פרשת נתיבי ישראל: "סיפרתי בחקירה דברים לא נכונים"

א.ק, בעלי חברה הנדסה, מואשם, בכפוף לשימוע, במתן שוחד לעובדי ציבור בכירים בנת"י ■ בשבוע שעבר פרסם "גלובס" את תמלילי חקירתו ■ כעת הוא טוען: "מסרתי גרסאות לא נכונות"

נתיבי ישראל. מפרשות השחיתות החמורות  / צילום: תמר מצפי נתיבי ישראל. מפרשות השחיתות החמורות / צילום: תמר מצפי
חן מענית 20.11.2017

"בתקופת מעצרו במסגרת חקירת פרשת נתיבי ישראל ספג א.ק איומים קשים מצד עצירים בתא המעצר, שגרמו לו לפחד ולמצוקה קשים מנשוא. כך, למשל, בלילה הראשון שלו במעצר א.ק ישן בקומה העליונה במיטת הקומתיים בחדר המעצר וצריך היה לגשת באופן תכוף לשירותים. אחרי כמה פעמים שהוא ירד מהמיטה, ניגש אליו עציר אחר ואיים עליו כי אם יירד שוב ממיטתו, הוא יפגע בו. מאותו הרגע א.ק נשאר במיטה ולא יכול היה ללכת לשירותים כל הלילה. המצוקה הגדולה והלחץ מהם סבל בחקירה הביאו את א.ק. למסור לחוקרי המשטרה גרסאות לא נכונות במחשבה שכך הוא ישתחרר מהמעצר ויוכל לחזור לביתו". כך טוען א.ק, אחד מחשודי פרשת השחיתות בפרשת נתיבי ישראל (נת"י) באמצעות עורך-דינו, ציון סהראי.

א.ק הוא בעלים של חברת הנדסה שנחקר באזהרה בפרשת השחיתות החמורה, בחשד למתן שוחד לעובדי הציבור בכירים בנת"י, בתמורה לכך שהחברה בבעלותו קיבלה לבצע עבודות של נת"י. לאחרונה זומן א.ק לשימוע לפני העמדה לדין בגין מתן שוחד ועבירות נוספות. בשבוע שעבר חשף "גלובס" את תמלילי חקירתו של א.ק בחקירותיו במשטרה.

התמלילים גילו את שיטת העברת כספי השוחד בפרשה. בין היתר, סיפר א.ק כיצד העביר כספים לאיגור וגנפלד, לשעבר סגן מנהל אגף תכנון בנת"י, ששיחק, לפי החשד, תפקיד מכריע בפרשה. לפי החשד, במסגרת תפקידו וגנפלד קיבל שוחד של מיליוני שקלים מ-12 חברות פרטיות ובתמורה העביר להם פרויקטים (שירותי תכנון) של נת"י.

נתיב הכסף החשדות
 נתיב הכסף החשדות

א.ק אמר בחקירותיו כי לבקשתו של איגור וגנפלד, הוא העביר כספים רבים לחשבונות של אחיו, אלכס וגנפלד, בחו"ל ובתמורה סייע לו איגור וגנפלד לזכות בפרויקטים של נתיבי ישראל. לפי תמליל החקירה, עוד סיפר א.ק כי לפי הסיכום בינו לבין האחים וגנפלד, "ברגע שאותן חברות העבירו את הכסף, הוא היה יוצר קשר באימייל עם אלכס וגנפלד בחו"ל, היה שולח לו מייל, כאשר הוא מציין את סכום הכסף להוצאת החשבונית לפי מה שאותן חברות הפקידו בבנק. א.ק. היה שולח את הסכום באירו לאימייל של אלכס וגנפלד. אלכס היה שולח לו חשבונית ייעוץ, כאשר את החשבונית היה א.ק חייב להעביר לבנק שלו, על-מנת שהבנק יעביר את הכסף לחו"ל לחשבון של אלכס וגנפלד - וכך עשה". א.ק סיפר שעניין העברת הכספים לאחיו של וגנפלד באמצעותו התחיל ב2010 ונמשך כשלוש שנים.

