בג"ץ דחה עתירות כפר סירקין ופ"ת נ' תכנית בניית 12 אלף דירות

המשמעות של פסק הדין היא שהתכנית תוכל להמשיך להתקדם בותמ"ל, ובמקביל, למתנגדים תהיה הזדמנות להגיש את הסתייגויותיהם מהתכנית

אורי חודי 20.11.2017

בית המשפט העליון החליט לדחות את העתירה שהגישו תושבי כפר סירקין ותושבים מהעיר פתח תקווה נגד המדינה בעניין התכנית לבניית כ-12 אלף דירות חדשות. נזכיר כי מדובר בתכנית שנמצאת היום רק בשלב התחלתי במסגרתו קבינט הדיור הכריז על המתחם כמתאים לתכנון וטיפול על ידי הועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים (ותמ"ל). הדיון בעתירה התקיים ביום חמישי האחרון במשך מספר שעות והיום (ב') פרסם בית המשפט את החלטתו.

"העתירות נדחות על הסף בהיותן עתירות מוקדמות ומובן כי כל טענות העותרות שמורות להן", כך קבעו השופטים יצחק עמית (יו"ר ההרכב), דפנה ברק ארז ויוסף אלרון שדנו בתיק. נזכיר כי בהליך הותמ"ל, בדומה לכל הליך תכנוני, ניתן להגיש התנגדויות לוועדה, והמדינה טענה בתשובתה לבית המשפט טרם הדיון כי העתירה מיותרת מכיוון שהעותרים עוד לא ניצלו את ההזדמנות להגיש התנגדות לתכנית. בית המשפט קיבל את הטיעון. המשמעות של פסק הדין היא שהתכנית תוכל להמשיך להתקדם בותמ"ל, ובמקביל, למתנגדים תהיה הזדמנות להגיש את הסתייגויותיהם מהתכנית במועד הגשת ההתנגדות לתכנית.

עם זאת, חשוב לציין כי בעוד העתירות נדחו, וזאת בשל העובדה שהן הוגשו בשלב מוקדם של ההליך, רק כנגד ההכרזה של המתחם, ההחלטה של השופטים מתייחסת למהלכי המדינה במסגרת הותמ"ל ומזהירה מפני שימוש לא נכון בוועדה המיוחדת. "הגם שהגענו למסקנה כי דין העתירות להידחות בהיותן מקדמיות", כתבו השופטים בפסק הדין, "אין להתעלם מכך שאקט ההכרזה הוא בבחינת "יריית הפתיחה" שמתניעה הליך תכנוני שלם. החוק, כשמו כן הוא, נועד לקצר עד מאוד את לוחות הזמנים של התכנון, אך ההיסטוריה (ויש שיאמרו ההיסטריה) הנוגעת למשברי דיור קודמים ולחוקים דומים בעבר מלמדת כי לצד המהירות וקיצור ההליכים יש להישמר מפני פרוייקטים שעלולים להתברר כבכייה לדורות.

"דווקא בשל חשיבותו ותכליתו של החוק והכלים "הכבדים" שהעניק המחוקק ליישומו ולביצועו, נוכח הרכב הצוות המייעץ (סעיף 3(ד) לחוק), נוכח הרכב הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (סעיף 5 לחוק), ונוכח הרכב ועדת המשנה להתנגדויות (סעיף 6 לחוק) שבכולם יש רוב מובהק ומוחלט לנציגי הממשלה - בהינתן כל אלה, ניתן להבין את חשש העותרות כי מספר יחידות הדיור שנקבע בהכרזת קבינט הדיור הוא נתון קשיח שהתכנון העתידי והמפורט ייעשה בכפוף אליו. בהיבט זה יש להכרזה משמעות גורלית, פשוטו כמשמעו, להתפתחותם ולצביונם של יישובים ושל אזורים רבים ברחבי הארץ. מכאן החשיבות של קבלת החלטה מושכלת גם בשלב המקדמי של ההכרזה, ודומה כי לרשות המקומית הרלוונטית תפקיד חשוב בשלב זה, בבחינת שיתוף מינימלי של הציבור בהליך קבלת ההחלטה על ההכרזה. לשם כך, גם אם אנו מקבלים את גישת המשיבים שאין מקום להליך סדור ומקיף של טיעון טרם קבלת החלטת ממשלה כגון דא, לא מצאנו טעם של ממש מדוע טרם התכנסותו של קבינט הדיור למתן הכרזה, לא תינתן הודעה פרק זמן סביר מראש לרשויות המקומיות שההכרזה אמורה ליפול בשטחן".

עוד כתבו השופטים כי: "כמו כן, ומבלי לפגוע בחשיבות הנודעת לפעולה על-פי החוק במהירות המתחייבת, אפילו לא התקיימה "ישיבת טרום הכרזה" למצער ראוי היה לוודא כי הרשויות המקומיות הרלוונטיות ייודעו באשר לכוונה להעלות לדיון בקבינט הדיור הכרזה כאמור, כך שתמצית עמדתן תוכל להיות מוצגת בפני חברי הקבינט. אין מדובר בהליך פורמאלי של התנגדויות, כמובן, אלא רק בפרקטיקה שיכולה להבטיח כי עיקרי העובדות הרלוונטיות, אף מנקודת מבטן של הרשויות הנוגעות בדבר, יהיו בפני הקבינט לצורך קבלת ההחלטה על ההכרזה. לא למותר לציין כי עיון באתר מזכירות הממשלה העלה כי ממילא סדר היום של ישיבות אלה, כמו גם הרקע ודברי ההסבר להצעות הנדונות בהן, מתפרסמים מספר ימים קודם לדיון עצמו. מבחינה זו דומה שאימוץ הגישה המוצעת כאן עולה ממילא בקנה אחד עם ההכנה המתבצעת לקראת הדיונים".

