנהלת החברה מבקשים להבטיח לך כי לאחר בחינה מדוקדקת של החלופות, אין לנו ברירה אחרת - אנחנו חייבים להציל את טבע - וכך נעשה"

עוד הוסיף שולץ כי הוא "מחויב לשמור את המטה של טבע בישראל, ובכלל זה את לישכתי. אני עושה את זה כחלק ממחויבותי לישראל ומתוך ביטחון מרבי בפוטנציאל להצלחתנו כאן בטווח הארוך. במהלך 30 שנותיי בתעשיית התרופות, למדתי להעריך ואף להעריץ את טבע כחברה מובילה וייחודית בענף, בשל מחויבותה הבלתי מתפשרת לפתח ולספק תרופות איכותיות למאות מיליוני מטופלים בכל יום." 

16:43 | ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) ויו"ר שדולת התעשייה בכנסת: "מה שקורה בחברת טבע הוא כנגד הטבע של חברה תעשייתית, נגד החזון והערכים של מייסדי החברה. 1,750 עובדים בארץ הולכים הביתה. עובדים שכל אחד מהם אחראי באופן אישי לבנייתה של החברה ולהתעצמותה, בניגוד למנהלים אשר בשנים האחרונות בעיקר חלבו את נכסיה. מותר לקבל החלטות עסקיות שגויות, אבל אסור לנצל לרעה את המחויבות הטוטלית שהייתה לעובדים כלפי החברה, וגם למדינה שהייתה שותפה לעידוד וחיזוקה של טבע. 

"אני נדהמת כבר כמה חודשים, אבל עוד יותר עתה מכך שלא יצאה אף בת-קול מההנהלה שמדברת על ויתור מנהלים על שכר, השבת מצנחי זהב ובונוסים שהיו אמורים להינתן על הצלחות ובאופן כללי מצאנו שהסולידריות בטבע נקברה יחד עם אלי הורביץ ז"ל. 

"בשבוע הבא יתקיים דיון לבקשתי בוועדת כלכלה ואני מצפה מהממשלה לשנס מותניים ולסייע לעובדים. טבע קיבלה הרבה מאוד עידוד ותמיכה מהממשלה, לאורך שנים, עתה תורה של הנהלת טבע לשתף פעולה עם הממשלה על מנת לצמצם את רשימות המפוטרים ולסייע במקומות מוכי אבטלה ולעובדים בגילאים בעייתיים לפרישה. 

"העובדה שטבע הניחה את כל כישלונות המנהלים בעיקר על כתפי העובדים, היא יריקה בפרצופם ומנוגדת באופן מוחלט לערכי התאגיד שהתיימרה להיות". 

16:11| אבי שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית המייצגת את 800 עובדי מפעל טבע טבליות, קורא להחרים את חברת טבע: "חברת טבע מתנתקת מהשורשים ומתנתקת מירושלים. אני קורא לתושי העיר כולם לא לקנות את מוצרי טבע ולהטיל חרם צרכנים על החברה". שמחי הוסיף כי הוא קורא לכל המוסדות הפיננסיים "למשוך באופן מיידי את כל כספם. רק קריסה מוחלטת של החברה וכניסתו של בעל בית חדש עשוייה להוות קרש ההצלה לכל העובדים".

15:55|  ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה: "הצלחנו במאבק. אף עובד של חברת מיגדה בקריית שמונה לא יפוטר ולא ייפגע". עוד הוסיף ראש העיר כי "המאבק שלנו הוא לא כדי להציל מפעל זה או אחר, אלא כדי להמשיך ולתרום לכלכלת העיר, האזור ומדינת ישראל, בזכות ולא בחסד".

15:55| ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה: "הצלחנו במאבק. אף עובד של חברת מיגדה בקריית שמונה לא יפוטר ולא ייפגע". עוד הוסיף ראש העיר כי "המאבק שלנו הוא לא כדי להציל מפעל זה או אחר, אלא כדי להמשיך ולתרום לכלכלת העיר, האזור ומדינת ישראל, בזכות ולא בחסד".

