מסתמן: רשות החשמל תגדיל את מכסות האנרגיה הסולארית

לדברי הרשות, היא תוכל לעמוד ביעד הממשלה ל-2020 - הפקת 10% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות - באמצעות אנרגיה סולארית ■ ככל הנראה המהלך יבוצע על ידי החדרה מאסיבית של גגות סולאריים

אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס
סוניה גורודיסקי 21.11.2017

ישראל נמצאת בפיגור משמעותי אחר היעדים שהציבה לעצמה בתחום האנרגיות המתחדשות - רק 3% מסך החשמל במשק מיוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות. זאת, כאשר היעד של המדינה ל-2020 עומד על 10% שהם ייצור של 3,600 מגוואט. הגורמים במשק האנרגיה, כולל בנק ישראל שהביע את עמדתו לאחרונה, הטילו ספק רב ביכולת המדינה להגיע ליעד זה שנקבע עוד ב-2011, שלהשלמתו חסרים 2,600 מגוואט.

עם זאת, ברשות החשמל סבורים כי בכל זאת מדובר ביעד ישים: "למרות שישראל רחוקה כרגע מהיעד של 2020, אנחנו מעריכים שהיא כן תעמוד בו. אנו פועלים כדי לקדם את זה בשלל דרכים שונות", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר ברשות החשמל.

על פי נתוני רשות החשמל, מתוך 3,600 מגוואט שאותם התחייבה ישראל לייצר באמצעות אנרגיות מתחדשות, כ-1,000 מגוואט כבר הוקמו (הרוב המכריע - אנרגיה סולארית) וכ-700 מגוואט נוספים הינם פרוייקטים בהקמה. כדי להשלים את הפער החסר של כמעט 2,000 מגוואט, ברשות חשבו על פתרון יצירתי - להוסיף מכסות לייצור החשמל באמצעות אנרגיות סולארית, זאת משום שהפרויקטים בתחום הרוח מתעכבים ולא יתממשו עד שנת 2020. לעומתם, הפרויקטים הסולאריים מתקדמים בקצב נאה.

"כל מה שהממשלה החליטה לגביו ב-2011 בתור יעד ל-2020 לגבי אנרגיה סולארית - הוקם או נמצא בתהליכי הקמה. לעומת זאת, בתחום אנרגיית רוח יש עיכוב משמעותי - מתוך מכסה של 730 מגוואט שקבעה הממשלה הוקמו רק 21 מגוואט", מסביר הגורם ברשות.

על פי המקור המקורב לרשות, כדי לקדם את נושא האנרגיה הסולארית, המדינה מתכננת להשקיע באופן מאסיבי בפיתוח גגות סולאריים, מהלך שיעזור לה להשיג את היעד שהוצב. מדובר בפאנלים סולאריים המותקנים על גגות הבתים באמצעותם ניתן לייצר חשמל באופן עצמאי.

יצוין כי החלוקה המקורית של תמהיל האנרגיות המתחדשות כפי קבעה המדינה ב-2011, הייתה פחות או יותר שווה בין סוגי האנרגיה (כשליש - אנרגיה סולארית, שליש - אנרגיית רוח וממחזור פסולת ושליש אנרגיה תרמו-סולארית). לאחר יישום התוכנית, כשני שלישים יופקו באמצעות האנרגיה הסולארית.

אם נחזור לאנרגיה רוח, הסיבה העיקרית לעיכוב בפיתוחה, על פי הגורם ברשות, היא התנגדויות אדירות מצד הארגונים הירוקים והרשויות המקומיות. באופן אבסורדי, דווקא הפקת חשמל מאנרגיית רוח, הנקייה וידידותית לסביבה מעוררת כל כך הרבה התנגדויות בקרבם.

"אי אפשר להגיד 'לא' על כל דבר. בכל העולם מקימים חוות רוח. 500 ג'יגה ואט חשמל מותקנים כיום בעולם מאנרגיית רוח, והמכסה שלנו היא פרומיל מהשוק העולמי, שגם אותם אנחנו לא מצליחים ליישם ודוחים לעוד שנים", אומר גורם ברשות החשמל.

כאמור הפוטנציאל שיש בישראל להפקת חשמל מאנרגיית רוח הנאמד בכ-1,000 מגוואט לא מומש. כיום יש רק טורבינת רוח אחת פעילה, בתל עסניה שברמת הגולן ליד היישוב אלוני הבשן.

"לא נבטל את היעדים הלאומיים לייצור חשמל ברוח בגלל התנגדויות שאינן מידתיות ואינן מאוזנות. מעבר לכך, חשוב שיהיה תמהיל של אנרגיות מתחדשות - גם מרוח וגם משמש", אומר הגורם ברשות. "בימים החמים באביב או בסתיו, כאשר צריכת החשמל אינה גבוהה יחסית, אך השמש היא חזקה - יש עודף חשמל שאין מה לעשות איתו. בהתאמה - בשיא הביקוש בחורף או בקיץ בערב האנרגיה הסולארית אינה מייצרת ואינה נותנת מענה. במקרים כאלה, ניתן להפעיל את טורבינות הרוח. האלטרנטיבה היא הקמת אמצעי אגירה וגיבוי יקרים ומיותרים".

נכון להיום, בישראל יש כ-15 פרוייקטים של הקמת טורבינות רוח הנמצאים בשלב התכנון בלבד. אף אחד מהפרוייקטים האלה לא צפוי להסתיים לפני 2020.

איתן פרנס, מנכל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל אמר בשיחה עם "גלובס": "משרד האנרגיה ורשות החשמל נחושים לעמוד ביעד של 2020 ולאור מצבה המוגבל של רשת החשמל בדרום, יהיה צורך לעלות על הגגות . מדובר ביעד שאפתני אך אפשרי של חיבור יותר מאלף מגוואט גגות סולאריים עד לשנת 2020. בסין חוברו בחודש יולי לבדו מעל עשרת אלפים מגוואט, ואפשרי להקים אלף מגוואט בישראל בתוך 4 שנים. המהלך צפוי להזניק מחדש שוק סולארי ערני ביותר כבר ב-2018".

■ 1,000 מ-3,600 מגוואט תפוקת האנרגיה ממקורות מתחדשים בפועל, לעומת המכסה שישראל התחייבה לייצר עד 2020.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אנרגיה מתחדשתרשות החשמל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.