מורמים מעם: שכר שופט מתחיל בישראל גבוה יותר מבאירופה

אין מחלוקת שלשופטים מגיעים תנאי שכר ופנסיה טובים ■ עם זאת, עולה השאלה האם התוספת המסתמנת לפנסיה של השופטים החדשים, שנחשפה ב"גלובס", היא לא מוגזמת ■ פרשנות

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר
חן מענית 22.10.2017

חשיפת "גלובס" בשבוע שעבר כי השופטים והאוצר עומדים לחתום על הסכם היסטורי שישפר משמעותית את תנאי הפנסיה של השופטים שמונו אחרי שנת 1999 (ומקבלים פנסיה צוברת להבדיל מפנסיה תקציבית שמקבלים השופטים הוותיקים), עוררה תגובות רבות. חלק מהן מבקרות את ההסכם המתגבש באופן חריף למדי.

אחת התגובות התקבלה מעורך דין ותיק, העוסק בעיקר בדיני עבודה. הוא כתב לי ש"חבל שלא כתבת כי מרבית השופטים מגיעים לעבודת השיפוט כשכבר יש להם הסדרי פנסיה, לאור העובדה שמרביתם שירתו קודם בפרקליטות, משטרה, צבא, משרדי ממשלה, ביטוח לאומי וכו'... וכל זה (השיפור המשמעותי בתנאי הפנסיה של השופטים. ח"מ) קורה בזמן שהנהלת בתי המשפט מקצצת לעוזרים המשפטים את השכר, והמנהל שלה, השופט מיכאל שפיצר, שהוביל את הקיצוץ, הוא מועמד יחיד למינוי לבית הדין הארצי לעבודה".

חוץ מזה, הוסיף וכתב לנו עורך הדין הזועם על הסכם הפנסיה המתגבש עם השופטים, "האם ידעת ששכר השופטים בישראל הוא הכי גבוה מכל מדינות הגוש האירופי"?. ואכן, בדיקה של דוח של הרשות השופטת מעלה כי הוא צודק. לפי הדוח הזה, נכון לשנת 2014 שכרו של שופט מתחיל בישראל היה גבוה יותר מאשר שכרו של שופט מתחיל בכל מדינה אחרת באירופה. 

שכר השופטים באירופה בתחילת הקריירה
 שכר השופטים באירופה בתחילת הקריירה

כאשר דנים בתנאי הפנסיה של השופטים, כדאי להזכיר גם נתונים נוספים. למשל, שמצבם של השופטים בשוק העבודה הוא טוב יותר משל עובדים אחרים, בשל העובדה שגיל הפרישה שלהם הוא 70. זאת אומרת שגם כך הם עובדים יותר שנים, ולכן הצבירה שלהם לפנסיה גדולה יותר משל עובדים, שנאלצים לפרוש בגיל 67 וצוברים פחות שנות חיסכון.

בנוסף, בעוד שרוב העובדים במשק נאלצים להשלים עם העובדה שהזדקנו וכבר לא יוכלו למצוא עבודה - לשופטים שרוצים בכך, ושבריאותם תקינה, יש לפחות בחלק מהמקרים ביקוש רב בשוק העבודה, גם לאחר יציאתם לגמלאות. וכך, רבים מהשופטים הבוגרים עוסקים בבוררות ובגישור, אחרי יציאתם לפנסיה. אחרים משמשים כיועצים משפטיים ו/או כמרצים באוניברסיטאות בארץ ובחו"ל. וכך יוצא שהכנסתם בשנים שלאחר הפרישה רק גדלה, ללא קשר לפנסיה.

השורה התחתונה של הדברים היא ששיפור תנאי הפנסיה של שופטים שמונו אחרי 1999 הוא דבר חשוב שצריך להיעשות. זאת, בין היתר, כדי למשוך לשיפוט עורכי דין מוכשרים מהשוק הפרטי, לשמור על השופטים הקיימים במערכת, לשמר את עומתה ומעמדה של מערכת המשפט. ובהתחשב בכך שתנאי הפנסיה של השופטים החדשים הם אכן גרועים משמעותית משל השופטים הוותיקים וגם משל בכירים אחרים בשירות המדינה בכלל ובמערכת הביטחון בפרט.

, אבל השיפור בתנאי הפנסיה של השופטים צריך להיות מידתי ולא מופרז. המהלך גם צריך להיעשות תוך התחשבות ומודעות לכך שבישראל חיים מאות אלפי קשישים, שמתקשים לגמור את החודש, ורבים חיים רק מקצבאות זקנה של הביטוח הלאומי. השופטים הם חלק מהעם. צריך לשמור עליהם ולמשוך את הטובים שבהם אל המערכת, אבל זה לא אומר שהם צריכים לקבל מעמד כלכלי חריג באופן מופרז. 

בפסקי דין רבים משתמשים השופטים בביטוי ש"בית המשפט יושב בתוך עמו". גם בתנאי הפנסיה הם צריכים "לשבת עם העם". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
פנסיהשופטיםשכרשכר במגזר הציבורי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.