15:45| קרן טוליפ קפיטל הגישה לביהמ"ש המחוזי במחוז המרכז בקשה לגילוי מסמכים לגבי הדיבידנדים שחולקו בטבע בשנת 2017. לסיפור המלא

15:42| יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ': "ההודעה של טבע נראית כמו כתב חידה מניפולטיבי וציני שצופן בתוכו מטעני צד קטלניים. שתיקתו המדהימה של שר האוצר כחלון משולה לשתיקת שר ביטחון בזמן מלחמה, ומוטב שיתעורר מיד ויטפל באסון הכלכלי והחברתי מהגדולים שידעה המדינה. הצגת מספרי המפוטרים, שאף הם שקריים, כאילו היו הישג - הם תרגיל יחצ"ני שקוף של טבע. זה בדיוק הרגע שבו הברית הפוליטית בין כחלון וניסנקורן הייתה אמורה לעבוד לטובת העובדים, אלא שבמקום זאת בוחר יור ההסתדרות לפטור את שר האוצר מאחריות ומסייע לו להתחבא. שיטת הגזרים, המתנות והבקשות המנומסות לטבע - פשטה את הרגל, וזה הזמן של כחלון וניסנקורן לפעול לשלוף ביחד את המקלות, וליצור משוואה שתהפוך את הפיטורים לבלתי משתלמים לטבע. אלא שכרגע נראה ששניהם צועדים בדיוק לפי המתווה שטבע שיחקה במשחקי המלחמה הפנימיים שלה שתורגלו לפני ההודעה".

15:31| שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: "זהו יום עצוב לתעשייה הישראלית ולעובדיה. נעשה כל מאמץ שרוב העובדים ימצאו פתרונות תעסוקה בחברות התעשייה באיזור"

15:16 | מנכ"ל טבע קאר שולץ אמר בשיחת הוועידה: "יש לפנינו ארבעה אתגרים עיקריים: חוב משמעותי שיש לשרת, תחרות גנרית לקופקסון שתפחית את המכירות, שחיקת מחירים בגנריקה בארה"ב, פחות השקות גנריות בארה"ב מאשר בעבר.

"כל אלה הביאו אותנו לבחון את העסק ולהציג תוכנית רה-ארגון שתפחית משמעותית את בסיס ההוצאות שלנו. אנו מאמינים שנוכל בטווח הקצר והבינוני להפחית משמעותית את בסיס ההוצאות, תוך ניהול ההתחייבויות שלנו ומכירת נכסים שאינם בליבת העסקים שלנו.

"המטרה היא להפחית את בסיס העלויות ב-3 מיליארד דולר, כאשר רוב השינויים יתבצעו כבר ב-2018. החסכונות האלה יאפשרו לנו להיות יותר יעילים ולעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלנו". 

ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, סיפר היום ל"גלובס" כי בתוכנית הקיצוצים שהוא תכנן הוסיף רכיב של שיתוף-פעולה בין הממשלה לבין החברה, לצורך הפחתת הנזק למפוטרים ולמשק. התוכנית, שעדיין ניתן לממש, כוללת את הרכיבים הבאים: הבטחת שכר המפוטרים (בעיקר החלשים מביניהם) ל-6-12 חודשים; מימון הכשרה מחדש בתחומים כמו חקלאות מודרנית, חשמל ונגרות; תמיכה בחברות צעירות הקולטות את העובדים. "הייתי מעדיף שלא לראות את העובדים הללו נקלטים במשרת שכר מינימום אחרת שמחר גורלה יהיה דומה", אמר. "ישראל צריכה את העובדים המיומנים ולא עובדי צווארון כחול".

מקבוצת ניאופרם נמסר כי תשמח לקלוט עובדים למפעל dpl המייצר בין היתר את מותג החיתולים והמגבונים "בייביסיטר" ומוצרי הניקוי "קוויק". המפעל , השוכן בקיבוץ עמיר בקרבה למיגדה (מפעל טבע בקריית שמונה), מחפש עובדים לתפקידי: מפעילי מכונות, מהנדסי ייצור, הנדסאים בתחום התעשייה והייצור, אנשי איכות, אנשי מעבדה, עובדי ייצור וטכנולוגים. 

