המנכ"לים בארה"ב מחפשים דרך להילחם במפלצות ההייטק

פעילות המיזוגים והרכישות בארה"ב נסקה לשיא של 200 מיליארד דולר בנובמבר, כאשר מנכ"לי חברות מסקטורים רבים מחפשים דרכים להיאבק בגורילות כמו אמזון, פייסבוק, גוגל ונטפליקס

מרכז לוגיסטי של אמזון באנגליה / צילום: רויטרס מרכז לוגיסטי של אמזון באנגליה / צילום: רויטרס

בנקאי ההשקעות כבר התרגלו לכך שמנכ"לים מודאגים מהמגזר הקמעונאי פונים אליהם בבקשה לשמוע רעיונות על איך להדוף את הגורילה הגדולה המאיימת עליהם, אמזון.קום. כעת, החששות הללו התרחבו גם למדיה, לשירותי הבריאות ולסקטורים רבים אחרים, שבהם המנכ"לים חוששים באותה מידה ממפלצות כמו פייסבוק, גוגל של אלפאבית ונטפליקס.

התוצאה היא התפוצצות של מיזוגים ורכישות. עד כה החודש, עסקאות בהיקף של כ-200 מיליארד דולר הוכרזו בארה"ב, לפי חברת המחקר דיאלוג'יק. בקצב הזה נובמבר יהיה חודש המיזוגים השני בגודלו מאז שדיאלוג'יק החלה לעקוב אחריהם ב-1995.

שלוש עסקאות מהעת האחרונה, בשלבי דיונים או המתנה לאישורים, מדגימות את ההשלכה הדרמטית המיוחדת של אמזון וענקיות הטק האחרות על פעילות המיזוגים והעסקאות.

רשת בתי המרקחת CVS הלת' עשויה להשיג עד סוף חודש זה הסכם לקניית חברת הביטוח אטנה ביותר מ-66 מיליארד דולר, ובכך לאחד שני עסקים עם מעט חפיפה תפעולית ביניהם, לפי מקורות יודעי דבר.

האפשרות שאמזון תיכנס לעסקי הרוקחות טלטלה את הנהלת CVS לחשוב על קניית חברת ביטוחי בריאות, שיכולה לעזור ל-CVS לעשות שימוש טוב יותר בשטחי החנויות שלה. רשת בתי המרקחת תוכל למכור ביטוחים, לבצע בדיקות דם ולספק שירותים נוספים שאמזון לא תוכל לחקות בקלות.

הרכישה המתוכננת של טיים וורנר על ידי AT&T בכ-85 מיליארד דולר תשלב עסקי טלפון נייד ענקיים אבל בעלי צמיחה איטית יותר ויותר ואת שידורי הלוויין של DirecTV עם מכונת תכנים שכוללת את טיים וורנר, הבעלים של CNN ו-HBO.

רנדל סטיבנסון, מנכ"ל AT&T, אמר שהנקודה במיזוג עם טיים וורנר היא ליצור משקל נגד לפייסבוק ולגוגל, שבנו "מעמד חזק להפליא" בשוק הפרסום. "זה העניין של המיזוג", הוא אמר.

לדבריו, "חברות טק משקיעות מיליארדים ביצירת תכנים ובהפצה ישירה שלהם לצרכנים". הרכישה שמתכננת AT&T "מעניקה לטיים וורנר את ההזדמנות לעשות אותו הדבר בפלטפורמות רבות ובמודלים שנתמכים על ידי פרסום שעולה לצרכנים פחות".

הבעת ההתעניינות של וולט דיסני בחלק גדול מנכסיה של פוקס המאה ה-21 נבעה בין היתר מההצלחה של נטפליקס, שירות הזרמת הווידאו הצומח במהירות הבזק, לפי מקורות יודעי דבר. לפוקס יש שווי שוק של כ-57 מיליארד דולר.

ערוצי הכבלים של דיסני מצויים תחת לחץ של מגמת חיתוך הכבלים. באוגוסט הכריזה החברה שהיא תשיק שני שירותי הזרמת תכנים מקוונים ישירות למנויים עם תוכניות ספורט, סרטים ותוכניות טלוויזיה. דיסני הודיעה גם על ביטול הפצת סרטיה העתידיים באמצעות נטפליקס.

דיסני פנתה לאחרונה לפוקס בהצעה לעסקה פוטנציאלית שתספק לדיסני יותר תכנים ונכסי הפצה כדי להתמודד טוב יותר מול נטפליקס.

"המטרה שלנו כאן היא להיות שחקן חזק בתחום השיווק הישיר לצרכן, תחום שכולנו יודעים שמפתה מאוד להיות בו", אמר יו"ר ומנכ"ל דיסני, רוברט אייגר, לאנליסטים ולמשקיעים החודש.

השיחות בין דיסני לפוקס נתקעו, אך הן יצרו כנראה מגמה רחבה יותר של התמודדות פומבית על נכסי פוקס, כולל אולפני הקולנוע וחטיבת הבידור. נכסים אלו מרכזים התעניינות של קומקאסט, ורייזון , סוני ואולי עוד קונים פוטנציאליים.

כל גל של מיזוגים ועסקאות נראה אחר. הבום שהגיע לשיא ב-2015 הוגדר בעיקר על ידי עסקאות בין מתחרות ישירות שניסו לצבור גודל ולחתוך עלויות. כמה חברות רצו גם להנמיך את המסים שלהן על ידי העברת המטות שלהן אל מחוץ לארה"ב.

מספר העסקאות שהוסכמו והוערכו בסכומים דו ספרתיים של מיליארדי דולרים שבר שיאים. העסקה שסימלה את השנה ההיא הייתה המגה-מיזוג בין חברות התרופות פייזר ואלרגן בכ-150 מיליארד דולר. ממשל אובמה חסם מאוחר יותר את העסקה הזו.

