הבנקים ידווחו לרשות המסים על העברות ישראלים לחו"ל

ההנחיה ניתנה במסגרת הקלה, במסגרתה נפתח "מסלול ירוק" להעברות כספים לחו"ל באמצעות הצהרה בבנק בלבד ■ בכיר בלשכת רו"ח: ההנחיה משקפת את רשות המסים בגרסת 'האח הגדול'

משה אשר / צילום : אוריה תדמור משה אשר / צילום : אוריה תדמור
אלה לוי-וינריב 20.11.2017

לפני כחודשיים הודיעה רשות המסים בחגיגיות על כך שהיא מקלה על הביורוקרטיה המוטלת על המשקיעים, ומשיקה "מסלול ירוק" להעברות כספים לצורך השקעות בחו"ל. מספטמבר השנה מאפשר המסלול החדש ביצוע העברות של תשלומים לחו"ל, לצורך ביצוע השקעות בחו"ל או מתן הלוואות בחו"ל, באמצעות הצהרה בבנק בלבד. זאת, במקום קבלת אישור ניכוי מס במקור מפקיד השומה (ראו מסגרת). אולם, כך מתברר, לא הכול דבש. "הדבש" שהעניקה הרשות למשקיעים בחו"ל, נושא בחובו גם עוקץ.

במקביל להקלה הביורוקרטית העבירה רשות המסים הנחיה לבנקים להעביר לידיה את כל נתוני העברות הכספים בקובץ נתונים (קובץ ממוכן), שיוזן אל המערכת הממוחשבת של רשות המסים וישירות אל תוך המאגרים שלה. על-פי ההנחיה, קובץ הנתונים יועבר על-ידי כל התאגידים הבנקאיים במסגרת דיווח חצי-שנתי בגין העברות שנעשו בתקופה שבין ינואר-יוני ובגין העברות שנעשו בתקופה שבין יולי-דצמבר - וזאת, עד ה-31 לחודש האחרון בכל תקופת דיווח.

ההנחיה חתומה על-ידי רו"ח (משפטן) רונלד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר במחלקה המקצועית ברשות המסים, ושוגרה לבנקים ב-25 בספטמבר השנה, יום לפני פרסום ההודעה לציבור על הענקת ההקלה הביורוקרטית למשקיעים, שגם היא חתומה על ידי עם-שלם.

לכאורה מדובר בהנחיה מתבקשת של הרשות, שמטרתה להסדיר את אופן יישום המסלול הירוק החדש והטיפול בטפסים שימולאו בעקבותיו. אולם, כפי שמסתבר, ההנחיה טומנת בחובה חשיפה חדשה של הנישומים לעינה הבוחנת של רשות המסים ולחקירות פליליות - חשיפה שלא הייתה קיימת קודם לכן.

"האח הגדול" מרשות המסים

לדברי רו"ח ג'ק בלנגה, סגן נשיא לשכת רו"ח ויו"ר ועדת המסים בלשכה, "ברשות נתנו הקלה בביורוקרטיה, אבל בדרך 'שכחו' ליידע את ציבור מעבירי-הכספים לחו"ל שהם גם על המוקד, ושמעכשיו לרשות יהיה מאגר מידע מסודר, זמין וכזה שניתן לבצע בו הצלבות וחיתוכים מהירים ולחפש אחר ליקויים. את זה שכחו לספר לציבור.

"ברשות רוצים לעשות הצלבות מידע וניתוחי מידע, והמידע מהבנקים על כל ההעברות לחו"ל לא היה זמין להם עד היום, עכשיו יש להם מאגר מידע חדש שלא הובא לידיעת הציבור".

הרשות לא הייתה חשופה למידע קודם לכן כאשר הנישומים היו צריכים להנפיק לבנקים אישור על ניכוי מס במקור?

