"מצרים תאלץ לייבא גז בעוד שלוש שנים ויכול להיות גם לפני"

ג'ינה כהן, מומחית בתחום ענף הגז והנפט ויועצת לחברות האנרגיה בישראל: מדובר בפרשנות שגויה של דברי השר המצרי ■ "במצרים חיים 95 מיליון אנשים, פי 10 מאוכלוסיית ישראל, וכמות הגז שיש שם, כולל זהר, היא רק פי 2 מכמות הגז שיש בארץ"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

התבטאותו של שר האנרגיה המצרי טארק אל מולה השבוע חוללה סערה בקרב המשקיעים במניות הגז. למרות זאת, בשותפות תמר ולוויתן ניסו לשדר עסקים כרגיל. לאחר הירידות החדות שנרשמו במניות הגז הוציאה דלק קידוחים עדכון לבורסה: "בהתייחס למידע שפורסם בתקשורת, השותפות מתכבדת להודיע כי לא חל שינוי בהערכות השותפות לגבי האפשרויות ליצוא גז טבעי מישראל למצרים, כפי שפורטו בדוחות המיידים והתקופתיים של השותפות".

על פי הפרסומים בבלומברג, שר האנרגיה המצרי אמר כי מצרים תפסיק לייבא גז נוזלי במהלך 2018 ולאחר מכן תתחיל לייצא גז, בעקבות תחילת ההפקה משדה הגז הטבעי הענק זור (Zohr) שהתגלה מול חופי מצרים.

לדעת ג'ינה כהן, מומחית בתחום ענף הגז והנפט ויועצת לחברות האנרגיה בישראל, מדובר בפרשנות שגויה של דברי השר המצרי: "זה נכון שב-2018 תהפוך מצרים למעצמת גז עצמאית. ואולם, עד סוף העשור, החל מ-2020 התמונה במצרים תשתנה באופן דרמטי. שדות הגז הקיימים במצרים מתרוקנים בקצב של 25% בשנה. לכן, להערכתי, המאגרים האלה יחד עם המאגר החדש זור לא יצליחו לספק את הביקושים הגוברים במצרים בעוד שלוש שנים".

כהן מוסיפה: "במצרים חיים 95 מיליון אנשים, פי 10 מאוכלוסיית ישראל, וכמות הגז שיש שם, כולל זור, היא רק פי 2 מכמות הגז שיש בארץ. מצרים תאלץ לייבא גז, על פי ההערכות שלי, כבר בסוף העשור וככל הנראה עוד לפני, בתקופות הקיץ, כאשר הביקושים לחשמל עולים, היא תזדקק ליבוא גז מאסיבי".

כהן מזכירה גם שבין השנים 2012-2016 מצרים סבלה מבעיות באספקת החשמל בגלל המחסור הן בגז טבעי והן בתחנות כוח ומוסיפה ש"בחמש השנים הקרובות הביקוש לחשמל הולך לגדול בקצב של 6% בשנה וכתוצאה מכך, יוגבר הביקוש לגז".

כדי להתגבר על המחסור בחשמל, שקלה מצרים ליישם תכניות יומרניות כמו, למשל, יבוא חשמל מאתיופיה או ייצור חשמל באמצעות אנרגיה גרעינית. שתי התכניות האלה לא יצאו לפועל, בין היתר, בגלל המורכבות הפוליטית.

נכון להיום, כ-70% מסך החשמל מיוצר במצרים מנפט, בשיטה מיושנת, והמעבר הצפוי של המשק המצרי לגז יגביר, לדברי כהן, את הביקוש ב-20 BCM נוספים בשנה.

- מה בנוגע לאמירת אל מולה שמצרים שוקלת להקים מתקן הנזלה שלישי, האם זה לא מחזק את העובדה שיהיו לה עודפי גז אותו היא תרצה לייצא?

"אני חושבת שמדובר בחדשות טובות לישראל. זה אומר שיש התעניינות בשוק הגז באזור הזה. הדבר גם מגביר את הסיכוי שישראל תוכל לייצא גז באמצעות מתקני ההנזלה המצריים.

במצרים קיימים כיום שני מתקני הנזלה אידקו ודמייטה, המופעלים על ידי רויאל דאץ-של ועל ידי יוניון פנוסה גז (UFG), חברת-בת בבעלות משותפת של ENI האיטלקית ו-Gas Natural הספרדית. יצוא גז ישראלי באמצעות המתקנים המצריים, יאפשר לחברות הבינלאומיות להגדיל משמעותית את היקף הפעילות במתקנים, שבהקמתם הושקעו מיליארדי דולרים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גז טבעייבואמצריםקידוח לוויתן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.