מבקר המדינה: "הנוסעים לחו"ל הם צרכנים שבויים של רש"ת"

דוח מבקר: תנאי המכרז של רשות שדות התעופה לזכייניות מרתיע גופים מסחריים ומוביל להיעדר תחרות - בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג ולמדיניות הממשלה ■ את דמי ההרשאה הגבוהים, מגלגלים הזכיינים לכיסו של הצרכן

דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון נתב"ג / צילום:  תמר מצפי דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון נתב"ג / צילום: תמר מצפי

הנוסעים לחו"ל מנתב"ג מהווים צרכנים שבויים עבור הזכייניות הגדולות, כמו גם עבור רשות שדות התעופה המרוויחה מהקניות בשטחי הנמל - כך עולה מדוח מבקר המדינה שפורסם היום (ד').

תנועת היוצאים לחו"ל צפויה לחצות את ה-9 מיליון בשנת 2017 - מספר המשקף גידול ומתאים למגמה של השנים האחרונות. דוח המבקר שהתמקד במתן הזיכיונות המסחריים בחנויות שבשטחי שדות התעופה, ובעיקר נתב"ג, קובע כי הרשות מתנהלת כמונופול בהיותה המפעילה היחידה של כל שדות התעופה בישראל, לרבות הקצאת שטחי המסחר. לפי הנתונים, הרשות הכניסה לקופתה ב-2015 כ-1.5 מיליארד שקל ממתן זיכיונות, רובם ממכירת מוצרי אלכוהול, טבק וקוסמטיקה (LTPCCD) המתקבלים מתשלומים של הזכיינים (דמי הרשאה).

הטענה היא שהאינטרס העסקי של הרשות למקסם רווחיה גובר על האינטרס הציבורי, כפי שמצופה מגוף ממשלתי, והוא בא לידי ביטוי במחירים היקרים לצרכן. המחירים הללו נובעים לא רק משום שאנחנו צרכנים שבויים, אלא לאור תנאי המכרז של רש"ת לזכיינות - לרבות גובה דמי ההרשאה המינימליים הקבועים במכרזים המרתיעים גופים מסחריים מלגשת אליהם. התוצאה מובילה להיעדר תחרות - בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג ולמדיניות הממשלה - כשאת דמי ההרשאה הגבוהים מגלגלים הזכיינים לכיסו של הצרכן.

למעט עסקי ההסעדה במקום, המבקר טוען כי רש"ת לא מתערבת בנושא התמחור היקר בשטחי שדה התעופה. ביקורת נוספת התייחסה לאופי ההתקשרויות של הרשות עם הגופים המספקים מט"ח, בהתקשרויות למתן שירותי פרסום ובמתן זיכיונות בטרמינל 1. "רש"ת פועלת כ'מנהל עסקים', ולכן עליה לפעול בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים, בהגינות עסקית ובאחריות כנדרש מתאגיד ממשלתי, כאשר האינטרס העיקרי הוא זה של טובת הצרכן ולא של מקסום הכנסותיה". המבקר אף מצפה מהרשות לשקול את פיצול תחום ה-LTPCCD לתת-תחומים במטרה להגביר את התחרות.

משלמים פי 7 מהקניון הכי יקר

עד כמה יקר להחזיק חנות בנתב"ג? דוח של חברת ייעוץ כלכלית שהזמינה רש"ת מצביע על כך שהזכיינים משלמים הרבה יותר מאשר בקניון הכי יקר בישראל. לפי הדוח, דמי השכירות בקניון היקר ביותר הגיעו ב-2015 ל-1,059 שקל למ"ר בממוצע לחודש, לעומת דמי ההרשאה למ"ר בטרמינל 3 בנתב"ג שהגיעו ל-7,313 שקל למ"ר בממוצע לחודש - יותר מ-590% מהמחיר הממוצע למ"ר בקניון היקר ביותר. לפי הדוח, דמי ההרשאה למ"ר בנתב"ג לחנויות ה-LTPCCD אף מגיע ל-18 אלף שקל בחודש.

המבקר נותן כדוגמה את הזכיין ג'יימס ריצ'רדסון שב-2013 נקבע כי ישלם דמי הרשאה מינימליים של כ-170 מיליון דולר לשנה, עם הצמדה של 70% משיעור השינוי בתנועת הנוסעים היוצאים בהשוואה לתנועת הנוסעים בשנת הבסיס 2012. השוואה בין הנתונים ב-2015 ל-2012, מגלה כי פדיון המכירות של הזכיין עלה בתקופה זו ב-5%; פדיון המכירות לנוסע ירד ב-17% ותשלומי הזכיין לרשות עלו ב-25%. בפועל, המשמעות היא כי פדיון המכירות של הזכיין לא מדביק את קצב הגידול בתנועת הנוסעים, לאחר שהציג ירידה של 6% ב-2015, בזמן שתנועת הנוסעים גדלה בתקופה זו בשיעור של כ-10%.

נזכיר כי רק לאחרונה פורסם כי ג'יימס ריצ'רדסון זכתה יחד עם חברת היינמן במכרז של הדיוטי פרי להפעלת חנות ה-LTPCCD. החברות יישלמו לרש"ת תמלוגים של יותר מ-176 מיליון דולר לשנה בהסכם ל-10 שנים. הזכייה, שאושרה על ידי בג"ץ, הגיעה לאחר שג'יימס ריצ'רדסון הודיעה לפני כשנה כי בכוונתה לצאת משטח הדיוטי פרי, אולם חזרה בה. בעקבות הודעתה הפחיתה רש"ת את תנאי ההצמדה לגידול בתנועת הנוסעים מ-70% ל-40% במטרה לאפשר לזכיין להשאיר לעצמו נתח גדול יותר של ההכנסות. לפי ההערכות, ג'יימס ריצ'רדסון מגלגלת כ-400 מיליון דולר בשנה בנתב"ג.

מרשות שדות התעופה נמסר: "בשנים האחרונות השקיעה הרשות למעלה משבעה מיליארד שקל בבניית תשתיות תעופתית לטובת הציבור, מבלי להישען על תקציבי המדינה. כרשות ציבורית שומרת רש"ת על האינטרס הציבורי בתחרות הוגנת ובמתן תמהיל מסחרי הוגן ומגוון. הרשות עמדה ועומדת בכל התחייבויותיה לציבור, לזכיינים, ולכלל בעלי העניין. לאחרונה העבירה הרשות לידי המדינה 2.4 מיליארד שקל מהכנסותיה, כך שהאינטרס הציבורי נשמר באיזון מלא ובהגינות ציבורית ועסקית". 

רשות שדות התעופה במספרים:

 - 3.3 מיליארד שקל - הכנסות רש"ת ל-2015; מתוכם: 1.5 מיליארד שקל הכנסות מסחריות, ו-1.8 מיליארד שקל הכנסות מאגרות

 - 830 מיליון שקל - רווח תפעולי ל-2015

 - 7,313 שקל למ"ר בממוצע לחודש - דמי השכירות למ"ר בטרמינל 3, יותר מ-590% מהמחיר הממוצע למ"ר בקניון היקר ביותר

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דיוטי פרימבקר המדינהנתב"גרשות שדות התעופהג'יימס ריצ'רדסון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.