גורם בכיר בטבע אמר ל"גלובס": "ההתרשמות שלנו מקאר שולץ בינתיים מצוינת. הוא לא רק מפטר".

14:25| דובר ההסתדרות: "מדובר בשעה קשה לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. חברת טבע שנולדה כאן וכרכה את גורלה במדינת ישראל, מעוניינת להתנתק מהמורשת ההיסטורית של מייסדיה, תוך רמיסת הערכים שעליהם הוקמה החברה. ההסתדרות ממשיכה בצעדים הארגוניים כמתוכנן לקראת שביתת הסולידריות ביום א'. אנו מצפים מהנהלת טבע להתעשת ולזכור כי ישראל היא הבית של טבע". 

14:01 | תוכנית ההתייעלות הדרמטית בטבע: 14,000 עובדים יפוטרו בכל העולם, 1,750 מתוכם בישראל. טבע תחסוך 3 מיליארד דולר בשנתיים. הדיבידנד יושהה מיידית. שני המפעלים של טבע בירושלים ייסגרו; שני מפעלים נוספים המעסיקים 700 עובדים, בהם המפעל בקריית שמונה, יעמדו למכירה. מרבית המפוטרים - בארה"ב, ממחלקות המו"פ. עלות הפיטורים: 700 מיליון דולר. 

13:47 | שר הכלכלה אלי כהן: "בעקבות הפניות והשיחות עם הנהלת טבע, הודגשה המחויבות שלה לעובדים בכלל ולפריפריה בפרט, והיא הוציאה את עובדי הנגב והגליל ממעגל הפיטורים. אנו נמשיך לפעול למול החברה לצמצום הפיטורים בשאר האזורים". 

13:17 | ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם מנכ"ל חברת טבע קאר שולץ. ראש הממשלה נתניהו אמר לשולץ שהוא מודאג ממצב החברה, וביקש שטבע תמזער ככל שניתן פגיעה בעובדים הישראלים וביחוד בעובדים בפריפריה. שולץ אמר שיעשה מאמץ עליון לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה. עוד אמר ראש הממשלה נתניהו למנכ"ל, שעליו לעשות כל שיוכל לשמור על הזהות של טבע כחברה ישראלית. שולץ הבטיח לראש הממשלה נתניהו כי כך יהיה. 

13:00 | יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, על המשבר בטבע: "לאן נעלמו השרים? זה ההפך ממנהיגות. נתניהו וכחלון הם 'אוהדים של הצלחות'. טבע במשבר כבר שנים. נתניהו וכחלון, שמיהרו לאמץ את מנהלי מובילאיי אחרי האקזיט לאינטל, לא טורחים להרים טלפון למנהלים של חברות בקשיים. בכדורגל קוראים לזה 'אוהדים של הצלחות'.

"משבר הפיטורים ההמוניים בטבע הוא תוצאה של כשלון ניהולי. מי שמשלם את המחיר הם אלפי מפרנסים בנגב, בקריית שמונה ובמרכז הארץ. ליבי עם העובדים שסובלים ממחדלי ניהול. כאן בדיוק צריכה ממשלה להתערב. מישהו ראה לאן נעלמו השרים? דיון חירום בממשלה? עסוקים בעצמם. אי-אפשר לבשר לציבור על הוזלת מכשירי וידאו, אבל את סוגיית התעסוקה של אלפי משפחות לפטור ב'בזה שר הכלכלה יטפל'. זה ההפך ממנהיגות.

"משבר כמו בטבע יכול לקרות בעוד עסקים. הטכנולוגיה והגלובליזציה מציבות אתגר קשה גם בפני הפירמות המתקדמות ביותר. איש איננו חסין. ממשלה שדואגת לאזרחים נערכת מראש לקראת איום כזה ולא עסוקה בחוקים להגברת השחיתות.

"חוק עידוד השקעות התגלה ככישלון. ממשלה בראשותי תשנה את החוק ותתמרץ חברות שיעסיקו עובדים בשכר ראוי לאורך שנים. סוגיית התעסוקה בעולם טכנולוגי תהיה נושא מרכזי בסדר היום של הממשלה בראשותי". 

