אל על איבדה 50% תוך 3 חודשים: "הירידות יצאו מגבול הכלכלה"

נועם פינקו, פסגות: "התפטרות המנכ"ל דוד מימון, שמגדילה את חוסר הוודאות בחברה, בטח שלא עזרה", עם זאת "לטווח הארוך אנו חיוביים כלפיה"

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס) דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
אביב לוי 21.11.2017

מניית אל על  (497.9 ,‎+4.84%‏) ממשיכה לצלול ובשלב הנוכחי לא ברור איפה תמצא את התחתית, ערב פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה, הצפויים ביום רביעי הקרוב. המגמה השלילית המובהקת המאפיינת את המסחר במניית חברת התעופה בתקופה האחרונה, גרמה לה להשלים צלילה של כ-60% מרמת השיא בה נסחרה לפני קצת יותר משנה, וזאת לאחר שבשמונת ימי המסחר האחרונים, מאז עדכנה אל על אודות החלטת המנכ"ל דוד מימון לסיים את תפקידו, היא נחלשה ביותר מ-13%.

במספרים, המשקיעים חתכו תוך כשנה סכום אדיר של כ-1.1 מיליארד שקל משוויה של אל על, שנסחרה הבוקר בשווי של כ-760 מיליון שקל, לעומת שווי שהתקרב ל-1.9 מיליארד שקל בסוף אוקטובר 2016. עוד טרם התפטרות המנכ"ל, בשבועות האחרונים סבלה אל על מגל ירידות ניכר, שהצטבר תוך חודש לכ-25%, על רקע עלייה משמעותית במחירי הנפט, שהגיעו לרמות שיא בהן לא שהו זמן רב.

ירידות אלה הצטרפו לסנטימנט השלילי הנלווה למסחר במניית אל על כבר מאמצע חודש אוגוסט, לאחר פרסום דוחות כספיים מאכזבים לרבעון השני של השנה, שגררו אותה אז לצניחה דו-יומית של קרוב ל-20%, ובסך הכל השלימה המניה צלילה של 50% מערכה מאז, תוך שלושה חודשים בלבד.

"הדוח הקרוב יהיה פחות טוב מב-2016"

נועם פינקו, אנליסט בבית ההשקעות פסגות, אומר כי "הירידות במניה כבר יצאו מגבולות הכלכלה, וההיסחפות אחרי הסנטימנט השלילי היא כבר יותר בפן הפסיכולוגי. התפטרות המנכ"ל, שמהווה גורם נוסף שמגדיל את חוסר הוודאות בחברה, בטח שלא עזרה לשינוי הכיוון".

פינקו הוסיף בעניין הדוחות הקרובים כי "הרבעון השלישי נחשב לחזק של אל על, אבל הדוח הקרוב צפוי להיות פחות טוב מהמקביל בשנה שעברה, משום שבספטמבר האחרון היו פחות נוסעים, בגלל עיתוי החגים. בנוסף, גם הדולר והנפט שעלו ישפיעו על התוצאות".

ההערכה של פינקו היא כי "בטווח הקצר המניה תמשיך להיות מאוד תנודתית וקשה לדעת לאן תלך, אבל לטווח הארוך אנחנו נשארים חיוביים כלפיה, בגלל העלייה בכמות הטסים בישראל ובגלל שמחירי הטיסות כבר הפסיקו לרדת".

מניית חברת ההחזקות כנפיים, באמצעותה שולטים באל על בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' יחד עם פויו זבלדוביץ', מציגה מגמה דומה, עם ירידה של כ-10% מאז התפטרותו של מימון, וצלילה של כ-50% מרמת השיא שקבעה בחודש מאי האחרון.

גם בתקופות רגועות יותר, מניית אל על נחשבת כתנודתית יחסית, עם נפח מסחר משמעותי ביחס למתרחש בבורסה המקומית. בחינת החזקות בעלי המניות יכולה לסייע להבין זאת, עם החזקות בעלי עניין של כ-43%, החזקות מוסדיים של כ-6.5% - בעיקרן של הפניקס, והיתרה (כ-50%) בידי הציבור, שניתן להעריך שכוללים קרנות גידור, סוחרי יום ושחקנים פרטיים לטווח קצר.

בסיכום תקופות ארוכות יותר, אל על היא עדיין מהמניות הבולטות לחיוב בבורסה בשלוש השנים האחרונות עם תשואה מרשימה של כ-250%, שמגיעה לכ-340% בחמש השנים האחרונות. אולם, עשור אחורה (2007-2017) היא מציגה ירידה של כ-15%.

מניית אל על צנחה
 מניית אל על צנחה

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אל עלהמלצות אנליסטיםפסגותדוד מימון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.