פייק ניוז גם בבנק ישראל

בנק ישראל מצפה שאחרים יעשו עבורו את העבודה ■ אוי לתמימות

200 שקל / צילום: שאטרסטוק 200 שקל / צילום: שאטרסטוק
יוסי פרנק / איור: גיל ג'יבלי"
יוסי פרנק 23.10.2017

אם היינו צריכים הוכחה נוספת על כמה הפך בנק ישראל אנמי ולא רלוונטי במלחמת המטבעות בעידן של קרנית פלוג הרי שקיבלנו אותה בשבוע שעבר. לאחרונה הצטרף בנק ישראל לרשימת הבנקים המרכזיים המלווים את הודעת הריבית במסיבת עיתונאים. לצערי נראה כי עד היום לא מבינים בבנק את החשיבות העצומה שמעניקים השווקים למסיבות אלו. אנמיות ההודעות, והתשובות הלקוניות לשאלות העיתונאים הביאו למצב שגם אם יש פיסת מידע חשובה שבמקום אחר מתרגמים אותה השווקים באופן מידי, הרי שכאן מתעלמים ממנה במופגן. לכן לא לחינם הידיעה המרעישה הייתה מינויים של שני חברים מקרב הציבור לוועדה המונטרית של הבנק אחרי שנתיים בה תפקדה הוועדה בהרכב פנימי מצומצם, מה שתרם אולי לחוסר המעש.

חלקים רבים בהודעת הבנק נראים כמו COPY PASTE של הודעות קודמות. אינפלציה נמוכה, תעסוקה מלאה והשקל אלוף העולם. הבנק ממשיך לחלום על חזרה ליעד האינפלציה, חלום שנמשך כבר מספר שנים ומדבר אתנו על נתוני צמיחה שנראים היום הרבה יותר כמו פייק ניוז- הבנק אמנם הנמיך את תחזית הצמיחה האבסורדית שלו ל- 3.1% ובכך התאים את הערכותיו להערכות קרן המטבע, אולם כפי שציינתי בשבוע שעבר, כרגע נראות הערכות אלו תלושות מהמציאות.

לא לחינם העלימה כמעט הלמ"ס מעיני התקשורת את הנתון המעניין של צמיחת המשק במחצית הראשונה של 2017. בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס, אם אפשר לקרוא לזה פרסום, את הנתון האחרון למחצית והוא 2.1%. לא לחינם התאמצו בירושלים שלא לתת לדבר פרסום רב, בניגוד לפרסומים הבומבסטיים כשהצמיחה הייתה גבוהה. לפיכך על מנת לעמוד בתחזית, חייב המשק להאיץ משמעותית במחצית השנייה של 2017 וכשהדולר מגרד שער 3.50 מלמטה-אשרי המאמין.

בארה"ב, בריטניה וגוש האירו מצפים השווקים בכל פעם למוצא פי הבנק המרכזי בעניין הריבית. כל שינוי מהסטטוס קוו מלווה תמיד בתנועה חריפה של שוק המט"ח. בנק ישראל שינה את תחזית העלאת הריבית ודחה אותה לסוף 2018! בכל שוק נורמלי דחייה כזו הייתה מלווה בתנועה חריפה בכיוון של היחלשות המטבע. אצלנו? מה פתאום? הרי יש פקיעה של אופציות וצריך לחזק את השקל כמו בכל סוף חודש ולעזאזל הודעות הבנק.

אז כמיטב המסורת מתחזק השקל תוך שלושה ימים באחוז שלם, למרות הודעת בנק ישראל ולמרות שהדולר מסיים את השבוע בשיא של שלושה חודשים לעומת אינדקס המטבעות העולמי. התחזקות זו מתרחשת רובה ככולה, איך לא, בשעות הערב ובסוף השבוע במחזורים נמוכים עד אפסיים. וכך תוך פחות מחודשיים מתחזק לו השקל בכמעט 4% כשבנק ישראל, מעשית עומד מן הצד ולא נוקף אצבע, בניגוד מוחלט למדיניותו המוצהרת. ההיסטוריה הוכיחה פעם אחר פעם כי איבוד האמינות של הבנק המרכזי הובילה לכאוס בשווקים. גם כאן אנו רואים שככל שהבנק המרכזי מאבד מאמינותו בעיני השחקנים, כך מצטרפים עוד ועוד כוחות למשחק, מה שייאלץ את הבנק בסופו של דבר להיכנע או לנקוט בפעולה דרסטית.

מקריאה בין השורות של הודעת הבנק ניתן לחוש כי הבנק חוזר על אותה הטעות שוב ושוב. הוא מצפה כי האחרים יעשו עבורו את העבודה. במקרה זה מקווים בבנק שהעלאות הריבית בארה"ב וצמצום ההקלה הכמותית בגוש האירו, ישנו גם את מגמת התחזקות השקל- אוי לתמימות ושוב, אשרי המאמין.

■ יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עמי. 

■ החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אופציות דולר/שקלבנק ישראלריבית בנק ישראלשקלדולר שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.