רו"ח בלנגה: "לא באופן שבו היא חשופה למידע עכשיו. ההנחיה לבנקים משקפת את רשות המסים בגרסת 'האח הגדול'. ההנחיה החדשה לבנקים מאפשרת לרשות לאסוף מידע על כל האזרחים המשקיעים בחו"ל, ובעקבות המידע שהתקבל, יבוצעו בדיקות ואף חקירות לצורכי מס.

"מעתה הבנקים יעבירו מדי חצי שנה דוח אקסל מפורט לרשות המסים ובו כל ההעברות הכספיות לחו"ל. מי שלא ידווח על נכסיו והשקעותיו בחו"ל - עלול לעבור לחקירות. הרשות תוכל לבצע ניתוחים של העברות כספים מצד בני-משפחה, וכן של העברות כספים שבוצעו למדינה מסוימת בתקופה מסוימת - וע"י כך לאתר הלבנות הון, שותפויות, השקעות באמצעות נאמנים ועוד".

רו"ח בלנגה מציין כי "מדובר לכאורה בהקלות בגין העברות המהוות השקעות בחו"ל במהותן, ולכן למעביר צפויים בכל מקרה רווחים מהעברות אלה, שהוא נדרש להגיש בגינן דוח לרשות. במקביל, כבר היום קיימת בחוק חובה להגיש דוח על כל מי שמעביר כסף לחו"ל בסך 500 אלף שקל בשנה, וכן חייב בהגשת דוח מי שמחזיק במניות או בזכויות בתאגיד זר וכן מי שמחזיק נכסים בחו"ל ששווים 1.85 מיליון שקל או יותר". אולם, לדבריו, ההצלבות שתערוך הרשות באמצעות המידע החדש, יובילו לדרישות דיווח מרובות מאזרחים וזימון לחקירות.

"בעקבות המידע שיועבר מהבנקים לרשות, צפויים אזרחים רבים להידרש להגיש דוחות מס מפורטים, הצהרות הון ובמקרים חריגים אף יועבר המידע לביצוע חקירה פלילית", אומר רו"ל בלנגה ותוהה מדוע דווקא פרטים אלה שנלווים להקלה בביורוקרטיה לא דווחו לציבור. "משום מה את ההוראה הזו (של הטלת חובת דיווח על הבנקים - א' ל"ו) בחרו להעלים מהציבור, ומוטב היה לפעול אחרת".

גק בלנגה. צילום רמי זרנגר
 גק בלנגה. צילום רמי זרנגר

הליך עוקף חקיקה?

אולם, הבעיה לא מסתיימת בכך שציבור המשקיעים בחו"ל "לא ידע" שהוא על המוקד של הרשות. לדברי רו"ח בלנגה, הבעיה עוברת גם דרך השאלה, אם המהלך שביצעה הרשות חוקי בכלל. "אני כלל לא בטוח שהנחיה זו עומדת בדרישות החוק, ויכול להיות שהיא מצריכה תיקון חקיקה", מציין רו"ח בלנגה. "אמרו לציבור, 'תמלא טופס בבנק ותהיה פטור מאישור על ניכוי מס במקור', אבל על הדרך עושים איסוף מידע דרך הבנקים, ללא חקיקה. אני לא בטוח שהדרישה הזאת מגובה בחוק. היום כדי לקבל מידע מהבנקים, חייבים לעבור דרך הכנסת ולהעביר חוק. לבוא ולדרוש קובץ אקסל באופן ישיר מהבנקים - לא בטוח שזה עומד בבחינת החוק".

נזכיר, כי לפני כשנה וחצי נבלמה כוונת רשות המסים לקבל מידע על נישומים מהבנקים, במסגרת הצעת החוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה. יוזמת חקיקה זו - שאותה מקדמים בשנים האחרונות רשות המסים בראשות משה אשר ומשרד האוצר - ביקשה לחייב מוסדות פיננסיים להעביר לרשות המסים מידע על נכסים פיננסיים וכספיים של ישראלים ברחבי העולם, וזאת מבלי שיתעורר לגביהם חשד לביצוע עבירות מס. מדובר ביוזמת חקיקה שנויה במחלוקת, שעוררה סערה בקרב הגופים הפיננסיים בישראל ונתקלה בהתנגדות עזה גם מצד חברי ועדת חוקה של הכנסת, לשכת רו"ח, לשכת עוה"ד ומצד גורמים נוספים במשק.