אחר הפרסום מתמלילי חקירתו של א.ק, פנו ל"גלובס" א.ק ועורך-דינו ותיארו את המצוקה הקשה שבה שרוי היה, לדבריהם, א.ק בחקירתו שהביאה אותו, לטענתו, למסור מידע לא נכון לחוקרים. "א.ק. נעצר לראשונה בחייו במסגרת חקירה זו. מדובר באדם הנוטל תרופות באופן קבוע ומחויב באכילת מזון מיוחד", אמר ל"גלובס" עו"ד סהראי. "מדובר במהנדס ותיק, אדם לא צעיר ואיש משפחה שחווה טראומה קשה ביותר בבית המעצר. הוא ישן פחות מארבע שעות ביממה, כאשר החקירות ארכו כ-12 שעות מדי יום.

"הדברים שנכתבו על-ידי חוקר המשטרה, לכאורה מפיו של א.ק. אינם נכונים כלל ועיקר. הוא אמר, אותם, בין היתר, לאחר שהחוקר אמר לו שהוא לא מעניין את החוקרים אלא איגור וגנפלד (הבכיר מנתיבי ישראל - ח' מ') ושאם הוא יפליל את וגנפלד, הוא יוכל להשתחרר הביתה".

יתר על כן, לטענת עו"ד סהראי, "בשלבים מאוחרים יותר, לאחר שחרורו ממעצר, הוכיח א.ק לחוקריו כי הדברים שכתבו החוקרים, לכאורה מפיו, אינם נכונים. מטרתו הייתה אחת ויחידה: לא לשוב לבית המעצר ולחזור ביתו". לדברי הסנגור, חרף החלטות של בית המשפט, "א.ק לא קיבל את התרופות להן נזקק במהלך ימי המעצר הראשונים, ואף לא יכול היה לאכול את המזון שסופק לו בשל רגישותו וצרכיו המיוחדים".

לסיכום, לדברי בא-כוחו של א.ק, "הטראומה הקשה שחווה א.ק בבית המעצר בשילוב עם מניעת תרופות ומזון, כמו גם מניעת שינה, אילצו אותו לומר דברים שלא היו ולא נבראו. תקוותנו כי לאחר השימוע הפרקליטות תשתכנע כי הוא איננו קשור לפעילות עבריינית כלשהי'", אמר סהראי.

השחיתות בנת"י

■ כמה: 30 חשודים ו-13 חברות זומנו לשימוע

■ החשד: עבירות שחיתות חמורות, ביניהן מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים

■ בין החשודים: אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל החברה; שי ברס, לשעבר מנכ"ל החברה; וח"כ לשעבר, מיכאל גורולבסקי

■ מה בפרשה: תשתית ראייתית לכאורית לשחיתות עמוקה בנת"י במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. לפי החשד, בכירים בחברה קיבלו שוחד מספקים בתמורה לקבלת פרויקטים של נת"י

30 עובדי נת"י וספקים ו-13 חברות ספקיות יועמדו לדין, חשד לעבירות שחיתות ומס

פרשת השחיתות בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י - מע"צ לשעבר) היא אחת מפרשות השחיתות החמורות שנחקרו בישראל בשנים אחרונות. בתום חקירה משטרתית מאומצת הפרקליטות הודיעה לפני כשלושה שבועות כי גובשה תשתית ראייתית להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בנת"י במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים בחברה, וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. לאור ממצאי החקירה, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה ל-30 מחשודי פרשת נת"י ול-13 חברות ספקיות שלה על החלטתה להעמיד אותם לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המסים, הלבנת ההון ועוד - כל אחד לפי חלקו.

בין היתר, הוחלט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את הגורמים הבאים: מנכ"ל נת"י לשעבר, אלכס ויז'ניצ'ר בגין שוחד ועבירות נוספות; שי ברס, שכיהן גם הוא בעבר כמנכ"ל החברה,בגין מרמה והפרת אמונים; ואת ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי החשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, לשעבר עובד בכיר בחברה, איתן איידלמן ובוריס אברהמוב.

עוד בחשודים הצפויים לעמוד לדין, בכפוף לשימוע: יצחק (איציק) ונונו וליאור לנקרי, בעלי השליטה בחברות "למד שקד" ו"מתן ל.א. הנדסה יעוץ וניהול פרויקטים", החשודים כי נתנו טובות הנאה לעובד נת"י, שמעון בן-דוד, עבור פעולתו במסגרת תפקידו, בתמורה לקידום האינטרסים של חברותיהם בנת"י; וא.ק. החשוד, כאמור, במתן שוחד לבכירי בנתיבי ישראל בתמורה לקבלת פרויקטים מהחברה הממשלתית.

גזיר
 גזיר

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר)חקירותמעצרשוחדשחיתות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.