בימ"ש בגרמניה: מותר לכוויית איירווייז לסרב להטיס ישראלים

אזרח ישראלי שקנה כרטיס טיסה מפרנקפורט לבנגקוק תבע בעזרת ארגון The Lawfare Project את חברת התעופה כוויית איירווייז, שביטלה את הכרטיס בשל דרכונו הישראלי - אך תביעתו נדחתה ע"י ביהמ"ש הגרמני

 כוויית איירווייז / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב כוויית איירווייז / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בית משפט גרמני בעיר פרנקפורט דחה היום (ה') בצהריים את תביעתו של ישראלי תושב גרמניה נגד חברת התעופה כוויית איירווייז, שביטלה כרטיס טיסה לתאילנד שרכש ממנה באמצעות האינטרנט. את התביעה הגיש עורך דין גרמני מטעם ארגון The Lawfare Project הניו-יורקי, שנאבק באמצעים משפטיים בחרם הערבי ובפעילות ה-BDS נגד מדינת ישראל. הארגון הבטיח לערער על ההחלטה.

השופט קבע, כי חברת התעופה כוויית איירווייז אינה מחויבת להטיס את הישראלי בטיסת "קונקשן" לבנגקוק, עם החלפת מטוסים בכוויית, משום שהחוק במדינה קובע עונשים חמורים נגד חברה שתשתף פעולה מבחינה עסקית עם ישראלי או עם ישראלים. השופט גם ציין כי החוק הגרמני נגד אפליה אמנם אוסר אפליה על בסיס מין, מוצא אתני, מגדר או דת, אך אינו מתייחס לאזרחות.

ראשית הפרשה בקיץ שעבר, אז הזמין ישראלי תושב גרמניה כרטיס טיסה מפרנקפורט לבנגקוק, עם עצירה והחלפת מטוס בנמל התעופה הבינלאומי של כוויית, בסיס פעילותה של חברת התעופה הלאומית של המדינה, כוויית איירווייז. שבועיים אחרי ההזמנה וכמה ימים לפני הטיסה, לא הצליח הישראלי לבצע צ'ק-אין לטיסה, מכיוון שאתר החברה לא איפשר לו להירשם עם דרכון ישראלי.

הוא שלח מייל לחברה, שהשיבה לו בתוך שעה בלבד כי "אנו מצטערים, אבל אירעה תקלה בהזמנה". כרטיס הטיסה שלו בוטל, אך החברה הציעה לו לטוס לבנגקוק על חשבונה באמצעות כל חברת תעופה אחרת שיבחר. הישראלי סירב. בעזרת הארגון הפרו-ישראלי הפועל מניו-יורק הגיש הישראלי תביעה לבית המשפט המחוזי בפרנקפורט.

קו ההגנה של חברת התעופה הכווייתית בבית המשפט היה שהיא אינה יכולה להטיס ישראלים משום שהדבר עלול להשית עליה עונשים כבדים בגלל חוקי המדינה. לפיכך, השופט המקומי ביקש לראות את נוסח החוק הכווייתי האוסר על עסקים עם ישראל, מתורגם לגרמנית, וזה הוגש לבית המשפט. בין השאר קובע החוק עונש מאסר עם עבודות פרך של 3-10 שנים למי שמנהל עסקים עם ישראלים. שגרירות כוויית בברלין אף סיפקה מסמך רשמי לבית המשפט, בו היא קובעת כי מכירת כרטיס לישראלי נחשבת בבחינת עסקים עם ישראלים, וכי מי שעושה זאת צפוי לעונשים הקבועים בחוק הכווייתי. כאמור, השופט קיבל את קו ההגנה של החברה ופסק כי היא יכולה לבטל את הכרטיס שרכש הישראלי.

"אני בהלם שבית משפט גרמני מעדיף חוק גזעני ומפלה של מדינה אותוקרטית כמו כוויית על החוק הגרמני, שקובע באופן ברור שחייבים להטיס גם אזרחים ישראלים", אמר ל"גלובס" עורך הדין שהגיש את התביעה, נתן גלברט.

לדבריו, "זהו יום שחור לתחבורה האווירית החופשית, יום שחור למערכת המשפט הגרמנית ויום שחור לערכים הדמוקרטים". גלברט הוסיף, כי הוא מתכוון לערער על הפסיקה לבית הדין הגבוה לצדק של מדינת המחוז הסן, שבה נמצאת העיר פרנקפורט. "אסור שפסק דין כזה יהווה תקדים בגרמניה", אמר גלברט. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גרמניהחברות תעופהטיסותכוויתBDS
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.