באיטליה יצביעו ביום ראשון: יותר סמכויות למחוזות בצפון?

לפי הסקרים האחרונים יש רוב גדול למצביעים התומכים בהגדלת האוטונומיה של ונטו ולומברדי, אולם למשאל אין תוקף מחייב

מחוז אמיליה רומנה - איטליה  / צילום: שאטרסטוק מחוז אמיליה רומנה - איטליה / צילום: שאטרסטוק
שירות גלובס 20.10.2017

אזרחי שני מחוזות מרכזיים בצפון איטליה, ונטו ולומברדי, יילכו ביום ראשון הקרוב לקלפיות בכדי להשתתף במשאל עם ולהכריע בשאלה - האם עליהם לקבל יותר סמכויות ולשלם פחות מסים לשלטון המרכזי?

התושבים בבמילאנו, בירתה של מחוז Lombardy ובוונציה, בירתה של  Veneto, ובשאר הערים והיישובים בשני המחוזות בהם מתגוררים כרבע מאוכלוסיית איטליה, יכריעו במשאל הנוכחי רק בנושאים כלכלים, שכן על השאלות במשאל סוכם מראש בין השלטון המרכזי לנציגי המחוזות ושאלת היפרדות מוחלטת מהמדינה לא על הפרק הפעם (למרות שהיא הייתה בעבר..). 

איטליה היא המדינה האחרונה מבין מדינות האיחוד האירופאי שמקיימת משאל עם בנוגע לסמכויות אוטונומיות מורחבות למחוזות בתוך המדינה, לאחר שבחודש שעבר הצביעו אזרחי קטלוניה על היפרדות מספרד, בשנה שעברה הכריעו אזרחי בריטניה על היפרדות מהאיחוד האירופאי, וב-2014 החליטו בסקוטלנד להישאר חלק מהממלכה המאוחדת. 

לפי הסקרים האחרונים יש רוב גדול למצביעים התומכים בהגדלת האוטונומיה של ונטו ולומברדי, אולם למשאל אין תוקף מחייב. עם זאת, הוא עשוי לספק כוח במו"מ עתידי על הורדת מסים לתושבי שני המחוזות מול ממשלת איטליה.

בשני המחוזות טוענים כי הם ההפרש בין הסכום שהם מעבירים לממשלת איטליה במסים שונים לעומת הסכומים שהם מקבלים בחזרה עומד על לפחות כ-50 מיליארד אירו בשנה. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
איטליהמשאל עם
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.