12:52 | בכנס מצודת דוד של לשכת רואי החשבון שהתקיים היום (ה'), התייחס מנהל רשות המסים , משה אשר למשבר הפיטורים בטבע: "מפעל שנסגר בקריית שמונה, כאשר אין בפריפריה הרחוקה מקורות תעסוקה חליפיים זמינים, זה מאוד בעייתי. האמת - זה לא מגיע למדינה, טבע הפסידו בעסקה כושלת במקום אחר בעולם, וגם בישראל משלמים את המחיר. זה קודם כואב לעובדים שחלקם משתכרים שכר מינימום, ועל זה יש להוסיף את המשק המשני שסובב את החברה שגם נפגע".

12:08 | יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, התייחס למשבר הפיטורים בטבע: "מי שריסק את טבע הם מנהליה, יחד עם זאת הטענה מופנית גם למדינה, שהעניקה לטבע הקלות מס במיליארדים בלי להעמיד תנאים כלשהם. כשכיהנתי כשר האוצר החלטתי לשים לזה סוף. הקמתי בסוף 2013 ועדה בראשות מנכ"לית האוצר דאז, יעל אנדורן, והוריתי לה לבחון מחדש את כל נושא הקלות והטבות המס.

"אם הממשלה נותנת כסף, ראוי שהוא ישמש ליצירת מקומות עבודה, לא כדי שבעלי המניות יוכלו לקנות פרארי. המסקנות הוגשו לממשלה הנוכחית ביוני 2015. הן נתקלו בהתנגדות גורפת, בעיקר ממשרד ראש הממשלה. התוצאה הייתה שהן נקברו. את התוצאות אנחנו רואים היום. מישהו צריך לתת על כך את הדין מלבד עובדי "טבע"".

הפגנת עובדי טבע / באדיבות דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי טבע / באדיבות דוברות ההסתדרות

11:54 | מוסדות ההסתדרות הצביעו ואישרו את הצעת ההחלטה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לצאת לצעדי מחאה וסולידריות נוכח המשבר הכבד בחברת טבע ובתעשייה בישראל. (לסיפור המלא - ורשימת המוסדות השובתים)

11:28 | בכירים בהנהלת טבע יפגשו בצהריים עם יו״ר ההסתדרות ניסנקורן. המפגש יערך במטה ההסתדרות בת״א בשעה 13:30 מדובר בפגישה שתוכננה ליום א׳ הקרוב והוקדמה להיום על רקע הנסיבות.

11:08 | מניית החברה נסחרת בבורסה בת"א בירידה של כ-3% על רקע מחאת העובדים.

עובדי טבע / צילום: טל שניידר
 עובדי טבע / צילום: טל שניידר

10:14 | הבוקר החלו מאות מעובדי טבע בקריית שמונה להפגין מחוץ לשערי המפעל באזור התעשייה הצפוני של העיר וחוסמים את שעריו. מההסתדרות נמסר כי: "העובדים יצאו, מלווים ביו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון ותושבים מהעיר ומהסביבה, לצעדת מחאה בכביש מס' 99. במקביל לכך, עובדי מפעל טבע טק בנאות חובב יעזבו בשעה 11:00 את עמדותיהם ויתרכזו בשערי המפעל להפגנת מחאה, בליווי יו"ר מרחב הנגב".

סיקור המהלכים האחרונים בחברה:

ההסתדרות תשבית את המשק ביום ראשון 

טבע תפטר כ-3,000 איש בארץ; העובדים: "הבית נופל עלינו" 

יחימוביץ': טבע מפטרת - והמנכ"ל מקבל יגואר בשווי 1.3 מיליון שקל

טבע ישראלית? שיעור העובדים הישראלים אחרי הפיטורים - 8% 

האם הפעם תצליח טבע לבצע את תוכנית ההתייעלות?

מצנח לכל מנהל: מדיניות תגמול הבכירים המפנקת של טבע  

חדלות פירעון או קיצוצים: העובדים משלמים את המחיר | פרשנות

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
טבעפיטורים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.