כזכור, במסגרת העתירה, שהוגשה על-ידי תושבי העיר פתח-תקווה ותושבי כפר סירקין באמצעות עו"ד אייל מאמו ודנה פריד ממשרד אגמון ושות' ועו"ד ישי שידלובסקי אור וגד טיכו ממשרד כספי ושות', נטען כי ההחלטה להכריז על המתחם כמיועד לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) התקבלה בחוסר סמכות ותוך שהיא מבוססת על תשתית עובדתית חסרה. עוד טענו העותרים כי התכנית לבניית כ-12 אלף יחידות דיור חדשות בסמוך למושב כפר סירקין ועל שטח המחנה הצבאי שצפוי להתפנות עשויה ליצור "טבעת חנק" סביב המושב וליצור עומסי תחבורה ללא פתרון.

"העתירה נדחתה בנימוק שהוגשה טרם זמנה ובעצם קורא לנו להתנגד ולערער כנגד התכניות עצמן בהמשך, והתנגדות זו תיבחן בכובד ראש", כך אמר הערב עו"ד אלי פיטרו, יו"ר אגודת כפר סירקין לאחר פרסום פסק הדין. "מטרת הגשת העתירה כפי שהיא ובזמן הנתון היא תוצאה של התנהלות דרקונית חסרת מעצורים לאורך כל הדרך, ובמטרה להשיב את התכנון להליך המקובל - בטרם ייקבעו עובדות בשטח, שכן מרגע ההכרזה על מתחם כמועדף לדיור - האפשרות לשנות משהו בתכנית הוא אפסי. איננו נבהלים מפסק הדין ולמעשה המאבק עובר לשלב הבא ואגודת כפר סירקין וכל מטה המאבק יתנגדו לתכניות בכל שלבי התכנון וככל הנראה יגיע לבית המשפט במסגרת עתירה מנהלית שתוגש כנגד התכניות כפי שקרה באפולוניה".

ראש העיר פתח תקווה, יצחק ברוורמן אמר: "אני שמח שגם בית המשפט העליון קיבל את טענותיי, כי המהירות וקיצור ההליכים בנושאי תכנון יכולים להביא ליצירת פרויקטים העלולים להתברר כ'בכייה לדורות' כפי שאנחנו חוששים שיקרה לגבי תכנית סירקין, במתכונתה כעת. גם בית המשפט ציין באופן חריג ש'ההיסטוריה ויש שיאמרו ההיסטריה הנוגעת למשברי דיור קודמים' מעלים את החשש שהטענות המועלות על ידי אכן יתממשו. אנחנו ממשיכים במאבק בכל המישורים העומדים לרשותנו לרבות פניה מחודשת לביקורת שיפוטית עם התקדמות ההליכים בותמ"ל במידה ולא יהיה שינוי בהליכים".

יו"ר עמותת השמירה על סירקין וחבר במטה המאבק לבינוי שפוי, משה פישר, אמר היום לאחר החלטת בית המשפט כי: "בג"צ ציין כי העתירות כבדות משקל. מבחינה משפטית הלכנו על חבל דק, כי הכל נעשה לכאורה כחוק. אבל כדאי שנזכור שחוק הותמ"ל דרקוני מהווה בפועל כמעין בית דין שדה, ומתאים לסין ולא לישראל הדמוקרטית. המאבק יימשך כי המשמעות של מדיניות הבינוי היום היא הרסנית, ותפגע בכול אחת ואחד מאיתנו".

עו״ד איל מאמו התייחס להחלטה ואמר: ״נוכח הערות בית המשפט ברור שהליך ההכרזה היה לקוי. ההכרזה כשלעצמה קובעת את מסגרת התכנון והניסיון מלמד שהסטיות אינן משמעותיות. לכן יש להצטער שלמרות הפגמים לא עצר בית המשפט את התכנון המוטעה בעודו באיבו. יש לקוות שמוסד הותמ״ל יקיים דיון בלב פתוח ונפש חפצה ויהיה משוחרר גם לשלול תכנון בלתי ראוי על אף ההכרזה״.

עו״ד עמית יפרח היועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים אמר היום כי "למרות הדחיה של העתירה אנחנו לוקחים מדברי השופטים את הביקורת על הליך הותמ״ל ועל העובדה שללא שימוש נכון ומושכל בו ייתכן שיהפוך לבכייה לדורות , ולכן אנו נמשיך בדרישתנו לתקן את חוק הותמ״ל בכנסת על מנת להגן על הקרקעות החקלאיות אשר מבטיחות את בטחון המזון ומאפשרות למושב ולקיבוץ להשאר יישוב חקלאי מתוכנן, אנו מעריכים כי אמירות בית המשפט העליון בנוגע לבעייתיות של ההליך הן בגדר כרטיס צהוב לקבינט הדיור״.

דקלה פרסיקו, מתכננת הוותמ"ל אמרה הערב לאחר פרסום החלטת בית המשפט: "בימים אלו עוסקים בותמ"ל בגיבוש התכניות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, תוך מתן דגש נרחב לפתרון סוגיות התחבורה באזור. אנחנו מאמינים בתכנון איכותי ששם את האדם במרכז ולכן כבר היום אנו פועלים לשדרוג מערכות התחבורה הציבורית ושדרוג הכבישים והמחלפים, שיבוצעו במקביל להליכי הפיתוח של השכונות".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בית המשפט העליוןפתח תקווההותמ"ל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.