המתלהמים וביבי - חד הם

האם זה מה שהימין הקיצוני עשה לנשיא - "ביקורת עניינית"?

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
מתי גולן 21.11.2017

באמצע חודש אוגוסט השנה היתה הפגנה של אנשי ימין בשרלוטסוויל שבמדינת וירג'יניה בארה"ב, נגד הכוונה להוריד את פסלו של הגנרל לי, אחד ממפקדי הדרום במלחמת האזרחים ותומך נלהב בעבדות. למקום הגיעו גם אנשי שמאל ומרכז ליברלים, שמחו על עמדות הימין הקיצוני. בהפגנה השתתפו, בין השאר, ניאו-נאצים, אנשי קלו קלוקס קלאן ודומיהם. למקום הגיעו גם אנשי שמאל כדי למחות על עמדות הימין. התפתחה קטטה המונית כשאנשי הימין הפליאו את מכותיהם על ה"שמאלנים", שכמה מהם נפצעו. בין היתר התרחש במהלך ההפגנות אירוע דריסה, כשאיש ימין נהג את רכבו לתוך קהל המפגינים הליברלים והרג אדם אחד ופצע כ-20.

ארה"ב עצרה את נשימתה בעקבות תגובתו הנשיא האמריקאי שהגיעה לאחר האירועים. עבר יום, עברו יומיים ורק ביום השלישי טרח הנשיא טראמפ להוציא הודעה לאמור: "לא כולם ניאו-נאצים, מפגיני שמאל הסתערו עם אלות... שני הצדדים אשמים, שניהם נהגו באלימות". הניסיון השקרי לעשות גזירה שווה בין הניאו-נאצים לבין האחרים היה יותר מדי אפילו בשביל אנשי מפלגתו של טראמפ. רבים מהם, כמו רוב הציבור האמריקאי, יצאו נגד טראמפ (כולל בתו איוונקה).

לא בוער

ואצלנו: הנשיא ריבלין החליט לא להעניק חנינה לאלאור אזריה, החלטה התואמת את החוק והמוסר. כלומר, ריבלין סירב להיכנע לימין הקיצוני, שגם אצלנו הוא נודע באלימותו. כמקובל בקרב החוליגנים של הימין הקיצוני, הם הלבישו כאפייה על ראשו של ריבלין, שמבחינתם זה אומר שדמו של האיש מותר. ממש כמו שעשו רבנים ליצחק רבין עם "דין רודף" ועם מדי ה-אס.אס. גם אצלנו המתין הציבור לתגובתו של נתניהו על העליהום נגד נשיא המדינה. עבר יום, עברו יומיים. ומה בוער לנו? הרי זה לא משהו שנאמר נגד שרה.

כולם שווים

בסופו של דבר התייחס נתניהו להתנפלות על הנשיא: "לא כל ביקורת היא הסתה. הבקשה היחידה היא שהביקורת תהיה בצורה מכבדת, בלי כאפיות, בלי פסלים, בלי חבלי תלייה, בלי מדים נאציים שכולנו הולבשנו ומולבשים בהם".

היש יותר טראמפ מזה? מי המציא את הכאפיות וחבלי התלייה? אבל ביבי מבקר את כולם באופן שווה. שזה כאילו היה אומר שזה לא יפה היה מצד קין והבל להרוג את הבל.

השור הלא חסום

ועוד הגיב ביבי: "ביקורת עניינית היא לא רק מותרת - היא הכרחית". האם זה מה שהימין הקיצוני עשה לנשיא - "ביקורת עניינית"? ההשמצות הפרימיטיביות נגד הנשיא הן "נשמת אפה של הדמוקרטיה", כפי שאמר ביבי? ללמדנו, רבותי, שהמתלהמים וביבי - חד הם.

הם, וזה כולל את נציגיהם בכנסת, עושים את רצונו של ביבי, והוא לא מעוניין לחסום את השור הימני הקיצוני הזה בדישו. והדרך שלו היא לגנות, בהחלט - אבל את "שני הצדדים". שזה כמו להסכים עם העליהום הימני הקיצוני, אפילו לעודד אותו. חובה להבין ולזכור זאת.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנימין נתניהונשיא המדינה