"תעשיית האינטרנט בארץ כבר לא מחפשת אקזיט מהיר"

מחקר שערכו הקרנות דה טיים ופירסט טיים שבבעלות אילן שילוח מראה כיצד היזמים בונים מיזמים שמטרתם להתפתח לטווח הארוך

גד פרץ 22.10.2017

האם תעשיית האינטרנט בישראל התבגרה והופכת מתעשייה עם אוריינטציה לחיפוש אקזיטים, לתעשייה שמשקיעה לטווח הארוך? אם שואלים את קרנות ההשקעות דה טיים ופירסט טיים, הרי שזו מגמה ברורה.
עבודה שעשו שתי הקרנות מצביעה על שינוי מגמה בקרב יזמים ישראלים, שמשנים גישה ומחפשים השקעות לטווח ארוך ופחות אקזיטים.

העבודה והמחקר שעשו הקרנות מבוסס על מחקר כמותי ואיכותני, בשילוב ממצאים של מחקרים שפורסמו על-ידי גופים מובילים ומאמרים אקדמאיים, והוא מצביע על כך ש"הצהרות היזמים כלפי המשקיעים אינם רק מס-שפתיים, והמיקוד של היזמים מוסט באופן הדרגתי מניסיון בלעדי לפצח טכנולוגיות עמוקות - לבנייה של ארגונים גלובליים ואגרסיביים, השואפים לרווחיות גבוהה". ממצאי המחקר הושוו למחקר הקודם שערכו הקרנות שנערך בשנת 2014. 

לדברי עורכי המחקר, בתרגום למספרים בשטח, ניתן למנות כיום 24 חברות אינטרנט ישראליות בעלות הכנסות של יותר מ-100 מיליון דולר, לעומת 15 בלבד בשנת 2014. בד-בבד, תעשיית האינטרנט הישראלית מייצרת "יוניקורנים" (חדי-קרן) בקצב עולה, והגיעה השנה ל-12 חברות עם שווי של יותר ממיליארד דולר כל אחת ובשווי מצרפי של יותר מ- 47 מיליארד דולר. למעשה, ישראל הפכה השנה למדינה עם השיעור הגבוה ביותר בעולם של "יוניקורנים" ביחס לגודל האוכלוסייה. 

לדברי עורכי המחקר, בכך הופכת ישראל להיות לא רק אומת החדשנות והסטארט-אפים, אלא לאומת ביצוע וחברות בשלות. ניתן לייחס שינוי מגמה זו, בין היתר, לטרנד העולמי של "הזוכה לוקח הכול": הקמתן של חברות אינטרנט ענקיות ובראשן 6 הגדולות - פייסבוק, אמזון, אפל, מיקרוסופט, גוגל ועליבאבא; או כפי שהן מכונות במחקר "היבשת השישית" - שהלכו והשתלטו על הענפים בהם הן פעילות. 

אילן שילוח, שעומד בראש הקרנות דה טיים ופירסט טיים, אומר כי המחקר מצביע על עוד אינדיקציה להתבגרות התעשייה: על-פי המחקר בוצעו יותר מ-23 סבבי השקעה של יותר מ-50 מיליון דולר החל מ-2016. מדובר במספר שיא של פי 4 מהתקופה המקבילה במחקר הקודם שבוצע ב-2014.

לדברי שילוח, קיימת תנופה משמעותית בישראל של הקמת קרנות ה סיכון ייעודיות להשקעה בשלבי צמיחה מתקדמים, שאף מעודדות את היזמים לקחת לביתם במכירה חלקית של מניותיהם, כדי לסייע בהארכת המסע.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אילן שילוחאינטרנטאקזיטיםמחקריזמות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.