מנוצ'ין: אם הקונגרס לא יאשר קיצוצי מס, צפו לקריסת הבורסה

שר האוצר האמריקאי מזהיר: נסיקת הבורסה מאז בחירת טראמפ מבוססת בעיקר על ציפייה סבירה להעברת חוק להקלת נטל המסים ■ לאי-העברת החוק יהיו "תוצאות משמעותיות"

סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס
רן דגוני 20.10.2017

שר האוצר האמריקאי, סטיוון מנוצ'ין, הזהיר אתמול (ה') את מחוקקי הקונגרס, כי אם לא יאשרו את תוכנית הקיצוצים במסים שממשל טראמפ והמפלגה הרפובליקאית מנסים לדחוף, צפויה קריסה גדולה של הבורסה, שתמחק את העליות החדות שנרשמו בה עוד לפני בחירתו של דונלד טראמפ ושהואצו אחרי כניסתו לבית הלבן.

בראיון ל"פוליטיקו" אמר מנוצ'ין, כי נסיקת שערי המניות בוול סטריט נובעת בעיקר מהציפיות שהקונגרס יאשר את חוק קיצוצי התקציב. לאי-העברתה של הצעת החוק יהיו אפוא תוצאות משמעותיות, הוא הזהיר.

"אם נצליח להעביר את עסקת הקיצוצים, שוק המניות יוסיף לעלות", אמר מנוצ'ין. "אך אין לי שום ספק, שאם לא נצליח להעביר את החבילה נראה מגמה הפוכה בשוק וחלק משמעותי מהעליות עד עתה יימחק".

אם הדברים נשמעים באזניכם כאיום של הממשל על המחוקקים הרפובליקאים, ואולי אף על מחוקקים דמוקרטים מסוימים, לא טעיתם. זה אכן איום. למעשה, אנליסטים מסוימים אומרים, כי אם משקיעים יעריכו שהצעת החוק מתחילה לצלוע בחודשים הספורים עד ההצבעה, כמה "תיקונים" בבורסה, כלומר ירידות חדות, יסייעו להעלות את מאמצי החקיקה חזרה על הפסים.

"אם לפתע יתעורר רושם שהצעת החוק גוססת, תירשם ירידה חדה בשווקים, ואז יחלו חילופי ההאשמות", אמר ל"פוליטיקו" האנליסט גרג ואלייר מהורייזון אינווסטמנטס. "אני חושב שדונלד טראמפ יתחיל לתקוע לדמוקרטים, שמתכננים להצביע נגד, ויטיל עליהם את האחריות לירידות. שישה סנאטורים דמוקרטים, שצריכים להיאבק על כסאם בבחירות הביניים ב-2018, יערקו למחנה התומכים בקיצוצים".

בשבוע שעבר אמר מנוצ'ין, כי הוא מוכן "לערוב ללא סייג" שטראמפ יחתום על חוק לרפורמות במערכת המיסוי, שיכלול קיצוצים במסים, עד סוף 2017. הבעיה הייתה שטראמפ הפך את קערתו של מנוצ'ין על פיה כעבור כמה ימים. הוא אמר ביום ב', שלמעשה אין ודאות שהוא יחתום על חוק רפורמת המסים עד סוף השנה.

"הייתי רוצה שהדבר ייעשה עד סוף השנה", אמר הנשיא לכתבים בבית הלבן. "אבל אל תשכחו שלממשל רייגן נדרשו שנים עד שעלה בידו להעביר את חבילת המסים שלו. אני נמצא כאן תשעה חודשים. אנו צריכים לעבור דרך ארוכה, אך זה בסדר גמור".

אין זו הפעם הראשונה שמנוצ'ין מציג לו"ז אופטימי יותר מאשר הנשיא. לפני כמה חודשים התנבא שר האוצר שחוק הרפורמות במערכת המיסוי יעבור עד סוף אוגוסט.

לפחות לארבעה סנאטורים רפובליקאים יש השגות לגבי חוק הרפורמות במערכת המיסוי, כל אחד מסיבותו שלו, ואם מנהיג הסיעה הרפובליקאית בסנאט, מיץ' מקונל, לא יצליח להשביע את רצונם, הצעת החוק לא תעבור את משוכת הסנאט. על מקונל מופעל לחץ אדיר לנחול ניצחון. טראמפ - והרפובליקאים - לא רשמו אפילו הישג תחיקתי אחד אחרי שכשלו במאמץ למוטט את אובמה-קר, והם חוששים שדלות הישגיהם תעלה להם בקולות מצביעים בבחירות ב-2018.

מנוצ'ין, והרפובליקאים בכלל, שעד עתה נמנעו מלהודות שחוק המסים המוצע ייטיב בעיקר עם העשירים, מודים עתה כי מיסי העשירים אכן יקוצצו הרבה יותר מאשר מיסיהם של אזרחים אחרים, אך אי-אפשר להימנע מכך, מפני שהעשירים משלמים הרבה יותר מאשר בני שכבות אחרות.

"20 המאיונים העליונים משלמים 95% מהמסים", אמר מנוצ'ין בראיון ל"פוליטיקו". "עשרת המאיונים העליונים משלמים 81% מכל המסים. לכן, כאשר מתכננים קיצוץ מסים רוחבי, קשה מאוד לא לתת קיצוצים במס לעשירים במקביל לקיצוצים במס למעמד הביניים. זה פשוט לא מסתדר אחרת מבחינה חשבונאית".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דונלד טראמפהפחתת מסיםוול סטריטכלכלת ארה"בסטיבן מנוצ'ין
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.