יו"ר הבנק המרכזי הבריטי: ברקזיט לא מסודר יסכן את אירופה

מארק קרני אמר את הדברים לאחר שראשת ממשלת בריטניה לא הצליחה להשיג פריצת דרך בשיחות התקועות עם בכירים אירופים

מארק קרני/ צילום:  Afolabi Sotunde, רויטרס מארק קרני/ צילום: Afolabi Sotunde, רויטרס

נגיד הבנק אוף אינגלנד, מארק קרני, פרסם אתמול (ג') את האזהרה הברורה ביותר שלו עד כה מפני ברקזיט לא מסודר, שיסכן לא רק את כלכלת בריטניה אלא גם את הכלכלה האירופית.

בעדות בפרלמנט הבריטי, קרני אמר שקובעי המדיניות באירופה מתחילים להבין רק כעת את היקף סיכוני היציבות הפיננסית שעלולים לצוץ אם בריטניה תיפלט מהאיחוד האירופי ללא עסקה שמסדירה את העזיבה הזו.

"אני חושב שיש תהליך למידה שמתנהל לגבי ההיקף של חלק מנושאי היציבות הפיננסית", אמר קרני. הוא ציין רשימה של איומים אפשריים, כולל הסיכון שחוזים משפטיים שבבסיס נגזרים פיננסיים בהיקף טריליונים של אירו יהפכו לחסרי תוקף, וחברות ביטוח בריטיות לא יוכלו לשלם ללקוחות אירופיים. ייתכן גם שבנקים אירופיים לא יוכלו לפעול בבריטניה ללא הקמת חברות בנות ייעודיות.

קרני הוסיף שבמקרה של גירושים ללא הסכם, בריטניה תהיה אחרי הברקזיט בשנת 2019 "עם עודף שירותים פיננסיים", ואילו האיחוד האירופי יהיה עם מחסור בהון, ערבויות ואנשי מקצוע יחסית ללונדון.

"כל ההשלכות הכלכליות יהיו גדולות יותר לבריטניה, אבל מנקודת מבט של יציבות פיננסית הן גדולות יותר לאירופה מאשר לבריטניה", הוא אמר. קרני טען שהבעיות הפוטנציאליות של המגזר הפיננסי אומרות שחיוני שמנהלי המו"מ משני הצדדים יגיעו לעסקה על תנאי הפרישה של בריטניה, ויסכימו גם על תקופת מעבר שבה יוכלו עסקים ומשקי בית להיערך לברקזיט.

"האינטרס של 27 מדינות האיחוד האירופי הוא לחלוטין להגיע להסכם מעבר", אמר, בהתייחס ל-27 מדינות האיחוד ללא בריטניה.

אזהרת הנגיד הבריטי באה אחרי שראשת הממשלה תרזה מיי לא הצליחה להשיג פריצת דרך כלשהי בשיחות התקועות במהלך ארוחת ערב עם בכירים אירופים בבריסל שלשום (ב'). סבב חמישי של שיחות הסתיים בשבוע שעבר עם נציגים אירופים שאמרו שההתקדמות במגעים עדיין מעטה מכדי לעבור לשלב הבא.

האיחוד אומר שהוא רוצה תחילה להסדיר את הגירושים - כלומר את החשבון שבריטניה תצטרך לשלם, את זכויות אזרחי האיחוד החיים בבריטניה ואת הגבול בין צפון אירלנד לאירלנד - לפני שהוא יסכים לדון ביחסים העתידיים עם בריטניה.

מנהיגי מדינות האיחוד שמתכנסים בבריסל מחר ומחרתיים (ה'-ו') צפויים לומר שהם מוכנים להעניק למו"מ אור ירוק לעבור לשיחות על מסחר ותקופת מעבר בדצמבר, אם תושג עד אז די התקדמות בכל שלושת התחומים.

קרני מתח ביקורת על תוכניות האיחוד לדרוש את סליקת העסקאות בשוקי הכספים באירו בגוש האיחוד אחרי הברקזיט. רוב העסקאות הללו מתבצע כעת בלונדון. קרני אמר שמהלך כזה יעלה את עלויות המימון של עסקים ומשקי בית באיחוד האירופי.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בריטניהגוש האירוכלכלת אירופהברקזיטתרזה מיי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.