לפני המשבר הפיננסי, עסקאות ממונפות (במימון הלוואות) פרטיות שלטו בסביבת המיזוגים. במהלך עליית הטק בשלהי המאה שעברה, חברות מיהרו לעסקאות שנתפסו כמתקפות כניסה לעסקים חדשים, כמו המיזוג שנכשל בין AOL לטיים וורנר.

עד כה השנה, הנפח הדולרי של עסקאות מיזוג בארה"ב הגיע ל-1.22 טריליון דולר, ירידה של 18% מהתקופה המקבילה ב-2016, לפי דיאלוג'יק. בנקאי השקעות מייחסים את הירידה במידה רבה לאי הוודאות שנוגעת למדיניות המס וההגבלים העסקיים של ממשל טראמפ.

עסקאות גדולות

הגאות האחרונה במיזוגים היא סימן לכך שמניעים אחרים פועלים כעת לטובת עסקאות. ההלוואות נשארו זמינות וזולות, ומחירי המניות הגבוהים תמיד תומכים במיזוגים ורכישות. בעלי המניות תגמלו את הקונים בכמה עסקאות בתקופה האחרונה, וזו מגמה שנוטה לעודד עוד עסקאות והיא מזכירה את 2015.

העסקאות הגדולות בגל הנוכחי אינן פחותות מהבום האחרון. בתחילת חודש זה, ברודקום הגישה הצעה ליצרנית השבבים היריבה קוואלקום בשווי כ-105 מיליארד דולר. מיזוג זה יהיה ההשתלטות הטכנולוגית הגדולה ביותר מאז ומעולם. קוואלקום דחתה את ההצעה, בטענה שהיא נמוכה מדי.

לחברות רבות קשה עדיין להסכים למיזוג או השתלטות, או לזכות באישור בעלי המניות ורשויות הפיקוח. ספרינט ו-T-Mobile US, רשתות הסלולר מספר שלוש וארבע בארה"ב, ויתרו לאחרונה על מאמץ של כמה חודשים למזג אותן, בעקבות אי הסכמה על השליטה ובנושאים נוספים.

מניות טיים וורנר ירדו מאז ש"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מוקדם יותר החודש שמשרד המשפטים הפדרלי עלול להתנגד לעסקה עם AT&T, ואכן תביעת המשרד נגד העסקה הוגשה אתמול (ב', ראו מסגרת).

ובכל זאת, העניין בעסקאות הוא חזק ומתחזק בחברות רבות שמאוימות על ידי התחרות מצד ענקיות טק כמו אמזון. אותן ענקיות עשו בעצמן עסקאות גדולות לאחרונה. הבולטת בהן הייתה רכישת הול פודס מרקט באוגוסט על ידי אמזון בכ-13 מיליארד דולר.

מבול טלפונים

בנקאי השקעות שמייעצים לרשתות מזון דיווחו שהם הוצפו בשיחות טלפון בעקבות ההכרזה על העסקה ההיא. יכולתה של אמזון להיכנס למעשה בן לילה לעסקי המכולת שיגרה גלי זעזוע למגזר הזה, שכבר סובל משולי רווח דקיקים במיוחד. מנכ"לים בסקטורים אחרים תהו גם הם אם הם הבאים בתור.

"אני רואה את זה כמעט בכל מגזר ותעשייה", אומר סטיבן ברונוף, יו"ר חטיבת המיזוגים של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "החברות הללו (אמזון) גורמות למנכ"לים להבין שהאופציה העצמאית והבודדת שלהם אולי כבר איננה מעשית".

מרבית האנליסטים והמשקיעים הופתעו כאשר הול סטריט ג'ורנל דיווח באוקטובר ש-CVS מנהלת שיחות על רכישת אטנה. ל-CVS יש רשת רחבה של יותר מ-9,700 בתי מרקחת, יותר מ-1,100 מרפאות רפואיות ותוכנית הנחות למנויים ברכישת תרופות שמתווכת בין היצרניות לחברות הביטוח הרפואי. אטנה היא אחת מחברות הביטוח הרפואי הגדולות בארה"ב.

החשש מפני תחרות מוגברת מצד אמזון היה בין המניעים שדרבנו את CVS לחפש שותפה למיזוג מעבר לתעשייה שלה, לפי מקורות יודעי דבר.

אמזון לא הייתה המניע היחיד. CVS רואה באטנה אמצעי לשנות את העיצוב שלה כרשת קמעונאית, במסגרת ניעור רחב יותר של כל תעשיית שירותי הבריאות, ותוך חיזוק כוח המיקוח של החברה במו"מ עם יצרניות תרופות, וכשהיא מצוידת בערימה גבוהה של נתונים רפואיים על לקוחות.

כאשר יותר קניות עוברות לאמזון ולקמעונאיות מקוונות אחרות, CVS כבר התקשתה להחליט מה לעשות בחנויות הפיזיות שלה. האפשרות שאמזון תהפוך ליריבה בתחום העסקי העיקרי של CVS הגבירה את הרצון שלה בעסקה שתגוון עוד יותר את פעילותה, ותעזור לשנות את ייעוד בתי המרקחת.

לרשת המזון המהיר Carl's Jr שבבעלות חברת CKE Restaurants, יש גישה קצת שונה כלפי אמזון. הרשת צייצה בטוויטר בחודש שעבר: "היי, כאן חשבון @Amazon BUY US. באמת. בואו נעשה את זה, ונשנה את עתיד האכילה!!".

לפי שעה אין סימן לכך שאמזון מעוניינת לקנות את Carl's Jr.

המיזוגים
 המיזוגים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אמזוןגוגלחברות הייטקמיזוגים ורכישותפייסבוק
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.