האם הרשות מבצעת כעת הליך עוקף חקיקה? רו"ח בלנגה סבור כי יש בהנחיה החדשה פן עוקף חקיקה. "לפני שנתיים לא עבר אצל ח"כ ניסן סולמיאנסקי (הבית היהודי) הניסיון לקבל יתרות של אנשים ומידע מהבנקים (הכוונה לאותה הצעת חוק המוזכרת לעיל - א' ל"ו), ועכשיו מקבלים מידע על כל העברות הכספים מבנקים בארץ לחו"ל, ללא תקנות וללא חקיקה. לא ברור לי איך איגוד הבנקים עבר על כך בשתיקה".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מדובר בטענות תמוהות. המסלול הירוק החדש מהווה 'הקלה נטו', שכן הוא מאפשר לאזרח להימנע מהצורך לגשת למשרד פקיד השומה ולבקש אישור. כלומר, המידע בכל מקרה היה בפני הרשות.

"כמו כן, לא רק שהמסלול הירוק לא מוסיף שום מידע לרשות, שמורה לכל מי שמעוניין באישור האפשרות לפעול כבעבר ולפנות למשרד השומה לצורך קבלתו".

ההנחיות החדשות

"הגזר": "המסלול הירוק" שהושק בספטמבר, מאפשר ביצוע העברות של תשלומים לחו"ל, לצורך ביצוע השקעות בחו"ל או מתן הלוואות בחו"ל, באמצעות הצהרה בבנק בלבד. זאת, במקום קבלת אישור ניכוי מס במקור מפקיד השומה

"המקל": על כל הבנקים להעביר לרשות המסים את כל נתוני העברות הכספים בקובץ נתונים ממוכן, שיוזן אל המערכת הממוחשבת של הרשות וישירות אל תוך מאגריה. קובץ הנתונים יועבר במסגרת דיווח חצי-שנתי בגין העברות שנעשו בתקופה שבין ינואר-יוני ובגין העברות שנעשו בתקופה שבין יולי-דצמבר - וזאת, עד ה-31 לחודש האחרון בכל תקופת דיווח

"המסלול הירוק"

העברות כספים לחו"ל ללא צורך בהגעה למשרדי הרשות לקבלת פטור מניכוי מס במקור

העברות של תשלומים לתושבי חוץ בחו"ל באמצעות תאגידים בנקאיים מחייבות במקרים רבים אישור ניכוי מס במקור של פקיד שומה. זאת, למעט במקרים בהם נקבע כי תשלומים אלה פטורים מניכוי במקור. בשל ריבוי ההשקעות של ישראלים בחו"ל בשנים האחרונות, ההנחיה בדבר האישור על ניכוי מס במקור עיכב השקעות.

במטרה להקל על תושבי ישראל המשקיעים בנכסים ובהלוואות בחו"ל, הודיעה רשות המסים בספטמבר האחרון, על "מסלול ירוק", במסגרתו מתאפשרת העברת התשלומים בפטור מניכוי מס במקור, באמצעות טופס הצהרה שימולא בסניף הבנק (או באופן מקוון במערכת הבנקאית), וזאת ללא צורך להגעה למשרדי רשות המסים לצורך קבלת האישור.

המסלול הירוק מיועד לסוגי התשלומים הבאים: השקעה במניות חבר-בני-אדם, השקעה בנדל"ן בחו"ל, השקעה בנכסים אחרים בחו"ל (נכסים מוחשיים בלבד), מתן הלוואות לתושב חוץ ומתן הלוואות בעלים לחבר בני אדם.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנקים בישראלהלבנת הוןרשות המסים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.